hulp gevraagd bij basiskennis opdoen en beter leren repareren van schakelende voedingen


Nogmaals merci voor alle tips tot nu toe.
Nu de uitgebreide reactie van mij.
Ik snap heel goed dat het moeilijk is om een algemeen stappenplan te geven. Dat bedoelde ik ook niet echt maar wel goede tips, trucs, algemeen vaak voorkomende dingen etc. Ik denk dat er genoeg "stappen" die je op de meeste voedingen wel kan uitvoeren. En er zijn er al diverse genoemd in het topic.
Ik ga nu voor mijzelf een lijstje bij houden met dat soort "stappen" en dingen die ik tegen kom maar ook die ik zie, hoor of van jullie krijg. Maar ik denk wel dat er erg algemene dingen zijn die regelmatig voorkomen die ik zeker kan noteren.
Zo maak ik langzamerhand een soort van eigen stappenplan en maak ik de opgedane kennis eigen.
Vb dat hier al genoemd is voeding van het sturings ic in orde. Als die niet werkt dan start de hele voeding niet op.
Hij kan dan volgens mij ook gaan staan "hikken" Soms zichtbaar bv doordat er een indicatorled in de voeding zit. Of bij ledlampen met ingebouwde voeding. Ik heb daar al regelmatig problemen in gezien in filmpjes van bv bigclive of andere die ik volg.
Een datasheet van de betreffende ic maakt je natuurlijk ook veel wijzer mocht je die vinden want dat is niet altijd vanzelfsprekend met de vele chinese "meuk" en kloons. Maar ik heb geen idee wat voor soorten stuurings ic er op de markt zijn. Als jullie een aantal vaak voorkomende kunnen opnoemen graag dan kan ik eens in de datasheet kijken.
Maar ik vind het wel een erg goede tip van weardguy om een radio te gebruiken op middengolfradio voor gevallen dat je niets zit.
Ik heb denk ik nog wel een kleine wereldontvanger liggen die ik gevonden heb die daar prima voor gebruikt kan worden ;)
En dankjewel Lucky Luke voor tips en de links.

over veiligheid.
Ik heb ook schrik om zomaar primair te meten en rond te prikken. Draadjes solderen of van die haakjes gebruiken om te meten is een goed idee. Je kunt die zonder spanning monteren en op veilige afstand de voeding weer aanzetten.
Een scheidingstrafo heb ik een tijdje terug gelukkig voor weinig kunnen kopen. Toevallig een "oldskool" reparatiewerkplaats van o.a. tv's die ging stoppen. De zoon, hele vriendelijke man, ging niet alles zelf meer gebruiken. Stapte zelf over op microcontrollers e.d. Die vond het ook tof dat een jonge gast de trafo's goed kon gebruiken. Ik zit nog met wat vragen erover maar maak ik nog een eigen topic over. En lees eerst diverse topics hierover na op het forum. Dus dat gaat wel goed komen, kwestie van tijd en energie. Ik wil een mooie behuizing maken met daarin ook een serielamp, zekering om aparaten te gaan testen.

Misschien handig om te zeggen wat ik aan meetapparatuur heb wat in dit geval nuttig kan zijn. Diverse dmm, evb esr meter, universele china componententester en een oude, eenvoudige scoop. Maar met een scoop moet ik nog leren werken. Natuurlijk heb ik ook een labvoeding en ander gereedschap.
Een lcr meter heb ik niet. Niet als in 1 apparaat die het kan want ik kan wel condensators en weerstanden meten met mijn dmm en inductie met de universele china tester. En ik geloof dat ik een c meter heb van electuur (toen ze nog electuur heette) ooit gevonden in Rosmalen maar moet dat nog opzoeken. Zou dat voldoende zijn voor mij of is het handig om eenvoudig eentje te kopen? Bv https://www.eleshop.nl/uni-t-ut603-lcr-meter.html
Met de "lastige" gevallen waar niets te zien of te meten wat kapot is zal ik op dit moment me niet bezig gaan houden, te weinig kennis en te frustrerend denk ik. Maar dat is dan voor ooit later als meer kennis heb opgedaan.

