Spurious output van FM zender door geschakelde voeding

Beste dames en heren,

Helaas heb ik last van spurious output als ik een mono/mpx (fabrieks) FM zender voedt met een Meanwell geschakelde voeding.

Op ca 80 KHz van de carrier heb ik duidelijk 2 draaggolven staan en zijn op veelvouden van ca 80 KHz ook nog meerdere ongewenste producten die afnemen in amplitude aanwezig.

Door de lage faseruis van de gebruikte analyser zie je in de voet van de carrier ook nog meer ongewenste producten maar die zijn met ca 70dbc onderdrukt.

Heeft iemand een tip of weet hoe je de schakelpulsen (denk dat het daar door komt) kan onderdrukken?

Als het onbegonnen zaak is verneem ik dat ook graag.

Ben erg benieuwd naar de reacties/tips die ongetwijfeld komen gaan.

M.v.g.
Marcel

Ha *Marcel*,

Kan je een simpel schetsje maken van de verbindingen tussen voeding en de andere apparatuur !
Welk type Meanwell gebruik je dan kan ik mogelijk even in de specificaties kijken :P
Omdat je in het bezit bent van een analyzer kan je eens ( met een dummy op de zender ) rond je systeem kijken waar je een en ander oppikt aan R.F. energie......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi *Marcel*

De storing kan op verschillende manieren je apparaat binnen komen en dat is comonmode,
differential mode en directe instraling van de voeding, dan is het meestal magnetisch van aard.

SMPS voedingen zijn een "Bitch" en vragen veel aandacht om ze goed te laten werken met het te voeden apparaat.
Is het een kleine zender, ga dan over op een lineaire voeding, daar het opheffen van de storing die je b.v. nu hebt, nogal tijdrovend kan zijn.

Maar goed, wat Henk je hieboven vraagt is een goed startpunt, laat zien waar het over gaat met een tekening die goed leesbaar is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Om wat voor FM zender gaat het eigenlijk precies? Het is goed gebruik zo veel mogelijk informatie te verstrekken bij het starten van een topic.
Als het om betrekkelijk laag zendvermogen zou gaan, lost een gouwe ouwe lineaire voeding het probleem in een klap op :-)

O, Blackdog schreef het hierboven ook al. (Maar ik laat mijn post toch maar staan.)

als het een Meanwell voeding is zonder aarde (klein vermogen) kan je de zender alvast eens goed RF aarden, dat neemt vaak een groot stuk van de problemen weg.

Probeer een "gewone" lineaire voeding op die zender aan te sluiten.
Een labo voeding zou daarvoor perfect geschikt zijn.
Als je dan nog last hebt spurious dan ligt het niet aan de voeding, maar aan de eindtrap, of aan de mpx sereocoder.

Op ca 80 KHz van de carrier heb ik duidelijk 2 draaggolven staan en zijn op veelvouden van ca 80 KHz ook nog meerdere ongewenste producten die afnemen in amplitude aanwezig.

De 2e harmonische van 38kHz is ook bijna 80kHz, kan ook aan de modulator liggen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

38 kHz komt in de modulatie niet voor; wel 19 kHz in een stereozender.
Met de normale 10% loodstoonmodulatie en geen audio aan de ingangen hoor je deze niveaus in het spectrum te zien, ten opzichte van geheel ongemoduleerd:

code:

kHz    0     19     38     57     76     95    (boven en onder carrier)
dB    -0.3  -14.3  -34.3  -57.9  -84.0 -112.1

Je zou dan dus verwachten ook de veel hardere 19, 38 en 57 kHz te zien.
Overigens is de zender in de startpost nog 'mono'.

Blijkbaar is in dit zendertje de voeding voor oscillator/varicap niet voldoende ontkoppeld. Met een beetje extra afvlakking aldaar zou je er vermoedelijk al zijn, maar dan moet je dus in het kastje zijn.
Extra afvlakking van de totale voeding kan natuurlijk ook. Het vermogen zal hier klein zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste,

Bedankt voor de reacties.

Het is van het merk Omecast 1HE hoog 25W met een losse(geschakelde)voeding is stereo en RDS maar die staan uit om het goed te kunnen meten.

De tip van Martin lijkt me slim om mee te beginnen kijken wat er dan voor signaal uitkomt.

De problemen komen PUUR uit de geschakelde voeding (andere geschakelde voeding erop en de problemen met spur zijn weer anders)

Zal binnenkort eens 2 foto,s maken van met een geschakelde en daarna een conventionele voeding zodat we duidelijk het verschil kunnen zien.

M.v.g.

*Marcel*

Als het vaststaat dat het euvel PUUR door de schakelende (niet: geschakelde ;) ) voeding wordt veroorzaakt, is het voor de wetenschap leuk en interessant om na te gaan welke schakelende voeding dan wel voldoet.
Maar bij 25 watt RF output is de opgenomen stroom van dien aard, dat je met 'elke' simpele lineaire voeding die, zeg, 10A continu kan leveren prima wegkomt.

Gevonden.......Het blijken de resten te zijn van het 19 KHz signaal die niet aanstond maar toch door de PCB te worden opgepikt, verder is een liniaire voeding ook een goed idee verschillende geschakelde voedingen gebruikt maar gaven allemaal problemen.

M.v.g.
Marcel