De voltara printer.

Iemand ervaring met deze printer?

https://info.voltera.io/promo-print?utm_campaign=&utm_medium=ppc&utm_t

https://www.youtube.com/watch?v=GRxll6Ho7gE

Zo te zien kun je op veel dingen printen. Zoals keramische materialen of ruiten enzo.

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gaaf idee, ook netjes uitgevoerd. Wel te duur voor de hobbyist, en qua verbruiksartikelen zeker te duur. Maar wel erg mooi gevonden en uitgevoerd. Wel passend voor prototyping in bedrijven denk ik...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
opruiming

Golden Member

4200 dollar met "drillhead attachment" voor dubbelzijdige pcb's volgens de dame in de video

Een mooi stuk gereedschap, maar erg duur.

Ik vraag me af hoe dit werkt, wordt er een geleidende laag op het te printen materiaal aangebracht?
Die geleidende laag kan geen koper zijn, want dat is op kamertemperatuur niet vloeibaar.
Wat is het dan wel? Het lijkt op zilver en dan vloeibaar.
Maar het mag eigenlijk niet vloeibaar zijn op kamertemperatuur, want dan blijft het nat.
Het moet juist solide zijn op gewone temperatuur.

"tijd is relatief"

Waar ik dan bang voor ben is dat de "design rules" gewoon "niet bruikbaar" zijn. Die design rules die zeggen ze er natuurlijk nooit bij. Wat als ik een TSSOP chipje wil gebruiken? DQFN?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Hmja, wat is de leadtime van een pcbtje bij de Chinees tegenwoordig?

Ik heb mijn hele ontwikkel/ets meuk al jaren niet meer gebruikt en vorige week definitief opgeruimd.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het filmpje even bekeken en ik kan alleen maar zeggen dat ze nog niet klaar zijn...
Er is ook nog een filmpje van het gemaakte werk onder de microscoop, er zijn een paar brugjes te zien en bijna brugjes, dat is wat mij betreft een NoNo.

En hoe gaan we boren?

Wat Sine zegt, zoveel kost een print laten maken nu ook weer niet en moet het snel, ja dat kost het wat extra, ook laat je dan natuurlijk b.v. 5 stuks leveren, dat bij die inktjet techniek niet kan.

Zal best een markt voor zijn, maar voor dat geld is het wat mij betreft echt te beperkt...

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Die geleidende laag kan geen koper zijn, want dat is op kamertemperatuur niet vloeibaar.

Waar ik dan bang voor ben is dat de "design rules" gewoon "niet bruikbaar" zijn. Die design rules die zeggen ze er natuurlijk nooit bij.

Is allemaal te zien op dat filmpje. Ook het gebruik van kleine smd footprints. En de stevigheid van de printsporen ziet er op dat filmpje ook goed uit. De inkt die gebruit wordt is: silver nano particle ink.

Het is de eerste printer in zijn soort die ik gewoon te koop zie. Nu nog veel te duur voor een hobbyist. Maar wie weet verandert dat nog.

De eerste letterwielprinter (Of die IBM met het bewuste bolletje.) was ook onbetaalbaar. Net als de inktlinten.

Hoeben

Golden Member

Lage resolutie, enkelzijdig en niet dubbelzijdig, geen doormetallisering, geen soldeermasker?

Niet interessant voor mij. Voor die prijs kan ik een akelig grote stapel PCB's in China krijgen.

Misschien kan je ook gewone inkt gebruiken en daarna het board etsen zoals ik met een HP plotter deed. Dat werkte best goed maar dat hing erg van de inkt uit de file-liner af. Ik ben er mee gestopt toen ik van linux naar W10 overging en ik de plotter niet meer aan de gang kreeg (RS232) en de fine-liner die werkte niet meer gemaakt werd.

Als ik ooit tijd vind dan zet ik een nieuwe steppermotor op mijn 3D printer en wil ik experimenteren met een freeskop om pcbs te maken want ik vind etsen zo'n vies gedoe met die bruine smurrie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Design rules:
8 mil trace/space
0402 min. pad size

ik zie ook niet echt de noodzaak bij wie dan ook.
ik heb bij jlc pcb's exact 1 week later in huis voor een habbekrats.
Geen gedoe met zelf via's slaan en al dat geprul.
Voor prototyping wat echt NU moet is wat meer kunst en vliegwerk vaak ook wel acceptabel, daar hoef je geen uitgedesignde pcb voor te hebben.
Ik zie vandaag de dag al snel beperkingen in de outline ligt vast, dubbelzijdig kan, maar wordt lastig. Via's moet je zelf met bussen erin tikken.
Ik dik microprocessor board met een fine pitch smd gaat dit ding echt niet doen denk ik.