Printbreuken en slechte solderingen is ook een goede voorop de lijst. Dat is er eentje die ik ook vaak over het hoofd zie. Ik ben nog wel op zoek naar een eenvoudige loep voor zoiets. Ook handig voor typenummers te lezen en slechte solderingen op te sporen. Ik had een klein, handig loepje maar kan hem niet vinden. Maar ik geloof dat hier ook diverse goede topics over zijn hier.

Zo ie zo ga ik niet zomer lukraak onderdelen vervangen, dat is meestal achteruit repareren, dat weet ik gelukkig wel ;)
Voor sommige condensators durf ik wel een uitzondering maken als ik ze vindt in secundair en meet dat ze twijfelachtig zijn. Zeker als de uitgangspanning niet goed is.

Defecte opto's komen dus nu niet zo vaak meer voor en kan ze dus onboard testen als goede indicatie
Andere onderdelen kan ik dus voor als eerste indicatie in situ meten. Afhankelijk van het resultaat moet ik ze dan uit solderen of een pootje los solderen.
Ik verwacht ook zeker niet dat ik alles met mijn kennis en meten kan repareren. Maar als ik al meer kan repareren dan nu (dan is vrij weinig) dan ben ik al erg content :)
Nu is het meestal zo dat het mij niet lukt een eenvoudige voeding te maken. Tenzij bekende fouten als slechte elcos of defecte diode of als er online al genoeg informatie over te vinden is zoals een topic hier over het probleem.

Dankjewel Fred voor je uitgebreide uitleg en je link. Veel informatie maar helder genoeg voor mij uitgelegd dat ik het ook snap ;) Nu nog leren in de praktijk te brengen. Maar ik denk dat ook kwestie is van gewoon proberen om te leren. Ik heb nu voldoende defecte voedingen liggen om te "oefenen"
En HVinduction natuurlijk ook bedankt. Ik zal de websites wel door vertaalmachine gooien want mijn kennis van de tsjechische taal is nul :P

Een LCR meter is niet echt een handig apparaat voor een SMPS.
Spoelen verlopen niet, en onderbreking kun je simpel meten. Weerstand kan met een universeelmeter.
Elco's zijn meestal overduidelijk zichtbaar kapot, daar heb je ook geen meter voor nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Fred heeft het in zijn uitleg over om trafo's te kunnen meten. En dat lijkt me in sommige situaties wel handig. Ik heb 3 gelijke ledrivers waar bv een vermoede heb van dat trafo defect kan zijn. Ik weet wel dat trafo defect volgens mij niet zo heel vaak voorkomt.
Vandaar de vraag ivm lcr meter.
Elco's kunnen ook prima niet zichtbaar kapot zijn is mijn ervaring. kapot als in te lage waarde, te hoge esr waarde of beide. Dat kan ik prima meten. Kan zelfs verifieren met 2de meter.
update, ik was begonnen met een filmpje aan het kijken van teardown
https://www.youtube.com/watch?v=0eMfYEvYLuA&t
Compleet niet wat ik verwachtte van ikea om zo'n complexe lader te maken voor aa en aaa batterijen. Ik dacht, zal wel simpel ladertje zijn gezien de prijs van 5,99 8)7 Ikea bespaart logischerwijs waar mogelijk.
Enfin, vroeg me af, hoe kan ik die hv ontstoringscondensators testen? Gewoon met condensatorstand dmm?

[Bericht gewijzigd door brains op 29 augustus 2021 16:07:31 (19%)]

Van een SMPS heb je bijna nooit een schema, dus spoelen meten is dan weinig zinvol (je hebt geen specificaties van de transformator)
Of er onderbreking in zit kun je met je multimeter wel meten.

Elco's kun je vaak ook herhennen aan een hikkende voeding of lage uitgangsspanning.
Bij een wat oudere voeding vervang je de secundaire elco's liefst sowieso preventief. Voor een paar kwartjes ben je meestal klaar)

Trafo's gaan inderdaad ook zelden stuk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga nu voor mijzelf een lijstje bij houden met dat soort "stappen" en dingen die ik tegen kom maar ook die ik zie, hoor of van jullie krijg.

