Waar komt die pieptoon in mijn torenventilator vandaan?

De TS schrijft dat ie er wakker van wordt, dan moet het toch een duidelijk hoorbaar geluid zijn... dat met een smartphone best aardig op te nemen is. Maar goed, lange discussie daarover heeft geen zin. Laat de TS eerst maar weer eens reageren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met oordopjes hoor ik nu wel wat. Afgespeeld met Audacity en de monitor geeft aan dat het volume van de pulsen -50 dB is. Dus niet raar dat er op de luidsprekers niks te horen is.
Klinkt inderdaad als toonfrequent pulsen.

Op 27 augustus 2021 22:20:52 schreef Ledlover:
In theorie kan je een sperkring maken. Maar het risico is dat de spoel daarvan ook vrolijk gaat staan fluiten als de toonfrequent pulsen doorkomen.

Wat je misschien kan doen, is de stator van de motor impregneren met geschikte hars. Als de windingen een beetje losjes zitten kan dat soelaas bieden.
Als door magnetostrictie het blikpakket trilt, dan lost het niets op.

Ik heb het in mijn ventilatoren nog nooit gehoord. Mogelijk hebben andere ventilatoren er geen last van en is een nieuwe ventilator een oplossing.

Een schakelklokje op je ventilator zetten zodat ie eventjes uit staat op het moment dat de TF pulsen komen, is een mogelijke work-around.

De TF pulsen gaan er vroeger of later uit. Je kan jouw elektriciteitsbedrijf vragen of ze dat al gepland hebben. Als het je te lang duurt kan je dus naar filters en impregneren gaan kijken.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Ik zal maandag idd de leverancier /netbeheerder contacteren. Aan de hand daarvan de andere oplossingen afwegen.
Ik kan zo iig ff vooruit met mogelijke oplossingen.
Hartstikke bedankt!

Voor de anderen. Het is idd met een smartphone opgekomen. Ik heb niet zo direct betere apparatuur beschikbaar.
De opname laat het geluid veel krakender en meer achtergrond ruis horen dan het in werkelijkheid is.