DDS signaal generator en spurs

In navolging van dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155298
Waar gesproken wordt over spurs met dat synthesizer chipje, zou ik wel een willen weten hoe dat is met de AD9850 DDS synthesizer chip.
Daarvoor heb ik een apart topic aangemaakt.

Ik ben in het bezit (meerdere zelfs) van deze DDS synthesizer:

Als ik het juist heb zit daar de AD9850 synthesizer in.

Mijn vraag is, is dit werkelijk een niet zo schone signaal generator, hoe ziet het frequentie spectrum eruit, zitten er veel spurs signalen in dat frequentie spectrum?

Wanneer ik de clock uitgang gebruik, dat is een blokgolf welke ik verder ga bewerken, maakt dat nog iets uit in plaats van een sinus.

"tijd is relatief"

Ha Martin V,

Volgens mij wordt de chip die jij noemt hier niet gebruikt !
Dit is toch een 2 MHz functie generator, daar wordt een F.P.G.A. gebruikt.
En hoe die een en ander vertaald naar H.F. uit geen idee dus kan ik niets over de spurs zeggen.
Kan je niet kijken welke chip er op zit ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
"tijd is relatief"

Ja oké Henk, dan zou ik het display even van zijn plek moeten halen want dan kan ik zien wat eronder zit.

"tijd is relatief"

Het display kan ik niet gemakkelijk verwijderen, dit even geprobeerd maar ik ben bang om de print of de banen te beschadigen.

Maar het lijkt niet op een AD9850 wat eronder zit, wel wat chipjes dat kan ik wel zien.
Dus je zal wel gelijk hebben Henk, dat er een F.P.G.A. of zo iets onder zit.

In ieder geval heb ik volgens mij niets te maken met spurs, aangezien ik de sinus toch niet ga gebruiken.
Ja oké om van die sinus weer een blokgolf te maken en daar zitten al veel harmonischen in, dus dat maakt niets uit.
Van die blokgolf worden dan pas aan het einde weer sinussen van gemaakt in mijn toepassing.

"tijd is relatief"

Ik gebruik deze ook altijd maar nog nooit apart aan de sa gehangen
Compleet dus met een zender erachter geen rare harmonischen
Ik zal er eens aan meten

Ha Martin V,

Beter niet kijken zonde als het stuk gaat |:(
Je kunt het zelf eventueel meten, en of het kwaad kan geen idee ik weet niet wat je verder met het signaal gaat doen !
Het is een 2 MHz functie generator dus niet echt hoog heb je geen vergissing gemaakt :S

Even over de spurs......het maakt niet uit of je een sinus of blok gebruikt een blok golfvorm is zelfs kwetsbaarder dan een sinus.
Het fenomeen spurs ontstaat door niet lineare eigenschappen van componenten dus ook door hetgeen je er achter schakelt en vergeet niet de ontkoppeling !

Het zijn producten die niet gerelateerd zijn aan harmonische maar een interactie tussen die harmonische.
Omdat de spurious frequentie niet gerelateerd is aan de fo loopt het als het ware over het signaal heen met als mogelijk gevolg jitter.....

Maar bijzonder gevoelig is de D.A.C. in de D.D.S. daar komen altijd harmonische uit die verder gaan als de toegestane Nyquist frequentie deze vindt je terug als een alias en veroorzaakt ook hier jitter.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.