Dahlander met Frequentieregelaar

Hallo allemaal,

Ik heb een zaagmachine met een Dahlander-motor. De motor werkt op draaistroom en omdat ik alleen maar over 1-fase 230 V beschik, gebruik ik een frequentieregelaar om toch draaistroom te hebben.

Het zaagblad draait, maar onder last stopt de motor met draaien. Dit gebeurt bij een stroom van om en nabij 1 Ampère. Het effectieve vermogen is dus momenteel maar zo'n 230 Watt.
De productiviteit van de machine ligt hierdoor erg laag.

Mechanische problemen heb ik reeds kunnen uitsluiten.

Wat gaat er fout en hoe krijg ik een bruikbaar vermogen uit deze motor?

Wat aanvullende info:

De motor is direct aangesloten op de frequentieregelaar. Er zitten geen schakelaars e.d. tussen.

De Dahlander-motor heeft een driehoek en dubbel-ster configuratie. Op dubbel-ster doet de zaag helemaal niets; alleen een zacht zoemend geluid.

In driehoek draait de zaag, maar daar trekt hij dus maar heel weinig stroom.

Er komen zeven kabels uit de motor. Eén setje van drie met de markering "4", en één setje met de markering "8". De zevende kabel is de aarde.

De frequentieregelaar is een Huanyang 3,0 KW 220 V
Hij is als volgt ingesteld:

230 V input
230 V output (Hij kan tot 250 V)
50 Hz input
50 Hz output
Amp. limit: 10,0 A
Aantal motor polen: 4 (Ik heb ook 8 geprobeerd; maakt geen verschil.)

Ik heb de frequentieregelaar met andere draaistroommotoren getest. Alles werkt daar naar behoren. Als de last toeneemt, loopt het Ampèrage gewoon op.

Motor is gemaakt voor 3x380Vac en je regelaar voed hem nu met 3x230 dat wordt dan een faktor √3 minder vermogen dan de opgegeven 1,5/2.0 PK (1,1/1,5 kW).

mel

Golden Member

idd, een Dahlander is meestal maar voor 1 spanning geschikt.Driehoek of dubbelster is niet voor een andere spanning, maar om meerdere snelheden te krijgen.Om deze motor te laten werken zoals het hoort, moet je hem echt op 3 x 400 V aansluiten...

[Bericht gewijzigd door mel op 9 augustus 2021 13:58:23 (23%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 augustus 2021 12:46:15 schreef HD13:
Motor is gemaakt voor 3x380Vac en je regelaar voed hem nu met 3x230 dat wordt dan een faktor √3 minder vermogen dan de opgegeven 1,5/2.0 PK (1,1/1,5 kW).

het is veel erger dan dat. die 1,5KW haal er er nooit uit. door het verminderde veld neemt de slip veel grotere waardes aan en kan de rotor maar weinig koppel ontwikkelen, zoals ts ervaart.

Je kan de regelaar wel iets anders instellen zodat je dichter bij een werkpunt van de motor zit.
Motor zal dan wel minder toeren draaien maar ook minder slip hebben.
Je moet dan de uitgangsfrequentie aanpassen en pas meteen je motor stroom aan, 10A gaat gegarandeerd rook opleveren.
Motoren hebben een vaste Volt frequentie (rpm) verhouding.
Bij deze is dit 380V/50Hz, gaat de spanning omlaag dan moet de frequentie ook omlaag.
Bij 230Vac (uitgangsspanning) wordt dat dan 50/380x230= 30,2 Hz.
Of bij 250Vac als hij dat haalt 50/380x250 = 33,0 Hz.

Bijbehorende toerentallen komen dan op 30,2 x 60/2 = 900 rpm of 33.0 x 60/2 = 990 rpm.

Er zit naar boventoe wel ietsje ruimte in, je merkt het vanzelf als te ver bent, motorvermogen wordt dan minder.

Op 9 augustus 2021 14:13:46 schreef kris van damme:
[...]

het is veel erger dan dat. die 1,5KW haal er er nooit uit. door het verminderde veld neemt de slip veel grotere waardes aan en kan de rotor maar weinig koppel ontwikkelen, zoals ts ervaart.

Nee, het koppel zou niet zo veel uit moeten maken.

Wat wel ook meespeelt is de motorconstante. Die is uitgerekend op 380V bij 50Hz. Omdat je nu maar 230V kan leveren moet je de FO instellen op 230V bij 29 Hz. De motor kan dan 415 RPM draaien in driehoek en 830RPM in dubbelster.

Je zou dan gewoon 57% van het nominale vermogen (1.5, 2 kW?/HP? ) moeten krijgen.

edit: IK lees nu HD13 z'n bijdrage. Volgens mij maakt die wat foutjes met de preciese toerentallen, maar voor de rest zegt ie hetzelfde als ik.

