Accu elektrische vliegen"mepper" vervangen door 18650 accu?

vergeten

Golden Member

Mijn uitstekend werkende elektrische vliegenmepper met ingebouwde zaklampje(s) heeft nu een accu die op is.
Het handvat is eraf te halen en in een WCD te steken om op te laden.
De laadschakeling is eenvoudig, via een aantal 1N4007 diodes en een voorschakel C van 680nF wordt de accu geladen.
De bestaande accu meet nu onbelast 4,05 volt en de zaklamp(leds) branden maar heel even, daarna is de klemspanning (onbelast) 3,6 volt.
De accu maten zijn 48 x 26 x 20mm iets groter dan een 9volt blokje.
Omdat ik niet bekend ben met de ins en outs van alle typen accu's daarom de volgende vragen:

  1. Zou die accu (YongTong YX0120301 onbekende soort) vervangen kunnen worden door een 18650 accu? Mechanisch past het.
  2. Kan de laadschakeling hetzelfde blijven, of is er dan ontploffingsgevaar bij te lang laden? (laadtijd originele accu 8-12 uur)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb medelijden met het ledje.
Grappige manier om een brugcel te tekenen. Nog nooit eerder gezien.

HVinduction

Honourable Member

Dat is een loodaccu met 2 cellen, het klepje daarvan kan los en gezien de zeer simpele schakeling vermoed ik dat de cellen zijn uitgedroogd dus is het gewoon een kwestie van demiwater toevoegen en opladen.

vergeten

Golden Member

Verhip, dat klepje kan er inderdaad af en ik zie dan 2 rubberen dopjes!
Ik heb even met een lucifer erin gekeken of de punt nat word, nou droog dus.
Nu op zoek naar een paar cc demiwater en we gaan zien of er weer wat meer leven & power in is te krijgen. :)

Op mijn oorspronkelijke vraag over vervangen door een 18650 helaas nog geen reakties.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Waarschijnlijk omdat dat ZEER onverstandig is. Li-ion cel heeft een laadcontroller nodig. En dat maakt het ingewikkeld

Ik zou zelf eerder gaan voor 3 a 4 ni-mh dat is veiliger. En het lijkt mij dat deze lader er zo geschikt voor is.
Stroombron lader

Als ik zo over nadenk:
Eigenlijk had die loodaccu geen schijn van kans bij deze oplader.
Loodaccu vereist cc/cv

Misschien overbodig te vermelden.
Pas wel op met deze schakeling hij hangt aan de 230volt!!!!
Waar je hem ook aanraakt

[Bericht gewijzigd door tuxie op dinsdag 17 augustus 2021 00:46:44 (54%)

vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2021 00:26:29 schreef tuxie:
Waarschijnlijk omdat dat ZEER onverstandig is. Li-ion cel heeft een laadcontroller nodig. En dat maakt het ingewikkeld

Dan zou ik deze deze erin moeten bouwen, geschikt om te laden met een USB adapter/laptop/PC.

Ik zou zelf eerder gaan voor 3 a 4 ni-mh dat is veiliger. En het lijkt mij dat deze lader er zo geschikt voor is.
Stroombron lader

Gaat fysiek niet passen.

Als ik zo over nadenk:
Eigenlijk had die loodaccu geen schijn van kans bij deze oplader.
Loodaccu vereist cc/cv

Hij heeft toch zeker een jaar of zes zo gewerkt.

Misschien overbodig te vermelden.
Pas wel op met deze schakeling hij hangt aan de 230volt!!!!
Waar je hem ook aanraakt

Ben ik mee bekend toch bedankt. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 augustus 2021 01:32:54 schreef vergeten:
[...]
Dan zou ik deze deze erin moeten bouwen, geschikt om te laden met een USB

Als je het 230v gedeelte eruit haalt en dan via een usb adapter gaat laden zie ik geen probleem. Mogelijk nog de laadsnelheid aanpassen. Maar dat is afhankelijk van de gekozen batterij.

