Spanningsdip netspanning.

Op 30 augustus 2021 22:27:23 schreef meander:
Naar het schijnt waren de schakelaars voor de 150kv hoogspanning buiten nog luider.

In het 150kV station Borssele stonden van die luchtdrukschakelaars. De lucht diende niet alleen om de schakelstiften te bewegen, maar ook om de vlamboog uit te blazen. Als zo'n schakelaar werd uitgeschakeld was het alsof er een kanon afging. Bij een geplande uitschakeling werd er ook altijd een waarschuwing omgeroepen zodat je op tijd je vingers in je oren kon steken.

mvdk

Golden Member

Ik vind lucht het mooiste blusmedium. Maar het maakt de installatie wel complex. Die 150kV schakelaars werken met 80bar. In het station Kruithuis in Delft staat ook zo'n installatie, hoewel de meeste schakelaars vervangen zijn naar vacuum. De 25 en 10kV installaties in dat station werken met 40bar.
Als er uitgeschakeld word, en je staat in die gang, wat KlaasZ zegt: je wilt tegen de muur opvliegen.
Olie als blusmedium heeft een slechte naam, SF6 vind ik echt bedenkelijk.

Waar staat dat station kruithuis? Die ken ik niet. Wel degene van vlak naast de bastiaansbrug.

Maar zon schakelstation is mooi om te zien, met name van binnen. In Kattenberg staat een hal vol met schakelpanelen. Hier zitten alle stuurcircuits op die de beveiligingen regelen en buiten de vermogensschakelaars en scheiders aansturen. Het lijkt er net een bibliotheek, maar dan met schakelkasten ipv boekenkasten.

En uiteraard staat er een groot bedienpaneel met het schema van het station erop, waar je alle scheiders en schakelaars kan bedienen. Met 3 knoppen kan je een deel van Arnhem loskoppelen van het 150Kv net. Helaas mocht ik het niet uitproberen. :P

Spanning staat en stroom gaat!

ik begreep dat men nog steeds oude systemen aan het ombouwen is in de schakelstations, de oude schakelaars lekken steeds meer. zit ergens een werkplaats in NL waar men die dingen herstelt en onderhoud geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 september 2021 02:45:41 schreef meander:
Waar staat dat station kruithuis? Die ken ik niet. Wel degene van vlak naast de bastiaansbrug.

Zou dat deze zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dergelijke schakelcellen zijn typegekeurd, in principe zouden die eventuele vlambogen binnen de behuizing moeten kunnen houden.

Bij ons worden die dingen nooit onder belasting geschakeld.

Dat is in de energievoorziening natuurlijk niet altijd mogelijk.

Als je ECHT te weinig elektrische energie aan het opwekken bent, dan MOET je op een bepaald moment een wijk afschakelen. Jammer maar helaas. Iedereen opbellen: "AUB even alles uit!" gaat hem niet worden. Het wordt nog erger als er ergens in een wijk een kortsluiting is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

In de energiedistributie heb je energieschakelaars, die kunnen een kortsluiting afschakelen, net zoals een automaat in de meterkast. Je hebt lastscheiders, de eerder genoemde magnefix is een voorbeeld. Vergelijkbaar met de hoofdschakelaar in de meterkast, je kan er de last mee schakelen, niet geschikt om een kortsluiting af te schakelen.
En je hebt scheiders, die open en sluit je in stroomloze toestand.
Die magnefixen hebben bij ons Delftse bedrijf in de jaren 60 en 70 veel zwakke open systemen vervangen. Dat waren toen gewoon gevaarlijke installaties.
@rew: dat plaatje is het opstijgpunt van de 380kV route, nabij de A4
Het station Kruithuis staat langs het spoor, in de nabijheid van NS station Delft Zuid, nu Delft Campus, of zoiets. Toen het schakelstation daar gebouwd werd, was er nog geen NS halte, de Schieweg liep nog geheel langs de Schie, het enige in de buurt was het oude Kruithuis, waar nu meen ik scouts en een roeivereniging inzitten.

