Moderne meters zien onbestaande teruglevering door smart switch

harry64

Golden Member

Fors. Maar mijn simpakket werkt niet helemaal zoals zou moeten in dit geval. Hij maakt een bende van de grounds, sinus en vcc met de diode brug en de pulsvormer.

Overigens is dat vermogen beperkt tot de belasting die er aanhangt. Een 100 watt lamp is max 100.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 15 augustus 2021 13:11:39 (24%)

De man uit het artikel had een TV achter een dimmer. Dat zal normaal geen enorme verbruiker zijn, maar we begrijpen allemaal wel wat voor last die SMPS vormt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 augustus 2021 16:51:26 schreef KlaasZ:
[...]Als je terug kan leveren, dan moet je dat melden. En als je dat niet meldt, dan lijkt het me logisch dat ze niet eens naar het teruglevertelwerk kijken.

Als de meetfout resulteert in -400W en je zo nu en dan maar 200W gebruikt, dan zie je 200W op de terugleverteller. Dat is makkelijk waarnemen. Maar de grootste tijd gebruik je meer dan die 400W en heb je zomaar gewoon 400W voordeel.

Anderzijds, Ik kan me ook goed voorstellen dat ze het gezeik zat zijn van dat mensen zich vergeten aan te melden en dan gaan zeiken over dat ze de boel verrekend willen hebben.

Maar misschien zijn er duidelijke regels: Niet aangemeld, dan geen teruglevering verrekening.

Op 14 augustus 2021 21:10:34 schreef ohm pi:
Die Rogowski-spoelen zijn vervelende dingen. Ze differentieren de ingangsstroom tot een uitgangsspanning. Daarna moet de software of hardware de uitgangsspanning weer integreren om tot een correcte stroomwaarde te komen. Een ideale puls differentieren is niet zo handig, want dan krijg je een oneindige positieve of negatieve spanning. En die ga je daarna weer integreren. Met een beetje pech heeft die uitgangsspanning een willekeurige waarde. Een netfilter kan ervoor zorgen dat de flanken niet te steil zijn voor de Rogowski-spoel. Dan komt uit dat meetcircuit altijd een zinnige waarde.

Ik denk dat je hier een heel aardige hypothese hebt voor wat er aan de hand kan zijn.

Er komt een forse puls rond het begin van de (halve)periode. Zo fors dat de afgeleide "vastloopt" tegen de voedingsspanning van de electronica. Hij meet MINDER dan de werkelijke waarde. De neergaande flank is minder steil, dus wordt redelijk gemeten. Het gevolg is dat ie de rest van de periode minder dan tot zelfs negatief van werkelijke stroom lijkt te meten.... Andere halve periode idem!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het gebruik van PowerLine-adapters, kunnen die ook slimme meters storen, met als gevolg foute metingen en daardoor een te hoog of een te laag geregistreerd verbruik?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

Op 15 augustus 2021 16:36:15 schreef dawmast:
Het gebruik van PowerLine-adapters, kunnen die ook slimme meters storen, met als gevolg foute metingen en daardoor een te hoog of een te laag geregistreerd verbruik?

Die dingen hadden ze allang moeten verbieden.. diw storen overal op >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als de meter daardoor terugdraait, dan koop ik er één.
(Meer, net zoveel als stopcontacten die ik heb :+ )

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een ongedacht rijk experimenteerveld! Legio interessante experimenten dienen zich aan.
Het is vast de stroommeting inderdaad, die de boel soms bederft.

Nu vind ik het bijna jammer dat ik zo'n domme draaischijfmeter heb. Die maak je niets wijs.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Wees blij met een oude mechanische meter die lopen allemaal na 4 jaar langzamer en daar hoef je niets voor te doen ;)

De foutmeting komt niet veel meer voor, hoofdzakelijk bij de eerste generatie met de Rogowski spoel principe.
Deze klasse A statische meter wijst alleen maar te veel aan tot 2000 % dus nooit in de min voor klein gebruik geen punt tenzij je constant een crest factor van 10 heb maar dan zou ik de aangesloten apparatuur eens onder de loep nemen :(

Ik denk dat de meeste meters in huishoudelijk gebruik klasse B zijn deze is uitgevoerd met een stroomtransformator meetfout -50....150 % deze kan wel minder aangeven !
Voor een nog nauwkeuriger meeting klasse C deze maakt gebruik van een shuntweerstand of Hall sensor -20....50 % voor grootverbruik.......

Waarom dat nu in een krant staat :? ik heb een aantal chips in 2015 getest op verzoek en toen ontdekte ik deze misser al maar het is gerommel in de marge..... tenzij je er bewust op uit ben >:)
De kans dat je het juiste profiel creëer is minimaal het testen op eigenschappen gebeurt met een gemodificeerde golfvorm dus geen sinus.

Ik heb zo'n generator van Schaffner die van de ( netfilters ) dus eens kijken wat mijn meter laat zien.
Maar ik heb er weinig fiducie in.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kijk even op de onderstaande link, hij wekt het op met een 4 kwadrant versterker, maar bekijk zijn profiel eens, hij is hier al jaren mee bezig.
https://www.researchgate.net/publication/353201615_Estimation_of_Stati…
Het spelen word altijd makkelijker als je de meetresultaten hebt gezien :P

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Utwente heeft het fenomeen onderzocht en een paper gepubliceerd.

Ik moet nog in detail gaan lezen, maar zo kunnen jullie ook al vast gaan lezen.

https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/263929998/2021_EMC_Europe…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vanochtend in de NRC een artikel (interview met Tom Hartman), zie bijlage.

NRC.pdf

mvdk

Golden Member

Vind het wel raar dat er steeds geen man en paard genoemd word.
Noem nou eens merk type en bouwjaar.

PE9SMS

Special Member

Tja, ze willen voorkomen dat mensen massaal een nieuwe meter eisen omdat hun meter aantoonbaar onbetrouwbaar is neem ik aan? Of ze willen voorkomen dat mensen deze truc in hun voordeel gaan uitbuiten? In de publicatie (zie link van rew) staat een foto van een LCD display (figuur 3) dat overeenkomt met het display van de ISKRA AM550 die hier in de meterkast hangt.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op maandag 30 augustus 2021 13:12:38 (12%)

This signature is intentionally left blank.

Wat ik me nu afvraag (en dat is niet onderzocht, of tenminste, niet gepubliceerd) is wat er gebeurd als je zo'n foute meter belast met een dimmer, en een tweede ("nettere") belasting. Bijvoorbeeld een PC voeding met een redelijke PFC.

Telt het linear op (dus de foute 400W teruglevering en de 100W PC verbruik), of komt er een hele andere (correctere?) uitkomst uit?

Wat ik vermoed, is dat de netbeheerders dit allang weten, maar dat het probleem in de praktijk enorm meevalt omdat vrijwel niemand alleen een dimmer op de meter heeft aangesloten.

Als die foute meters (veel) minder fout zijn bij een gebruikelijker verbruik willen ze het natuurlijk stil houden. Die paar mensen met een raar verbruik afkopen/oplichten/terugbetalen is veel goedkoper dan alle meters vervangen.

Vandaag viel het Technisch Weekblad bij mij in de bus. Er staat vandaag een artikel in over deze zaak.
Hier een link naar het artikel online.
En zoals ik mij al eerder afvroeg of dit ook effect kan hebben op je verbruik, ja dus. In het artikel staat vermeld dat ze ook regelbare apparaten zijn tegengekomen die een foutief verbruik aangeven van soms wel 20x het werkelijke opgenomen vermogen.

