Electrische Boot


Frederick E. Terman

Honourable Member

De shunt bepaalt tot hoever je stroom kan meten.
In je startpost heb je het over een motor van 61 A. Dan denk je aan een shunt voor 100 A. Maar de stroompieken zijn misschien wel erg groot af en toe, zodat je misschien liever tot 500 A meet. De standaard bijgeleverde shunt is van die waarde.
Anders vraag je het de klantendienst; die zullen de vraag wel vaker beantwoorden.

Verder lijkt me het precies wat je nodig hebt: alles zit erbij zo te zien; aansluiten volgens het plaatje en Go. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2021 11:32:58 schreef Frederick E. Terman:
Maar de stroompieken zijn misschien wel erg groot af en toe, zodat je misschien liever tot 500 A meet. De standaard bijgeleverde shunt is van die waarde.

Ik denk ook dat hij de 500A shunt nodig heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou er geen shunt tussenzetten maar een hall sensor gebruiken die je over de kabel schuift of klikt.
Hier een voorbeeld.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2021 11:43:43 schreef MGP:
Ik zou er geen shunt tussenzetten maar een hall sensor gebruiken die je over de kabel schuift of klikt.

Is ongebruikelijk in de scheepvaart, daar worden in 9 van de tien keer shunts gebruikt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een shunt is geijkt, die kabel niet. Verder even benieuwd of het lood of andere accucellen zijn. Ik vermoed lood-tractie cellen, hoewel die meestal 2 volt zijn. Maar tegenwoordig heb je ook Li-Ion samenstellingen.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Op 21 augustus 2021 11:46:33 schreef Lambiek:
[...]
Is ongebruikelijk in de scheepvaart, daar worden in 9 van de tien keer shunts gebruikt.

Dan zou hij bij die 10% zitten ;) maar het zou voor een doehetzelver wel de gemakkelijkste oplossing zijn.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2021 11:54:19 schreef MGP:
[...]
Dan zou hij bij die 10% zitten ;)

Dat antwoord had ik al verwacht. :)

maar het zou voor een doehetzelver wel de gemakkelijkste oplossing zijn.

Dat ander van de stroomwinkel is redelijk plug en play.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor alle reacties,

Mag ik hieruit de conclusie trekken dat het niet uitmaakt of ik er een Shunt tussen zet met een waarde van 500 of 1000.
Dat merk ik wel in mijn knip maar de meter blijft gewoon zijn werk doen.

Nog een vraag. Deze meter geeft aan wat de vaartijd is enz.
Maar is er ook zoiets dat bij een te diepe ontlading er niet meer gevaren kan worden? Met andere worden er zal dan gepeddeld moeten worden.

Groet, Huib

Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2021 12:05:44 schreef hvanweelden:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat het niet uitmaakt of ik er een Shunt tussen zet met een waarde van 500 of 1000.

Een 1000A shunt is niet nodig, maar vraag het even na voor alle zekerheid. In mijn tweede post heb ik het telefoon nummer gezet.

Nog een vraag. Deze meter geeft aan wat de vaartijd is enz.
Maar is er ook zoiets dat bij een te diepe ontlading er niet meer gevaren kan worden?

Je kunt van alles instellen en er zit ook een alarm aansluiting op.

Met andere worden er zal dan gepeddeld moeten worden.

Dat is alleen maar goed voor je. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Alleen als je accu's compleet instorten. De monitor van Lambiek heeft geen mogelijkheid tot afsluiten in die configuratie. En 500 of 1000 amp shunt hangt af van hoeveel de onnauwkeurigheid van de shunt toeneemt. 1 procent van 1000 is al het dubbele dan van 500. Ik zou voor 500 gaan.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
Jinny

Golden Member

Hallsensor is gemakkelijk in een hoop opzichten, maar is gevoelig voor verstoringen in het magnetisch veld.
Een shunt is vele malen betrouwbaarder en ik zou ook voor een 500A gaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
High met Henk

Special Member

Hmmm, wij hebben gewoon stroom spoelen voor AC en hall sensoren voor DC op alle bootjes.