Het zal blijken dat een stappenplan erg lastig is. Ik kan zelf niet werken met een stappenplan. Ik heb managers gehad die dat ook per see wilden. Aan de hand van dergelijke stappen plannen wilden ze dan een kostenplaatje berekenen. Gebruik je een scoop hup tientje erbij. Voor de afschrijving van de scoop. Enz.
Of het apparaat uberhaupt wel ging werken en een tevreden klant was helemaal niet belangrijk meer. Bedrijfstechnisch een erg leuke theorie. Maar fatsoenlijk werk afleveren werd echt een probleem.

Vb dat hier al genoemd is voeding van het sturings ic in orde. Als die niet werkt dan start de hele voeding niet op.
Hij kan dan volgens mij ook gaan staan "hikken" Soms zichtbaar bv doordat er een indicatorled in de voeding zit.

Dit is een leuk voorbeeld. Als je sturings ic defect is gaat een voeding juist niet staan hikken. Hij doet eerder helemaal niets meer of geeft rook. Hikken kan eerder gebeuren doordat de voedingsspanning van het ic niet in orde is of, en dat is waarschijnlijker, dat de uitgangscapaciteiten niet in orde zijn.

Als ik zoiets ga repareren kijk ik eerst of er geen op het oog fysieke beschadigingen zijn. Bomkraters in IC's, weggefikte weerstanden of opgeblazen elco's enzo. Als er niets te zien is ga ik gewoon kijken wat de voeding wel en niet doet en afhankelijk van wat ik zie onderneem ik een actie. Ik ga iets meten, hetzij met mijn oren (of een middengolf radio) of een voltmeter of scoop. Om te besluiten wat ik ga doen denk ik na over de werking van het apparaat en wat die werking kan verstoren.

Ik denk dat het handigste is om gewoon exact te leren hoe zo'n soort van voeding nu eigenlijk werkt. Dus wat doet bijvoorbeeld een willekeurige diode in die schakeling. Waarom zit die er in en wat doet hij daar. Of waarom hebben ze juist op die plek in de schakeling een keramisch condensatortje van 100nF geplaatst. En waarom niet een van 10pF?

Ik heb wel eens schakelingen gehad waarbij dit soort van C's nul ohm werden. Daardoor donderde de voedingspanning omlaag van het stuur ic dat dus niets meer deed. Nieuwe C er in, en werken. Deze voeding was dus bijna a 40 jaar oud en er was niets aan te zien. Hij hikte dus ook niet. (Gemeten met een scoop met geïsoleerde ingangen). Vervolgens met een fluke de voedingsspanning van het stuur ic gemeten en die was dus nul volt. Dan ga je je afvragen hoe dat kan. Er was natuurlijk geen schema van, alleen een datasheet van het uc regel ic. Met het volgen en meten van de printsporen enzo kom je dan uiteindelijk bij dat kleine c'tje uit.

Hierboven heb je dus een stappenplan dat alleen werkt bij deze voeding met exact deze storing. En dit was toch een paar uur werk. Of te wel voor dit werk kun je ook wel 10 nieuwe voedingen kopen. Als het een gewoon voedinkje was geweest tenminste. In dit geval was het een voeding van een apparaat dat niet meer te koop is maar wel gebruikt wordt. Ook geeft die voeding nogal wat bijondere spanningen af.

Het repareren van schakelende voedingen, zeker de consumentenrommel is in het geheel niet lonend meer. Hoogstens leuk als tijdverdrijf ofzo.

