Schakeling met extra automaat klapt er direct vanaf


mvdk

Golden Member

Op 26 augustus 2021 00:19:56 schreef Martinovich:
(...)
Wij hadden in het verleden een aantal keer kortsluiting in de buitenverlichting. Uiteindelijk het probleem gevonden; een kabelbreuk, waarbij de fase kabel een stukje open lag. Oftewel; na iedere fatsoenlijke regenbui klapte de stroom eraf. Kabel vervangen, probleem opgelost.
(...)

Op 26 augustus 2021 00:19:56 schreef Martinovich:
(...)
2: Omdat de automaat er diverse keren was afgeklapt en steeds moeilijker online bleef, heb ik de automaat vervangen in de meterkast voor een nieuwe (eenzelfde Hager C16)

3: Omdat onze aardlek uit 1982 was en er ook diverse keren was afgevlogen bij kortsluiting + bij diverse blikseminslagen, heb de aardlek vervangen in de meterkast voor een nieuwe Hager. We hebben krachtstroom, dus vandaar deze variant met dezelfde hoeveelheid aansluitingen die de oude ook had, 3x IN 3x OUT + N in + N out.

Op 26 augustus 2021 01:24:01 schreef Martinovich:
(...)
Naar mijn idee is er opzich geen storing... Zoals ik aangaf als ik de tuinverlichting gewoon koppel op het vaste stroomnet met de stekker of met lasklemmen op de reguliere bekabeling, kan de tuinverlichting gewoon aan.

Als de tuinverlichting op de in de laatste kwoot aangegeven manier aangesloten is, schakelt deze dan uit als die 4 polige krachtstroom aardlekschakelaar word uitgeschakeld?
Uw verhaal begint met kortsluiting in de kabel, dat de stroom eraf klapte.
Automaat of aardlekschakelaar?

Anoniem

Momenteel kan ik mijn tuinverlichting dus gewoon in combinatie met & zonder de KAKU in combinatie met een reguliere stekker op het stroomnet gebruiken zonder enig probleem.

Enkel zodra ik een extra schakelaar zoals de alamat tussen deze stekker van de verlichting en de verlichting zelfs plaats, dan tript die alamat direct.

Als ik de 4 polige aardlekschakelaar uitschakel, dan schakelt daarmee het hele huis uit, aangezien dit de enige aardlekschakelaar na de hoofdschakelaar is.

Hieronder een foto van de meterkast.

1: hoofdschakelaar

2: 4 polige aardlekschakelaar

3: specifiek de automaat Hager C16 30ma. Op deze automaat zit onder andere de fase + neutraal die naar de garage loopt, waar op de garage zolder dus uiteindelijk een stekker zit aangesloten waar de tuinverlichting op zijn beurt zit.

Als ik nummer 1, nummer 2 of nummer 3 uitschakel, dan zal de tuinverlichting ook uitschakelen.

Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Sowieso heeft het geen enkele zin om 2 aardlekautomaten achter elkaar te plaatsen. die zullen dan beide uitvallen, of in een gunstig geval heb je 50 procent kans welke er als eerste uitklapt.

Dat gezegd hebbende, lijkt er ook iets mis te gaan met je installatie. Het kan betekenen dat de beveiligingen in je meterkast niet werken, of dat je die extra automaat foutief hebt aangesloten. Het klinkt alsof er stroom buiten de extra aardlekautomaat om terugloopt, maar wel netjes weer bij de aardlek in de meterkast terug komt.

De verdeelkast is ook een rommeltje. Het hele huis achter 1 aardlek, en vervolgens weer losse aardleks toepassen is ook niet zoals het hoort. Max 4 groepen per aardlek, en geen aardleks achter aardleks plaataen.

[Bericht gewijzigd door meander op 26 augustus 2021 04:16:49 (16%)]

Spanning staat en stroom gaat!
Anoniem

Ik zou uiteindelijk de extra alamat willen ruilen voor een alamat met een lagere & snellere waarde, waardoor er bij kortsluiting deze eerder zal afslaan dan die in de meterkast.

De beveiligingen in de meterkast leken prima te werken, maar heb ik puur uit voorzorg vervangen voor nieuwe.