Op 19 augustus 2021 09:26:52 schreef blackdog:
Hi,

Ik heb het filmpje even bekeken en ik kan alleen maar zeggen dat ze nog niet klaar zijn...
Er is ook nog een filmpje van het gemaakte werk onder de microscoop, er zijn een paar brugjes te zien en bijna brugjes, dat is wat mij betreft een NoNo.

Wat Sine zegt, zoveel kost een print laten maken nu ook weer niet en moet het snel, ja dat kost het wat extra, ook laat je dan natuurlijk b.v. 5 stuks leveren, dat bij die inktjet techniek niet kan.

Zal best een markt voor zijn, maar voor dat geld is het wat mij betreft echt te beperkt...

Groet,
Bram

Het is vooral het eerste ze zijn nog niet klaar. Maar zoals heel veel nieuwe technologie word die vanzelf goedkoper, dus nu te duur is misschien volgend jaar al betaalbaar en over een jaar of 10 voor iedereen bereikbaar net zoals een 3d printer dat nu ook is. Maar 4200,- is ook weer niet een schokkend bedrag en voor vooral wat grotere bedrijven zie ik dat niet als een probleem.

Die bruggen kan je denk ik verminderen door de designrules wat hoger te zetten. dus zo een grote NONO hoeft dat niet te zijn.

Het is denk ik voor sommige bedrijfjes niet voor het geld van het laten maken maar meer het geld wat kost om erop te wachten totdat de pcb geleverd word.

En hoe gaan we boren?

Voor glas met een diamant boor :).
Voor het boren moet je volgens de video de printkop vervangen voor een boorkop, maar helaas nog geen video's van gezien.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 19 augustus 2021 17:46:25 (11%)]

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
High met Henk

Special Member

vor gewone PCB zie ik hem ook niet, maar voor flatcables als vervanging of andere zaken zie ik WEL degelijk een markt: ofwel alles wat niet op FR4 zit.

PCB op kapton of op folie etc...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 augustus 2021 22:51:49 (11%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Ook flex-pcb doen de bekende shops voor je.

Ik ben het meest geinteresseerd in de samenstelling van de inkt. Vooral omdat het krasvast moet zijn en soldeerbaar, na uitharden op, ik meen dat ik las, 160 oC. De rest freubel je wel in elkaar met een 3D-printer of een ombouw naar plotter. De extruder ombouwen naar een dispenser is volgens mij ook een kleine hobbel die te nemen is.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

De inkt kan je volgens de vrouw gewoon overal kopen er zijn meerdere bedrijven die ze aanbieden.

Vooral omdat het krasvast moet zijn

Hoezo krasvast, dat is koper ook niet. Wat ik in 1 van de video's zag is dat het niet krasvast is en ook geen soldeermasker. Maar het vliegt er ook niet bij de minste kraspoging vanaf dus ik denk vergelijkbaar met wat we gewend zijn.

De extruder ombouwen naar een dispenser is volgens mij ook een kleine hobbel die te nemen is.

Wat ik ook de video's kan opmaken is de dispenser niet veel meer dan een schroef in een behuizing, draai je de schroef vaster dan druk je de inkt door de opening, weet alleen niet of dit bij kamer temperatuur gebeurt of dat het voorverwarmd word.

Maar ik denk ook wel dat de betere 3d printers dit moeten kunnen, hoewel de hoogte van dispenser en pcb wel heel erg nauwkeurig moet zijn binnen 0,01mm instelbaar.

Goed, krasvast is misschien niet het juiste woord. Ik bedoel dat je het na aanbrengen, niet zomaar weer er af kan vegen of smeren. Of dat het met een druppel water o.i.d. begint op te lossen.

Inmiddels ben ik op AliExpress al diverse spuitjes tegen gekomen, gebaseerd op zilver in belachelijke lage hoeveelheden (0.2mm tot 0.5mm). Lijkt me niet echt interessant om mee te experimenteren.

Lang geleden heb ik eens een kleine glastube met zilververf gekocht. Het nadeel van dat materiaal is dat het zilverpoeder(?) na verloop bezinkt.

Enfin, ik moet toegeven, de printer is een mooie oplossing. De prijs is echter stukken minder aantrekkelijk.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...