Right! Ik moest vandaag even naar Rotterdam, en zag bij vertrek uit schiedam Centrum rechts van het spoor een hoogspanningdsdraad. Ineens was ie weg, maar een paar meter verder was ie links. :-)

https://goo.gl/maps/s12p7kDU9aDE2PyQA

Ik zie nauwelijks een gebouw/schakelstation, maar het kan ook dat die 100m verderop staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 september 2021 12:07:55 schreef rew:
Ineens was ie weg,.

https://lh3.googleusercontent.com/WGiFTV7zTzY_UXDy9O8W-dpBd3RIFcGxIHQ0…

donkerblauw van onder, gaat via lichtblauwe grondkabel door naar links, waarna hij op redelijk nieuw tracé overgaat door de lucht
En dat gebouw aan de andere kant van het spoor op jouw aangegeven locatie is het schakelgebouw lijkt het zo.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 augustus 2021 14:29:15 schreef Ex-fietser:
Van deze dingen staan ook een hoop bij mij op het werk. ...

Lekker veilig, zo'n bordje 'Verboden uit te schakelen'.
Terwijl er juist niet INgeschakeld mag worden. Of betekent het hier werkelijk dat de boel aan moet blijven?
Ik heb liever gewoon tekst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

https://www.google.com/maps/@51.9890379,4.3675177,224m/data=!3m1!1e3
Het gebouw midden in beeld, ten zuiden van de Energieweg, is schakelstation Kruithuis.

mel

Golden Member

Op 1 september 2021 13:25:14 schreef Frederick E. Terman:
[...]Lekker veilig, zo'n bordje 'Verboden uit te schakelen'.
Terwijl er juist niet INgeschakeld mag worden. Of betekent het hier werkelijk dat de boel aan moet blijven?
Ik heb liever gewoon tekst.
[bijlage]

Heel simpel.Niet schakelen, niet in of uit. Afblijven dus >:)Ik gebruik thuis ook labels als ik aan de installatie werk, en ik zet de betreffende automaat op slot.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 1 september 2021 14:44:55 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Vanuit Antwerpen op pad door Zeeuws Vlaanderen en nu rijdend door het land van Tidak en KlaasZ: ik zie ze bezig met een 380 lijn, met een hoogwerker. Brr...
Zal later een fotootje bijvoegen..

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 1 september 2021 16:25:49 (10%)

mel

Golden Member

Is de hoogwerker wel geaard? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 september 2021 16:40:32 schreef mel:
Is de hoogwerker wel geaard? O-)

Ja DAT is lekker slim.
Bij het spoor hebben (of hadden) ze houten A-trappen op railswieltjes om kleine werkzaamheden te doen aan de bovenleiding. Dus NIET geaard!

mvdk

Golden Member

Al eerder had ik het hier over voorschriften waar werknemers in de elektriciteitswereld zich aan moeten houden. Ik noemde het EVB 1938. Daarin staat duidelijk dat als je aan het werk gaat aan kabels of lijnen, deze op de plek waar gewerkt moet worden of binnen zichtsafstand, geaard moeten zijn. Bij het aan elkaar zetten van uiteinden van ondergrondse kabels is dat een beetje lastig, maar sommige monteurs zien kans om voor 60% van de tijd dat ze eraan bezig zijn, een koperdraadje om die drie aders te wikkelen. Dat is al iets. Voor de rest is het een zaak van vertrouwen, óf zelf meegaan met schakelen en je eigen! slot eraan hangen. Er bestaan hulpstukken zodat er meerdere sloten aan een schakelaar of lastscheider gehangen kunnen worden, zodat ieder z'n werkplek moet hebben verlaten om z'n slot te verwijderen.
Er is hier ooit een topic voorbijgekomen van iemand van een aannemer die in de nabijheid van een bovengrondse lijn kabels aan het leggen waren, en spookspanningen voelden bij de montagewerkzaamheden. Daar zijn toen toch een paar mensen bezig geweest, die de regels niet kenden. Je begint zo'n trace vanaf een geaarde schakelaar, en werkt zo verder. De uiteinden van die nieuwgelegde kabel moeten bij de aanvang van het leggen/trekken kortgesloten en geaard worden.
Als die 380kV lijn in het fotootje volgens de regels geaard en kortgesloten is bij de schakelaar, dan is het de regel dat bij het werken aan de lijn, er bij de werkplek óók kortgesloten en geaard word. Tevens word er dan een lijntje naar de werkbak gemaakt. Voor alle zekerheid.
Het is dan niet nodig om op de grond een pen te slaan en het voertuig te aarden. De laatste regel is een aanname van mij, maar ik wil dit nog weleens gaan uitzoeken... :)
On Topic: een dip heeft toch meestal z'n oorzaak in het middenspanningsnet van de plaatselijke netbeheerder. Dat is in kilometers vele malen groter dan het LS deel op de distributietrafo waar je op aangesloten zit.
Nog een stukje offtopic:
Het word daar wel druk op dat stukje Tholen, met dat 380kV station nabij het Schelde - Rijnkanaal. Was er al een tijdje niet geweest.
En die WindMaster masten daar lijken anders dan die op het trace Bleiswijk Wateringen
@stortbak: dank u voor het plaatje. Ik moest even goed kijken, maar toen had ik em. Er was veel weerstand tegen het WTR-BLWK 380 tracé, uiteindelijk is een deel, vanaf Pijnacker tot aan de A4 ondergronds gelegd, veel boringen. Bij het aanleggen van nieuw, moet TeNNeT altijd een stukje bestaand offeren, er word ook al actie gevoerd in Voorschoten. Die krijgen pas hun zin als ergens anders weer iets nieuws moet komen.