De extra automaten die ik heb getest heb ik aangesloten op de reguliere manier. Vanaf de stekker blauw / Neutraal aan de ingaande zijde van de automaat IN en aan de afgaande / bovenzijde uit richting de lichtsensor.
De bruine fase kabel aan de andere zijde op dezelfde wijze:

https://lh3.googleusercontent.com/rLUokN48b_Yg0RTDMQLZUWjfEBoNwalWfGFhlXyWLXxYiJa49cewKjBEa_yZVvcYNnMmRaJb34Iix3RxXcwgxlBMCLSGMl0dCQR1YAzMA8KvwJaoOAsZ4Irc1HbZmHDijg72Q5XicE_cD-t-L_FmzZ5ho4V8RfRMQ0t7KhTVbHdRfsTvy1LNJhbAOnys__xYMa8_nLFwqh_-N3wqDS1-bqjEy6ttfTu8QzSA3gBJ2XzpXBDX409N-Ur8KOc82a_hGA8nqcC0gxNo54fLI1yz6BqKw4yQunmJaMf-XE172kJTUbK7qwCWP38Hy__L3lJSEir-x8wbxLgmPJIdSlHeMTl1q4br_sAHNq0V_iyFV5CATSJ6Fp9AD7EG_WqZEdiJHEaZVZ2R4GQkeIuxfJ0oM-Oiob8QA5cqfjraOK9kZaxBfvTDBtps3ILnBpzhH0lBmrZm-U9l0pbF4TWVGg11kdxtiWH3cpXJB9oYedmGgB6wV-u0oVl2zQTqvmH-RJX-dPFSZ3v2qYy1v500b-9FoBGQYtonEHgAm5KEhVXhqDVwZ0YW5GQwGCdOcOJnJJQQ6LLDg3Qacp_O3nXNSn04rdvoKu1O9En0mYc4PmAQIuhuOQpWOGwswKnd1l6b6YM0Kz_HkYz4zu5ZXWnNsDUC1rXpPijTfH_zrbqFBzcAfVsoI5FI1i6mNzdaw_eFCD_PVVBkJK0sIw-12AWISZi8MUw=w443-h640-no?authuser=0

Peter112

Special Member

C16 voor de buitenverlichting levens gevaarlijk

Aardfouten waardoor een oude aardlek niet uitgaat maar een nieuwe wel is heel goed mogelijk. Wel eens vaker een oude aardlek tegen gekomen die helemaal niet meer afschakelde op aardlek stroom > 1A. Een verrotte chinese ledvoeding kan ook een oorzaak zijn, die chinezen ontwerpen wel meer rare dingen.

Als het alleen om de buitenverlichting gaat zou ik deze eerder met een 6A B aardlekautomaat beveiligen , dan heb je nog kans dat bij sluiting de groep in je groepenkast gewoon in blijft.

Een 30mA aardlek mag bij > 15mA uitgaan en bij 30mA moet hij uitschakelen. Stel de tuin installatie heeft 25mA lekstroom, voor de bestaande kan dit inhouden dat deze niet uitschakelt de nieuwe kan een iets eerder moment kiezen.

Beter is te meten of er voldoende isolatie weerstand in de bekabeling is en niet steeds andere automaten te proberen.

En weer problemen met de tuinverlichting. Komt erg vaak langs hier op CO.

Voor mij blijft de enige echte oplossing gewoon omschakelen naar laagspanning. 12 Volt of 24 Volt of zo. Bij 230V in de grond krijg je al snel last van aardlek tgv vocht in de lassen.

als die hager aardlek het hele huis erachter heeft zitten klopt er niks van de installatie. er zitten 4 aardlekken in die kast, alleen als de oude aardlek een 0,5A model was, kon het werken voorheen. als er nu een 30mA aardlek voor die 3 andere aardlekken zit verklaart dat wel het eea. 30mA aardlekken in serie zetten werkt niet, de 1e gaat eruit want die heeft alle lekstromen opgeteld erdoor lopen..

als je een aardlek op die zolder zet en deze valt meteen uit, is je installatie niet gescheiden met die stekker. wrs hangt de nul van die groep achter die stekker ergens weer aan de huisinstallatie. dan tript meteen de alamat op zolder. dus uitzoeken waar die aftakking zit naar een ander deel van de installatie. nul of fase of beiden zijn ergens gebruikt.

