Hoe een 16x2 LCD display aan te sluiten op een PIC16F628

Ik heb een PIC16F628 besteld met een LCD display (met blacklight) maar weet niet hoe ik dat moet aansluiten op het display.
Hier het schema van de processor:

Als het goed is heb ik maar een paar draden nodig plus de 5 Volt voeding.
Hoe zit dat met de verlichting?
Alvast bedankt!

"tijd is relatief"
fatbeard

Honourable Member

De verlichting is -indien aanwezig- twee extra pennen op het display, die kunnen zowel in lijn met de andere aansluitpennen zitten als apart.
Het getoonde schema lijkt geen voorziening te hebben om dat aan te sturen, dus zal permanent aan of uit zijn...

Veel backlights zijn 'berekend' op een spanning van 5,00V en hebben dan geen serieweerstand nodig, maar in het verleden plaatste ik toch altijd een 22-150Ωs serieweerstand 'om zeker te zijn'.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Het simpelste is om het display op een 8 bits poort aan te sluiten.
Display in 4 bits mode, dat zijn 4 draden, dan commando/tekst lijn, adreslijn, en enable lijn. dat past op 1 poort.Het backlicht sluit je dan apart op de voeding aan. Het kan ook nog dat het een serieel display is, dan gebruik je nog minder lijnen,de SDA en SCL.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het goed is heb ik maar een paar draden nodig plus de 5 Volt voeding.

Je geeft veel te weinig informatie. De oorspronkelijke display's met een chipset van hitachi hadden een interface die direct aan een 8 bits cpu gehangen kon worden. Dus de 8 databits, een read en een write en stukje adres decodering. Het display had doorgaans iets van 14 aansluitdraden. Dat vond men vroeger ook veel en daarom was het mogelijk om te schakelen naar naar een 4 bits databus. Maar dan had je nog maar 4 draden minder nog steeds een stuk of 10 draden over. In de software moet je de juiste commando's sturen om het display in de juiste configuratie te schakelen. Als dit fout gaat doet het display helemaal niets . Er blijft een alleen zwarte balk in het scherm staan.
Het schema wat jij post is overigens niet voor deze configuratie.

Bij aliexpress worden deze display tegenwoordig met een extra interface-je geleverd. Er zit dan z.g. I2C io-expander op van het type pcf8574. Als je dit hebt kun je hem wel aansluiten op jouw schema'tje. Je gebruikt dan z.g. SCL (=serial clock en SDA (= serial data) draden om het display aan de cpu te verbinden. De rest van de display aansluitingen zoals de voedingsdraden, het contrast draadje, en het backlight draadje sluit je niet op de cpu aan. Dat gaat buitenom. Het contrast en led touwtje hang je meestal met een weerstandje en een potmetertje aan de voedingslijnen. De waarde van deze componenten kun je vinden in de bij het diplay horende datasheets. En dat kan verschillen per merk en type.

In de software moet je met deze configuratie eerst de i2C interface programmeren en daarna het display. Als je dit niet goed doet krijg je wederom een zwarte balk.

Dus om dit goed te doen moet je weten wat voor display je hebt, en wat voor interface je hebt. Al die informatie kun je gewoon vinden in de data sheets. Met het algemene schema dat je gepost hebt kom je er niet.

Alle 'normale' i/o pinnen voldoen in principe...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Golden Member

De aansluitingen staan in het schema, D4 t/m D7 (vier bits mode), E (Enable) en RS (Register select). R/W (read/write) wordt niet gebruikt, die kun je op het display aan GND knopen (= write). Verder voeding (5V of 3V3) en verlichting aansluiten. Let bij de verlichting op of er al een serie-weerstand voorzien is op het display, anders deze zelf toevoegen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_HD44780_LCD_controller

This signature is intentionally left blank.

Je hebt 7 a 8 pins nodig om dat schermpje aan te sturen. 4x data, command/data, enable, en nog zoiets. Misschien is de 7e bij mij de PWM voor de backlight. Maar met "een paar" pins kom je er niet.

Edit: Oh, paar posts gemist tussen dat ik de pagina la-de en dat ik antwoorde. Je ziet, bij arco z'n schema dat RW niet nodig is: kan permanent in "write" geconfigureerd. Ik heb "contrast" aan een PWM pin hangen, zodat ik hem vanuit software kan sturen zonder aan een potmeter te moeten draaien.

@PE9SMS sommige displays werken niet goed op 3.3V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcob

Golden Member

Kijk hier eens naar, wordt het goed uitgelegd in het Nederlands;
https://www.picbasic.nl/beginners4.htm

Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes