Wirlpool Koel-diepvries combi stopt er mee

Hallo,

Plots heeft mijn koel-diepvries combi van +/- 4 jaar oud (whirlpool blf 8121 OX) besloten er mee op te houden.. Ik kwam thuis & er lag een plas water onder (diepvries + koelkast werkte niet meer).
Helaas kan ik geen beroep meer doen op de garantie dus moet ik zelf op zoek.
- De combi staat al ruim 2 jaar op dezelfde plek (geen verplaatsing)
- Aan de netspanning ligt het niet want de lampjes in de koelkast doen het nog
- iedere +/- 5 minuten lijkt hij het 'opnieuw te proberen', ik kan het opstartgeluid moeilijk beschrijven dus heb ik het gefilmd & toegevoegd aan deze post.

20210814_121537_1_1.mp4

edit: + link naar youtube frag: https://www.youtube.com/watch?v=I_Q1vQqGDgo
- Gisteren dacht ik, nadat hij +/-40h uit heeft gestaan, laat ik hem nog eens aanzetten & tot mijn verbazig begon hij weer als vanouds te koelen (na +/- 2u zag de ijsvorming & leek alles weer in orde). Echter vanmorgen was alles weer ontdooid & ben ik weer terug bij af ( zelfde tikje iedere 5min nog steeds).
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast dank voor de hulp,
Groetjes Teun

Ik kan het fragment niet afspelen. Vanwaar komt de tik? Vanuit de motor achteraan/onderaan?
Klinkt(figuurlijk bedoeld) als een overstroombeveiliging vd motor. Wel raar dat hij na 40 u wel terug gaat.

Motorcondensator in orde?
Motortoevoerspanning stabiel?
Intern een print in de startmodule ad motor?

Motor eventueel handmatig starten door direct 230 erop te zetten en bij start de hulpwikkeling even te bekrachtigen.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Hoi Eric,

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb een Youtube link in de orginele post toegevoegd met hetzelfde filmpje, hopelijk kun je deze zien/luisteren?

Heb er nog eens onder/achter gelegen & het 'ratelende' geluid & de tik lijkt van de linkerzijde compressor te komen, recht onder de afvoerslang (zie foto bijlage).

Ik ga vanavond het stuk waar de 230 binnen komt los schroeven om het eea verder te checken - wellicht helpt dit + het filmpje alvast iets.

Gr. Teun

De link hielp idd. Wow. Knap geluid. Spectaculair. Ik hoop voor jou dat het een toevoerspanningsprobleem is. De motor die een vreemde intermitterende spanning krijgt vd triac uit de print binnenin de bediening. Iets mis in het startrelais daar onderaan de motor in het zwarte bakje kan ook. Het alternatief is een defecte motor.

De motor met de hand starten is het zekerste ter diagnose maar eveneens ook het ingewikkeldste. Zeker om dat via deze weg uitgelegd te krijgen.

Dus begin door met een voltmeter de spanning die naar de motor gaat te meten. Heb je meetvaardigheden?
Zeker meten tijdens het rare geluid. Bij de "klak" gaat de veiligheid er even uit en is meten minder doeltreffend.

Meten tss de blauwe en zwarte draad (in dat zwarte bakje)

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

klinkt als de motor die wel loopt, maar de zuiger niet meer meeneemt door een mechanisch probleem. blijkbaar loopt deze ook te zwaar gezien de beveiliging ingrijpt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Probeer ergens een energiemeter te lenen zodat je het opgenomen vermogen kan vergelijken met het aangegeven vermogen. Zit je daar ruimschoots over dan vrees ik voor die motor, of het ware dat de capillair verstopt raakt.

Een motor kun je niet intern nakijken dus probleem opsporen moet dus via eliminatie. Gezien hij na 40u stilstand terug normaal gewerkt heeft geef ik interne problemen nog even het voordeel van de twijfel. Iets afgebroken geneest niet zomaar. Maar ook niet dat dat uitgesloten is.

Rechtstreeks met de hand starten is uiteindelijk het maximum dat je kan doen.

Heb je een 85 nummer vh toestel? (typeplaatje)Volgens mij is het weer 1 met intern triac als startrelais.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Vdermoed een vastzittende zuiger of krukasje in compressor. Coulance van Whirlpool regelen is goedkoopste oplossing..