Oepsie, met bewerken van mijn antwoord kwam er nieuwe reacties 8)7
Arco, de enige reden waarom ik transformator zou willen meten is om defect uit te sluiten. Je hebt helemaal gelijk dat kans op om vervangende trafo te vinden (zeer) klein is, zeker in mijn geval van consumenten spul.
Ex-fietser
"stappenplan" moet je niet heel letterlijk nemen, vandaar tussen aanhalingstekens. Ik bedoel meer bepaalde stappen die ik kan nemen. Dat hoeft ook zeker niet altijd in dezelfde volgorde te zijn. Ik zie het meer als leidraad, houvast omdat mijn kennis nog beperkt is.
Een stap kan in mijn ogen ook zijn, hey ik meet x defect, misschien handig om meteen naar y en z ook te kijken want dat is iets wat vaker voorkomt of relatie heeft met elkaar.
En helemaal gelijk, managers moeten daar absoluut niet aan beginnen want die hebben er geen kaas van gegeten, van de praktijk. Die zitten heel vaak maar ergens wat onzin te bedenken met cijfertjes e.d. |:(
Maar een van de eerste stappen bij mij is natuurlijk altijd visuele controle. En ruiken ook niet te vergeten. Ontplofte electronica heeft een specifieke geur.
Maar dat gaat niet altijd als een voeding is die dicht gelijmd is. Dan test ik hem meestal eerst door te meten of er spanning uitkomt.
Dus exact een stappenplan volgen doe ik zeker niet, is ook afhankelijk van de situatie.
Nu is bij deze stap visueel ook luisteren via een radio ook bij gekomen, tip die ik nog niet kende.
Juist dat jullie aangeven, he ik pak het zo aan of iemand anders, ik doe het juist zo is voor mij nuttige informatie. daar leer ik dus van.
Ik verwacht absoluut niet dat er vaste stappenplannen zijn voor zo iets. Ik ben geen manager :+
Ik heb ervaren dat leren voor mij persoonlijk vaak het beste werkt als ik combinatie doe van praktijk zoals nu, ik heb een doosje met defecte voedingen en ga eens proberen om ze te repareren en of oorzaak vast te stellen. En ook theorie opzoek zoals een schema van het sturings ic, filmpjes in bredere zin kijken over het onderwerp. ik vind bv filmpjes met teardowns en uitleg voor mij ook heel leerzaam. En dingen lezen, topics volgen etc, etc
Zo leer ik persoonlijk vaak ook waarom een bepaald onderdeel daar juist zit, soms ook hoe het zit met juist welke waarde.
Persoonlijk vind ik het ook handig om soms eerst diverse dingen te meten zonder spanning en daarna pas onder spanning. En dit draagt in mijn geval ook bij kennis opdoen.
Praktijkvoorbeelden als reparatieverslagen zoals jij eentje gaf zijn ook heel leerzaam.

ivm sturings ic en hikken. Ik had het over een defect in de spanningsvoorziening van de sturings ic bv brakke elco. Dat kan voor het hikken zorgen. Natuurlijk als het ic zelf kapot is dan gaat de voeding niet aan. Maar als bij meten van uitgang van sturings ic geen spanning meet hoeft natuurlijk nog niet de ic zelf altijd kapot te zijn, het kan dus ook prima de voeding van de ic zijn. En een fout daarin schijnt toch regelmatig voor te komen.

Ik repareer absoluut niet met de bedoeling daar geld aan te verdienen. Je hebt helemaal gelijk dat het meestal economisch niet meer loont. Helaas want we creëren juist hierdoor een enorme e-waste berg met zijn alle en het heeft gigantische inpakt op het milieu.
Het is voor mij een hobby, doe het voor mijn plezier en elk beetje e-waste wat ik heb kunnen voorkomen is iets, ook al is het maar een klein de druppel. Met beperkt budget zoals ik is het vaak wel de moeite om bepaalde dingen te repareren. Het grootste gedeelte van mijn elektronica is allemaal weggegooide dingen. Oftewel werkend weg gegooid of hersteld door mij. Een veel had ik zelf nooit kunnen kopen maar door reparatie heb ik het wel.
En het geeft me ook nog voldoening als het lukt.
Af en toe repareer ik iets voor mijn beste vrienden. En diverse dingen die ik te veel heb schenk ik weer weg aan mensen die kunnen gebruiken en zelf ook niet veel hebben.