Dit probleem is op te lossen door een filter in de meter te plaatsen die bepaalde hoogfrequent storingen van deze apparaten er uit filtert. Maar het gaat te veel kosten om al die digitale meters te vervangen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mvdk

Golden Member

Maar het gaat te veel kosten om al die digitale meters te vervangen.

Lijkt me peanuts vergeleken met deze problematiek:
https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-liander-stedin-cdma/
Of speelt dat alleen bij Stedin en Liander?
Off topic:
Ik heb nog steeds geen bericht gekregen van Stedin om m'n meter te wisselen. Zou het kunnen dat het voortzetten van tariefschakelen, waar we het zo uitgebreid over hebben gehad in het andere topic, misschien hier ook iets mee te maken heeft?
Sorry voor Off topic. Wil geen topic kapen.

Lambiek

Special Member

Had dit topic nog niet gezien. Net even een testje gedaan met een elektromotor en de fase aansnijding uit mijn artikel. Heb deze aangepast voor softstart van een elektromotor En wat blijkt nu, zonder de softstarter aan gebruiken we +/- 150W, met de softstarter en motor +/- 40W. De motor is van een ventilator En is I_nom 160W.

De meter is een KAIFA MA105.

Ik laat hem maar aanstaan denk :o

Maar andersom zal het ook het geval zijn denk en dat is dan weer minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 september 2021 15:29:07 schreef mvdk:
[...]
Lijkt me peanuts vergeleken met deze problematiek:
https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-liander-stedin-cdma/
Of speelt dat alleen bij Stedin en Liander?

(Gaat over de zendfrequentie van uitlezen digitale meters waarvan de frequentie opnieuw geveild gaat worden en als Stedin die veiling niet wint moeten alle meters vervangen worden).

4,3 miljoen digitale meters? Is dat gewoon alles wat er al hangt? Want er zijn volgens mij nog aardig wat Ferraris meters die nog niet zijn afgekeurd en/of vervangen. (7 miljoen huishoudens, maar mogelijk hangt een deel ook bij bedrijven?)

Ik weet dat ik een oude zeur begin te worden, maar was dit nu echt niet te voorzien??? De klant mag er uiteraard weer voor opdraaien (=betalen). Linksom of rechtsom.

Op 4 september 2021 15:29:07 schreef mvdk:
[...]
Lijkt me peanuts vergeleken met deze problematiek:
https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-liander-stedin-cdma/

Zal wel meevallen. De koper van die zendfrequentie verkopen/verhuren de rechten gewoon voor dubbele aankoopprijs. Dan hoeft er geen meter verwisseld te worden.

Ik vind dat je als overheid niet een frequentie kan uitgeven en dan nadat de koper het is gaan gebruiken als overheid roepen: We hadden aan het begin gezegd dat we hem opnieuw zouden veilen in 2021, dus hoppa! F*** you met je installed base twv <veel>.

Zo'n frequentie MOET verkocht worden met een indexatie en optie-voor-verlenging. Het is iets anders als je een taxibedrijf 142.65 verkoopt. Die kan zomaar op 141.85 overschakelen: Alle radios die de ene frequentie kunnen, doen ook de andere. dus "Koop maar een nieuwe/andere" is dan een optie. Hier niet.

Op 4 september 2021 16:55:09 schreef Lambiek:
Maar andersom zal het ook het geval zijn denk en dat is dan weer minder.

Wat bedoel je met "andersom"? Dat ie meer dan werkelijkheid kan aangeven: Ja dat kan.

De meter hoort lineair te zijn. Als je apparaten van 200, 100 en 50W tegelijk aanzet, hoort ie gewoon 350W te registreren. Dit blijft gelden bij jou motor+softstarter: Die registreert als -110W, dus wat je rr ook bij of naast doet, hij blijft als -110W registreren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Bij mijn experiment/meter niet, daar 'levert' het ding een x-vermogen. Het is me niet gelukt grotere vermogens op te nemen.

