Moderne meters zien onbestaande teruglevering door smart switch

mvdk

Golden Member

Het onderste linkje geeft een 404'tje

vergeten

Golden Member

Interessant!

Alleen de onderste link werkt niet(meer)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

loooooooooool. nu dat, foefelen met toestellen om de meters te foppen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 augustus 2021 22:10:53 schreef mvdk:
Het onderste linkje geeft een 404'tje

Op 12 augustus 2021 22:14:38 schreef vergeten:
Interessant!

Alleen de onderste link werkt niet(meer)

Dank, aangepast.

Wat zou er aan de hand zijn met die meters? Zou de bandbreedte van het meetcircuit ontoereikend zijn? Ik zie nog niet direct in hoe dat tot het geobserveerde gedrag zou kunnen leiden.

Sommige meters gebruikt Rogowski coils voor het meten van de stroom, waarschijnlijk om beïnvloeding door permanente magneten te voorkomen. Daarmee wordt de afgeleide van de stroom gemeten, en die wordt geïntegreerd om de werkelijke stroom te reconstrueren. Als dit meetcircuit verzadigd raakt, klopt die reconstructie natuurlijk niet meer. Zou het zoiets zijn?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zal wel een ontwerpfoutje zijn. De ontwerpers zullen er wel vanuit gegaan zijn dat bij een sinusvormige spanning een sinusvormige stroom hoort. Dat is dus niet het geval. Bij het samplen van spanning en stroom en extrapoleren naar de gebieden waar de meter niks ziet gaat het dan mis.

Mooi, waar is die bespaar dimmer te koop ? Of om het een beetje CO te houden, schema graag.

harry64

Golden Member

Geldt dat alleen voor naaldpulsjes? Is er ook gemeten wat er gebeurt met fase aan en af snijd dimmers?

In dat geval kan de lagere stand van de dimmer dan of veel geld opleveren (afsnijdimmer) of juist kosten (aansnijdimmer).

https://www.elpro.nl/afbeeldingen/fase.png

harry64

Golden Member

Op 13 augustus 2021 00:07:28 schreef SparkyGSX:
Wat zou er aan de hand zijn met die meters? Zou de bandbreedte van het meetcircuit ontoereikend zijn? Ik zie nog niet direct in hoe dat tot het geobserveerde gedrag zou kunnen leiden.

Sommige meters gebruikt Rogowski coils voor het meten van de stroom, waarschijnlijk om beïnvloeding door permanente magneten te voorkomen. Daarmee wordt de afgeleide van de stroom gemeten, en die wordt geïntegreerd om de werkelijke stroom te reconstrueren. Als dit meetcircuit verzadigd raakt, klopt die reconstructie natuurlijk niet meer. Zou het zoiets zijn?

Een mechanische ferrarismeter heeft geen 'last' van die smalle puls door de traagheid van de schijf lijkt mij. Software en microcontrollers hebben dat niet, die tellen waarschijnlijk de hele sinus mee.

En er gaat kennelijk iets mis met de methode om te bepalen wanneer er sprake is van teruglevering aan de hand van het moment van de puls. Lijkt er op dat een puls op 45 graden kennelijk domweg teruglevering is.

mel

Golden Member

Dus,als ik het goed begrijp, zijn slimme meters onbetrouwbaar,,, :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Vandaag kom ik aan de beurt (Belgie) om een "Nieuwe meter" te krijgen.

Mij viel het wel op dat in alle communicatie niet meer over "slimme" meter, maar over "digitale" meter gesproken wordt....

de kentering is dus aan het komen..

Maar: ik wil wel de statement van Peter112 bijtreden:

Op 13 augustus 2021 06:16:48 schreef Peter112:
Mooi, waar is die bespaar dimmer te koop ? Of om het een beetje CO te houden, schema graag.

op tweakers zie ik al mooie aanzetten: een condensator opladen @ 10mA 50hz ; en deze in microspikes laten terugleveren @ 10A ; 1khz

maar voor mij nog eventjes "makkelijker gezegd dan gedaan"

Mel, Er zijn een paar "slimme" meters gevonden die slechte meetresultaten hebben. De essentie zal wel niet het "slim" deel zijn maar wel dat het digitale meters zijn.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat als je 230W gebruikt, dus de stroom 1A is, de meter z'n ampere-meter in de 0-5A range zet. Je kan nu tot 3.5A RMS meten. Als je nu pieken afneemt die over de 5A gaan, kan het zijn dat je -4.5A meet, terwijl het plus 5.5 moet zijn. (en natuurlijk tijdens de negatieve fase precies weer!).

In 1 van de artikelen die ik heb gelezen (of die er hierboven bijstaat weet ik niet!) stond dat een eenvoudig en goedkoop filtertje in de meter dit probleem kan oplossen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Foutje

[Bericht gewijzigd door Henk H. op vrijdag 13 augustus 2021 09:04:53 (98%)

Sine

Moderator

Op 13 augustus 2021 00:18:30 schreef ohm pi:
De ontwerpers zullen er wel vanuit gegaan zijn dat bij een sinusvormige spanning een sinusvormige stroom hoort.