HD13 houdt rekening met dat de motor gemaakt is voor 220/380, terwijl we nu 230/400 zouden moeten hebben. Ik heb dat even niet gedaan. Als je zijn hints volgt zou het kunnen dat je zo bijna 5% wint (in toerental en vermogen!).

[Bericht gewijzigd door rew op 9 augustus 2021 16:36:07 (12%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 9 augustus 2021 16:30:56 schreef rew:
Wat wel ook meespeelt is de motorconstante. Die is uitgerekend op 380V bij 50Hz. Omdat je nu maar 230V kan leveren moet je de FO instellen op 230V bij 29 Hz. De motor kan dan 415 RPM draaien in driehoek en 830RPM in dubbelster.

Inderdaad: dit dus. De motor kan zijn ingestelde toerental niet halen door de te lage spanning.
Je moet dus de V/f kromme instellen. Tegelijk kun je je nog nieuwe problemen op de hals halen. Dat lossen we dan wel weer op.

Dank voor de vele reacties!

Een paar vragen zodat ik jullie goed begrijp:

HD13 heeft het aanvankelijk over een factor √3 minder vermogen. Dat klinkt logisch, aangezien ik maar 230 V aanbiedt.
Maar dit is kennelijk niet de hele verklaring, aangezien ik dan (uitgaande van 1,1 KW) op 635 W zou moeten uitkomen. Verlies ik dan nu ruim 400 W aan "slip"? Schijnbaar niet, want dan zou de motor meer stroom trekken...?

Is driehoek of dubbel-ster nu het hoge toerental? Momenteel doet de motor helemaal niks in dubbel-ster...

Op 9 augustus 2021 14:57:33 schreef HD13:
pas meteen je motor stroom aan, 10A gaat gegarandeerd rook opleveren.

Dat van die 10A begrijp ik niet helemaal. Kan iemand dit toelichten?
Op welk Ampèrage moet ik de FO begrenzen om motorschade te voorkomen?

Als ik het goed begrijp, kan ik dus 57% van het originele vermogen uit de motor halen als ik de FO instel op 230 V 29 Hz, klopt dit?
Ik zal morgen eens stapsgewijs de frequentie verlagen van 50 Hz naar 29 Hz. Als het goed is, moet het Ampèrage dan stijgen.

Alvast bedankt :)

GJ_

Moderator

Nee, je moet niet de frequentie referentie verlagen maar de spanning en de nominale frequentie in de V/f kromme aanpassen.
Wat is het voor drive? Merk en type.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 augustus 2021 22:45:46 (15%)]

Op dit moment kunnen de spoelen niet voldoende veld opbouwen om de rotor op 50Hz te houden bij belasting.
Je hebt dus de 380Vac nodig om voldoende stroom door de spoelen te krijgen om hem ook belast op toeren te houden.

Motor zou in dubbel ster moeten staan voor het hoge toerental.
Zit de sterverbinding er wel in ?

10A, regelaar altijd op de nominale stroom van de motor instellen.
Wikkelingen zijn uitgelegd op deze stroom, ga je langere tijd hoger in stroom dan sta je de motor op te roken.
Regelaar werkt dan ook meteen als beveiliging voor je motor.
In dit geval dus 3,4A met de opmerking dat dit voor 380Vac geldt.
Nu je op 230Vac draait zou dit ook lager moeten zijn 230/380 x 3,4.

230Vac 29Hz zal werken, je kan iets hoger zie mijn vorige post.
Let wel de 29Hz moet je instellen als nominale motorfrequentie bij de motorgegevens!

Op 9 augustus 2021 16:30:56 schreef rew:
[...]Nee, het koppel zou niet zo veel uit moeten maken.

Ja, het koppel gaat dus achteruit, bij 50Hz uiteraard. Door het motortoerental te verlagen haal je het inductieverlies weer op en krijg je dus meer koppel, maar wel bij een veel lager toerental. blijft kiezen tussen de cholera en de pest..

Aan de hand van jullie tips heb ik de "Main Frequency (PD003)" en de "Base Frequency (PD004)" ingesteld op 50, 45, 40, 35, 30 en 29 Hz; afzonderlijk en in combinatie met elkaar.
Het aantal Ampères dat hij opneemt wordt niet noemenswaardig hoger naarmate ik naar de 29 Hz toewerk. De grootste verschillen die ik heb afgelezen waren 0,3 A, en het probleem dat de zaag tot stilstand komt is er dus nog steeds.
Ik heb het gevoel dat er gewoon een instelling niet klopt bij de FO, maar welke?

