Open gesloten dipool?

Gewoon op de amateurfrequenties blijven.

Daar is toch niets aan?
Is daar overigens wel iets te beleven en dat zijn allemaal "stekker amateurs" met koopdozen.
Zelfbouw zendamateur?
De meeste kunnen niet overweg met een soldeerbout, laat staan dat ze er één hebben.

"tijd is relatief"

De meeste centamateurs van de jongere generatie krijgen nog geen plug aan een coax
Hoeft ook niet want ze hebben alleen een porto

Op 25 augustus 2021 18:21:10 schreef harry64:
[...]
Goed nieuws, het staat compleet online als PDF.
Antennes voor de zendamateur.

Mocht iemand de papieren versie over hebben,houdt ik mij aanbevolen.

mel

Golden Member

Je zou het kunnen uitprinten... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 augustus 2021 11:32:06 schreef saturnus:
De meeste centamateurs van de jongere generatie krijgen nog geen plug aan een coax..

Piratenvolk wel dan? Dat zijn over het algemeen ook niet de grootste lichten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kan je je nog wel eens in vergissen. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
rob007

Golden Member

Zo he he daar ben ik weer heel ff, ik werk me de . . . . (allemaal voor het goeie doel zullen we maar…)

(klopte het zomaar? Nou nou zetten we glijk in de krant dan maar!)
Dus/maar @Martin gestel dus maak ik een loopje van 116,47cm(een balun) en die zet ik aan die ring antenne:
https://shop.jaeger-direkt.nl/media/image/c1/64/f7/KAT1021428_600x600.
Dan zou het misschien kunnen dat je op zo’n kreng kunt zenden EN ontvangen!? ( mee eens Martin? )
Het was/is niet mijn doel maar… het zou kunnen!

trafo wikkelen op een ferriet kern 1:6 veel simpeler

Henk je ziet het ben er toch ingetrapt,
Als ik de kans krijg toch misschien ff voor de LOL een lusje maken en aan die ring dipool hangen.

Mocht iemand de papieren versie over hebben,houdt ik mij aanbevolen.

Ja ik heb hem ook nu eerst even opgeslagen(PDF) maar als ik dit boekje ergens tegen kom is ie voor mij!
wat antennes betreft (en met alles natuurlijk!)ben ik zeker nog lang niet volleerd!
(ik weet HELEMAAL niks zeg ik zelf altijd maar eerlijk!) 8)7
.
Kort even over het wel of niet kundig zijn, ik ben bang dat dat allemaal verschilt per persoon! toch?
MAAR!!! Sorry ik moet toch zeggen dat ik echt van veel amateurs weet(veel vrienden) die kunnen niet goed solderen!
( dan deed ik het vaak voor hun! )
MAAR!!! Dat zijn wel weer goeie studiebollen!!! Weten ze iets niet, dan zoeken ze dat zelfstandig uit!
Zij deden gewoon ff leren en dan gewoon ff licentie halen! :S
(ik ben dus weer GEEN studiebol! ;) )

VrGr Rob

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Op 26 augustus 2021 13:10:22 schreef flipflop:
[...]

Ik had erbij moeten zetten: uitzonderingen daar gelaten,geldt voor beide kampen.

Op 26 augustus 2021 13:10:22 schreef flipflop:
[...]

Pas maar op, MB en MNM waken over je beschaafde omgangsvormen!!
Zeg niet piraten, maar andersvergunden. Ze hebben toestemming om NIET te zenden :-)
Meer dan een kwarteeuw geleden werd de toegang tot het amaterurisme versoepeld. De toenmalige amateurs zagen het voormalige CB volkje en piraatjes niet van harte komen.
Het gebrek aan kennis was slechts 1 van de struikelblokken.
Algauw werden de wekelijkse bijeenkomsten op vrijdagavond een drinkgelag met gebral, vuile praat en lastigvallen van de aanwezige dames.

Het grappige is dat dat net diegenen zijn die vandaag een significant deel van de resterende amateurorde uitmaken. Ik denk dus dat de pot de ketel verwijt ;-)

Nu ontopic voor ik verbannen word.

