tv merk hkc model 13m4c brand alleen stanbylampje

hallo
ik zit hier met een tv merk hkc model 13m4c brand alleen stanbylampje wat af en toe even uit gaat.
ab is oke, knop power reageert niet, voeding komt van externe voeding met
voeding in de stekker van 220v belast blijft 12v geven, er zit dvd speler in
die losgekoppeld geen verschil, 2,5 jaar oud, geen bolle elco.s
heeft iemand een idee?

Een kwestie van proberen nog garantie te claimen als het nog maar 2,5 oud is?
Het is geen echt merk maar is een zogenaamde stickerplakker merk. Dat is puur een naam op een stukje standaard, bijna altijd, verre oosten techniek en in dit geval niet eens een creatieve naam ;) Je vind vaak stickerplakkers die een vroeger bekend merk naam gebruiken waren maar nu alleen nog een naam die ze in licentie gebruiken. Meestal zijn die merken al lang faliet. Denk aan bv salora, Grundig Grundig. Philips zullen we maar even negeren in dit verhaal en voordeel van de twijfel geven en bestempelen als "echt merk" :+
Je kan geluk hebben en een vestel binnenwerk hebben. Dan heb je kans dat je meer informatie zoals schema of gekende problemen ermee vindt. Je kan ook pech hebben en het is een bij een geraapt zooitje Chinese onderdelen zie bv in topic hier van salora. Ik gok op het laatste.
Maar zonder foto's van typesticker, binnenwerk van voeding, moederbord zijn we niks met zo'n stickerplakker merk. We hebben geen glazen bol om te zien wat er effectief in zit ;)
Je hebt zeker een kans dat iemand toevallig al eens aan gewerkt heeft maar dan stond er een andere naam op. Vandaar dat je moet weten wie de echte fabrikant (oem) van de tv is. Of de maker van het tv moederbord als bijeen gegooide onderdelen in behuizing is.
Zit er een externe 12v aansluiting aan? Dat lijkt me wel op te maken aan feit dat externe 12v adapter aan zit.
Dat er 12v uit de adapter komt wil nog niet zeggen dat hij in orde is. Voeding kan prima op zijn knieën gaan als er meer stroom gevraagd wordt. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat mee maak, zeker met goedkoop stickerplakker spul.
Kijk of je toevallig geen andere 12v voeding hebt liggen die voldoende stroom kan leveren. Vaak hebben decoders ook een stevige 12v voeding. Wel even nameten of de pinlayout gelijk is.

Heb je met een scoop gekeken of er niet teveel rimpel op de 12V staat ? Of probeer het eerst met een labvoeding.

Het kan helpen fotos van de PCBs plaatsen, misschien herkent iemand het uit een andere TV

[Bericht gewijzigd door fred101 op 12 augustus 2021 13:22:05 (41%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

er zit een kabel bij voor auto sigaretten aansteker, die geeft zelfde klacht

Dan wordt het meten. Voordeel is dat hij niks doet, dat kan een voeding probleem zijn en die zijn meestal zonder schema ook wel te repareren mbv de datasheet van het "voeding-regel" IC. Je kunt met de scoop (met diffprobe of scheidingstrafo) primair meten of er geschakeld wordt, de optos testen, trafos testen (uitgesoldeerd, meten op open windingen en daarna short door L primair meten, dan de secundairen steeds even kortsluiten. Als L en Q steeds instorten is het goed. Gebeurd er niks dan is er een wikkeling short).

Trekt de TV veel stroom op de 12V rail of nagenoeg niets ? Als je een stroomprobe voor je scoop hebt dan kun je kijken wat er gebeurd. Als het bv een opstart probleem is zie je de stroom steeds oplopen en terug vallen. Als hij veel stroom trekt kan het zijn dat er ergens een short zit. Trekt hij geen stroom dan zit de fout waarschijnlijk dicht na de 12V ingang.

Niet bolle elcos zegt niets, ze kunnen al aardig rot zijn voor ze bol gaan staan.