Dat geloof je toch zeker zelf niet?

mel

Golden Member

In ieder geval is het een probleem van de netbeheerder,wij als consument kunnen er toch niks aan doen dat de meter te weinig aangeeft? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

klopt, maar zouden er niet ook situaties zijn dat die teveel aangeeft?

als dit probleem door capacitieve lading opduikt, wat dan met inductieve lading?

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/in-het-lab-is-de-slimme-mete…

Bijna vier op de vijf huishoudens hebben inmiddels een slimme digitale elektriciteitsmeter. Maar er verschijnen nog steeds onderzoeken die aantonen dat de meters in bepaalde situaties te veel stroom registreren. In hoeverre zijn de laboratoriumcondities vertaalbaar naar de situatie thuis?

snel een oude analoge meter erbij en als er teveel verschil is, kan je het toch laten onderzoeken.
als je nieuwe te weinig levert, of dat je terug hebt geleverd zonder dat je zonnepanelen hebt....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het lijkt er op dat iemand vergeten is een afdoende anti-aliasing filter voor de adc's te plaatsen.

Eerder geloofde ik dit soort nieuwsjes nauwelijks, maar je stompt af.

Digitale meters kennen geen sinus. Die werken met samples. Bijv 5000 per seconde, dus 100 per periode of zo.

Per sample kunnen ze dan het effectieve vermogen berekenen en dan over langere tijd bij elkaar optellen.

En igv overflow gaan ze echt niet negatief. Dan geven ze de max waarde.

Bij smalle pulsen kun je dan meetfouten krijgen doordat de puls wordt gemist (te weinig), of doordat de waarde van de puls wordt geïnterpreteerd als geldig voor de volle sample breedte (ve veel).

Maar dan vraag ik me wel af hoe het teken kan veranderen. Dat is toch wel merkwaardig. Misschien door het effect van de rogowski's? Of verkeerde filters?.

Misschien wel leuk om thuis ook eens te testen?

Sine

Moderator

Ok ... ik heb net even een testje gedaan met vier "dingen" uit de rommelbak.
Daarmee ga ik van 400W verbruik naar 0 :o

Dus ja ... dat is wel een probleem.

En het stinkt hier nu naar verbrande onderdelen, want een van de dingen kon er niet zo heel lang tegen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 augustus 2021 17:39:19 (25%)

Ha Sine,

Als ik vragen mag wat heb je dan precies gemeten volgens mij kan ik alleen maar het verbruik aflezen op de meter.
Wijst de meter dan ook daadwerkelijk terug leveren aan :?
Een korte piek dat kan i niet volgen, maar dat was in de mechanische situatie het zelfde daar bij komt dat een korte piek op jaar basis totaal niet interesant is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nu moest ik opeens aan een vreemde situatie denken bij mij thuis vorig jaar.
Kunnen deze afwijkingen ook ontstaan door dit soort apparaten buiten je eigen huis? Ik heb geen slimme apparaten in huis of ook maar iets wat draadloos geschakeld wordt. Maar toch had ik vorig jaar op één dag 2 vreemde pieken die niet mogelijk zouden moeten zijn.
De eerste is een heel hoog verbruik die ik niet kan verklaren.
De tweede is een plotselinge zeer hoge teruglevering die aanzienlijk hoger is dan wat mijn huidige PV-installatie maximaal kan opwekken.

Onverklaarbare pieken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

@electron920,
Ik kan opwek en verbruik aflezen inderdaad.

Ik heb net 3kW "opwek" uit het niets kunnen trekken, toen vond ik het wel weer welletjes.
Duidelijk is er dus echt wat aan de hand met die meters.

@Nightwalker,
Gek genoeg kreeg ik hiet niet voor elkaar om een vreemd verbruik te fabrieken, dus het probleem lijkt in mijn geval enkel in voordeel van de consument te bestaan.

En ik meen in het verleden ook al eens onverklaarbare opwek in mijn domotica systeem gezien te hebben. Dat heb ik toen afgewimpeld als een sofware fout aan mijn kant.
Maar het lijkt er op dat ik zelf al iets van een belasting heb die het ding in de war brengt.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 augustus 2021 19:07:56 (29%)

Sinds 2016 zie ik hier al berichten over, O.A. Mr. Lenfering/k van de T.U. Twente heeft hier over bericht.
(Sorry, ik heb niet het geheugen van een olifant, Lenferin* moet het doen, hij is te vinden op researchgate ;p)

Het probleem lijkt fase aansijding en harmonischen.
(De standaard die aangehaald word in het artikel, 61000-4-19, is een extentie van 61000-4-13 die de normale harmonische immuniteit aangaat (Tot de 40e harmonische), daarboven komt 61000-4-19 waar de harmonischen van 2kHz tot 150 kHz lopen)

In een traditionele situatie, waren de loads Ohms of mischien met een lichtdimmer, heden ten dage is die omgeving veranderd.
Je hebt inverters in je koelkast, wasmachine, droger etc. tot op heden is 61000-4-16/19 niet verplicht voor huishoud electronica, alhoewel sommige producenten het al wel vragen.

Voor energie meters is het in het standaard pakket, maar mischien op een te laag nivo, al met al deze standaard kwam uit de energetica sector, hij word nu besproken voor huishoud electronica gezien de harmonische vervuiling op het net.
(En dit gaat echt over functionele storingen, echter de IEC gaat niet snel, ik reken er op dat dit nog jaren kan duren)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II