[Bericht gewijzigd door testman op 26 augustus 2021 11:36:38 (31%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Mensen bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben er dankzij jullie achter gekomen dat het witte snoer welke ik had aangesloten op het stroomnet, blijkbaar toch ergens een extra vertakking had van de fase of nul kabel.

Ik heb een volledig nieuw verlengsnoer aangesloten op de alamat en deze op een stopcontact aangesloten en nu werkt het wel!

Het verbaasde mij even goed dat de verlichting zonder alamat op het oude snoer wel werkte en met alamat niet.

Al met al het is opgelost!

Hierbij tevens nog 2 foto's van boven en onderzijde van de aansluiting. De groene aardkabel heb ik naast de alamat lopen en de neutraal in de N. de inkomende stroom aan de onderzijde en de uitgaande stroom (naar de verlichting) aan de bovenzijde. Dit heb ik verder niet aangepast in het proces.

Als ik het goed begrijp moet ik de B16 alamat vervangen door een (2-polige) B-kar 6A of 10A alamat of automaat? Ik weet niet of deze nog te vinden zijn in een lagere aardlek schakeling dan 30ma, maar ik ga in ieder geval op zoek!
Ik weet niet of een alamat vereist is om te voorkomen dat de aardlek in de meterkast afslaat bij kortsluiting, of dat ik gewoon een voor een automaat kan gaan ipv alamat.

mel

Golden Member

Dit ding is 1 polig, misschien mag dat in Belgie, maar in Nl moet een automaat ook de nul afschakelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tja de alamat op zolder doet weinig als deze al achter een aardlek zit. een 2 polige C6 werkt ook hier. als de boel uitvalt moet toch de aardlek beneden gereset worden en boven de automaat uitgezet worden. beter zou een aparte groep voor de tuin op de hoofdkast zijn, nu moet ze nog de trap op klimmen om die automaat uit te zetten. ik gok dat die groep ook van het licht op zolder is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik had een van de 2 volgende opties gevonden; wellicht werkt dit of is het gewoon weg niet mogelijk om een zekering in te bouwen die 100% vd keren eerder zal afslaan dan de aardlek / automaat waar de groep op zit in de meterkast?

https://lh3.googleusercontent.com/tzbixdvp7VTNgAkCeHzYCxoZyIVQj9d9G8AEX7jtQpaTcqBV966I5r_dCOMjfa8RnmH6GY38wIvadbqMy1_WZ7vWY2tykrDfgCbJ9WcMpC2Tm8qz-JfEmfeVdyMnp3TLvID8w1jS96lLB7LbWdLG-hgVaWicX-m2tlSX3DXud8GoTFf9UCj7HyTHq5KRtM4BSBxLNyK2TFoTjJOayFKXjcYUJZY-gCOJIiTEVR3dK9tpdzgxaYwZeiLdBEh91k-wb16y-VE-JSUo-hbOj6dR12XvcAJs06PJdrw27gAgG1m5GfeRKOYnEYAB5vkCUpm_AbHWOYpIM8aOf0Iscy7mz0jJQYGx47KTCW0gtw-zQpzoQJY3bDZerhHWG3zOUDZ9DeHmEnpUvdq0CpM1ft2W2lJs5eDv0YMkR9CjCytmk97aqoBCRVyJyb9Y3QKojoM-9qNEFKdkkDpGNZXEeLNUV-s8FgsbO0sWy7HYgIjT-ZgbBO1MXPkoN3uWQ41qMa-ZpLO_Xxj-UAYUsFL_NmnwEo_Uv_rR0w6h0DMxhtR5J37mHofMZfXLZHW3T04k_YfLV5WfIS2x98XI5xsofXieLI0yB9ydlT--DrOl9Ps9_HCeiLpTbzb7uQ5tpkXhSZnFfR1rYaOIafnvey8AXMLK7wIfhlWXJ--UY4CwTUH1hcCBhFF0r-DY6DAQSgqDoviqQIV5Vdc3Cv-ij8qozhE8eYM=w554-h779-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/wiBRZO9O23CSYcdlGAzXiqxUqbYNk8uDtTausGqrzCeQ3C8aq2VewBimoKIc2OfjZ-C712IRyySYDfJGjYMfy8fz3FJUiCluaFocWD9g5nE_rxX8jOmQ4KG4gWo4MXam_joNuBDw8ElCc_Za3CsRPv1AewOLi-FognsWXx_GUBayL5m4Nu3HBHrzNesljoUTiaPg8B5NG0LTrQWT6VpOq-iKHd-AgSFJN0oFzfkTVmuDfSqwgumL6JjIdNaeuovxGlpzzpbgT_vOkkwWomg2ra5VhVlSVukAzfU5TXx5Pb_LuIGL8U9s95ziZH55qI73V4BnXxxrvqBDBYT2X8q9Ni0Efq6an7yZFIEVqQWaoZ2R8szy1w5vJJtbMRm51OK05_UCHV7bSlG0xboPluUAhKTyfAVGMWsF4wHS_XLCG8fasdrsRnnhkwir2hCuyokeESV_PJ2wrmQypQQcbge848doyFJaZsNgcGZXW9IfiFbETCXlCxuMj8VoHnVhF9hTiUvk_wMOrPED2pqBMkq0Jginp64CmkK6niPfD24HvIZ88wIXQeOb0fCmgrNYzNKZ5nXDSwprDyElPNCx2DW6uh3Qsd26zqLq8BYlzgNdWqWt5DJxeVkovbutxxwcCXOzE6rgE0HMkryAXNq87sbtXEr1inL_b_GPFnU_bvyrMm_A38OylA-o8x8big9CxmmG1D7dHwcR6ZCkEdCRRqa42D8=w753-h704-no?authuser=0

