Jura Z10 verlichting langer aan laten (service-mode?)

Wij hebben sinds een tijdje een erg fijne koffiemachine staan van Jura: de Z10.

Een klein stukje heeft zijn design toch meegespeeld in de aankoop. Het blauwe lampje onder de watertank is toch iets aparts bij Jura.

Dat lampje dooft quasi onmiddellijk na een bereiding, een bepaalde bediening enz.
In het gebruikersmenu is er niks in te stellen om dat langer, dan wel permanent aan te laten.

0,0 ervaring met service modes bij Jura. Weet iemand of je via deze weg wat zou kunnen verwezenlijken?

Nog iets: de waterfilter geeft na nog geen maand gebruik aan dat ie aan vervanging toe is. Wat doet dat filter eigenlijk? Enkel kalk wegfilteren, of nog iets?

tnx!
Gert

Helaas gaat dat niet, is een stukje wat geschreven is in de software..

Jammer... het is niet anders.
Bedankt voor de info!

Het waterfilter kan (bij de oude series) +/- 50 liter water ontkalken (afhankelijk van de ingestelde hardheid) en filteren. Het is dan niet meer nodig om de machine met de hand te ontkalken (of je moet heel hard water hebben). Volgens mij zit er in jou machine in nieuw type filter (Smart). Deze bevat een RFID chip en wordt door de machine na gebruik "gedeactiveerd".

Het is inderdaad zo'n Claris Smart filter dat er in zit.
Waterhardheid staat op het laagste ingesteld op die machine; we hebben immers een centrale waterverzachter in huis. Daar komt +/- 3°Dh uit. Niet helemaal 0 om nog drinkbaar water te hebben alsook om de leidingen in de woning te beschermen.

Altijd gedacht dat die filters nog bepaalde stoffen zoals ijzer en chloor ook wegfilterden. Er zaten 3 filters bij, als deze "opgebruikt" zijn, zal het vlug afgelopen zijn met die filters.

Je kunt evt. zelf wat maken:
Er gaan 2 draadjes van de voedingsprint naar de LED. Eentje zit aan GND, dit zo laten. De andere draad doorknippen en via een weerstandje aan de +5V vastmaken (bijv. 'aftappen' van de 5V spanningsregelaar).
Hij zal dan altijd aanblijven, zolang de machine aanstaat.

Op 21 augustus 2021 11:39:13 schreef Beeldbuisje:
Er zaten 3 filters bij, als deze "opgebruikt" zijn, zal het vlug afgelopen zijn met die filters.

Ja, dat is een mooi verdienmodel voor Jura.
Er komt nog een tijd dat de ovale-schroefkoppen ook een RFID chip krijgen, zodat alleen de Jura dealer ze nog mag losdraaien ;-)

Mja, het lampje zelf liggen aansturen is er wat over. Mocht het een verborgen setting in een eventueel service programma zijn dan kon er wat.
Toestel is ook nog maar net nieuw; als er ooit een garantiegevalletje komt zullen ze daar in Wilrijk eens goed lachen :-)

Ik stel me de vraag of het filterverhaal net niet omgekeerd kan uitdraaien voor Jura: ik volg ook de Jura facebookgroep inmiddels. Hier zijn ook massa's klachten over het snelle verbruik van die filter, zeker bij eigenaren die net zoals wij een centrale waterverzachter hebben. Die filter vliegt er definitief uit en zo zal het straks hier ook zijn.
Theoretisch zou je elke dag de melkleiding met hun product moeten spoelen. We drinken dagelijks melkdranken en ik doe de spoeling op het einde van de dag met gewoon water. Wekelijks met dat productje en heel het melkverhaal blijft spik en span.
Als je Jura opvolgt kan je gedurende de levensduur van je toestel dagelijks de koffie in het café gaan drinken, das op den duur goedkoper.