sPlan 8.0 van ABACOM

rob040

Golden Member

Voor de liefhebbers, binnenkort komt de release van sPlan 8.0 als opvolger van sPlan 7.0.

Er is een demo versie te downloaden en eventuele opmerkingen kunnen in een forumdraadje gepost worden.

Laatste berichten zijn dat de verkoop in september start, maar dat is al vele malen uitgesteld. Nu met de demoversie hoop ik dat het niet lang meer duurt.

Lambiek

Special Member

Ik heb liever dat ze een nieuwe versie van Profilab expert vrijgeven eigenlijk.

Ik werk nog steeds met sPlan6.0, bevalt nog steeds prima. :) Kan er zo'n beetje alles mee maken wat ik wil, zowel mechanische tekeningen als elektronische of elektro technische schema's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Ik gebruik sPlan 7 ca 2 maanden geleden gekocht en ga nu niet naar 8 of ze moeten een leuke korting geven.

Toch zie ik op de website van ABACOM verder niets over sPlan 8.0 en ook niet bij de de demo download pagina. Ze houden het dus nog wel stil en je moet er naar zoeken.

Mag dit draadje ook misbruikt worden voor wat Splan tips?
@lambiek ik zag in een andere topic een leuke uiteenzetting van een frequentieregelaar. Welke sysmbolen gebruik jij voor DC voedingen en motor regelaars? ik heb er voor een dc voeding zelf 1 gemaakt. Maak je die ook allemaal zelf of zijn die ergens nog te vinden?

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 19 augustus 2021 18:16:46 (38%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 18:10:26 schreef benleentje:
Welke sysmbolen gebruik jij voor DC voedingen en motor regelaars? ik heb er voor een dc voeding zelf 1 gemaakt. Maak je die ook allemaal zelf of zijn die ergens nog te vinden?

Die maak ik zelf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Het enige wat ik al jaren mis is het gebruik van unicode karakters.
Dat kan met 8.0 eindelijk. O-)

Ik vond het altijd een beetje krom dat je in een schema bijvoorbeeld geen Ω-teken kon gebruiken.

Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 18:17:44 schreef rob040:
Ik vond het altijd een beetje krom dat je in een schema bijvoorbeeld geen Ω-teken kon gebruiken.

Waarom zou dat nodig zijn, 2K2 of 1K zegt toch genoeg.

En voor een kleinere waarde zet je 220E of 100E.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2021 19:40:14 schreef Lambiek:
[...]
Waarom zou dat nodig zijn, 2K2 of 1K zegt toch genoeg.

En voor een kleinere waarde zet je 220E of 100E.

Natuurlijk, zo doe ik dat nu ook (wel met een kleine k, anders wordt heer Kelvin boos ;-)), maar dat is behelpen.
Bovendien wil ik sPlan ook misbruiken om frontplaten te maken.
Dan vind ik bijvoorbeeld 10MHz OUT 50E niet zo mooi...

benleentje

Golden Member

Ik vond het altijd een beetje krom dat je in een schema bijvoorbeeld geen Ω-teken kon gebruiken.

Was me nog niet opgevallen maar is wel erg raar het is toch feature die al lange tijd in alle grote besturingssystemen zit en wat je zo kan gebruiken, het is niet iets wat je zelf moet bedenken. Hooguit dat je een eigen font moet maken. Maar ze hebben wel meer afwijkende dingen en frontplatdesigner vind ik zelfs onwerkbaar en heb daar Qcad voor in de plaats aangeschaft en dan kan je gewoon met een commandline werken.
Splan 7.0 vind ik wel een goed programma zeker voor dat geld, maar de support voor de bliotheek uitbreidingen lijkt weer te ontbreken en dat is wel jammer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mmmm, eerste indruk van versie-8 is niet zo goed...

Ik kan niet vinden waar ik kan instellen dat een component vast blijft zitten aan een draad, ik vind het vervelend dat dit nu niet meer werkt.

Verder erg irritant dat als ik een componentwaarde wil veranderen,
ik helemaal naar de rechterkant van het scherm moet om de waarde aan te klikken om deze aan te passen.

Bij versie-7 dubbelklik ik een component en de waarde is al geselecteerd, zeer makkelijk aan te passen, bij versie-8 kost het gewoon te veel tijd
en dat is muis afstand en het klikken op het object dat je wilt veranderen...
Dat is voor mij een rede, als ze dit niet aanpassen om versie-8 niet te gaan gebruiken.

Ook het editen van een draad, was dubbelklik tik cijfer 4 aan en klaar bij versie-7, wat een drama in versie-8.
Ze zijn volledig het spoor bijster, hoe haal je het in je hoofd zo veel tekensnelheid te verprutsen in je nieuwe versie.

Tot nog toe maar één positieve eigenschap van versie-8 gevonden, ik positioneer mijn componenten nummer en hun waarde altijd netjes bij de componenten,
De resolutie hiervan is een stuk verbeterd.

Ik weet het, dit is een bèta versie, maar ik denk niet dat ze het menu voor de componenten editing er weer uit gaan halen.
Mij best, ik ben happy met versie-7. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 19:54:17 schreef rob040:
Bovendien wil ik sPlan ook misbruiken om frontplaten te maken.

Daar gebruik ik frontdesigner voor. Daar kan ik ook frees files mee maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2021 20:29:45 schreef blackdog:
Ik kan niet vinden waar ik kan instellen dat een component vast blijft zitten aan een draad, ik vind het vervelend dat dit nu niet meer werkt.

Onderaan kun je "Rubber band" aan- of uitzetten.

benleentje

Golden Member

Ze zijn volledig het spoor bijster, hoe haal je het in je hoofd zo veel tekensnelheid te verprutsen in je nieuwe versie.

Dat vind dus ook van frontplatDesigner, ik kan er niet mee werken. Als ik wil dat het middelpunt van de cirkel precies op een coördinaat valt moet ik dat zelf met de muis er na toe gaan i.p.v. dat ik die coördinaat gewoon ergens kan intypen.

Daar gebruik ik frontdesigner voor. Daar kan ik ook frees files mee maken.

Dat lijkt dan ook het enige nut van het programma te zijn. Maar dat is het probleem niet ik vind zoals blackdog ook aangeeft dat een programma gewoon intuïtief moet zijn en niet zoals de ontwerper vind dat het moet zijn, daar hebben ze in Zwitserland ook een houtje van en dan heb je een dure machine en als je dan 1 keer per ongelijk op de verkeerde knop drukt terwijl de machine ergens mee bezig was, dan loopt de software vast. Opnieuw opstarten kost ca 4 minuten. Het probleem is dat je niet ziet dat hij nog ergens mee bezig is maar alleen aangeeft als hij klaar is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2021 20:44:16 schreef Lambiek:
[...]
Daar gebruik ik frontdesigner voor. Daar kan ik ook frees files mee maken.

Ik vind dat niet fijn werken, maar heb er ook niet mijn best voor gedaan.
Ik hoef het alleen maar te printen en spaar weer een extra programma uit. ;-)

marcob

Golden Member

Je kunt in het menu <Settings>,<General Settings> kiezen voor "Use dialogs instead op property-panel(old style)'

Dan krijg je bij het dubbelklikken op een component weer het dialog popup. Alleen is dan bij default het veld X positie gekozen, dus niet echt handig. Daarnaast moet je echt op het component klikken, niet op de component tekst, dat werkt namelijk niet.

Dus ben het met Bram eens wat dit betreft, geen echte verbetering.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

Ik gebruik ook Frontdesigner voor frontplaten, meterschalen en membraan toetsfolies, werkt echt fijn.
Wel jammer dat er na 3.0 nooit meer een update is geweest. (er zitten nog een paar 'quirks' in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog iets dat niet meer werkt, rechtsklik en een kleurtje aan een component geven.
In versie-8 zover ik het nu heb uitgezocht kan dat alleen in de componenten editor.
Het zal wel aan mij liggen. :)

Als ik de leider van het project zou zijn, dan zou er beschadigingen zitten aan mijn knuppel die corrigerende tikken uit deelt. :+

Ze zijn even vergeten dat het een tool is waarmee je schema's maakt, ik heb het programma niet gekocht om veel tijd te besteden aan de interface waarmee ik teken,
ze zijn wat mij betreft echt de weg kwijt.

