Digitale meter - België

Dit topic is gesloten

Op 26 augustus 2021 13:24:06 schreef McAwesome:
[...]
ik word hier echt niet gelukkig van!

Ik lees heel erg veel over dat capaciteitstarief en wellicht heb ik er hier overheen gelezen, maar nog geen mens heeft me kunnen vertellen wat dat tarief dan is.
Maken jullie je niet veel te druk om iets dat mogelijk komen gaat en waar nog geen prijs aangehangen is?

Hoeveel betaal je tot hoeveel en hoeveel betaal je vanaf hoeveel ?
Je betaalt in NL alleen per zwaarte van de hoofdzekering.
Vandaar dat ik me geen voorstelling kan maken over wat men in BE wil gaan uitrollen.

Misschien is zo een automaat een idee?
https://www.elektroshop.nl/wasmachine-droger-regelaar-nl.html

Dan kun je voorkomen dat 2 apparaten tegelijk inschakelen en dus nooit samen stroom verbruiken.

voor diegenen die willen weten wat het is:

https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven

@McAwesome: heb je het rubriekje over de misvattingen al gelezen? Volgens mij gaat het meer over het "verdelen" van de netkosten....

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kW aan als gemiddelde maandelijkse kwartierpiek. (Zo een uitspraak kan alleen in BE :+ ) dus als je er regelmatig hoog bovenuit piekt zullen de netkosten wat oplopen. Ik denk eerlijk niet dat jejje heel veel zorgen moet maken met je oventje en machines. Men wil inderdaad dat iedereen zijn verbruik gaat spreiden...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
mvdk

Golden Member

Die vreg.be link had ik ook gevonden, en doorgelinkt naar veelgestelde vragen. (Veelgestelde mag je aan elkaar schrijven, hoewel veel gestelde ook goed is)
Maar nergens worden bedragen genoemd. Ik schat em in op 20euro per maand per kW. Heb je élke maand een piek van 1kW bovenop je vrijstelling, word dat 240 per jaar.
In de jaren 90 was het bij ons 15 euro per kW per maand voor grootverbruikers, dat weet ik. Familie had daar met hun 3x100 mee te maken.

Edit: hierboven:

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kWh aan als gemiddelde maandelijkse kwartierpiek.

Ik kom die uitspraak tegen in dat youtube filmpje, weet niet of het ook ergens anders genoemd word.
In die youtube hebben ze het over kW, niet over kWh..

[Bericht gewijzigd door mvdk op 26 augustus 2021 15:03:16 (26%)]

Op 26 augustus 2021 14:33:28 schreef KoenP:

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kWh

Dat zeggen ze NIET!!!
ze zeggen 2,5kW

Wil je aub als je reageert de juiste eenheden gebruiken?

En ik zie nergens tarieven, kan dus ook niet beoordelen of het schokkend is om te moeten leven met deze veranderingen.

mvdk

Golden Member

Nou nou, stortbak. Dat had ik 13 minuten eerder ook al opgeschreven, dat van die kW'tjes :+ O-)
Denk aan je hart..

De tarieven zijn nog niet gekend.

Wel dat kleine verbruikers en tweedeverblijven meer zullen meer betalen door dat het 2,5kW minimum behoorlijk hoog zal liggen.

Gemiddelde/grote verbruikers zullen goedkoper af zijn op voorwaarde dat ze hun verbruik goed kunnen spreiden.

Omdat in de nieuwe manier van berekenen de prijs per kWh daalt.

mvdk

Golden Member

In NL betalen we al jaren een capaciteitstarief. Heet vastrecht.
Komt meestal ter sprake als iemand méér nodig heeft dan de basis 3x25A aansluiting, bij Stedin betaal je daarvoor een capaciteitstarief van 140euro. Ga je dan naar 3x35A, dan moet je 600 euro betalen.
Ben dus benieuwd hoe de factuur van een gemiddeld huishouden in B eruit ziet. Wat voor bedragen, voor welke dienst.

