Klopt mijn bescheiden schema?

Hoi mensen,

Ik ga mijn dashboard geheel renoveren.
Raymarine heeft daarin het grootste aandeel in apparaten, veelal plug en play via SeaTalk.

Verder komt er o.a. een paneeltje met contactslot, zoemer, onderbreekschakelaar, start, stop en alarmen temperatuur en druk.
Klopt dit bescheiden schema? Alvast dank!

https://i.imgur.com/jQALel9.jpg

High met Henk

Special Member

NEE het klopt niet.

.1 zou ik zekeringen opnemen tussen de beide + aansluitingen die je nu hebt.

.2 86 en 85 hangen aan beide kanten aan GND:
ik zou de beide schakelaars ook via een zekering aan de + hangen.

Daarnaast een aanvulling.
Ik zou voor de sensoren een geheugen met relais opnemen: ofwel een contact over de sensor heen en de spoel parallel aan het lampje.

Als een snesor dan even schokt, kun je alsnog zien welk alarm het was.

Als je het ECHT goed wilt doen combineer je dat relais ook met een stop actie en start inhibit, maar dan zou ik wel 2 sensoren opnemen: 1 op een lage druk en 1 op een TE lage druk (bijv 1 bar en 0.8 bar) en op een hoge temp (bijv 100 graden) en een te hoge temp (bijv 105 graden)

en daarbij nog een kleine tijdvertraging..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zijn druk en (olie)temperatuurmeter niet handiger dan wat lampjes?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dank voor jullie reacties.

- Het schema behelst 2 meters evenals 2 contacten. De meters gaan via een analoog-digitaal converter, de waarschuwingscontacten bewust separaat via dit paneeltje.
- Ik was wat onvolledig, elke plusaansluiting wordt gezekerd.
- Volgens mij hangt 85 aan plus drukknop en 86 een ground....
- 'Ik zou voor de sensoren een geheugen met relais opnemen: ofwel een contact over de sensor heen en de spoel parallel aan het lampje.' Deze gaat mijn bescheiden petje te boven Henk.
- Inhibit: Het kan voorkomen dat een alarm optreedt tijdens een vaarsituatie waarbij de motor niet mag afslaan ondanks alle gevolgen voor de motor. De motor stoppen zal altijd handmatig gedaan moeten worden.

High met Henk

Special Member

@jazeker:

sorry, de plus klopt wel, het advies voor zekeringen blijft staan.

Afslaan is zelfs VERPLICHT in de beroepsvaart!
Alleen een nood generatorset mag slechts afslaan in overspeed.

Een voortstuwer of normale genset MOET afslaan op overspeed, oliedruk of overtemp.

Echter is enige tijdvertraging en een voor alarm dan wel gewenst.
Derhalve heb je dan ook 2 alarmen: 1 voor alarm en 1 stop

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 17 augustus 2021 11:53:50 (52%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Golden Member

ik mis nog het laadstroom lampje, zonder gaat je dynamo niet starten!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 augustus 2021 11:38:16 schreef High met Henk:
@jazeker:

sorry, de plus klopt wel, het advies voor zekeringen blijft staan.

Afslaan is zelfs VERPLICHT in de beroepsvaart!
Alleen een nood generatorset mag slechts afslaan in overspeed.

Een voortstuwer of normale genset MOET afslaan op overspeed, oliedruk of overtemp.

Echter is enige tijdvertraging en een voor alarm dan wel gewenst.
Derhalve heb je dan ook 2 alarmen: 1 voor alarm en 1 stop

Begrijp ik.
Maar, gestel, ik vaar in een bocht naar stuurboord.
Tegengesteld vaart een binnenvaartschip mij tegemoet.
Oliedruk of temperatuur gaat branden/zoemen.
Al draai ik die motor in de soep, dat ding moet toch echt nog even blijven draaien.
Nu betreft het hier een jacht met een paar honderd vaaruren per seizoen.
Dus het zal zo'n vaart niet lopen.

Op 17 augustus 2021 13:28:01 schreef Shiptronic:
ik mis nog het laadstroom lampje, zonder gaat je dynamo niet starten!

Klopt (scherp), deze is er niet.
De startaccu's worden permanent geladen door de serviceaccu's via een lader.
De (laad)spanning wordt in de nieuwe situatie wel weergegeven.

High met Henk

Special Member

Dan heb je je alarmen dus al genegeerd??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hensz

Golden Member

Ik kan me heel goed voorstellen dat de tijd tussen een vooralarm en een stopalarm wel eens heel kort kan zijn. Moet je dan, zoals hier midden op de Waal, vlakbij een handvol belangrijke bruggen, stil gaan vallen en een beetje stuurloos zitten te wezen tot er iemand komt om je te helpen?

Don't Panic!
Sine

Moderator

Dat is relatief natuurlijk ... bij lage oliedruk stopt het ding vroeg of laat vanzelf wel.

En dat is eerder vroeg dan laat.

Op 17 augustus 2021 14:07:35 schreef High met Henk:
Dan heb je je alarmen dus al genegeerd??