Shunts worden te warm.

Let wel wij varen bijna niet op accu's maar vanuit een DC bus welke op generatoren gevoed wordt of gewoon op een Diesel..

Maar shunts is wel een oplossing voor de pleziervaart.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bij dat soort antwoorden is het wel essentieel om erbij te schrijven wat een "bootje" is. Dat heeft de TS ook niet gedaan, dus we zitten ergens tussen een modelboot en een cruiseschip in nu :? (nou ja, sort of)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nouja, flipflop, uit dat de motor 60A * 36V = ongeveer 2kW is kan je eea afleiden. Dat is een heel forse modelboot, of een zeer klein cruiseschip.... :-)

@TS: Om zelf iets te maken wat precies doet wat je vroeg (maar niet wat je uiteindelijk wil) valt er wel wat te maken met "geen shunt". En dan kan je kiezen tussen een hall sensor en de kabels gebruiken.

Dat victron ding kost een paar centen, maar dan heb je direct een ding wat er voor bedoeld is. De shunt is meetsal 75mV, dus op je 36V ga je bij 500A zo'n 75mV verliezen. Dat is ongeveer 10mV bij 60A oftewel minder dan 0.3 promille! (d'r zal wel 10x meer in de schroefverbindingen gaan zitten.) Dus: m.i. is het niet zo'n issue om een shunt te gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

@HmH, maar daar is de zut ook wel wat meer pro dan bij een goedwillende amateur als de TS.

Voor de TS is een shunt de beste optie.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

tja een cruiseschip kan niet lang varen op accu's. die DC bus zal nogal dikke rails en kabels bij hoge spanningen bevatten. in die film, poseidon drijft zo'n schip al een 3/4 dag op zijn kop, motorblok is al eruit gevallen en dan nog draait de boegschroef nog volgas, terwijl die zonder water zo in puin ligt 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet te lang doorgaan over dat Cruiseschip he. Beetje de essentie proberen te snappen aub. Ik reageerde vooral op de post van HmH.
Overigens, een Cruiseschip vaart niet op accu's, maar wel elektrisch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Vraag is wat TS wil:

Wil hij exact weten hoeveel hij verbruikt om zijn actieradius / resterende energie accu te willen weten.

Of wil hij slechts een indicatie van het verbruik.

M.a.w. wat moet de nauwkeurigheid zijn??
Bij optie 1 zeker shunt
Wij zitten in optie 2...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank voor de oplossingen,

Ik was niet opzoek naar een Cruiseship en het vermogen, of brandstof daarvan
Dank aan diegene die mij op de goede weg hebben gezet.

Als nog een vraag.

Het laden van deze accu's gebeurde zonder enige controle.
Wanneer ze waren geladen moest je handmatig de spanning er af halen.

De oplossing hiervoor heb ik eigenlijk gevonden in de zonnenergie branch.
Of het de juiste oplossing is weet ik niet maar het werkt wel.
Ik heb er een batterijcontroller 36V 30A aan gekoppelt en het opladen gaat goed. bij een gemeten laadspanning van +/- 40 volt loopt hij naar 44.5
en slaat dan af todat de laadspanning weer is gedaald.
Vrijwel nergens lees je hier iets over als het over loodzuur accu's gaat.

Daardoor bekruipt mij het gevoel dat ik iets niet goed doe. Of iets doe wat helemaal niet kan. Wel wordt de controller behoorlijk warm, zeker als er een paar uren mee is gevaren.

Met belangstelling zie ik de antwoorden tegemoet.

Groet, Huib

Dank voor de oplossingen,

aangedragen in het vorige artikel

Ik was niet opzoek naar een Cruiseship en het vermogen, of brandstof daarvan
Dank aan diegene die mij op de goede weg hebben gezet.

Als nog een vraag.

Het laden van deze accu's gebeurde zonder enige controle.
Wanneer ze waren geladen moest je handmatig de spanning er af halen.