Heb de spanning gemeten:

- Constant In: 230v / 10.5-11.5 A
- Constant Uit: 0v / 0 A
- Tijdens het 'opstart' geluid gaat UIT van 0v naar 2v, na het klakje weer terug naar 0.

Betreft het '85'nummer (zie foto): 8505 159 11020

[Bericht gewijzigd door Teuntja123 op 18 augustus 2021 10:18:41 (18%)]

Je behoort te meten met de ene pen op de blauwe en de andere op de zwarte. Wat meet je dan acV bij motor lawaai en na "klak".
Volgende test is manueel starten maar dat gaat wat intensiever worden. Poepsimpel maar qua voorbereiding en info/communicatie omslachtiger. Dan heb je uitsluitsel. Ik zie geen motorcondensator dus dat maakt het alleszins nog wat simpeler.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Mmm had misschien vroeger toch beter op moeten letten op school..
Ditmaal de AC waarde gemeten van de zwarte & blauwe draad:
blijft rond de 10.50 - 11.50 hangen, ook tijdens lawaai & klak.
Voor de zekerheid ook meer even gefilmpd: https://www.youtube.com/watch?v=CBo00amU0tk

Toen ik er achter kwam dat ik de VAC moest hebben ben ik 5 min later weer eens gaan meten, dus stekker er weer in & ineens de koelkast het weer?? Al heb ik geen vertrouwen dat dit lang gaat duren,

VAC waardes zijn nu(terwijl hij het dus doet) :
in & uit beide 229, zie: https://www.youtube.com/watch?v=aU8ULkuXQHM
AC in & uit wederom rond de 10.50 - 11.50
Compressor wordt inmiddels aardig warm, maar dat hoeft geen probleem te zijn heb ik gehoord.

Gisteren heb ik voordat ik ging meten ook de combi eerst eens op een ander stopcontact (andere groep) aangesloten & toen deed ie het ook plots. Vervolgens er weer uit gehaald (even gewacht) & weer in het ander stopcontact: weer opstart/klak geluid. Toen weer terug naar het stopcontact waar die het deed: helaas ook opstart/klak geluid..

jerome

Golden Member

Op 18 augustus 2021 09:47:12 schreef Teuntja123:
- Constant In: 230v / 10.5-11.5 A
- Constant Uit: 0v / 0 A
- Tijdens het 'opstart' geluid gaat UIT van 0v naar 2v, na het klakje weer terug naar 0.

Draait de motor dan ook bij een stroom van +10A?
Voor spanning de meter niet in DC, maar AC range zetten!
In het beste geval is de start triac doorgeslagen. Enkel dit kan een zo hoge stroom rechtvaardigen zonder wikkelsluiting of blokkage.

Op 18 augustus 2021 13:38:04 schreef jerome:
[...]
Draait de motor dan ook bij een stroom van +10A?
Voor spanning de meter niet in DC, maar AC range zetten!
In het beste geval is de start triac doorgeslagen. Enkel dit kan een zo hoge stroom rechtvaardigen zonder wikkelsluiting of blokkage.

Ik heb hem toch echt op AC staan op de multimeter.. (zie ook filmpje uit vorige post: https://www.youtube.com/watch?v=CBo00amU0tk). Op dit moment (nu hij draait) zijn de waardes nog steeds rond de 10.50 - 11.50..

Het ziet er alleszins niet goed uit. De spanning is perfect dus ofwel wat met de startrelais ofwel de motor zelf. Het onderscheid kan je enkel maken door een handmatige start.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Nee, je kan ook de motor doormeten door de weerstanden tussen de 3 aansluitingen te meten, aangezien de hulp- en hoofdwikkeling altijd in serie staan. Er moet dus een weerstand zijn die het hoogst is (weerstand hulp- en hoofdwikkeling samen) en 2 afzonderlijke weerstanden (hoofd en hulpwikkeling apart) die opgeteld ongeveer gelijk moeten zijn aan de totale weerstand.