FET Haalt iets heel interessants aan waar veel verwarring over bestaat.
Maar dat hoeft misschien wat eenvoudige toelichting zonder integralen.

Eencentergevoede halvegolf dipool heeft vanwege de stroomverdeling een minimale impedantie.

Echter, een kwart golflengte van een EM golf in vrije ruimte is niet helemaal gelijk aan de fysieke lengte van een antenne.

Neem je de lengte gelijk aan 1/2 van de golflengte, dan is de impedantie 73+j43 Ohm. Het imaginaire deel, komt doordat de stroom in de antennedraden iets langzamer gaat dan de lichtsnelheid in vacuum en door de invloed van de feeder en de draaddiameter.

Je zou dit kunnen compenseren door 2 kleine condensatoren in serie , maar handiger is om de antenne iets korter te nemen.Zo'n 85%.
Dan wordt de antenne alsnog resonant en valt het imaginaire deel weg.
De impedantie zakt dan iets naar 60-70 Ohm afhankelijk van de dikte van de geleiders.

Maar er is nog een belangrijke parameter die vooral bij grotere golflengtes een rol speelt.
De nabijheid van de aarde.

Bij afstanden die varieren tussen een kwart golflengte en enkele lambda kan de werkelijke impedantie daardoor varieren tussen zo'n 95 en 55 Ohm.

Naarmate de afstand vergroot tot enkele lambda sterft die wisselende curve uit.

Het is natuurlijk een interessant gegeven wat de invloed is van een symmetrische dipool die gemonteerd staat op een metalen antennemast.
En als die niet in de top staat, zal er naast impedantiewijzigingen ook enige directiviteit ontstaan afhankelijk van de afstand tot de mast..

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Ha grotedikken,

Ja dat heeft invloed !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is ook een aandachtspuntje waar je niet direct aan denkt, maar toch logisch is, dat de invloed van de nabijheid van de grond niet gelijkmatig afneemt met de afstand, maar sterk op en neer fluctueert.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
rob007

Golden Member

Ja klopt omgeving,
hoogte, mast materiaal, omgeving allemaal uit heb ik voorheen ook wel gemerkt!
.
Zat te denken zal ik balun maken voor die ringdipool maar daarvan weet je niet op welke frequentie die is gemaakt natuurlijk! Zal voor 88 – 108MHz zijn denk ik.

VrGr Rob

Hallo Rob,

Als je de lengte opmeet met een rolmaat kunnen wij je wel verder helpen, betreffende die gevouwen dipool.

"tijd is relatief"
rob007

Golden Member

Hallo Martin,
Heb even geprobeerd om met zo’n soepel lintmaatje de boel te meten!
Het gemiddelde zit rond de 325MM kan dat?
Maar je zou misschien wel mee kunnen sjoemelen(met de lengte)
(PS kijk nog ff voor fotootju)

VrGr Rob

Zon ding is gewoon voor de fm omroepband dus de lengte zal voor 98 mhz zijn

Ha rob007,

Wil je die gaan gebruiken t.o.v. de gestrekte versie ?
Dat kan uiteraard maar deze is wel minder voor jou toepassing als ( semi-broadcast station ;) )

Wat gebeurt er..... de antenne die je voor ogen had, de gevouwen dipool is nu naar elkaar toe gebogen maar dit heeft wel consequenties !

Eerst het voordeel mechanische een kleiner windoppervlak de rest is gelijkwaardig aan het gestrekte model dus ook qua veiligheid.....
Maar elektrische zijn er nogal wat min punten voor jou toepassing zo'n ring dipool antenne horizontaal opgesteld levert in het verticale domein bijna geen veldsterkte dus de potentiële luisteraars met een mobiele radio ( verticaal ) zullen veel dichter op het station moeten zitten :(
De resonantie frequentie is vrij scherp eigenlijk alleen maar met een aanpassing te gebruiken ( gammamatch ) !

@grotedikken,

De hoogte is bij de dipool alleen merkbaar op een afstand ( ik blijf even bij de openingspost ( laag V.H.F. ))
Maar kan in de planning mee genomen worden, toch is over het algemeen hoe hoger hoe beter een en ander is afhankelijk van de stralingseigenschappen van de antenne !
Wat je wil voorkomen is dat je precies daar die zone neerlegt midden in het dorp of stad |:(
De berekeningen over land zijn relatief gemakkelijk te doen maar ik heb ook wel eens over water een model moeten maken met getijden dat is even iets complexer >:)

Groet,
Henk.

Rob, je hebt toch zo'n mini VNA, of niet? Dan meet je toch even waar de resonantie zit?!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het gemiddelde zit rond de 325MM kan dat?

Dat klopt niet Rob, met de lengte bedoel ik dat je het meetlint aan de buitenkant legt, dan zou je uit moeten komen op ongeveer 150cm.

De diameter kun je ook opmeten, dat is iets minder precies, dan zou je moeten uitkomen op ongeveer 47,7cm.

Maar...die dipool is gewoon geschikt voor het midden van de FM band en resoneert rond de 96MHz.
Geen probleem, ook al is dat zo, je kunt hem als ontvang antenne gebruiken lager in de band, rond de 85MHz.
Dat die niet resonant is maakt voor ontvangst niet zoveel uit.

"tijd is relatief"
rob007

Golden Member

Hallo Saturnus,
Ja dat dacht ik ook zo ongeveer in dat bereik zal het wel zitten natuurlijk.
Henk geloof me als ik een open dipool voor het echie/egje? ga maken zal deze onverwoestbaar zijn!
Dus nee das het probleem niet, en deze dipool van de foto is ook al gevallen omdat ik hem met isolatie tape had vast geplakt ( voor ff/tijdelijk ) de dipool mankeert niets heeft de val overleeft.
Maar open is dus laag ohmig en ben ik dicht bij mijn doel 50ohm voorlopig goed voor mij.
Kan inderdaad met de tijd ook nog wel experimenteren met dikkere…jah…huh koper of aluminium pijp?
Weet alleen niet of aluminium zich makkelijk laat buigen? Voor als ik er in zou trappen om een gesloten dipool te maken.
Los van dit alles,
HEEL vroeger toen had ik een vriend die was(LET OP!!!) EN piraat EN HEEL slim!!!
Die had een antenne gemaakt LET OP een antenne die NIET door de squeezer gehaald!
Dat was een hoge raam met een soort van stub buisjes aan de binnenkant om hem –
(als ik het goed heb 50 ohm te maken!) en ongeveer in de midden voor en achter dat raam –
Een dipool nog (ik zal eens zoeken wat ik heb die antenne ergens gezien!) kwam uit een boekje!
Die antenne deed het als een speer!!! Klein piraten zendertje er an en hij knalde een eind weg met dat ding!
.
En ja Flipflop heeft gelijk! 8)7 Dat ding heb ik natuurlijk niet voor niets inderdaad,
Als ik hem nu met dat spoeltje in elkaar zet, dan zou ik natuurlijk de frequentie moeten kunnen zien!
.
MAAR!
Heb nog steeds wel verplichtingen als ik weer ffetjes wat kan doen dan…

VrGr Rob

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 augustus 2021 20:14:32 schreef rob007:
Zat te denken zal ik balun maken voor die ringdipool

Die van de foto is een gevouwen dipool, die in een cirkel is gebogen. De uiteinden komen dus dicht bij elkaar.
De impedantie daalt daardoor sterk.
Zo'n rondgebogen gevouwen dipool is daardoor niet 240 ohm, maar zit ergens tussen de 30 en 60 ohm, afhankelijk van hoe dicht de uiteinden elkaar naderen.
Je moet dan dus geen '1 op 4 balun' maken, maar gewoon 1 op 1.
(Veel zal het niet uitmaken, omdat de ring tóch niet voor 85 MHz gemaakt is.)

In een fabrieks-ringdipool zat in het aansluitkastje een klein VHF-ferrietkerntje met wat draad erop als balun. En soms gewoon niks. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hier een voorbeeld hoe een open dipool gevoed kan worden met een common-mode transformator/spoel.
Of ook wel stroombalun.

