Siemens wasdroger WT46W560

Door een steentje tussen trommelrand en front is de omgevouwen rand van de trommel zodanig ingesleten dat er een stuk van de omgevouwen rand los is geraakt.
Is de trommel (nog) los leverbaar? En welk onderdeelnummer heeft de trommel?

Volledige E-Nr.: WT46W560NL/08 FD 8911 200885

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Trommel kan je normaal bij siemenswebsite zelf opzoeken. Bestel nr 00249014

Viltring dichting niet vergeten. 00649045

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ben serieus onder de indruk! Ik wist niet dat Siemens zo'n site had en dat er voor een toestel uit 2009 nog gewoon onderdelen beschikbaar zijn. :D

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 augustus 2021 10:53:15 schreef MNM(tm):
Ik ben serieus onder de indruk! Ik wist niet dat Siemens zo'n site had en dat er voor een toestel uit 2009 nog gewoon onderdelen beschikbaar zijn. :D

Dat is de reden dat ik bij voorkeur witgoed koop van Bosch/Siemens :-)

Dat kan ik me nu wel goed voorstellen, ja. Alleen hebben m.i. Siemens apparaten heel vaak een onlogische / onbegrijpelijke user-interface.

Ook vind ik die Siemens droger op een onbegrijpelijke manier in elkaar gezet: schroeven op plekken waar je niet bij kunt, onder eerst het paneel te verwijderen waar je eerst de betreffende schroef voor moet los draaien... |:(

Maarrrr... Gister geconstateerd dat zelfs na 12 jaar dienst het zelfreinigingssysteem echt voortreffelijk werkt: de condenser/radiator is nog helemaal schoon en helemaal niet dicht geslibt met stof!

Ik vind het nog steeds een erg fijne machine, met als enige minpuntje (voor mij dan) dat de trommel slechts één kant op draait. Daardoor wordt beddengoed altijd een bol en droogt die niet goed. Een reverseerfunctie zou dan ook erg prettig zijn, maar warmtepomp drogers met die functie (van een fatsoenlijk merk) waren in 2009 dun gezaaid.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Vijzen waar je niet bij kan? Voor mij zijn het de makkelijkste machines om uiteen te doen. Welke vijzen juist?

De siemens wasmachine is bekend om zijn super gebruiksvriendelijkheid. Mss een topmodel genomen? Dat is altijd bagger.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 24 augustus 2021 11:23:22 (36%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik vind het bij m'n Siemens wasdroger (WT46E304NL) erg vervelend dat het stof niet allemaal terecht komt in het pluizenfilter, maar ook in de deuropening.
Dus elke kaar dat je de was eruit haalt moet je of eerst het stoffilter eruit halen en de deuropening van stof ontdoen, of je was eruit proberen te trekken met een boogje 'over' de drempel heen. Want anders krijg je vlokken stof op de droge was... :-(
De handleiding zegt daarom ook "Pluizenfilter na elke droogcyclus reinigen", zo voorkom je dat de vlokken loskomen omdat hij dan elke keer weer helemaal 'leeg' begint.
Wat een crime... elke keer dat stoffilter reinigen...

Later las ik dat ik niet de enige ben die daarover klaagt, twee reviews op https://www.coolblue.nl/product/296847/siemens-wt46e304nl-iq500-isenso…:

...een klein minpuntje is de pluisjes die na elke droogbeurt aan de rand van de filter blijven zitten, met wasgoed eruit halen komen er wat pluisjes op je wasgoed.

Het grote nadeel aan deze droger vind ik de pluizen die op de rand van het filter blijven liggen...wanneer je de was eruit pakt, komen deze pluizen weer aan de schone was.
...
spijt van deze aankoop!

De droger die ik ervoor had (Bauknecht TRKK 6840) had daarvan totaal geen last --> beter ontworpen dus! Je hoefde pas het pluizenfilter leeg te maken als het lampje ging branden (= drukval over het volle filter wordt te hoog). Ook al stond hier ook in de handleiding dat je hem na elke droogbeurt moest legen. Eens in de maand legen misschien, i.p.v. bij elke droogbeurt zoals bij de Siemens nodig is. En nooit vlokken stof op je kleren bij het leegmaken...

De pluizenfilter MOET na elke beurt bij ELKE droogkast. Tenzij vroegslijtage en brand een fetisj is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 augustus 2021 11:47:02 schreef EricN:
De pluizenfilter MOET na elke beurt bij ELKE droogkast. Tenzij vroegslijtage en brand een fetisj is.

Ja ja, zal best moeten vanwege brandveiligheid. Maar toch een slecht ontwerp wat mij betreft als er stof in de deuropening komt.

Bij mijn miele zitten er vaste filters in de deur. Als je die niet eerst proper maakt heb je hetzelfde. Mss een oud washandje bij de hand houden of een kuisdoek?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Misschien hebben heel veel wasdrogers hier last van!
En had ik het geluk om de uitzondering te treffen bij de eerste wasdroger die ik ooit kocht (de Bauknecht).
Maar gezien de paar negatieve reviews die ik tegenkwam op dit Siemens type, zou je toch denken dat er meer aan de hand is. Lijkt erop dat die klagers daar bij hun vorige droger geen last van hadden.

@Roland11: heb je dat probleem met pluizen in de deuropening ook als je net vóór de laatste droogbeurt het pluizenfilter schoon hebt gemaakt?

Overigens ben ik het volledig eens met EricN: de pluizenfilter MOET na elke droogbeurt worden schoongemaakt!!
Wij doen dat ook steevast en desondanks hoopt er in de machine nog steeds stof op. Daarom haal ik onze machine jaarlijks open om binnenin de boel goed te kuisen met een stofzuiger.

@EricN: ik doel op de schroef aan de rechterkant boven (net onder het kunststof bedieningspaneel), waarmee het voorpaneel aan het "chassis" is vastgezet. Maar om daar bij te kunnen, moet eerst het rechter zijpaneel eraf. Maar die kan er pas af als het voorpaneel los is. |:(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 augustus 2021 12:29:52 schreef MNM(tm):
@Roland11: heb je dat probleem met pluizen in de deuropening ook als je net vóór de laatste droogbeurt het pluizenfilter schoon hebt gemaakt?

Citaat van de email die ik destijds naar Siemens stuurde:

Het probleem is dat niet alle pluizen in het filter terechtkomen maar zich ook (deels) verzamelen of de rubberen deurrand.
Wanneer je vervolgens de doger leeghaalt, komen deze op de was terecht.
Helaas treedt het probleem ook op wanneer de droogcyclus gestart wordt met een volledig schoongemaakt filter. Het is niet zo dat het filter deels verstopt zit.

Zie foto:

Siemens reageerde: "...Derhalve blijft het advies om het deurfilter nadat het apparaat gereed is eerst te verwijderen en te reinigen alsmede de binnenkant van de deuropening alvorens het drooggoed uitgenomen word."...

Als workaround heb ik de rubberen rand aan de onderkant eraf geknipt en een centimeter of 5 lager de afdichting van de deur hersteld met een stuk foam-band om kieren bij een raam mee dicht te maken.
Nu komt het stof in elk geval niet meer op de rand terecht, als ik volgens de regels het filter na elke droogbeurt verwijder.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 24 augustus 2021 12:49:33 (15%)

Waardeloos antwoord van Siemens.
Interessante foto. Ik herstel dagelijks deze maak die klacht heb ik nog niet gehad. De stofophoping in de hoedanigheid van jouw foto herken ik ook niet. Ik heb er hier zo wel staan. Ik zal eens een foto maken na een volle lading. Volgens mij scheelt er wat aan jou droogkast. Meestal verstroppping verderdoor waardoor de lucht andrre uitwegen zoekt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 augustus 2021 12:59:33 schreef EricN:
Waardeloos antwoord van Siemens.
Interessante foto. Ik herstel dagelijks deze maak die klacht heb ik nog niet gehad. De stofophoping in de hoedanigheid van jouw foto herken ik ook niet. Ik heb er hier zo wel staan. Ik zal eens een foto maken na een volle lading. Volgens mij scheelt er wat aan jou droogkast. Meestal verstroppping verderdoor waardoor de lucht andrre uitwegen zoekt.

Ben benieuwd! Je bedoelt dat je zelfs precies dit type hebt?
Voor de rest werkt de machine goed qua drogen.
Inderdaad een waardeloze reactie van Siemens.
Ze meldden me vervolgens dat ik de servicedienst mocht inschakelen, dit alles speelde in 2015.
Die kwamen langs en zeiden "alles is normaal" en ze hebben een nieuwe rubberen manchet geplaatst, maar dat bracht geen verandering.
Tenslotte een klacht ingediend bij www.degeschillencommissie.nl , maar daar uiteindelijk geen gelijk gekregen. Het zou allemaal om een normaal functionerend apparaat gaan...