Als je geen scoop en LCR meter hebt dan wordt het in dit gevallastig, dan moet je op de gok dingen gaan vervangen. Maar aangezien je al 10 jaar repareerd zullen die wel aanwezig zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik denk dat je verkeerd begrepen hebt Fred ivm voeding. Deze tv heeft een interne eenvoudige 12v voeding en een losse 12v aansluiting voor bv in de auto, boot, of camping. Als hij dus op externe voeding (de auto stekker) ook niet werkt zit probleem niet in de voeding maar moederbord. Dus dat is eigenlijk juist pech want die interne voeding is simpel op te lossen met een externe.
Je hebt gelijk dat die simpel uit te meten zijn. Maar dat is niet de moeite want die dingen zijn erg goedkoop gemaakte Chinese meuk en kun je prima vervangen door een adapter van bv oude decoder. (Dat zou ik trouwens altijd aanraden van die interne zijn soms zo cheapy) Tenzij je wilt leren om die voeding te repareren zou ik niet beginnen aan die "meuk" en gewoon vervangen.
Heb je al eens geprobeerd op te starten met de interne dvd speler losgehaald?
Er kan inderdaad prima een kortsluiting ergens zitten zoals Fred zegt. Maar condensators die slecht zijn zou me ook absoluut niet verbazen met zo'n goedkoop toestel.
Maar post hier eens foto's of nummers van de PCB.
Als het een standaard goedkoop Chinees moederbord is zou je als je zoekt op typenummer of op de chipset waarschijnlijk wel informatie moeten kunnen vinden. Die werken ook altijd met een losse 12v adapter. Je kunt ze ook kopen voor weinig op AliExpress, eBay e.d. En vaak bestaan die goedkope Chinese tv's uit een scherm, losse 12v adapter/interne voeding en zo'n standaard off the shelf moederbordje wat bijeen gemikt is in een behuizing.
En kan ik eens kijken of ik het herken van mijn reparatie en of ik terug kan halen wat daar toen het probleem is.
Ik vraag me af of er op het moederbord niet de 12v niet via een voedingsrail verdeeld word in nog andere spanningen zoals 3.3v en 5v. Daar werken de meeste chips op zoals cpu en geheugen. En de 12v zal wel voor de led-verlichting zijn, die hebben meestal hogere spanningen nodig.
Je kan kijken of je spanningsregelaars vind en dan zo eens gaan meten. Begin eens het pad te volgen vanaf de 12v binnenkomst. Mogelijke condensators met lagere spanning dan 12v kunnen ook een hint zijn waar te zoeken. Of als je schema van moederbord of chipset vindt staat misschien ook wel in.
Succes in ieder geval en ik ben benieuwd.

Ik denk dat er wel een voeding in zit. Niet alles zal op die 12V werken. Waarschijnlijk zit er intern een smps die minimaal nog 3V3 en 5V maakt. Alleen moet hij mijn opmerking van scheidingtrafo/diff probe vergeten. Dat gebruik je alleen voor de primaire van dat 12V adapter-blok en dat hoeft hier niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Het is natuurlijk wat je precies verstaat onder een voeding ;)
De meeste tv's hebben een degelijke voeding waar alle benodigde spanningen worden opgewekt. Maar er zijn ook genoeg apparaten waar een voeding bij zit met een vaste spanning en dat er daarna dmv verschillende regelaars op "moederbord" zelf de juiste spanningen worden gemaakt. Dat gebeurt vaak in laptops, decoders waar met werkt met cpu, geheugen e.d.die allerlei andere spanningen nodig hebben. die hebben dan een vaste spanning ingang hebben en daarna een voedingsrail waar er verschillende lijnen lopen naar verschillende onderdelen en regelaars voor juiste spanning. Meestal gaat het dan om niet zo grote stromen. Ik vermoed dat het hier ook het geval is. Vaak wel een complex systeem IPV een voeding met losse spanningen. Er zijn verschillende goede YouTube filmpjes hierover te vinden die dit systeem uitleggen en tips voor foutzoeken geven. Kom even niet op wie maar kan dat nog eens opzoeken zondag of maandag

Het is natuurlijk wat je precies verstaat onder een voeding ;)
De meeste tv's hebben een degelijke voeding waar alle benodigde spanningen worden opgewekt. Maar er zijn ook genoeg apparaten waar een voeding bij zit met een vaste spanning en dat er daarna dmv verschillende regelaars op "moederbord" zelf de juiste spanningen worden gemaakt. Dat gebeurt vaak in laptops, decoders waar met werkt met cpu, geheugen e.d.die allerlei andere spanningen nodig hebben. die hebben dan een vaste spanning ingang hebben en daarna een voedingsrail waar er verschillende lijnen lopen naar verschillende onderdelen en regelaars voor juiste spanning. Meestal gaat het dan om niet zo grote stromen. Ik vermoed dat het hier ook het geval is. Vaak wel een complex systeem IPV een voeding met losse spanningen. Er zijn verschillende goede YouTube filmpjes hierover te vinden die dit systeem uitleggen en tips voor foutzoeken geven. Kom even niet op wie maar kan dat nog eens opzoeken zondag of maandag