De oplossing hiervoor heb ik eigenlijk gevonden in de zonnenergie branch.
Of het de juiste oplossing is weet ik niet maar het werkt wel.
Ik heb er een batterijcontroller 36V 30A aan gekoppelt en het opladen gaat goed. bij een gemeten laadspanning van +/- 40 volt loopt hij naar 44.5
en slaat dan af todat de laadspanning weer is gedaald.
Vrijwel nergens lees je hier iets over als het over loodzuur accu's gaat.

Daardoor bekruipt mij het gevoel dat ik iets niet goed doe. Of iets doe wat helemaal niet kan. Wel wordt de controller behoorlijk warm, zeker als er een paar uren mee is gevaren.

Met belangstelling zie ik de antwoorden tegemoet.

Groet, Huib

Jinny

Golden Member

44.5V lijkt me wat hoog voor loodaccu's.
42V max voor een 36V systeem lijkt me voldoende

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Mee eens, 44,5 lijkt me erg hoog. Vraag aan de originele vraagsteller: Fotootje of typenummer van de controller? En gegevens van de zonnepanelen? Of begrijp ik de opmerking 'zonnenenergiebranch' niet goed en zit die controller ergens anders op aangesloten?

[Bericht gewijzigd door r-p op 25 augustus 2021 13:15:41 (67%)]

44.5V is hoog, maar niet te hoog gok ik. TS specifieert niet exact het type accu's, maar sommige accusoorten willen een hoge spanning.

44.5V op een 36V pak = 14.83V op een 12V set. En die 14.8V is wel de spanning van sommige accusoorten.

Grotere 6V accu's zoals TS heeft zie ik ook vaak met dat soort spanningen.

De Trojan 225Ah cellen hebben bv ook die spanning nodig.

http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T105_Trojan_Data_Sheets.pd

Daar zie je bij 36V ook een bulk charge spanning van 44.46V

Is het teveel? Ja en nee, maar dan zal TS eerst moeten specificeren welke cellen ie exact heeft

Maar goed, er worden ook float spanningen benoemd. Die staan er niet voor niets, een goede lader kent meerdere stages. Dat komt de levensduur van een accu wel ten gunste.

Maar kwa shunt: Een 500A is meer dan voldoende voor de meeste 'normale' voerbootachtige dingen. En gezien de specs van dat ding van TS is dat ook hier het geval.

Dus dan is de smartshunt (als je t via BT wilt bekijken) of een simpele BMV gewoon een bewezen betrouwbare oplossing.

Lambiek

Special Member

Op 25 augustus 2021 10:50:59 schreef hvanweelden:
Ik heb er een batterijcontroller 36V 30A aan gekoppelt en het opladen gaat goed. bij een gemeten laadspanning van +/- 40 volt loopt hij naar 44.5
en slaat dan af todat de laadspanning weer is gedaald.

Daardoor bekruipt mij het gevoel dat ik iets niet goed doe. Of iets doe wat helemaal niet kan. Wel wordt de controller behoorlijk warm, zeker als er een paar uren mee is gevaren.

Eigenlijk moet je een solarlader hebben die ook de temperatuur van je accu controleerd, dan kan je accu nooit warm worden. Victron heeft dat voor 24 en 48VDC meen ik.

Die 44VDC is rijkelijk veel voor een niet automatische regelaar , 40 tot 42VDC zou eigenlijk max moeten zijn.
Ook moet je eigenlijk een lader hebben met bulk, absorption en float. Dat is beter voor de levensduur van je accu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zijn inderdaad Trojan accu's.

De lader is een Telwin Computer en die leverd alleen maar stroom.
Hij beschermd niet tegen overladen okk al staat dat er soms bij.

Wel is het er een die het vermogen heeft de accu's binnen een redelijke tijd te laden.

Nog even mijn vraag herhalen.
Er zijn geen opladers te vinden met een dergelijk hoog vermogen om deze accu's in serie en parralel te kunnen laden. en beschikken niet over een controller. Als je daarom vraagd dan zegt men dat het niet te koop is
Bij toeval i.v.m zonnepanelen waar ik mee bezig ben kom ik een controller tegen voor loodaccus's en dat werkt ook met acculader en zonder zonnepanelen.