6 jaar dat valt me nog wel weer mee.
Had ik niet verwacht. Mogelijk zit hij niet 24/7 in het stopcontact. Of maar een hele lage stroom.

6 jaar is langer dan de gemiddelde laptopaccu 8)7

Als je geen demiwater hebt kan je volgens mij ook gedistilleerd water gebruiken.
Als het mee zit hoef je die niet te kopen.
Het ijs in de vriezer is gedistilleerd water want het is bevroren waterdamp.
Dit gebruik ik al jaren in het strijkijzer en heb het nog nooit hoeven te ontkalken.
Het proberen waard lijkt mij.
gr. Winand

je zou ook gewoon de print van een GSM lader erin kunnen bouwen, dan heb je direct de 5V en kan je die 230V stekker eraan laten.
samen met die TP4046 laadprint

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 17 augustus 2021 10:47:24 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Gedstileerd water is zuiverder dan demiwater, maar een stuk duurder.

Bij demiwater worden alln mineralen verwijderd alle organische stoffen blijven achter. In demiwater kan zelfs algengroei optreden!
Voor accu's is het geen probleeem, het gaat er immers om dat er geen verkerde elektrolytenin zitten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Meestal zitten er in die electro-vliegenmeppers van die goedkope 'broddelprintjes'.
Maar een enkele keer kom je wel eens een verrassend net uitziend en goed werkend exemplaar tegen, zoals deze. (gesloopt uit zo'n mepper)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@arco
De lader is inderdaad een "prutsprintje" de HV generator zit in het vaste deel van de mepper, die is in orde en heb ik toch ook maar even bekeken. Solderingen zijn matig/slecht.

Ik had ergens achterin de kast nog een liter (strijkbout)demiwater staan.
Accuutje bijgevuld en een nacht geladen.

De spanning is nu onbelast 4,5v en de zaklamp gaat nu niet vrijwel meteen veel minder licht geven.
Hoopvol dus.

@tuxie
Hij zit zeker niet constant in de WCD alleen als hij niet meer vonkt bij een vlieg/mug, en "leeg" is.
Hij ligt 99% van de tijd te wachten of er ongedierte voorbij vliegt.
Zaklamp wordt zelden gebruikt.

Nu even aankijken in hoeverre hij weer voldoet, anders alsnog de tip van @fcapri uitvoeren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Mag ik vragen wat die 'viezigheid' op de print en rond de connector is? Toch niet per ongeluk in de p.sbak gevallen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Ik weet niet wat dat is maar hij is niet in de p... gevallen, ik heb het eraf gepoetst met fluxreiniger.

De accu is bijgevuld en opgeladen. Hij doet het weer prima!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

'k Zou hem wel even willen lenen, zat vliegen hier :( ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De laadschakeling is wel erg simplistisch. Die blijft gewoon met een vrijwel constante stroom doorladen. Geen wonder dat de accu is drooggekookt.
Zit er geen waarschuwing bij dat je na een bepaalde tijd moet stoppen met laden?

vergeten

Golden Member

@Tidak ada
'k Zou hem wel even willen lenen, zat vliegen hier :( ;)

Misschien een keertje goed luchten, opruimen en douchen :) ;)

@KlaasZ
Er staat op 8 - 12 uur maximaal laden, is dus volledig afhankelijk van de gebruiker of die wel de tijd in de gaten houd. Maar het zal wel eens wat langer geweest zijn.
"gelukkig" was de 680nF seriecondensator wat in waarde teruggelopen naar 570nF waardoor de laadstroom nu minder is.
Ik heb dat maar zo gelaten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Gisteren hier in Italie een model op de kop getikt waarbij je het handvat los kunt klikken en dan in het stopcontact kunt steken om te laden. Zal als ik thuis ben komend weekend m eens open maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2021 23:50:49 schreef vergeten:
[...]
Misschien een keertje goed luchten, opruimen en douchen :) O-)

[....]

Vliegen zijn niet abnormaal op het platte land. Dat moet jij toch ook (door je naam) weten met al die -wel erg lekkere- kaas om je heen >:)

@Bram:
Je komt zo altijd weer thuis met de gekste dingen die je thuis niet kocht :P O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 23 augustus 2021 23:50:49 schreef vergeten:
[...]
Misschien een keertje goed luchten, opruimen en douchen :) ;)

Verhaal van verwijten tussen pot en ketel? Als je niet weet hoe aan demiwater te komen is het vast al heel lang geleden dat er nog een vouw in je broek zat ;)

ik ben wel stomverbaasd dat daar een loodaccuutje inzit en nog meer dat die bij te vullen valt.

bprosman

Golden Member

Op 24 augustus 2021 17:55:56 schreef grotedikken:
[...]

Verhaal van verwijten tussen pot en ketel? Als je niet weet hoe aan demiwater te komen is het vast al heel lang geleden dat er nog een vouw in je broek zat ;)

ik ben wel stomverbaasd dat daar een loodaccuutje inzit en nog meer dat die bij te vullen valt.

Beetje modern stoomstrijkijzer tegenwoordig mag je gewoon kraanwater in kiepen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

'Mág', maar demiwater blijft beter en spaart dure ontkalkingsstaafjes.

Een aantal jaren geleden had je zaklampen en telefoonladertjes met een slingertje. Dat zou prima kunnen voor een vliegenmepper/-grill.
Je kunt per slot zo ook dynamiet ontsteken O-) Je hoeft immers alleen maar een condensator op te laden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2021 17:55:56 schreef grotedikken:

ik ben wel stomverbaasd dat daar een loodaccuutje inzit en nog meer dat die bij te vullen valt.

Was ik ook! Nooit te oud om wat bij te leren :)

Op 24 augustus 2021 12:03:48 schreef bprosman:
Gisteren hier in Italie een model op de kop getikt waarbij je het handvat los kunt klikken en dan in het stopcontact kunt steken om te laden. Zal als ik thuis ben komend weekend m eens open maken.

Dat heeft deze ook allemaal en 2 lampjes, een op dezelfde plek als die van jou. En een in de achterkant van het afneembare handvat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

Op 17 augustus 2021 01:32:54 schreef vergeten:
[...]
Dan zou ik deze deze erin moeten bouwen, geschikt om te laden met een USB adapter/laptop/PC.

Hopen dat ie nauwkeurig genoeg is voor Li-Ion. Die 4.2 volt is wel het uiterste. 100 mV hoger en je hebt kans op een brandbom. Er zit zo te zien ook geen temperatuur beveiliging op.

En ik vermoed dat je laadschakeling die 1 amp niet gaat leveren waardoor je je startspanning van 4.5 volt niet haalt.

vergeten

Golden Member

Inmiddels is het 4 volt (lood)accu`tje vervangen, na het bijvullen gaf hij het een paar maanden later toch weer op.

Er zit nu een (3,7v) 18650 cel in met het laadprintje met een TP4056 IC erop.

De load current heb ik veranderd van standaard 1 amp naar ongeveer 500mA,
door Rprog te verhogen van 1k2 naar 2k2.
Dit levert een praktisch gemeten laadstroom op van 530mA bij de start.
Later zakt dit wat, na een ~uur is het 440mA bij een laadspanning van 4,07v op de cel gemeten.
Na ~1,5 uur is de laadstroom 380mA bij dezelfde laadspanning

Er wordt niets bovenmatig warm, dit lijkt mij dus een verantwoorde veilige vervanging van de originele accu en het belabberde laadsysteem.

Het hoofddoel, de vliegenmephoogspanning is aanwezig, niet gemeten maar een testvlieg was op slag dood.
De 2 ledlampen die erop zitten werken ook prima op de 18650 cel.

Toch weer een redding van de schroothoop van deze mechanisch zeer degelijke "vliegenmepper" :)

P.S. De in NL verkrijgbare vergelijkbare vliegenmeppers halen het mechanisch niet bij deze.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.