Arco, de enige reden waarom ik transformator zou willen meten is om defect uit te sluiten.

Je kunt wel de zelfinductie meten, maar als je niet weet wat die hoort te zijn schiet je er niets mee op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha, weer wat geleerd ;)
Dus meten of er onderbrekingen zien is dan de enige optie. Zo nee, kan hij nog steeds mogelijk defect zijn.
Maar misschien zijn er soms gevallen waarbij ik de datasheet wel kan vinden. Dan moet ik dus meten of de zelfinductie overeenkomt met de datasheet?
Soms bij bv een "bekend apparaat" met een service manual heb je kans dat je over de trafo ook meer informatie kan vinden.
Of als je meerdere dezelfde trafo's vind in bv oude backlight circuit van een tv. dan kun je ze allemaal uitmeten en vergelijken lijkt me.

Ik heb in een commercieel SMPS schema nog nooit transformatorgegevens gezien, normaal staat er hooguit een bestelnummer voor een nieuwe bij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met bestelnummer of nummer op de trafo kun je soms informatie vinden.
Ooit had een kennis een defecte tft scherm. Na kort onderzoek op internet bleek gekend probleem en een van de backlight trafo's was kapot. Daar vond je wel informatie over en vervangende.
maar zal wel kwestie van geluk zijn denk ik.

Die trafo's zijn bijna altijd op klantenspecificaties gewikkeld, dus kans op informatie is zo goed als nul. (heeft voor de fabrikant geen nut)
Gewoon met de multimeter doormeten is bijna altijd genoeg.

Zoals gezegd: als ze stuk gaan zijn ze meestal onderbroken, sluiting zie je zelden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2021 16:04:11 schreef Arco:
Van een SMPS heb je bijna nooit een schema, dus spoelen meten is dan weinig zinvol (je hebt geen specificaties van de transformator)
Of er onderbreking in zit kun je met je multimeter wel meten.

Je hoeft de specs van de trafo niet te weten om hem met een LCR meter te testen. Ik demonsteer it in a video

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Probeer gewoon een goed boek, er zijn er legio, maar B.v. Pressman's 3th ed. switchmode power supplies geeft jou vrijwel alles wat je nodig hebt.
(Hou er rekening mee, dat is een stevige pil, het kost wat tijd om het te lezen)
Echter er zijn een hoop auteurs die goede boeken over switchmode supplies hebben uitgebracht.
(Lenk, M. Brown, etc.)
Een hoop van deze auteurs zijn lid van de linkedin pagina van Ray Riddley, daar worden discussies gevoerd op een redelijk nivo, waar je van tijd tot tijd ook sommige auteurs in de discussie tegen komt.

P.s. ook de webpage van Riddley engineering geeft een wereld aan informatie, registreer even voor een gratis account en je kan 100+ artikels lezen in de designcenter.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Nogmaals,

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk, dus die meet je pas als laatste door. Kans op een kapotte weerstand, elco of ic is vele malen groter.
Daarbij wordt de trafo meestal ook niet beter van het uit en insolderen (vaak 10 of 12 pins)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk

Ik heb wel een paar keer een defecte transformator gehad. Maar toen was de rest van de voeding ook in een dermate opgerookte toestand dat weggooien de enige optie was.

Ik ook, maar niet veel. Meestal hooguit 2 tot 4 per jaar. Vorig jaar wat meer. Meesstal HV trafos.

Werkwijze bij voedingen ligt helemaal aan de soort voeding maar meestal controleer je of er voeding op de primaire kant is. Ik kijk dan meestal ook even met een scoop of de boel oscilleert.

Natuurlijk secundair kijken of de spanningen aanwezig zijn. De spanning over elcos die bij een diode horen meten, is een makkelijke manier om rails te vinden.

Als de boel niet oscilleert ga je rondom het regel IC/circuit meten mbv datasheets. Als die niet draait check ik eerst de trafo en mosfet (of tor) maar ik kan desolderen zonder schade te veroorzaken. Zo'n trafo er uithalen kost hooguit 2 minuten. Als je geen goed desoldeerstation hebt kun je er beter even vanuit gaan dat de trafo goed is.