Ha Lambiek,

Vraag want ik denk dat er wat fout gaat :?
Kan je omschrijven hoe je dit onderzocht heb of gemeten ik heb daar namelijk een nogal complexe en kostbare generator voor !
Ik heb aan mijn meter de testen uitgevoerd deze is kennelijk geplaatst ( datum op de meter ) drie jaar geleden toen ik hier kwam wonen.
Deze meter voldoet aan het profiel van de foutmarge en is alleen met positieve korte pulsen < 20 µs in de positieve helft van de periode te beinvloeden dat dit profiel voorkomt is een kans van 1 : 1.000.000......
Maar niets te zien aan terugleveren en zonder aangemeld te zijn wordt hier geen aandacht aan geschonken.

Overigens wordt er nog mysterieus over te term slimemeter gedaan, het enige wat er slim aan is dat die op afstand uitgelezen kan worden !

Er zijn bepaalde situaties waarin ( ik heb de afwijkingen van de meters in mijn post hierboven vermeld ) het voor kan komen dat de foutmarge overschreden wordt maar dit is zowel positief als negatief.
De kans dat dit voorkomt bevindt zich in een gebied van 1:100.000 daar maakt de energieleverancier zich weinig zorgen om, en dan moet de combinatie meetprincipe en verbruiker continu aanstaan.

Het geen @rew op wijst moet ook met enge nuance bekeken worden als er op een apparaat een verbruik vermeld is in Watt dan is dit gemeten met een ( ongeveer ) sinus golfvorm in ieder geval met een onvervormde spanning / stroom relatie.
In de thuis lichtnet situatie zal hier niet aan voldaan worden door de scheve belasting van de reeds aangesloten apparatuur wat kan betekenen dat je te maken krijgt met blind stromen en je de vermogens niet zomaar bij elkaar kan tellen onderzoek en dus meten bevestigen dit.

Voor wat het uitlezen betreft dat heeft niet zo veel met een radiofrequentie te maken de data gaat via het lichtnet terug.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2021 12:44:09 schreef rew:
Wat bedoel je met "andersom"? Dat ie meer dan werkelijkheid kan aangeven: Ja dat kan.

Ja, dat bedoel ik. Dat kan ook en dat is minder. :)

De meter hoort lineair te zijn.

Ja dat hoort hij wel te zijn, maar dat is hij niet.

Ik ga van de week nog een testje doen met een 1kW motor, kijken wat er dan gebeurt.

Op 5 september 2021 15:55:24 schreef Sine:
Bij mijn experiment/meter niet, daar 'levert' het ding een x-vermogen. Het is me niet gelukt grotere vermogens op te nemen.

Komt dat door het soort belasting Sine, of door iets anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 september 2021 23:05:26 schreef r-p:
[...]
De klant mag er uiteraard weer voor opdraaien (=betalen). Linksom of rechtsom.

Op 4 september 2021 23:27:22 schreef ohm pi:
[...]Zal wel meevallen. De koper van die zendfrequentie verkopen/verhuren de rechten gewoon voor dubbele aankoopprijs.

Da's de 'rechtsom' variant. :)

Ik weet de details niet dus het is vast allemaal ingewikkelder dan ik denk. Maar ik herinner me nog goed de veiling van radio-frequenties waar het grote geld vrolijk de bekende frequenties opkocht en de radiozender die de frequentie die bekendheid had gegeven, achter het net viste. Nu flink wat jaren later speelt dit niet meer, maar zoals rew aangaf kan Stedin niet zomaar even overschakelen.

Wat ik er van begrepen heb is dat je aan de klimmende kant van de sinus een pulsvormige stroomstoot moet afnemen. De meter kan dan tot wel -10x het werkelijke vermogen meten. Zit je in de dalende kant van de sinus, dan werkt het omgekeerd en geeft ie MEER aan dan je verbruikt.

Een dimmer moet dus op rond de 87% staan voor het maximale effect.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/