Weerstand tussen de + en - van DC motor

Op 20 maart 2022 13:33:40 schreef SparkyGSX:
@REW 200A is weinig voor de startmotor van een auto of soortgelijk motorblok

OK! Eigenlijk had ik dat ook gewoon net uitgerekend... :-)

Een minuut starten is echt lang, dat houdt je accu gewoonlijk niet vol lijkt me.

Ik weet niet of je wel eens met een "wil niet starten" auto-situatie te maken hebt gehad, maar dat is dus wat er dan gebeurt. Je probeert het een tijdje totdat de accu leeg is. De handleiding zegt vast iets van: als ie niet wil starten, dan maximaal 15 sec proberen en dan minimaal 3 minuten wachten. Dat doet natuurlijk niemand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Je trekt bij een loodzuur accu eerst de "oppervlakte lading" er uit, daarna moet het van dieper komen. Als je dan even wacht wordt het oppervlak weer geladen vanuit diepere lagen en kun je weer even starten. Beter dus kort proberen, wachten en weer proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Absoluut! Dat staat daarom ook duidelijk in de handleiding. 99% van de bevolking heeft het nooit gelezen, of is het ondertussen vergeten. Dat is mijn inschatting.

Bij een Boeing 777 zorgen ze met een checklist dat je eea niet verkeerd kan doen. Maar de meeste autos hebben die niet. (noch de checklist, noch een bestuurder die de checklist er bij zou pakken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 20 maart 2022 10:48:26 schreef F_S:
Benleentje schrijft: "de theoretische piekstroom is dan precies 6 keer groter" hierop reageerde ik omdat de piekstroom gewoon die 1200A is.

Gr.F_S

De interne weerstand heeft die in serie staat met de weerstand van de motor. Stel dat de interne weerstand 10mΩ is dan is de totale weerstand dus 20mΩ en de stroom bij 12V is dan nog maar 600A. En dat boedelde ik dus met theoretisch ,aximum piekstroom omdat een autoaccu dat niet kan leveren. Natuurlijk kan je de accu capaciteit opvoeren maar dat is ook weer nutteloos gewicht.

Op 19 maart 2022 23:02:30 schreef kris van damme:
die bewering klopt op het eerste zich niet. Naar ik begrijp, Je gaat er vanuit dat bij een starter met een lagere weerstand en een versleten accu de motor slechter gaat starten omdat de spanning meer inzakt.

Als de interne weerstand van de accu verhoogd dat daal dus ook de maximaal te leveren stroom. Maar ik geef wel toe dat ik enkel naar de piekstroom heb gekeken voor een op 300 rpm draaiende startmotor geld dat een stuk minder.

maar de starter reageert (koppelgewijs) bij stilstand enkel op de stroom die er doorloopt, en die is bij een lagere weerstand sowieso groter...

Dit volg ik even niet ik had het juist over een accu met grotere weerstand. Maar voor het nominaal koppel op 300 rpm zal het inderdaad weinig tot geen verschil uitmaken. Echter haalt de startmotor dat toerental ook een stuk slechter bij een slechte accu.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.