industriele smeltveiligheden en hun weerstand

Sine

Moderator

Op 28 augustus 2021 17:33:23 schreef GJ_:
[...]Ik neem toch aan dat normaal een zekering voor een vergelijkbare word vervangen: de goede.
Het gaat lijkt mij niet om "verschillende" maar gewoon onjuiste.

Wel degelijk verschillende, als een zekering in een drie fasen groep sneuvelt vervang je ze alle drie.

En onzin .. tja, ik heb er ook wel eens een zekering uitgehaald die richting de 10R mat. Zelfs voor een 2A zekering is dat veel te veel.
Wat blijkt dan, de zekering is al gaan hemelen, maar je meet nog door de verklikker draad die op magische wijze heel gebleven is.

Regel bij "ons" is dan ook zekering altijd bemeten voordat je ze terugplaatst. Dat is vooral om te kijken of ze niet stiekem gesneuveld is, maar dan kijk je ook even naar de weerstand.
En dat kan gewoon met een multimeter, als het ding een veel te hoge weerstand heeft zie je dat met die meter ook wel.

Peter112

Special Member

Bij mespatronen word het verlies in watt opgegeven bij In. De weerstand berekenen is niet zo moeilijk, een 100A Din 0 zit dan op 0,0006 Ohm , dat kun je met een standaard Fluke niet goed meten.

GJ_

Moderator

Ik bedoelde gewoon te zeggen dat er maar één soort zekering is op een bepaalde plek en dat is de zekering met de waarde en karakteristiek die bij het ontwerp bepaald is.
Met verpakkingen van vijf stuks kan het wel eens gebeuren dat er twee merken op één groep zitten. Niet iets waar ik me druk over zou maken.

Verklikkers kijk ik al jaren niet meer naar.

Een veel te hoge weerstand zie je met een Fluke prima. Als de "juiste" weerstand wil meten niet.

ook bij zekeringen kun je het verlies in watt vinden in de specs. een 63A zekering DIII heeft een 6,5W verlies. toch zijn zekeringen daarmee efficienter, automaten hebben net iets meer verlies.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter112

Special Member

Op 31 augustus 2021 08:41:40 schreef GJ_:

Ik meet gewoon met de T600 op ohm/doorbel, piep ok volgende.

dat zou met een installatietester zo kunnen, die meet ook een weerstand van 0,3ohm over een rotte las. die meet als er stroom loopt, dan haal je slechte verbindingen er beter uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer