Op 20 maart 2022 10:48:26 schreef F_S:
Benleentje schrijft: "de theoretische piekstroom is dan precies 6 keer groter" hierop reageerde ik omdat de piekstroom gewoon die 1200A is.
Gr.F_S
De interne weerstand heeft die in serie staat met de weerstand van de motor. Stel dat de interne weerstand 10mΩ is dan is de totale weerstand dus 20mΩ en de stroom bij 12V is dan nog maar 600A. En dat boedelde ik dus met theoretisch ,aximum piekstroom omdat een autoaccu dat niet kan leveren. Natuurlijk kan je de accu capaciteit opvoeren maar dat is ook weer nutteloos gewicht.
Op 19 maart 2022 23:02:30 schreef kris van damme:
die bewering klopt op het eerste zich niet. Naar ik begrijp, Je gaat er vanuit dat bij een starter met een lagere weerstand en een versleten accu de motor slechter gaat starten omdat de spanning meer inzakt.
Als de interne weerstand van de accu verhoogd dat daal dus ook de maximaal te leveren stroom. Maar ik geef wel toe dat ik enkel naar de piekstroom heb gekeken voor een op 300 rpm draaiende startmotor geld dat een stuk minder.
maar de starter reageert (koppelgewijs) bij stilstand enkel op de stroom die er doorloopt, en die is bij een lagere weerstand sowieso groter...
Dit volg ik even niet ik had het juist over een accu met grotere weerstand. Maar voor het nominaal koppel op 300 rpm zal het inderdaad weinig tot geen verschil uitmaken. Echter haalt de startmotor dat toerental ook een stuk slechter bij een slechte accu.