MIELE magnetron: kortsluiting bij openen deur

Goedemorgen medeforumnaars,

Ik hou van puntjes:

  1. Wij hebben een Miele H5040 magnetron, inbouw, vergelijkbaar met vele magnetrons
  2. Bij het openenvan de deur met de stand op 'microgolven' is er kortsluiting, geen aardlek.
  3. De oven werkt perfect (na uiteraard het gevonden hebben van de gesprongen glaszekering van 12A en deze vervangen te hebben met 15A) Behalve als je de deur opent tijdens werking, of zelfs gewoon als de stand niet op 0 staat.
  4. Er is een diode naar de aarde, maar dan zou ik een aardlek krijgen, niet?

iemand? Deurcontact? Andere

alvast bedankt

Johan

mel

Golden Member

Het kan een deurkontakt zijn, dat blijft hangen, meestal omdat er iets verbogen is aan de deur.
En ik prefereer liever de term microgolfoven, vermits "magnetron"slechts een onderdeel is, n.l. de buis..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Als er een High voltage trafo in zit, zou je daarvan de primaire aansluitingen (2stuks) kunnen losnemen en deugdelijk af-isoleren (staat 230volt op).
Dan de microgolf-oven weer inschakelen.

Blijft de zekering dan heel?
Zo ja:
Dan zit de fout achter de trafo of erin.

Zo nee:
Dan is het zeer waarschijnlijk een of meer plakkende microswitch deurschakelaars (of niet schakelend) zoals eerder is geopperd.

Deurschakelaars beveiligen het kunnen inschakelen met de deur op een kier/open.
Er zitten er vaak 2 of meer op die open of juist gesloten zijn met de deur dicht, waaronder ook een kortsluitschakelaar.
Als die blijft hangen met de deur dicht (hij moet dan opengaan) dan gaat de zekering eraan!

4. Er is een diode naar de aarde, maar dan zou ik een aardlek krijgen, niet?

Die zit in het High voltagedeel na de trafo, gescheiden van het lichtnet dus die kan geen aardlek veroorzaken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een magnetrondeur bedient (minstens) twee schakelaars.
Een schakelaar die de magnetrontrafo en bijbehorende stuurelectronica van spanning voorziet en een veiligheidsschakelaar die de geschakelde fase en de nul achter eerstgenoemde schakelaar met elkaar verbindt.
Bij gesloten deur is de eerste schakelaar gesloten en de tweede kortsluitschakelaar geopend.
Open je de deur, dan gaat als alles goed is eerst de eerstgenoemde schakelaar open en daarna gaat de kortsluitschakelaar dicht.
Hier zit iets niet goed.
Bij openen van de deur is er een moment dat de eerste schakelaar nog gesloten is terwijl de tweede schakelaar nog niet geopend is. Op dat moment heb je sluiting tussen fase en nul en dan springt de zekering.
Door slijtage kan de timing tussen openen en sluiten van de deurschakelaars verlopen is. Kan ook zijn dat een van deze twee schakelaars defect is.
Dat wordt dus zoeken naar deze twee schakelaars en testen of deze twee schakelaars nog goed functioneren. Misschien kan je ze beter gelijk vervangen, want deze twee schakelaars hebben de volle kortsluitstroom voor hun kiezen gehad. Alleen vervangen is niet genoeg. Je moet zeker weten dat de timing van openen en sluiten van deze twee schakelaars goed is, dus geen overlap van gesloten toestand.

Zie ook de post van mel hiervoor en de post van EricN hieronder.

Je wilt onder geen enkele omstandigheid dat bij geopende deur de magnetronbuis nog in werking is. De kortsluitschakelaar zorgt ervoor dat de magnetronbuis geen spanning meer kan krijgen, zelfs als de magnetron ingeschakeld is.

De deurkontakten veroorzaken dit.

Even situeren:
1. de netspanning gaat naar je keuzeschakelaar
2. staat die aan dan gaat die spanning naar de deurkontakten.
3. de microgolf hoeft dus niet actief te zijn want de magnetron
aanschakeling komt na die deurkontakten.
4. kijk dus de 4 deurkontakten na.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?