Cirkelzaag motor vonkt bij koolborstels

Hallo allemaal,
Ik heb nog een oude cirkelzaag motor liggen die ik wil gaan gebruiken voor een project van mij maar het probleem van de motor is dat hij bij allebei de koolborstels enorm vonkt. Ik heb op internet al gekeken naar soortgelijke problemen en zag dat de collector te ver ingesleten kon zijn maar zo ver ik weet is dat niet het probleem bij mij aangezien hij naar mijn idee niet ver is versleten. Ook zijn de koolborstels nog vrij lang maar ik maak me enigszins zorgen over dat de veren niet sterk genoeg meer zijn.

Ik heb al geprobeerd de collector goed schoon te maken maar hij vonkte nog steeds en hij werd zo goed als meteen weer zwart.

Is er iemand die weet of de motor nog te redden valt en zo ja wat er dan mis is of denkt iedereen dat het een verloren zaak is?

Alvast bedankt!
Daan

Shiptronic

Overleden

Motor wikkelingen zien er ook verbrand uit !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

maar het probleem van de motor is dat hij bij allebei de koolborstels enorm vonkt.

Wat vind jij enorm? Enige vonk daar is normaal. Maar wat zijn de klachten verder van machine?

Als de machine gewoon netjes loopt zonder haperingen in het toerental, en ook niet erg snel opwarmt lijkt mij er verder niets mee aan de hand.

Op 23 augustus 2021 23:33:47 schreef Shiptronic:
Motor wikkelingen zien er ook verbrand uit !!

kweenie ;), ik kan het niet goed genoeg zien vanaf de foto het lijkt wel een residu van een tape of het kan ook licht weerkaatsing en positie van de camera zijn. Het ziet er wel verdacht uit, tape hoort niet te smelten en smelt ook pas als de wikkelingen te warm zijn.

@Daan888 toch daar even goed naar kijken naar de verkleuring en de beide wikkelhelften even apart meten met de multimeter op weerstand, die zouden gelijk moeten zijn en ik meet vaak tussen 8 en 15 ohm.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

die kan zo weg, veldwikkeling verbrand, en dat gaat vrijwel niet zonder ook het anker op te stoken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de kleur van de wikkelingen zegt voldoende... vuilbak.

mel

Golden Member

Op 24 augustus 2021 07:32:58 schreef kris van damme:
de kleur van de wikkelingen zegt voldoende... vuilbak.

Welnee..Gewoon opnieuw wikkelen... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
jerome

Golden Member

Op 24 augustus 2021 07:56:34 schreef mel:
[...]Welnee..Gewoon opnieuw wikkelen... O-)

Voor wie dat zelf kan is dat te proberen, maar zo te zien is dit een grootwarenhuis merk. De borstels lopen bijna buiten de collector, alsof de positie van het anker verschoven is, en dan loont het niet.

benleentje

Golden Member

Op 24 augustus 2021 07:32:58 schreef kris van damme:
de kleur van de wikkelingen zegt voldoende... vuilbak.

Op een foto is dat vaak niet te zien, de donkere kleuren lijken meer op schaduw en het zeker verdacht. Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op sommige donkere delen een korrelige structuur te zien is, dat kan van tape of bindtouw zijn of stof. Dus om voorbarige conclusies uit te sluiten zeg ik dat TS gewoon met een multimeter aan de gang moet. Normaal zit ik er zelf met mijn neus bovenop en dan ruik je dat wel.

De borstels lopen bijna buiten de collector,

Ja het is niet netjes maar ook geen probleem.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 24 augustus 2021 13:56:10 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 augustus 2021 13:51:45 schreef benleentje:
[...]Op een foto is dat vaak niet te zien, de donkere kleuren lijken meer op schaduw en het zeker verdacht. Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op sommige donkere delen een korrelige structuur te zien is, dat kan van tape of bindtouw zijn of stof. Dus om voorbarige conclusies uit te sluiten zeg ik dat TS gewoon met een multimeter aan de gang moet. Normaal zit ik er zelf met mijn neus bovenop en dan ruik je dat wel.

[...]Ja het is niet netjes maar ook geen probleem.

ik heb genoeg verbrande motoren gezien om te weten dat dit de moeite niet meer is. dat korrelige is de lak die is gaan smelten op de wikkelingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben inderdaad bang dat de wikkelingen gesmolten zijn. De motor wordt ook erg snel heet als ik hem enkele seconden aan heb staan.

De wikkelingen zijn bedoeld dat de stroom alleen van A naar B kan door 100x een rondje te lopen. Hiertoe is er koperdraad met een dun isolerend laklaagje gebruikt. Dat koper is nog prima in orde... maaar dat laklaagje ziet er verbrand uit. Dan kan de stroom dus "shortcuts" gaan nemen. Dan gaat er meer stroom dan bedoeld lopen voor minder effect dan bedoeld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/