HAGER AARDLEKAUTOMAAT 1-POLIG+NUL 6A B-KAR 30MA

https://lh3.googleusercontent.com/ZHf1SeGqXVoxJzSrlzB2FYLOK95TnruSqCj-PtDYlFaTjfBRQl1vncES3vh4GjHXJL1J_TG1yUlasHkgkBAWjn0lBFgAYHRYQgqmpheDPqeXw-UZGwpdFa37YBxoPJHRr2eUP_LArMNsLiavwbQK1hCyFqJ_tn68LqvCHrH7_bj4zHVgO0hvKKfb8NeqJFmuKpZu2Rqgr1XL-gl1IUk4AJ0rNA4VXdsqT7AWYKDdSjUQrQMdMKhUWFaJ-cAJkPIGstiIUc4ll8SrJTNFiS_HyWeZ0O0lpRb66-W1dvceE67ON1dGzQsuGpdLdfWb07nKz9qMN__HQZ4UUWWwew-jq2kU43UtgsjgV760RDzkrH97-qi3AYMLXaCu8o5-sd4ZLt6RzX5ymIiBqfcZh4CvkjsxuxfMzCmniwG63QsC7g1mm9lfpqx-rmME_CVjggcHPMo3G6PY6Mtv26Ygnl5rnG0NBw-O1fLDuK--vYN-alO3f7td1_JEzsa3ZuJIfwHMtGhQe_2LgRlxFHt9_Nu3mw0C3T7AuvW0LFGR1OGnGo87G-UlQJB7iKA2zdkA8IFmb-SwLQy3bfOvI53vQlWCZeHgtbTivHAcd-T3Sf21bv31G1hZQNZlFaP2rjzv9IAHecSO8PYkUSoVLikWeEr46AVZfsgyOk9HY_gyqT8bHon2jrV4tfG_d0YIHGfSWVTl1JFaBarrMiLVVt3hpIjbAG8=w562-h747-no?authuser=0

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 26 augustus 2021 15:03:58 (89%)]

Sine

Moderator

Aardleks achter snoertjes via stekkers naar een vaste kabel ?!?

Het heeft een hoog pruts en friemel gehalte ... dat wel.

Anoniem

Haha ja dat ben ik met je eens. Een jaar geleden bij de kabelbreuk, wist ik niet dat dit de oorzaak was van een kortsluiting, waardoor ik als noodoplossing de tuinverlichting op een stekker heb aangesloten, zodat mijn vriendin deze makkelijk kon afzonderen van het stroomnet als ik niet thuis was.

Nu is dus de bijkomstigheid mocht dit ooit een keer in de toekomst gebeuren en we bijv. op vakantie zijn, dat ons huis (incl. diepvries, koelkasten, camera / alarmsys. etc) volledig offline gaan, tenzij we de stekker van de tuinverlichting uittrekken...

