Range Rover p38 eas (luchtvering) ECU defect

High met Henk

Special Member

Eergisteren voor de 2e keer in korte tijd een storing in de luchtvering van onze p38 range Rover.

Heb al veel storingen gehad:
Lek systeem
Compressor versleten (revisie)
Kleppen blok revisie
Niveau sensor rechts achter defect
ECU defect waardoor de net gereviseerde compressor een vastloper kreeg
Nieuwe compressor

En eergisteren met paarden trailer ineens weer door zijn hoeven stortte....
Niet grappig als je 200 km met je paard als een stuiterende lowrider moet rijden....

Op locatie begonnen aan diagnose:

  1. Niveau sensoren doen allemaal hetzelfde: 1k2 vast en tussen 2k3 en 1k3 op signaal (vaste weerstand over de vaste weerstand??)
  2. voeding is ok
  3. Uitgangen doen het (kan met draadjes op stekker hem oppompen)
  4. omhoog omlaag doet het
  5. Inhibit reageert vaag 2.3 ohm naar 0.3 ohm
  6. Engine speed lijkt het te doen

Ik kan vehicle speed niet testen
Ook de communicatie naar becm of niveau indicatie kan ik niet testen
Overige signalen zijn lastig

Pressure switch heb ik niet getest (is nu open, maar systeem nog niet drukloos gemaakt)
Thermoswitch in compressor heb ik vergeten te testen (zal ik nog doen)

Maar voorlopig lijkt de ECU weer defect...
Lijkt me toch bijna stug.

Link voor info
http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb je bij punt ook de spanningen gemeten.
Bij 3 bedien je dan de relais van de pomp en de ventielen?
5v voeding op de sensors?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Site met meer info: https://www.rswsolutions.com/index.php/p38a-eas-system

Ik zou op alle 4 sensoren een volt meter zetten, hij wil overal dezelfde hoogte, dus spanning meten. afhankelijk van de gekozen rijhoogte zal er een spanning zijn waar hij naar toe regelt.

Of het ingang signaal deugt niet, of er gaat bij de signaal verwerking in de ECU iets fout.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Henk, lijkt me eerder ergens een probleem met de bekabeling.
Zelf heb ik hier een trailer met een gelijkaardig systeem van luchtvering, maar simpeler uitgevoerd.
Al 2x in de problemen gezeten door een kabel die beschadigd was waardoor de spanning niet stabiel was.

Als je omhoog en omlaag kan, dan werkt de uitsturing nog correct, compressor sturing ook. Ik zou het richting input naar de ECU gaan zoeken. Net zoals Shiptronic zegt eigenlijk.

High met Henk

Special Member

Probleem is:
Ik ben op vakantie en heb beperkte middelen..
Multimeter
Soldeerbout
Schroevendraaiers
Doppen set

Evt nog 2 laptops, waarvan 1 met rs232.

Nu de computer aansluiten resulteert meteen weer in een low Rider die niet te rijden is

Ik kan wellicht het kleppen blok even afkoppelen, zodat hij blijft staan waar hij nu staat..
Dat idee is niet zo gek..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fripster

Golden Member

Als de kleppen etc het nog doen maar de sturing ligt er uit, dan zou ik de sturing afkoppelen en er een paar schakelaartjes op zetten die (1 per kant? en eentje voor de luchtpomp?) ik bij de lokale bouwmarkt zou kopen.

Dan kun je tijdens je vakantie het geheel manueel bedienen en zo wat gerieflijker thuiskomen.

Eenmaal thuisgekomen het echte probleem aanpakken.

Je hebt nu geen middelen om dit echt goed op te lossen.

Just my two cents..

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Wat een ellende zeg. Ik dacht dat die P38 ook wel een beetje bekend stond om elektrische problemen. Of was dat de P35. Ik weet het niet meer.
Ik heb ook ellende. Mijn LT76 is stuk. Weet iemand nog een goed handbakken revisie bedrijf in Noordholland?

Helaas kan ik je hier niet mee helpen, Henk.

High met Henk

Special Member

Lt77

Van een Defender of een Discovery / Range Rover.

Heb een reserve in werkplaats in Tholen liggen en die is bemand.

