Stoomoven Neff valt uit

Ik heb sinds 2016 een Stoomoven van Neff (B47FS22N0/35) na een grondige verbouwing van ons huis. Deze werd in 2017 al een vernieuwd wegens een mankement nadat de monteur voor de tweede keer langskwam en het niet vond waarom de stoomoven zonder reden uitvloog.

Sinds een kleine maand valt onze aardlekschakelaar uit als we de functie (regeneren/stomen/... alles met water) gebruiken. De rest werkt nog.
Gebeld naar de technische dienst maar €95 om langs te komen en dan nog eens €32 per kwartier om 'het onderdeel' (ook nog te betalen)te vervangen.
Hebben jullie heir al ervaring mee? Uiteraard zit de stoomoven op een apart circuit van 20A.

verwarmings element rot is een bekende bij ovens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je voor de reactie.

Maar hoe komt dan dat de oven/grill wel werkt? Of is het als de weerstand 'in contact' komt met het water? Kan ik dit Ohms uitmeten?

vergeten

Golden Member

Maar hoe komt dan dat de oven/grill wel werkt?

Droge warmte dus geen/minder lek naar aarde.

Als er waterdamp condenseert op verschillende oppervlakten kan er een lichte geleiding naar aarde (behuizing) ontstaan die de aardlek doet afgaan.

Het kan zijn dat er in de elektrische installatie al wat aardlek is en dat de aardlek van de oven erbij afschakelen veroorzaakt, dat is dan de bekende druppel. Het totaal mag max 30mA zijn.
Het zal gek klinken maar de steker omdraaien kan helpen dit "lekpunt" te verleggen.

Kan ik dit Ohms uitmeten?

Niet met een gewone multimeter wel met een megger. Dat is een ohmmeter die meet met een hoge spanning. Bijvoorbeeld 250, 500, 750 volt. Die kan dat goed meten.

Maar als je met de multimeter al iets meet tussen de aarde (behuizing) en een of beide stekerpinnen van de netaansluiting dan is er wel wat mis.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.