Ombekende codering kristal

KGE

Golden Member

Op 30 augustus 2021 21:42:12 schreef m983642:
Is het normaal dat (Ik denk een transistor GE S5G) behoorlijk warm wordt ik kan mijn vinger er niet lang op houden. Tegen de 60 graden
Spanning Van links naar rechts 5.09v 8.17v en 0v.

Klinkt als een 5 Volt spanningsregelaar, als die bij een andere handwheel niet zo heet wordt loopt er ergens teveel stroom.

Klinkt als een 5 Volt spanningsregelaar

Lijkt me heel onwaarschijnlijk, daar er een 78L05 naast zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de schaal van de pixeltjes over de foto constant is (en aan de vervorming te zien: misschien niet), dan meet ik 533 pixels voor de 78L05 die 5.1 mm hoort te zijn. De "GE" chip meet ik als 654 pixels, dus dat komt op 5.1/533*654 = 6.25 mm. Een SOT89 is 4.6 mm, een SOT223 is 6.3mm. Ik zou gokken dat het een SOT223 is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het gaat om deze chip https://datasheetspdf.com/mobile/723400/NEC/D78C10G/1
5v is aan vdd aanwezig weten jullie nog dingen wat ik na zou kunnen kijken. Of hier aan ligt of dat het voor de chip al iets niet goed gaat.
Wat mij wel opvalt is dat het af en toe varieert in vermogen de ene keer is het 0.03 A. De andere keer wel 0.11A. Dan loopt de temperatuur ook op?
Ik heb inmiddels een scoop maar zoals jullie al begrijpen aan de vragen die ik stel allemaal nieuw voor mij en heb ik dus geen ervaring mee ?
In de link staat op blz 12 een voorbeeld van hoe een xtal oscillation circuit er uit zou moeten zien.
Is het een idee om deze van de print af te solderen en los te testen of kan ik het ook op de print doen.

Al vast bedankt voor jullie reacties

Op 31 augustus 2021 18:54:15 schreef rew:
Als de schaal van de pixeltjes over de foto constant is (en aan de vervorming te zien: misschien niet), dan meet ik 533 pixels voor de 78L05 die 5.1 mm hoort te zijn. De "GE" chip meet ik als 654 pixels, dus dat komt op 5.1/533*654 = 6.25 mm. Een SOT89 is 4.6 mm, een SOT223 is 6.3mm. Ik zou gokken dat het een SOT223 is....

Qua afmetingen kom ik aan sot-89
Behuizing is 4.35mm x 2.4mm

KGE

Golden Member

Op 31 augustus 2021 16:17:07 schreef Arco:
[...]
Lijkt me heel onwaarschijnlijk, daar er een 78L05 naast zit...

Ja, misschien split rail voeding, die S5G lijkt mij meer te kunnen verstouwen dan die 78L05. Ik zit zo al even te bedenken wat voor IC's nog meer drie aansluitingen hebben, en dan 8V en 5V en een massa nodig hebben. Wat zal het ding dan anders doen dan verwarmen?

Ik heb inmiddels het kristal kunnen meten op een breadboort ik kom aan 11.059 mhz
Dus daar is niks mee.

Opgelost
Het kloksignaal kwam niet aan op de chip.
Alleen dank voor jullie and woorden.

Hensz

Golden Member

Goed gezien! c.q. gededuceerd. Wel raar dat zo'n spoortje ineens onderbroken raakt. Slecht ge-etst of...?

Don't Panic!