P.S. Het ging dus om een nieuwe machine, die meteen dit gedrag vertoonde. En niet alleen ik had er last van, maar ook anderen (zie de reviews).

Sluit de deur wel goed?! De metalen pen die in het 'slot' valt, zit aan een metalen plaat, die is ingeklemd tussen de kunststof binnenlijst en de kwart circel handgreep. Wellicht is er een plastic schroefbus aan deze handgreep afgebroken, waardoor er speling is. De hoeveelheid stof daar op de manchet doet mij toch sterk vermoeden dat de deur gewoonweg niet volledig afsluit en er lucht (welke stofdeeltjes mee voert) weglekt.
Bij onze machine hadden we (ook) het probleem van een afgebroken schroefbus, met als gevolg een duidelijk hoorbaar gesuis bij de deur. Ik heb dat opgelost door de hele kwart circel handgreep te vervangen door een ladeknop van de gamma, welke met een bout vanaf de achterzijde wordt vast gezet. Gegarandeerd dat de sluitpen goed is ingeklemd en de deur hermetisch afsluit! >:)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@Roland: heb je een foto van de fijnfilters vd deur? Die zitten toch niet vol zeep? Een klassieker
Wt46w561 hier.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 augustus 2021 13:51:55 schreef MNM(tm):
Sluit de deur wel goed?! De metalen pen die in het 'slot' valt, zit aan een metalen plaat, die is ingeklemd tussen de kunststof binnenlijst en de kwart circel handgreep. Wellicht is er een plastic schroefbus aan deze handgreep afgebroken, waardoor er speling is.

Lijkt allemaal ok!

Op 24 augustus 2021 14:24:18 schreef EricN:
@Roland: heb je een foto van de fijnfilters vd deur? Die zitten toch niet vol zeep? Een klassieker
Wt46w561 hier.

Je kunt er goed doorheen kijken, áls ik hem schoonmaak doe ik het gelijk goed ;-) :

Als ik nog eens goed kijk, lijkt de stofophoping niet alleen te gebeuren aan de onderkant (waar je er last van hebt), maar eigenlijk rondom de hele deur (rode cirkel op foto):

[schoongemaakte deur...]

Alsof er rondom de hele deur een 'dode zone' is waar stof blijft liggen. Of lekkage zit.

Er zal toch geen lekkage optreden tussen het glas en de opening van de deur waar het glas invalt? Ik zal deze eens dichttapen als test...
Want de deurrubber sluit wel af op de deur, maar daarbinnen zit dan nog weer een tweede rubber die het glas moet afsluiten.

EDIT: begonnen met schone machine, oorspronkelijke rubber op zijn plaats, rand bij glas afgetapet.
We krijgen weer een randje stof onderin de deuropening.
Het zit toch vooral onderin. En misschien heb ik dit destijds in 2015 ook al geprobeerd ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 24 augustus 2021 17:20:15 (18%)

Filter lijkt idd prima. Benieuwd naar mijn test. Is me eigenlijk nooit opgevallen. Een beetje verwacht ik wel maar bij jou lijkt het toch extreem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je de deur opentrekt halverwege, is de onderste rubber nat van het condens. Zou het zo zijn dat deze nattigheid het stof vasthoudt, en dat als de droger bijna klaar is en de waterige 'prut' opdroogt maar het stof blijft plakken daar?

Misschien iets waterafstotends op de rubber spuiten? Hmm, daar wil stof natuurlijk weer heel graag aan blijven plakken. En daar je schone was overheen trekken is misschien ook niet zo'n goed idee...

Op 24 augustus 2021 17:23:57 schreef Roland11:
Als je de deur opentrekt halverwege, is de onderste rubber nat van het condens. Zou het zo zijn dat deze nattigheid het stof vasthoudt, en dat als de droger bijna klaar is en de waterige 'prut' opdroogt maar het stof blijft plakken ...

Zou kunnen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Trommels zat, deze gingen vaak stuk door onjuist gebruik.. Als je de waterbak goed vol hield en filters goed reinigde werkte systeen gewoon goed.. En filtertje in waterbak goed schoonhouden!! ( modificatie)