De simpelste startschakeling is een bimetaal, ook soms foutief PTC genoemd. Een andere vorm hiervan is het stroom- /startrelais waarvan de spoel in serie met de hoofdwikkeling staat. Verder heeft een koelcompressor altijd een beveiliging tegen een te hoge stroom, hierdoor zal bij een probleem met de motor of door een te zware kracht (b.v. hoge druk) het bimetaalcontact openen waarna de motor na enkele minuten zal herstarten. Sommige compressors hebben deze ingebouwd, bij andere is deze te herkennen aan een blokje dat op één van de drie pennen aangesloten zit, dit is ook het punt waar de start- en hoofdwikkeling met elkaar verbonden zijn. Het startrelais zit overigens ook vaak direct op de pennen aangesloten.

Hoe heet word de compressor?? Normaliter met een R600 A gas er in rond de 60 Graden, kan je je hand wel even op laten liggen. Is het meer en verbrand je je handen, is het niet OK.. Ik vermoed een aanloop probleem.. Let wel: je kan de kast niet direct herstarten, tussen stekker er uit en er weer in moet ongeveer 5 min tussenziten, anders kan PTC niet afkoelen en compressor een gelijke druk krijgen tussen pers en zuig leiding...

Stel ook de Handstart voor bij problemen

Na +/ 8u draaien vind ie het weer mooi geweest en stopt ie er weer mee. Net toen ik dacht laat ik nog eens doormeten & het beschermkapje er af haalde, hoorde ik het zoemend geluid & 'opstartgeluid' weer.

Op 18 augustus 2021 17:30:49 schreef smd:
Hoe heet word de compressor?? Normaliter met een R600 A gas er in rond de 60 Graden, kan je je hand wel even op laten liggen. Is het meer en verbrand je je handen, is het niet OK.. Ik vermoed een aanloop probleem.. Let wel: je kan de kast niet direct herstarten, tussen stekker er uit en er weer in moet ongeveer 5 min tussenziten, anders kan PTC niet afkoelen en compressor een gelijke druk krijgen tussen pers en zuig leiding...

Stel ook de Handstart voor bij problemen

Het lukte me niet om 1 sec de compressor vast te houden met m'n vingers van de hitte, dus hij was echt flink heet..
De handstart heb ik meer gehoord in dit topic maar krijg het gevoel dat ik hier te onderlegd voor ben, heb geen idee waar ik moet beginnen.

Benodigd:
Eender welk snoer. 3 losse lusterklemmetjes. Een schakelaar die veilig is gezien je die moet bedienen terwijl er spanning aanwezig is. Ik doe het door met een schroevendraaier even verbinding te maken maar dat is mss niet aanraadbaar hier.

Verwijder het startrelais blokje (wit ding met draden aan) vd motor. Verbind met lusterklemmen (ik doe het met 2 fastons) alles zoals op plan.

Het is de bedoeling dat je de schakelaar sluit (!!!!) waardoor er tss de 2 bovenste motorpennen sluiting is. Dan steek je de stekker van je zelfgefabriceerd snoer in. Als de motor spanning krijgt (1-2sec na snoer in stopkontakt) verbreek je de verbinding v die ene pen door de schakelaar te openen. De motor behoort nu goed te lopen. Je kan ter test moest er toch wat mislopen nog eens proberen maar als de motor op deze manier niet mooi wil meewerken ga je hem naar Afrika moeten deporteren. Einde rit dus. In Nederland kun je mss contact met whirlpool opnemen om een tussenkomst te bekomen. In België niet. Hier is het schip gezonken.

Het is wel de bedoeling dat je 5 minuten wacht tss elke poging. Even spanning erop en dan 5 minuten wachten tot compressie vd motor af is , niet stekker in en uit en nog eens in.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Niet elke koelcompressor heeft dezelfde pinout, gebruik daarvoor een multimeter, kijk hoe de motor origineel zat aangesloten of raadpleeg de datasheet.
Nooit zomaar gaan aansluiten als je niet weet welke pennen van de hoofdwikkeling zijn, de hulpwikkeling verbrand namelijk snel, zeker als deze gemaakt is om in serie met een aanloopcondensator te staan!

doorgaans zit er een ptc op de startwikkeling van een koelkastmotor, geen condensator. de pinout staat ook vaak op het aansluitblok zelf. C is de common S is startwikkeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik vermoed sluiting in je windingen van je compressor, anders word je compressor niet zo heet dat is meer dan 80 Graden, eens eeerder gehad met een Embraco compressor.. Zou Whirlpool contacten..