Als ik dit kan voorkomen door zo'n alamat ben ik het zeker met je eens dat het niet de sjiekste oplossing is, maar volgens mij mag dit op zich wel, doordat je zelf achter een stekker 1 en ander mag aansluiten zoals een aardlek, maar weer niet direct op het normale stroomnet, omdat ik duidelijk geen gediplomeerde elektricien ben.

Daarbij had ik de ervaring dat als de verlichting dus niet via stekker was aangesloten, waarmee ik zou kunnen afzonderen de groep in de meterkast, ik de automaat en/of aardlek er onmogelijk terug op kreeg omdat er dus een kortsluiting op de groep van de tuinverlichting was.

Een aparte groep in de meterkast maken voor de tuinverlichting mag geloof ik ook niet zomaar (correct me if I'm wrong), want dit zou een 5e groep op 1 aardlek, waarbij 4 groepen geloof ik de max is.

Waarom niet een hele aparte groep met een eigen aardlek en automaat voor alleen de tuin verlichting? Bij een tuinprobleem schakelt dan alleen de tuinverlichting af.

Een kortsluiting heb je als de fase en de nul per ongeluk tegen elkaar komen. In dit geval schakelt de automaat uit.

Een aardlekprobleem heb je als een fase (of stroom voerende) draad per ongeluk een al of niet slecht contact maakt met de aarde. Zoals bijvoorbeeld een blote fasedraad in een vochtige omgeving. In dit geval schakelt de aardlekschakelaar uit.

twee aardlekken achter elkaar heeft weinig nu. Je weet nooit welke van de twee reageert. Het huis kan in elk geval nog steeds helemaal in donker komen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 26 augustus 2021 15:16:23 (13%)]

mvdk

Golden Member

Mijns inziens zit er nog steeds een aardlek in die tuinverlichting.
Er zijn hier adviezen gegeven, de beste lijkt me in dit geval de boel op zwakstroom in plaats van laagspanning te zetten. Met laagspanning bedoel ik hier 230V.

de beste lijkt me in dit geval de boel op zwakstroom in plaats van laagspanning te zetten. Met laagspanning bedoel ik hier 230V.

Inderdaad 12, 24 of 42 volt. En dan via een ouderwetse trafo. Geen elektronische dus, maar zo'n zware klos koperdraad en elektrostalen blikpakket. Een goede ouderwetse transformator heeft een zeer hoog rendement. Veel beter dan een elektronische trafo. En de levensduur van die dingen is ook zeer goed zolang je ze niet overbelast en vocht- en dus corrosie- -vrij weet te bewaren.
Een 100 jaar oude trafo (Die ook al zolang in bedrijf is.) is niets bijzonders. Een gewone trafo isoleert ook nog eens goed. Beter dan een elektronische trafo en dan heb je nog niet eens een veiligheids trafo nodig.

Je hebt dan wel wisselspanning voor je tuinverlichting. Wil je gelijkspanning dan is een gelijkrichter met buffer elco ook geen wereld probleem om te maken. Alleen wordt dat dan geen 100 jaar oud meer en je rendement gaat ook wat achteruit. Het rendement wordt alleen nog niet zo slecht als een elektronische trafo.

Anoniem

Als ik mijn tuinverlichting zou willen aanpassen naar 12/24v heb ik dan voldoende aan:

- 24 spotjes GU10 12/24V (ipv huidige 230v)
- transformator 230 > 12/24v?

Op 26 augustus 2021 16:36:50 schreef Martinovich:
Als ik mijn tuinverlichting zou willen aanpassen naar 12/24v heb ik dan voldoende aan:

- 24 spotjes GU10 12/24V (ipv huidige 230v)
- transformator 230 > 12/24v?

nee, gu10 voetjes zijn 230V. voor 12/24V heb je gu5,3 voetjes nodig en een voeding die alles kan voedden, en neem die ruim. heb je opgeteld bijv 3A nodig, neem een 5A voeding, geen 3,2A voeding!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat moeten dan lampjes zijn geschikt voor wisselspanning Dus gewone gloeilampjes of halogenen.

Leds voor die spanningen kunnen alleen voor gelijkspanning geschikt zijn. Let er dan op dat de leds ook specifiek voor bijvoorbeeld 24 volt wisselspanning geschikt zijn.