Buitenkant is vies, binnenkant als nieuw.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Helaas gaat de LT77 niet passen. Die is een wat langer. Om die reden is toen de 109 een 110 geworden en is het blok naar voren geplaatst. Het zou heel mooi zijn. Omdat daar ook, dacht ik, een vijfbak versie van zou zijn. En er bestaat dacht ik ook een versie met een verkort belhuis. Speciaal voor in de stageone.

Ik heb wel een spiksplinternieuw binnenwerk liggen van een lt76. Vandaar mijn vraag naar een revisie bedrijf.

En ik heb een overdrive die ik gekregen heb in exploded view helaas. Die moet dus gereviseerd worden wil ik die gaan gebruiken.

High met Henk

Special Member

Ik ken de lt76 helemaal niet.

Mijn favobak is de lt95. Onverwoestbaar..

BTW verder gegaan met de EAS

  • 5.2 of 5.3 v op de sensoren
  • Tussen de 2 en 3 v op de signaal draden van de sensoren (is iig een valide signaal)
  • De compressor solenoid ligt aan gnd.

Dat is dus allemaal in orde....

De pressure switch is lastiger te controleren.

Zit helemaal in het kleppenblok en moet alles van druk halen om eruit te halen. Zou hem even kunnen meten op de stekker of hij nu open of dicht is. En als hij open is, kan ik even de compressor laten lopen zodat hij boven 10 bar komt...

Verder hier nog de compressor:

Hier hangt alles aan elkaar (doorgepiept)

ik heb nu 2 verdachte zaken:
.1 de ECU zelf
.2 de inhibit switch die 2.3 ohm naar vrijwel 0 ohm gaat.

Die laatste reageert wel het lampje bij indrukken, dus ga ervanuit dat die toch wel goed is.

Blijft als verdachte over toch weer de ECU.
Zoals gezegd... Ik heb die paar maanden terug vervangen met EXACT dezelfde klacht! Stortte ineens door de vering heen.
was wel een 2e hands ECU...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 17 augustus 2021 09:02:41 (59%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

De vorige wel idd..
Niets aan te zien en het feit dat hij dicht gemaakt is met popnagels en hier dus niet even open te maken...
Laat deze nu nog wel even dicht...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zoals gezegd... Ik heb die paar maanden terug vervangen met EXACT dezelfde klacht!

Bijzonder dit. Riekt dan toch wel naar een externe oorzaak die na verloop van tijd iets sloopt in de ecu.

.2 de inhibit switch die 2.3 ohm naar vrijwel 0 ohm gaat.

Ook dit is bijzonder als die inhibit schakelaar tenminste een gewone schakelaar is. 2 a 3 Ohm is wel erg weinig voor een open contact.

Misschien loopt er door een half defecte sensor of actuator wel veel te grote stroom ofzo waardoor er op den duur iets in de ecu sneuvelt.

Misschien heeft Appel hier ook wel een punt en zit er ergens een probleem in de bekabeling. Bij mijn Auto, nu vijftig jaar oud, werkte er helemaal niets behalve de lampen die voor voor de apk verplicht zijn. Het dasch was helemaal donker en geen meet instrument functioneerde.

Ik heb toen in een zaterdagmiddag knutselen alles weer goed gemaakt. Bergen door vorige eigenaren geplaatste bypass draden verwijderd. En allemaal doorgesleten draden en gebroken draden vervangen. Daarna heb ik daar enkele jaren mee gereden tot ik bij de grote revisie alles heb vervangen door nieuw. Als bedrading oud wordt verdwijnen de weekmakers uit het plastic en wordt het bros en brokkelig. Ook slijt de isolatie door constant bewegen van de draden af.

Gelukkig is het elektrische schema bij een series heel erg eenvoudig en heel makkelijk te herstellen. En heb je geen dingen als ecu's. De nieuwe kabelboom die ik gemaakt heb met de originele kleuren loopt nu weer door het chassis zoals altijd maar in een soort kunststof wapenings netje. Dat om toekomstige slijtage te voorkomen.

Ik zou zoals fripster al aangeeft zou inderdaad thuis verder gaan zoeken en voor nu even een noodoplossing bedenken zodat je je vakantie lekker kunt afmaken. Dit soort van dingen komen altijd ongelegen.