Wat ik niet durf uit te sluiten is dat ik een kabel verkeerd aansluit (omdat hij in dubbel-ster niets doet).?
@ HD13: ik weet niet precies wat je bedoelt met sterverbinding. Er is geen kastje met plaatjes zoals bij een normale motor. De FO zit nu rechtstreeks op de drie kabels die met "4" gemarkeerd zijn.

Ik heb nog eens de gebruiksaanwijzing doorgespit. Misschien dat jullie meer begrijpen van de onderstaande pagina’s.

Hoog toeren, sterverbinding.
Zit er ergens nog een schakelaar tussen ?
Voor de sterverbinding zie typeplaatje motor, foto startpost.
Rechter afbeelding is schema voor dubbel ster, ZXY doorverbinden voor sterpunt, UVW aansluiten op je regelaar.

Instellen regelaar.
Als de instelling anders uitpakken dan je denkt dan is het handiger om de regelaar terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en overnieuw te beginnen.

Heb je een linkje naar de hele manual van de regelaar ?
Werkt vaak beter dan een deel bladzijden.

Misschien ook even je woonplaats vermelden bij je gegevens.
Is dan alleen zichtbaar voor de mensen die ingelogd zijn.
Kans dat er iemand in de buurt zit die misschien wil kijken/helpen.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 10 augustus 2021 22:58:03 (16%)]

jerome

Golden Member

Volgens onderstaande manual is het bij deze niet mogelijk de nominale frequentie van de motor aan te passen.
https://prom-electric.ru/media/huanyang.pdf

GJ_

Moderator

Ik heb die manual nog niet bekeken, maar als dat niet aangepast kan worden is dat hoogst opmerkelijk.

Edit: het is gelukkig wel aan te passen. De hele V/f kromme is aan te passen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 11 augustus 2021 07:36:19 (28%)]

Gaat het om een metaal afkortzaag waar bij de motor deel uit maakt van de machine?, of is het een losse motor?
In het eerst geval de machine verkopen en een 1 fase machine zoeken.
Bij een losse motor een andere 1 fase motor zoeken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@HD13:
Sterverbinding: Ow ja, natuurlijk! Nu snap ik 'm. Dankjewel
Ik heb m'n woonplaats erbij gezet.

@Jerome:
Dank voor de link. Het exacte model van die van mij is: HY03D023B

@Hunebedbouwer:
Ja, het is een afkortzaag. De motor is deel van de machine.

Ik ga morgen eens kijken wat hij doet in dubbel-ster.

Dankjewel allemaal!

Op 10 augustus 2021 21:52:14 schreef HD13:
Zit er ergens nog een schakelaar tussen ?

Nee. De motor zit rechtstreeks op de FO. De FO is de aan/uit schakelaar.

In dubbel-ster werkt hij nu :)
De stroom die hij trekt is hier een stuk hoger dan bij driehoek; zo'n 2 A (gewoon bij 50 Hz). Dat gaat de goeie kant op.

Als je hard op de zaag drukt, komt de motor wel nog steeds tot stilstand, maar dit is al beter.

Hoe kan het dat hij in dubbel-ster twee keer zoveel stroom trekt?

Kan ik hier nog iets met de frequentie doen om het nog beter te krijgen?

In driehoek staan de spoelen in serie, dus ieder de helft van de spanning.
Indubbel ster staan de spoelen parallel dus ieder de volle spanning, dus meer stroom.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 12 augustus 2021 22:53:21 schreef Hunebedbouwer:

Indubbel ster staan de spoelen parallel dus ieder de volle spanning, dus meer stroom.

maar nog steeds in ster.

mocht dat sterknooppunt ergens bereikbaar zijn, dan kan de motor wel in driehoek omgezet worden en werkt die bij 230 op zijn nominaal vermogen.
dat kan wel even uitzoeken zijn, want het klemmenbord is er niet zo voor bedoelt.

Op 12 augustus 2021 22:24:19 schreef Broer_71:
In dubbel-ster werkt hij nu :)
De stroom die hij trekt is hier een stuk hoger dan bij driehoek; zo'n 2 A (gewoon bij 50 Hz). Dat gaat de goeie kant op.

Als je hard op de zaag drukt, komt de motor wel nog steeds tot stilstand, maar dit is al beter.

Hoe kan het dat hij in dubbel-ster twee keer zoveel stroom trekt?

Kan ik hier nog iets met de frequentie doen om het nog beter te krijgen?

Je moet eigenlijk van die 50Hz af zie voorgaande posts.
Motor zit dan beter bij z'n werkpunt en doet dan beter z'n best om het toerental vast te houden.
Uitgangsspanning zou je ook nog hoger kunnen zetten, als de regelaar dat haalt.