Als je gelijkspannings lampjes gebruikt heb je iets nodig dat gelijkspanning maakt. Dus een trafo met een gelijkrichter erbij. Of een elektronische trafo speciaal voor jouw gebruikte lampjes of ledjes. Helaas gaan deze minder lang mee als een gewone trafo. En kun je hiermee na verloop van tijd weer jouw aardlek en isolatieproblemen krijgen.

pa3gws

Golden Member

Led lampen met bijv. een 5.3 voet zijn bedoeld als vervanger voor halogeen die werken dus prima op wisselspanning.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

idd, gu 5,3 ledlampen werken soms zelfs alleen op AC. er zit een converter in die dingen, dus dimmen gaat wel met pwm, maar niet door de spanning omlaag te draaien.

evengoed, als de tuininstallatie al gaar is, gaat een 24V installatie ook ellende geven op den duur. dan geef je net zo goed geld uit aan iets nieuws incl bedrading. niet met kabelmoffen werken, is alleen ellende met een storing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is dit in België, en is de 4polige aardlekschakelaar niet een 0,3A= 300mA terwijl de volgende 0,03A 30mA is?.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zo te zien is de TS enorm aan het hobbyen geslagen. Het ziet er totaal niet uit en is volstrekt zinloos. Aardlekschakelaars in serie plaatsen heeft geen zin, ze zijn niet selectief.

Een deel van je installatie achter een stekker zetten is niet netjes. Zeker als er daarna ook nog van alles is afgetakt naar joost mag weten wat. Als er via een omweg spanning op de pootjes van de stekker kan komen is het nog levensgevaarlijk ook. De snoertjes naar de automaat zijn veel te dun, daarnaast heeft de Ts waarschijnlijk ook nog niet van trekontlasting gehoord.

Dit is hoe branden ontstaan, waarvan je dan later terugleest dat het door 'kortsluiting' komt. En de verzekering hoeft maar een korte blik te werpen naar de installatie om te concluderen dat dit niet volgens de regels is, en er dus niks uitgekeerd wordt.

Spanning staat en stroom gaat!

de meterkast is ook al een allergaartje, de 40 jaar oude hoofdschakelaar laat een klusser altijd zitten, want tja zegelen :?

emat en nog 6 andere merken in 1 kast. of de hager aardlek alles erachter heeft zitten is maar de vraag, zonder kappen is dat pas te zien. dit is niet in BE, daar is de 300mA aardlek doorgaans ook hoofdschakelaar, en dit spul zie je niet in BE.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 augustus 2021 20:11:50 schreef meander:
De snoertjes naar de automaat zijn veel te dun, daarnaast heeft de Ts waarschijnlijk ook nog niet van trekontlasting gehoord.

Je mag één beveiliging gewoon bedraden met de dikte van de nominale stroom, dus bij 16A 2.5mm2. Als die kabel echter lang is, de voorbeveiliging veel groter is dan toelaatbare stroom door die aders én er meerdere groepen op zitten, dan is er pas een echt gevaar. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er wettelijk gezien maximaal 1 afgaande groep dan op mag zitten.

EDIT:

En natuurlijk is dit een zooitje. Als je er geen geld ofzo voor hebt laat dan gewoon de oude installatie zitten en laat desnoods de aardlekschakelaar vervangen, dat is nog veel overzichtelijker en veiliger dan deze brol.

Ook bijvoorbeeld zoals testman zegt die hoofdschakelaar: je hebt hier krachtstroom / drie fasen en met die leeftijd van de hoofdschakelaar is de kans zeer groot dat een contact niet meer goed wordt meegeschakeld of onder het roet zit. Als dat de nul is kan dat ervoor zorgen dat 400V op 230V stopcontacten komt te staan (ster zonder nul met ongelijke belastingen), met als resultaat honderden euro's schade aan apparatuur wat niks vergeleken is bij een tientje voor een moderne en compacte hoofdschakelaar.

Aardlekbeveiligingen van dezelfde waarde en type achter elkaar aansluiten slaat ook nergens op en zorgt er alleen maar voor dat bij een aardfout alles donker is en zoals eerder gezegd krijgt de aardlek die aan de hoofdaansluiting zit dan de grootste foutstroom te verwerken. Ook een C16 voor een huis, tuin en keuken stopcontact gebruiken kan bij een te lage kortsluitstroom brand veroorzaken.

Verder vraag ik mij ook af of die grijze aardlek met die draaiknop links uit de 90's wel een A type is, anders heeft die daar ook niks te zoeken.