Maar een bekabelings probleempje acht ik niet onwaarschijnlijk. En die die kunnen op onlogische plaatsen zitten. Bij mij was er een draad doorgesleten die midden in de chassisbalk zat. En daar kom je echt pas achter als je de draad helemaal uit het chassis gehaald had. Want doormeten doet hij goed. Alleen maakt hij heel af en toe sluiting met het chassis. Een andere draad was gebroken. Ook midden in het chassis. Dat kun je natuurlijk wel meten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 17 augustus 2021 10:33:42 (61%)

High met Henk

Special Member

tja zoals in schema te zien is hangt er nog meer aan.
Wat de hoogte indicatie precies doet is niet duidelijk.
Echter dat het signaal binnenkomt is wel duidelijk daar er een LED op zit, die aangeeft dat deze actief is... LED licht keurig op bij indrukken.

dit is EXACT wat ik ook heb:
https://www.youtube.com/watch?v=nTPdGD1QNYA

heb even iets gefreubelt van een oude OBD plug.

KAn nu met de tool van RSW aan de slag.
Krijg wel communicatie, maar communicatie is niet goed...

comminucatie in de terminal zou rechts FF moeten zijn en is dat duidelijk niet, spelen met delays levert niets op.

heb hier moment dat ik contact afzet: dan krijg ik 28 en 80 terug, wat geen communicatie is, anders dus C6 en 28...

Hoogte geprobeerd te schrijven, geen resultaat.
Fouten uitlezen levert ALLE mogelijke fouten op..

Geef wel toe dat mijn freubel OBD connectie niet top is...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 17 augustus 2021 10:40:43 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat zit er op pin 13 of zie ik het verkeerd? Can is toch 8&14 ?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Het is K&L line, zitten op normaal ongebruikte posities in de OBD steker.

schema:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 augustus 2021 14:36:28 schreef Paul Welther:
Wat zit er op pin 13 of zie ik het verkeerd? Can is toch 8&14 ?

Can-bus zit op 6 (H) en 14 (L)

Range rovers zijn wel draken van auto's om in te komen en te communiceren ook met een goede tester.

[Bericht gewijzigd door daandc op dinsdag 17 augustus 2021 21:05:31 (21%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
High met Henk

Special Member

En weer een nieuwe ECU erin en het draait weer....

Toch wel duur: 45 euro elke 3 maanden voor een computer.

Maar ik denk nu dat er een storingsgeheugen in zit en de unlock functie deze wist...

Echter ik krijg in de auto de communicatie niet goed tot stand. Wellicht eens een testopstelling maken om te kijken of dit wil lukken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Engelse auto,s, geweldige dingen, maar je blijft repareren.. :)
(jaren een Jag en een Triumph gehad, ik lag er vaker onder dan dat ik er mee reed ) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

En de P38 stortte met paarden trailer Weer door zijn hoeven..

Toch eens kijken of ik die communicatie goed kan krijgen zodat ik ze kan resetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik werk weleens bij een dealer van dit merk, in de showroom starten die wagens niet eens. of er lekt vloeistof onderuit, of de remmen geven error, nog geen 150km op de klok dan :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Tja, de electronica is niet echt top.
Was met Lucas al niet (was gewoon elektro trouwens)

Maar Bosch of Dunlop doet het niet veel beter...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 20 augustus 2021 11:51:49 schreef mel:
Engelse auto,s, geweldige dingen,...

ow? Ik dacht Indiaas. >:-)

Op 24 augustus 2021 07:09:08 schreef High met Henk:
Tja, de electronica is niet echt top.
Was met Lucas al niet...

niet voor niets ook wel de "prince of darkness"

....zo, koffietijd. ;-)

High met Henk

Special Member

in deze tijd was Land / Range Rover nog van BMW.

Later werd het Ford en nog later werd het inderdaad Tata

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik rij een RRC van 1993 en daar zitten op het dashboard nog knopjes voor de bediening vd luchtvering die er ooit onder heeft gezeten. Soms denk ik wel eens dat ik weer terug wil van die harde spiraalveren naar heerlijke luchtvering.

nu ik jouw verhaal heb gelezen: toch maar niet...