Geëdit: punten en komma's anders.

mel

Golden Member

Op 1 september 2021 18:10:21 schreef stortbak:
[...]
Ja DAT is lekker slim.
Bij het spoor hebben (of hadden) ze houten A-trappen op railswieltjes om kleine werkzaamheden te doen aan de bovenleiding. Dus NIET geaard!

Hoogwerkers zijn meestal niet van hout.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Dat nieuwe 380 kv station komt vlakbij mijn huis te liggen.

Ben er niet echt blij mee...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 september 2021 13:46:01 schreef KlaasZ:
https://www.google.com/maps/@51.9890379,4.3675177,224m/data=!3m1!1e3
Het gebouw midden in beeld, ten zuiden van de Energieweg, is schakelstation Kruithuis.

Got it. Ik fietste er zojuist voorbij en dacht bij mezelf: "Zat hier niet eerst de brood fabriek 'Jan bakt het zelf' ?" Dat zal dan een gebouw zuidelijker zijn geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Jan bakt het zelf' ?"

Bakker Kees. Kees van der Berg. Zat eerst met z'n bakkerij in het centrum van Delft. Legde het af tegen Het Stoepje.
Vóór bakker Kees zat daar vanaf 1970 het magazijn en werkplaatscomplex van Delfland, het toenmalige e-bedrijf. Bakker Kees is daar half jaren 90 in gegaan.
In 1971 volgde de ingebruikname van het kantoorgebouw, waar nu een vestiging van Stedin in zit.
Oorspronkelijk zat het e-bedrijf aan de Torenstraat en de Nieuwelaan, aan weerszijden van de Seb.brug. En het kantoor aan de Asvest. Naast de Hambrug staat een gasstation, die zit op de aansluitpijp waar ooit die ene gashouder stond.
Kijk maar eens hoe het er daar vroeger uitzag:
https://repository.tudelft.nl/view/MMP/uuid:96bdbf63-28c3-46ae-8e07-36…

Op 1 september 2021 18:34:24 schreef mvdk:
Het word daar wel druk op dat stukje Tholen, met dat 380kV station nabij het Schelde - Rijnkanaal. Was er al een tijdje niet geweest.

Dat blijkt dat je daar al een tijdje niet geweest bent. Je bent ook helemaal niet op Tholen geweest, die 380kV lijn staat op Zuid-Beveland.
Op Tholen zijn geen bovengrondse lijnen en die mogen er ook niet komen.

Bekend verschijnsel, voor "buutenlanders" is het lastig om al die Zeeuwse eilanden uit elkaar te houden.

Gisteren wilde ik mijn pelletkachel starten en zag ik een veel te laag toerental (terugmelding) van de ventilator.
Was al bang dat de besturing was overleden, of de code verminkt.
Programma van 10 dagen terug er in gezet, geen verbetering.
Op een bepaald moment ging er een lampje branden: misschien draait hij op de inverter.
En inderdaad.
Die heeft (zo heb ik eerder ontdekt) een sinus met een ander volume en als je dan met een waarschijnlijk niet geheel deftige PID regelaar het toerental probeert aan te houden dat gewenst is, lukt dat niet.
Netstroomrelais hersteld en kachel werkte prima.
Om 2155 knipperde de verlichting en hoorde ik weer tik in de kast: weer het netrelais uit.
Blijkbaar is Stedin aan het kloten.
Zal niet de moeite nemen om te bellen, daar weten de verschillende afdelingen toch niet wie wat doet of gedaan heeft.