In het begin betaalden we in NL de capaciteit aan de hand van de afgenomen kWh's. Dat sloeg natuurlijk nergens op. Vanaf 2009 (als ik me goed herinner) wordt de capaciteit betaald volgens de aansluitwaarde, dus de grootte van de hoofdzekeringen. Dat klinkt al veel aannemelijker, al zullen er verschillen zijn. De een, met zware apparatuur in huis, zal die capaciteit voluit benutten, de ander zal het maximum bij lange na niet halen.

Dan lijkt me het systeem wat ze in België willen invoeren eerlijker, je gaat betalen volgens de werkelijk benutte capaciteit.

Betalen volgens aansluitwaarde is ook een vorm van capaciteitstarief.

Wel wat vereenvoudigd want door een 3x25A aansluiting kan je ook wel een halfuurtje 40A doorsleuren.

En ik vind minimaal 3x25A ook wel best veel. Hier in België is de kleinste aansluiting die je kan aanvragen een 1x40A.

Als men echt iets duurzaam wil doen dan kan men bijvoorbeeld ook een 1x20A goedkoop aanbieden en dan de prijs voor duurdere aansluitingen exponentieel laten stijgen.

Nu is het omgekeerd: hoe meer energie je verbruikt hoe goedkoper die wordt.

Nou, Stortbak.
Ik heb het aangepast.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Op 26 augustus 2021 15:18:59 schreef evelo:
De tarieven zijn nog niet gekend..

Waarom maakt iedereen zich dan zo druk? (al een jaar lang)

Wanneer je die bedragen zou weten kan je een berekening maken of het zinvol is om je huis om te bouwen naar een soort van offgrid.
Zonnepanelen en een batterij.
Je trekt alles uit je accu, dan maakt het niet uit wat je aan apparaten aan hebt.
En je laadt de accu met maximaal 2,5kW van het net, als je niet genoeg met je panelen kan laden.

Alleen als de verschillen in tarieven zo weinig zijn dat die ombouw niet loont: Leg je er dan bij neer en betaal het gewoon.

Net als met verzendkosten. Duitsland rekent standaard iets van €19,00 naar NL. Dat doet zeer.
Totdat je de kilometers optelt en je benzineverbruik berekenen gaat.
Dan is ineens die €19 helemaal zo duur niet.

ts kan zn reflow oven ook eerder aanzetten op het halve vermogen, dan blijft ie onder het 2e tarief.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Met zo'n oven dien je een temperatuurprofiel te volgen, als dat ding 3,5kW haalt zal dat ook nodig zijn.

Die laatste is best fraai, @evelo, dankje!
Op basis van mijn ingevoerde gegevens bekom ik er een lichtdalende grafiek van mijn jaarlijke electriciteitsfactuur, en die blijft gelijkmatig dalen voor 2022. Alleen durf ik het niet goed te betrouwen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 augustus 2021 15:59:21 schreef KoenP:
Nou, Stortbak.
Ik heb het aangepast.

Kijk uit he! De naam van stortbak begint met een een kleine letter, dus stortbak en niet Stortbak.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2021 20:23:38 schreef big_fat_mama:
Op basis van mijn ingevoerde gegevens bekom ik er een lichtdalende grafiek van mijn jaarlijke electriciteitsfactuur, en die blijft gelijkmatig dalen voor 2022.

Ik heb ook even de simulatie gedaan en voor mij zou de factuur met digitale meter ongeveer 150 tot 200 euro excl. BTW per jaar stijgen. Ik heb wel het geluk dat mijn netbeheerder Fluvius Limburg de laagste kosten per kW piek rekent, anders had het 200 tot 250 euro meer geweest.

Op zich is dat niet onoverkomelijk MAAR de vraag is of die tarieven niet gaan stijgen op termijn.

Veel van mijn toestellen die veel energie vragen zetten die om in warmte. Daar valt niet veel aan te verbeteren qua rendement en mijn reflow-oven heeft echt wel dat vermogen nodig om de juiste temperatuurcurve te halen. Hetzelfde met transferpersen voor sublimatie-inkt. Die kan je ook niet vier keer zo lang op half vermogen laten gaan...

<politiek incorrect>Wat ik ook erg vind is dat mijn buurvrouw een invaliditeitsuitkering geniet en als beschermde afnemer geen last zal hebben van het capaciteitstarief. Zij kan dus voor haar plezier zoveel pieken als ze wil, maar ik heb die (piek)stroom wel voor mijn WERK nodig.</politiek incorrect>

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

De tarieven zullen zeker gaan stijgen in de toekomst, daar is niet omheen te komen. Maar ze zullen nooit spectaculair kunnen stijgen want dan komt er herrie en protest 't allenkant.

Veel meer vrees ik dat men in stilte gaat sleutelen aan de randparameters waardoor we wel een hele slok meer gaan betalen, zonder dat er een haan naar kraait.

En houd nu aub op met politieke opmerkingen zoals over uw buurvrouw, voor de zoveelste keer: het gaat hier over techniek, niet over politiek.

[nabedenking: teruggenomen]

[[na-nabedenking: de charmante aanpak zoals hieronder voorgesteld is misschien nog effectiever!]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 26 augustus 2021 21:39:51 (14%)]

mvdk

Golden Member

Scoor ergens een tussenmeter. Wees lief voor de buurvrouw. Doe eens wat voor haar. En vraag dan eens zo terloops of je een snoertje naar haar dichtsbijzijnde stopcontact mag leggen, met de tussenmeter erbij.
Mogelijk heeft zij dat speciale tarief, ik gok er maar op dat het daarom gaat, en dan reken je die verbruikte kWh's met haar af, met nog een bosje bloemen erbij. :+

met enig alaam

Gaarne vertaling voor ons noorderlingen

We hebben hier al zoveel Belgische uitdrukkingen geleerd, ik spaar ze...

[Bericht gewijzigd door mvdk op 26 augustus 2021 21:23:19 (17%)]

McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2021 21:16:33 schreef big_fat_mama:
[nabedenking: of zal ik even langskomen met enig alaam en u ook een invaliditeit bezorgen? Dan hebt ge niks meer te mekkeren en als ik het een beetje weet aan te pakken kunt ge zelfs niet meer. Dan wint iedereen. Toch?]

Dit zijn wat mij betreft bedreigingen. SLOTJE graag en wel NU.

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

https://nl.wiktionary.org/wiki/alaam
"Belgisch" komt hier helemaal niet bij kijken, er bestaat nu eenmaal geen Belgische taal.
@hieronder: noem het dan aub "Vlaams". Verdere bedenkingen over Frans en Waals bespaar ik u, om niet al te ver af te dwalen - maar die zijn wel even Belgisch!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 26 augustus 2021 21:46:55 (37%)]

Slotje verandert niets aan de opmerking (die verre van netjes is, maar volgens mij bedoelt ie het anders dan wat er staat).

@bfm, "Belgisch" bestaat niet als zelfstandige taal, maar wel als variant op het Nederlands. Jullie Belgen gebruiken heel wat woorden en uitdrukkingen die hier niemand ooit gebruikt heeft. Dat noem ik echt wel Belgisch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
McAwesome

Golden Member

Ik kom heel goed overeen met de buurvrouw. We zijn gisteren nog samen gaan ontbijten zelfs. Alleen is die oplossing met een verlengsnoertje nogal illegaal en staan er forse boetes op als het uitkomt voor zover ik weet.

Voor de rest meld ik mij hier af. Dit is de allerlaatste reactie die ik hier nog post. Wel niet verschieten als ik in 2024 op de "verkeerde" stem...

Sine

Moderator

Ja, we zijn weer aardig ontspoort zo ...

Ik geloof niet dat we hier nog iets nuttigs aan kunnen toevoegen.

Dit topic is gesloten