Op 13 augustus 2021 18:21:32 schreef brains:
Er zijn verschillende goede YouTube filmpjes hierover te vinden die dit systeem uitleggen en tips voor foutzoeken geven. Kom even niet op wie maar kan dat nog eens opzoeken zondag of maandag

Hoeft niet, ik heb er goede literatuur over, een aanrader is fundamentals of power supply design van Mammano. Ik repareer wel eens vaker een voeding :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

hier de foto,s nummer HKTS2T512CV03 NIET TE VINDEN OP INTERNET EN Ebay

Zoek op: HK-T-S2T512CV03 Dan vindt je iets meer. En mogelijk kun je zo wat andere merken vinden. Er zijn allerlei sites met service manuals en schemas voor TVs maar ik doe niks met TV dus ik ken de namen niet. (ik ken alleen sites voor meetapparatuur)

https://remont-aud.net/forum/46-92138-1 Ik zag in ieder geval een schema daar van de 3V3 rail en er zijn firmware files. Maar dan moet je blijkbaar aanmelden en inloggen.

Op jou PCBs staan de nodige bijschriften, ik zag oa een paar ik 3V3 staan. Mogelijk is er een standby voeding die niet op wil starten.

Brains: Met voeding bedoel ik een stuk schakeling wat van een "ingang"-spanning een lagere of hogere" uitgang spanning maakt. Waar de onderdelen gemonteerd zijn maakt niet uit. Dat kan een los kastje zijn, een los printplaatje of onderdeel van een andere print. Soms een pwm regelaar met een trafo met diverse uitgangen, soms per rail een (pwm)regelaar. Bij oudere zie je vaak kleine piggyback printjes waar een schakeling met bv comparators op zit ipv een moderne regelaar. Soms worden alle spanningen "bewaakt", soms maar 1 en gaat men er vanuit dat de rest wel voor zichzelf kan zorgen.

Brains en TS: Fout zoeken in schakelende voedingen is niet zo moeilijk als het lijkt, ze lijken complexer dan het is. Meestal is het een kwestie van de datasheet van de regelaar zoeken, nameten of de juiste signalen op de pinnen staan (Scoop). Verder kun je de halfgeleiders eenvoudig testen (evt na uitsolderen als nodig, met DMM of met component testertje), Elcos testen (LCR meter) fusable weerstanden, movs, en zekeringen testen. SMPS trafos zijn uitgesoldeerd eenvoudig te testen met een LCR meter en/of functie generator. Optos kun je mbv een potmeter, labvoeding, weerstand en LED op een breadboard testen.
(ik repareer zoveel voedingen dat ik voor allerlei onderdelen testers en fixtures heb gemaakt, oa voor 78XXX, 79XX, LM317 en 337, opto's, opamps, relais, trafos, en daarnaast een zwik commerciële tortesters, zenertester, curvetracer etc)

Ik heb regelmatig regelaars getest die ik in situ niet kon testen door ze op een breadboard te zetten (evt via verloop printje bij smd) en het schema van de datasheet op te bouwen. Lijkt ingewikkeld maar als je dat vaker doet is het zo gebeurd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