Deze begrijp ik niet Henk.
De laadspanning wordt gemeten en weergegeven via de Cerbo en daarna in de Raymarine plotter.
Misschien kan ik hier zelfs een alarm aan koppelen maar dat weet ik nog niet.
Maar, al zit er geen drup spanning meer in de startaccu's, de motor blijft lopen :-).
De motor staakt pas als er actief spanning wordt gezet op de stopsolenoid.
Blijft over te hoog koelwatertemperatuur en te lage oliedruk.
Dat zijn hier de belangrijke waarden.

Op 17 augustus 2021 14:49:37 schreef Hensz:
Ik kan me heel goed voorstellen dat de tijd tussen een vooralarm en een stopalarm wel eens heel kort kan zijn. Moet je dan, zoals hier midden op de Waal, vlakbij een handvol belangrijke bruggen, stil gaan vallen en een beetje stuurloos zitten te wezen tot er iemand komt om je te helpen?

Precies.
Kan net het verschil zijn tussen oeps en een drama.
Dan maar het blok kaduuk.

High met Henk

Special Member

Beter een lage olie druk stop voor de motor in puin loopt
En als je echt zo in de shit zit, overbrug je het contact en vaar je verder.

Als je motor helemaal in de puin ligt heb je ook die optie niet meer

Zelfde geldt bij overtemp

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 augustus 2021 16:17:12 schreef High met Henk:
Beter een lage olie druk stop voor de motor in puin loopt
En als je echt zo in de shit zit, overbrug je het contact en vaar je verder.

Als je motor helemaal in de puin ligt heb je ook die optie niet meer

Zelfde geldt bij overtemp

Zeker een een optie.
Zolang je zelf maar de regie in handen hebt.

Op 17 augustus 2021 16:17:12 schreef High met Henk:
Beter een lage olie druk stop voor de motor in puin loopt

Op youTube een aantal filmpjes gezien waarbij men de automotor helemaal leeg liet lopen om te kijken hoe lang dat nog goed gaat, en dat is best lang. Dus in een noodsituatie komt je daar ook nog een heel eind mee. En als je dan ook nog olie in de buurt hebt kan dan nog een stuk langer als het echt moet.

Volgens mij zijn we het eens, alleen de benadering verschilt.
De een zegt 'In nood overbruggen als de motor automatisch uitvalt', de ander zegt "Zelf stoppen als de noodsituatie voorbij is'.
Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Sine

Moderator

Op 17 augustus 2021 17:34:44 schreef benleentje:
[...]Op youTube een aantal filmpjes gezien waarbij men de automotor helemaal leeg liet lopen om te kijken hoe lang dat nog goed gaat, en dat is best lang.

Uhu, als je pech hebt minder dan een minuut.

De een zegt 'In nood overbruggen als de motor automatisch uitvalt', de ander zegt "Zelf stoppen als de noodsituatie voorbij is'.

Dat hoort toch bij elkaar, uitaard moet je stoppen als de nood over is, maar feitelijk ook niet van belang zolang je de motor in goede conditie houd hoef je ook niets te overbruggen, en voordat je gaat overbruggen eerst kijken of je de olie of koelvloeistof kan aanvullen en pas als dan het gevaar zo groot word dat het levens bedreigend word gaan overbruggen.

Uhu, als je pech hebt minder dan een minuut.

JA dat viel toch wel tegen, maar dat is dan wel vet maximale toeren en dat is sowieso slecht voor je motor.

High met Henk

Special Member

Op 17 augustus 2021 17:39:01 schreef Jazeker:
Volgens mij zijn we het eens, alleen de benadering verschilt.
De een zegt 'In nood overbruggen als de motor automatisch uitvalt', de ander zegt "Zelf stoppen als de noodsituatie voorbij is'.
Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Zit toch een verschil in:
Bij .2 kan het zijn dat je niet aan het sturen bent /alarm onbewust negeert.

.1 legt het schip stil, waarna je wel actie moet ondernemen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Eensch.
Maar als dat dan niet gebeurt, moet ik naar de oordokter en de hersenspecialist ;-)

High met Henk

Special Member

Tja ik heb werkbootjes onder mijn hoede.
Iets andere tak van sport wellicht...
Maar dit is wel zoals het bij elk beroepsvaartuig zit..

Ik weet niet vanwaar je bent, maar wil zo'n relais schema wel even voor je in elkaar zetten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk,

Ik waardeer je aanbod ten zeerste.
Toch (i know, eigenwijs) ga ik voor de simpele oplossing.
De zoemer maakt een teringherrie en de alarmen kunnen als extra ook nog eens via de plotters weergegeven (visueel en auditief) worden.
Zoals al bericht, het betreft een jacht waarop alleen wij varen en dat gedurende zeg 300 uur per jaar.
Ik moet mentaal en fysiek in staat zijn de motor te stoppen als er een alarm optreedt en er geen gevaar dreigt.
Voor beroepstoepassingen begrijp ik dat de andere optie zeker ook een keuze is.
Nogmaals dank voor je aanbod!!!!