Een stukje RG178 50 ohm teflon coaxkabel, anderhalf maal door een BN 61-202 Dubbelgatskern gestoken.

"tijd is relatief"

Ha Martin V,

Tja daar ben ik persoonlijk geen voorstander van je ben nog steeds asymmetrisch het enig wat je doet is de mantelstroom choken ;(
Een van mijn gevleugelde uitspraken, het vuil onder het tapijt vegen.......

Voor de gevouwen dipool maakte ik de trafo geëtst op de print ( smalbandig ) beter is een hybride uitvoering !
De Halo dipool antenne die ik ontworpen heb zitten uit het hoofd ronde de 120 Ω dus zoals aangegeven is een 1:4 trafo verhouding te veel 1:2 is prima dat is dan weer de bekende 60 Ω coax :D

Rob zou ook eens kunnen kijken naar een tripole antenne !

Groet,
Henk.

rob007

Golden Member

Oow kijk hier komt nog meer onkunde om de hoek!
Op een ander forum hadden ze mij verteld jahaaa met deze dipool daar kun je gewoon op zenden,
Weet ik veel dat deze antenne in de buurt van die 50ohm zit.
Dankjewel FET en Ja Martin jij ook weer bedankt!
Wist ik veel, ik dacht moet je daarvoor ook een balun hebben.
Ik moet nog ergens ferriet hebben, zijn er neem ik aan ook nog andere manieren?
Kan het ook met: FT37-61 of…? Kom soms wel eens hier om spul te halen:
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=advanced_search_re
RG178 50 ohm teflon coaxkabel heb ik ook nog ff 1 2 3 niet. ( volgende keer ff voor kijken! )

Aan het zoeken naar die antenne maar…
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Flh6.googleuserconte
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fkr8l.files.wordpres
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.picclickimg.com
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.qsl.net%2Fdk7zb
.
https://www.google.com/search?q=moxon+antenne&rlz=1C1GCEA_enNL849N
.
https://qrznow.com/wp-content/uploads/2015/03/squalo-6m-ve3bxp.jpg
.
Kom van alles tegen maar niet… (hij lijkt op de Moxton maar dan met nog meer…)

VrGr Rob

Ik wist al gelijk wat je bedoelde, het is een Cubical Quad antenne.
https://www.google.com/search?q=cubical+quad+antenne&tbm=isch&ved=2ahU
Die ga ik maken voor de 86MHz, vijf elementen, ongveer 10dB gain en een lage opstraalhoek.

"tijd is relatief"
rob007

Golden Member

Tis off topic maar goed ( als het maar leuk is! )
Nee @Martin het was ongeveer zoals mijn tekeningetje(zie plaatje)
Bij de rode pijltjes zit het voedingspunt, ik dacht/misschien 50ohm weet het niet meer zeker misschien 75ohm.
Hoogte A was geloof ik….hmmmm dacht 1,5mTr denk ik?
Breed misschien 50CM?
Links van de zijkant gezien konden er ook nog een soort elementen aan gezet worden,
De rode stippen zijn dan de elementen van….kan het zijn 1 meter?
Ik heb ook nog gezien zoals linkse plaatje maar dan met een element boven en onder!
Maar dan niet een element in de midden, Hij komt ook uit een antenne boekje!
Kweet nog wel die jonge die hem gemaakt had(saampjes met zijn opa)
Zijn piraten naam was T-shirt en het eerste zendertje waar hij mee zat op deze antenne was een soort JostyKit maar dan met een AF . . . transistor Misschien wel zoals deze maar dan niet met printspoel:
https://www.cq3meter.nl/roepnamenlijst/profielen/profielpagina-firato/
en als je het zag dan dacht je hoe kan dit!

VrGr Rob

Cubical Quad antenne,
Ik heb trouwens zo'n antenne maar dan voor 2 mTr dus voor 86 is deze te klijn!
Kweet alleen nu ik dit schreef niet meer waar ik die antenne gelaten heb!