75 ohm N connector ....

fatbeard

Honourable Member

Het pendikteprobleem is ook aanwezig bij BNC: eenmalig een 50Ω plug in een 75Ω connector steken en je heb in het beste geval altijd slecht contact, in het slechtste geval nooit meer...

Er is te vinden wat de pendikte is van een 50Ω BNC connector, als je daar 0.1mm afhaalt kun je proberen met die diameter de 75Ω BNC socket voorzichtig uit te boren. Wel een hoog toerental gebruiken (dremel oid, geen schroefboormachine); succes is alleen niet gegarandeerd.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Echt? Ik geloof je, maar dat is nieuw voor me ....

Bij 75 ohm BNC is ook een dunnere female/male middenpen/gat?

Ha EgbertG,

Dat heb je goed geregeld, om mechanisch te prutsen niet doen gaat nergens over en lukt vaak ook niet ook !
Ik denk dat er in de rf wereld op CO wel een paar mensen zijn die je kan helpen aan adapters althans dat had ik kunnen zijn maar dan moet je wel een vraag stellen :D ......

De BnC connector is onderling uitwisselbaar kijk maar eens goed de 75 Ω heeft een dunne pen maar die loopt taps dus is aan de onderkant net zo dik als een 50 Ω hierdoor is de bus in de female van de zelfde diameter als de 50 Ω tevens heeft de 75 Ω versie lucht als diëlektricum de 50 Ω heeft kunststof als diëlektricum.

Wel is het zo dat de 50 Ω veel meer voorkomt ook op 75 Ω video apparatuur die is namelijk goedkoper te fabriceren......
En de 75 Ω uitvoering gaat minder hoog in frequentie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fatbeard

Honourable Member

De uitwisselbaarheid van 75Ω en 50Ω schijnt tegenwoordig wel redelijk goed geregeld te zijn, maar vroeger hing af van het fabrikaat: de ene fabrikant wel, de andere niet.
Een 50Ω plug paste dan niet in het 75Ω chassisdeel door een verschil in de middenpen-isolatie (het 75Ω chassisdeel had een dikkere bus), andersom paste het wel maar maakte slecht contact door het verschil in pendikte...
Ik heb ooit in een AV studio een slordige 40 chassisdelen moeten vervangen nadat daar 50Ω pluggen in waren gebruikt, vandaar mijn waarschuwing.

De bandbreedte is afhankelijk van het fabrikaat (en de kwaliteitsklasse), zo gaat bij de ene fabrikant de 75Ω niet hoger dan 1GHz, een ander noemt 6GHz; voor de 50Ω noemen deze beide fabrikanten 4GHz.
Maar voor het onderhavige geval is dat luchtfietserij: @EgbertG gaf al aan meestal maar tot 500MHz te werken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Ik heb t zojuist even met extra voorzichtigheid geprobeerd en de standaard kabels BNC 50 ohm kreeg ik er op en wiebelen gaf geen wisselend beeld.
Dus ...voor mijn gevoel ben ik geslaagd.

Wel fijn te weten dat ook daar weer verschillen in 50/75 ohm bestaan!
Ik zal nooit meer achteloos een connector ergens op drukken ... dank ;-)

Inderdaad werk ik niet hoger met dat apparaat dan tot 500 Mhz.