kan je een schema sturen om optocopler te testen?
ik heb altijd problemen met die dingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Zo, het waren onverwacht drukke dagen. Dus daarom reageer ik nu pas weer.
Ivm filmpjes bedoelde niet specifiek jou Fred. Ik weet dat jij allerlei moeilijke reparaties doet en ook vaak zonder schema. Ik verwacht dat jij simpele voedingen zoals hier in deze tv zo kan repareren, zelfs zonder schema.
Het was eigenlijk bedoeld voor ts en alle mogelijke geïnteresseerde mee lezers. Wie weet heeft iemand iets aan de tips.
Ik hou tijd in het achterhoofd dat er andere mensen mee kunnen lezen en of later misschien op dit topic terecht komen. En daarom probeer ik ook meer "algemene" informatie, mogelijke tip e.d. te geven want ik ken natuurlijk niet het kennis nivo van die mensen die meelezen of later lezen. Van sommige oud gediende hier natuurlijk wel.
Ik zal de filmpjes waar ik naar verwees een proberen op te zoeken.
Voor mij waren die erg leerzaam. Het was een serie over pc en laptop moederbord reparatie maar zeker universeler inzetbaar. Zeker omdat er genoeg overeenkomsten zijn met een tv. In feite is dat ook een computer met ingebouwde scherm zoals een laptop.
@fred, merci voor al je nuttige tips en uitleg.
Ik wil nog stuk meer leren over de basis van reparatie van voedingen. Dat zijn vaak dingen die ik tegenkom in mijn "geknutsel" die getest of gerepareerd moeten worden.
@gerard1
Dit was wel ongeveer wat ik verwachtte, het ziet er uit als zo'n universeel tv moederbordje uit china.
Je zou onder het koelblok moeten kijken naar welke chipset eronder zit. Grote kans dat je dan meer informatie en of een datasheet vindt. Ik zie ook al minimaal een andere regelaar zitten op de 3de foto, een 1117. Maar ik denk dat er nog meerdere zitten daar.
Dus begin eens te zoeken naar de regelaars en te meten of daar de spanning oke is zoals fred al zei.
En ik zou ook kijken naar de elco's als je een esr meter hebt.

er zitten 3 stuks 1117 op board, ik wist niet dat dat regelaars zijn.
op dat punt 3v3 staat geen spanning dus daar eens zoeken.
ik dacht als standby lampje brand en altijd spanning op processor zou staan

Je moet maar toevallig het typenummer kennen om te weten dat het spanningsregelaars zijn dus zo vreemd is dat niet hoor. Nu zijn die 1117 wel echte standaard regelaars, daarom herkende ik ze. Maar er zijn genoeg andere die niet standaard zijn.
Als je de 12v inputlijn probeert te volgen waar die naar toe gaat kun je proberen de regelaars te vinden. En ik zag ook spoeltje en condensator vlakbij zo'n smd 3 poot (weet even package niet van die 1117) en dat is ook een goede aanwijzing voor een regelaar.
Ik heb dit ook "geleerd" te herkennen door veel filmpjes met teardows en uitleg en schema te kijken bv van bigclive, diodegonewild. Door filmpjes over voeding reparatie en moederbord reparaties en door zelf veel uit elkaar te halen en dan de print of printen in het apparaat grondig te bekijken. Je leert dan langzamerhand onderdelen te herkennen, net als patronen en standaard/basis ontwerpen.
Maar ik knutsel alleen met consumenten spul. Een meestal het goedkopere wat ik in de vele electronica afval bakken vind. En je ziet daar vaak dat ze erg gestandaardiseerd zijn. En geoptimaliseerd voor grote hoeveelheden. Dus is veel ook gemakkelijker herkenbaar.
In tegenstelling tot Fred die met heel ander soort apparatuur werkt. Dat is meestal highend, goed gebouwd en goed ontworpen. Dat soort dingen krijg ik zelden onder ogen.

er zitten 4 stuks 1117 op het board.
2 daarvan geven 3.3 v uit ,zou goed zijn, hebben aarde aan L poot
de 2 anderen in zelfde behuizing komt niets in en niets uit, maar
hebben aarde aan de RECHTER poot (ik heb het spoor gevolgd tot een
aardpunt)
de goede 2 meten dus 0 ohm op LINKER poot en aardpunt.
het spoor van voeding voor niet werkende regelaar is haast niet te
volgen (dubbelzijdige print)

de andere 2 regelaars komen pas bij op moment dat TVtje ingeschakeld word, dat is normaal. TV zal uit standby moeten komen eerst. Wel kan wezen dat 1 van de andere twee regelaars een te grote rimpel er overheen hebben.. er staat 1117 op en verder?? 33 , 18??

de 2 die werken = 1117 7h1p 33c ,de 2 die niet werken = 1117 7m02
adc

en de 3,3 V daaruit is netjes en schone DC spanning?? die andere zijn variabele en worden geregeld door externe weerstand..

na lang en met een loep kijken zag ik een bultje op ic.
de nummer zijn niet meer te lezen dus einde oefening.
heeft iemand een link voor een andere print?
als ik hk-t-s2t512cv03 zoek vind ik alleen foto,s en een Russische
site waar ze alleen forum hebben en geen verkoop.
hierbij foto van ic

kan je niet wat schoner maken, laatste cijfers letter is leesbaar..

de rest is verbrand en hij is er nu uit, zit in de av naar scart
dus app zou nu aan moeten gaan zonder scart.

helaas kan ik er niets mee... Is te verbrand..