Werkt hij wel dan moet je de rimpel meten (of de elcos testen). Kapotte spoelen komt zelden voor (ik heb er nog geen gezien in voedingen)

Als dat allemaal goed is dan wordt het serieus fout-zoeken door meten. En vooral weten wat je meet en de valkuilen. Zo kunnen (vaak de goedkopere) multimeters over de zeik gaan van de EMI die zo'n SMPS uitbraakt en totaal onbetrouwbare waarden aangeven. Een scoop idem. Of dat het geval is zul je zelf per situatie moeten uitvogelen. Belangrijkste gereedschap is kennis. Aan de ene kant hoe je meetapparatuur hanteert, aan de andere kant om de meting juist te interpreteren.

Als je ooit een LCR meter wilt kopen dan moet je er een kopen die L en C meet, en heel belangrijk, daarnaast tegelijk D (voor condensators) en Q (spoelen) kan weergeven op 100 of 120 Hz, voor spoelen en trafo gebruik je meestal 1 kHz of 10 kHz. Oude bruggen zijn vaak goedkoop maar kunnen meestal maar iets van 1000 uF aan (wat voor veel reparaties voldoende is) Je moet ze alleen leren te gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Als je primair gaat meten met een scoop dan wel een differential probe en/of scheidingstrafo gebruiken. (anders moet je de scoop ook nog repareren... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2021 20:51:46 schreef Arco:
Nogmaals,

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk, dus die meet je pas als laatste door. Kans op een kapotte weerstand, elco of ic is vele malen groter.
Daarbij wordt de trafo meestal ook niet beter van het uit en insolderen (vaak 10 of 12 pins)

Toch heb ik al regelmatig ebike laders kunnen redden / repareren waarvan het dunne wikkeldraad bij de pootjes geknapt waren . Zeer waarschijnlijk door het laten vallen van de lader.

Ik ga je filmpje op mijn gemak eens bekijken Fred, merci. misschien komt het niet van pas bij eenvoudige voedingen maar je weet nooit. Ik hou ook van vintage dus ooit nuttig.
Ik weet ook wel dat het erg weinig voorkomt maar ik vind wel handig om het te weten of het evt mogelijk is voor ooit geval dat ik het zou willen weten.
Je hebt wel een enorme collectie meetapparatuur zeg, amai!
Merci walkura, eens kijken of dat niveau ook voor mij te begrijpen is. Ik lees ook graag boeken ipv alles van een scherm. Maar ik weet ook dat nu combinatie met proberen, informatie opzoeken e.d. nu werkt om wat meer te leren. Mijn hoofd staat op dit moment niet naar hele uitgebreide informatie.
En ook weer bedankt voor de extra informatie. Een losgekomen draadje door valschade, dat is ook eentje om op te schrijven.