Iedere keer dat menu in beeld of als je oude stijl kiest over een groot deel van je tekening heen, hoe verzin je het.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 21:02:26 schreef Arco:
Ik gebruik ook Frontdesigner voor frontplaten, meterschalen en membraan toetsfolies, werkt echt fijn.

Ja ik vind het ook fijn werken, heb er geen problemen mee. Kan er goed mee over weg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Op 19 augustus 2021 18:10:26 schreef benleentje:
Ik gebruik sPlan 7 ca 2 maanden geleden gekocht en ga nu niet naar 8 of ze moeten een leuke korting geven.

De nieuwe versie gaat ook € 49,90 kosten.
Je krijgt 20% korting van ze als je al een sPlan 7.0 licentie hebt.

blackdog

Golden Member

Hi,

De prijzen zijn een beetje omhoog gegaan van de software pakketten zie ik, maar dat is maar weinig, inflatie correctie denk ik.

Voor de gene die het interessant vinden, hier een screenshot van mijn versie-7 en wel de library die eigenlijk altijd in beeld staat en in het oranje kader wordt weergegeven en deze heet: 1st Aid
Volgens mij van hun forum geplukt en ik heb er dingen bij gezet die voor mij handig zijn.
En Elco en een aantal andere componenten staan twee keer vermeld in deze library, dit is gedaan voor de teken snelheid.
Pas het geheel aan voor jullie gebruik om efficiënter te kunnen tekenen.
Dioden en transistoren staan er zelfs 4x in, ik trek de goede stand van het component direct uit de library, lekker snel.

https://www.bramcam.nl/Diversen/SPLAN-7-1e-Aid-LIB.png

.
En hieronder de link voor deze library, die ik op mijn Server heb gezet voor jullie en hij komt normaal in dit path te staan:

X:\CAD\Data-SPlan\BIBO\Libraries, "X" is jullie driveletter.

www.bramcam.nl/Diversen/1STAID.LIB

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Zeker weer niet voor Linux verkrijgbaar?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 19 augustus 2021 21:02:26 schreef Arco:
Ik gebruik ook Frontdesigner voor frontplaten, meterschalen en membraan toetsfolies, werkt echt fijn.
Wel jammer dat er na 3.0 nooit meer een update is geweest. (er zitten nog een paar 'quirks' in...)

Werken met verschillende fonts in FD (of ik doe iets verkeerd) vind ik nog steeds drama. Het schalen dan.

Een van de zaken die ik Bram/Blackdog vaak zie gebruiken en inderdaad handig zijn is het werken met verbindingen met verschillende kleuren. Kicad 5.99 kan dat nu ook :-) Je kunt er dan meteen als je wil een "Net-Class" aan hangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Even op een zijpad.
@bprosman
"Een van de zaken die ik Bram/Blackdog vaak zie gebruiken en inderdaad handig zijn is het werken met verbindingen met verschillende kleuren. Kicad 5.99 kan dat nu ook :-) Je kunt er dan meteen als je wil een "Net-Class" aan hangen."

Ik heb nu ook "ge-upgrade" naar 5.9.9.
Waar en hoe kan ik die draden een kleur geven?
ruud

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2021 11:19:12 schreef Bapaktus:
Waar en hoe kan ik die draden een kleur geven?

Zo doe je dat.

Je selecteert de lijn en onder eigenschappen kun je dan een kleur kiezen.
Onder eigenschappen kun je ook de lijndikte bepalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bapaktus

Special Member

Hallo Lambiek, misverstand.
Mijn vraag betreft de Kicad versie 5.9.9
Bprosman schreef hierboven in zijn laatste zin dat het kleuren van de draden nu ook in deze Kicad versie kan.
In Frontdesigner gebruik ik dat al.
Teken en print er regelmatig nieuwe plakfrontjes mee.
Maar evengoed bedankt.
Groet ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zondag 22 augustus 2021 13:33:28 (74%)

rob040

Golden Member

Volgens mij bedoelt Ruud hoe je dat aanpast in KiCad...
En jouw (Lambiek) voorbeeld is uit sPlan.