Vandaag nog een beetje in het zonnetje wat zitten meten aan defecte adapters. Het was mooie afleiding en goed "excuus" pom buiten te zitten.
Ik zit wel met wat vragen.
Allereerst moest ik denken, valt er iets "nuttigs" te vertellen over oorzaak en gevolg?
Ik bedoel, als ik een onderdeel meet dat defect is (en geverifieerd door uit te solderen en nog keer te meten) dan vraag ik me vaak af, is de oorzaak van niet werken omdat dit onderdeel gewoon kapot is of is dit onderdeel kapot gegaan door "oorzaak"
praktijk vb. Ik had vandaag 2 adapters waarbij de zekering kapot was. Ik weet dat die erg weinig uit zichzelf kapot gaan. Er is bijna altijd een reden dat ze kapot gaan door bv kortsluiting ergens. Bij deze 2 waren de bruggelijkrichter kapot. Volgens mij is dat geen ongewone defect dat die kapot gaan.
Maar ik ben ook al veel tegengekomen met waarbij de dikke diode secundair kapot is. Hier vraag ik me dan af, is de diode gewoon kapot gegaan en dat de oorzaak van dat voeding defect is of is die ook met een reden kapot gegaan?
Een andere adapter heeft diverse componenten defect maar ik heb een x2 condensator primair in het filter gedeelte dat ipv 100uf ong 50uf meet. We kennen dat als een gekend probleem (senseosyndroom ;) ) maar ik vraag me af, kan dat voor problemen zorgen? Ik bedoel stel dat ik dat aantref moet ik hem dan vervangen als wil testen of werkt het nog prima in de testfase en kan ik die later vervangen? Het zit in filtergedeelte en is niet onderdeel van een condensatorvoeding bv.
Wat ik ook al ben tegengekomen is dat een elco vreemde meting geeft, dat meter iets van een waarde in mf aangeeft ipv uf. bv Condensator meet 0,507mf, maar waarde is 680uf. Dit is meestal een secundaire elco. Ik heb meetfout uitgesloten door met andere meter te meten maar dat geeft idem dezelfde waarde.
Kunnen jullie heel misschien al jullie licht laten schijnen hierover?

ik heb een x2 condensator primair in het filter gedeelte dat ipv 100uf ong 50uf meet.

Ik neem aan dat je wat anders bedoelt...
Een X2 van 100uF is wel heeel erg groot... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oepsie, niet wakker meer, je hebt gelijk 8)7
Het is natuurlijk 100nf. Hij meet zelfs maar 41nf meer, net even nagekeken.
ik was net in een datasheet aan het lezen van een mosfet, type FQL40N50F500 en las daar

Maximum lead temperature for soldering purposes,
1/8" from case for 5 seconds 300

lees ik dat goed ik hem heel snel en op max 300 graden max uitsolderen?

[Bericht gewijzigd door brains op 31 augustus 2021 22:06:52 (52%)]

maartenbakker

Special Member

5 seconden is best lang.. Ik heb in de praktijk nog nooit een halfgeleider doodgesoldeerd.

Overigens, het wikkeldraad van zulke invertertrafo's als waar het boveaan de pagina over gaat, wordt ook wel "apenhaar" genoemd. Kennelijk hebben die dunne haren.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ook niet de laatste jaren maar vroeger (80's) met alleen een, toen zeker al 40 jaar oude bout formaat kachelpook, wel.

Als ik onderdelen soldeer dan praat je over 1 of 2 seconden. Voor desolderen gebruik ik normaal 2 tot 3 seconden voor gewone onderdelen en minimaal 2 layer board, voor ik het vacuum activeer.

Bij single layer consumenten prut zo kort mogelijk, zeker bij die bruine kartonnen PCBs. Maar dat is vanwege de pads.

De meeste mensen mollen het onderdeel niet bij desolderen maar wel het PCB.
- nooit druk uitoefenen op de pads
- even extra vertinnen om een groter oppervlak in contact met je bout te krijgen en zo meer warmte overdracht.
- als je bout krachtig genoeg is dan kun je er wat dik koperdraad er om wikkelen en zo iets buigen wat twee soldeerpads tegelijk verwarmd. Of een hele brede beitelpunt gebruiken (niet te heet)
- litse werkt maar ik heb wisselende ervaringen, sommige doen niks, andere werken echt goed.
- Voor ik een desoldeerbout had gebruikte ik zo'n handpompje. Niet ideaal maar samen met litze werkte het wel. Kost alleen (veel) meer tijd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Met solderen ben ik ook snel, desolderen kost wat meer tijd dan mij maar geen idee ofdat meer dan 5sec per pootje is.
Ik gebruik z'n los pompje, daarmee heb ik het ook geleerd. Met desoldeerlitze lukt het mij niet zo goed maar ik moet eens goede fluke kopen. Of kijken of ik dennenhars ergens kan kopen als natuurlijke fluke (muziekwinkel bv want word ook gebruikt voor strijkinstrumenten)
Een goede desoldeerbout zou ik ooit wel willen kopen maar ze zijn behoorlijk duur voor mij.