Welke printrafo als vervanger?

Beste forumleden,
Ik heb hier van een roldeur een defecte printrafo (primair onderbroken)
Een zelfde of vergelijkbare heb ik tot op heden niet kunnen vinden.
Zie foto voor de specs.
Ik vind wel 2x9V en 2x12V transformators.
De vraag is nu wat is wijsheid te nemen of hebben jullie nog andere tips ?
Bij voorbaat dank.

[attachment=1]

mel

Golden Member

2 maal 12 moet denk ik wel werken. alleen de gelijkrichtschakeling zal iets meer dissiperen.Dit is denk ik geen probleem.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 28 augustus 2021 15:51:24 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

10v zul je (bijna) niet vinden...
Ik zou 2x9v nemen. (eventueel kun je de afvlakelco's iets vergroten om het spanningsverlies te compenseren.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

De vermelde spanning wordt pas gegeven als de trafo nominaal belast is. Dergelijke kunnen onbelast gemakkelijk op 15V uitkomen. Een 9V gaat zeker werken en ik zie dat 10VA 2X 9V heel goed te krijgen is. 9V 10VA gaat wat minder inzakken dan 10V 9VA en zo op dezelfde uitgansspanning komen. De pinout zal het grootste probleem zijn en mss ook de hoogte als de behuizing beperkt is.

Ik kijk meestal even of er een spanningsregelaar opzit en welke spanning daar uit dient te komen.

Arco

Special Member

Bij dit soort vreemde trafo's 'knaagt' er toch altijd iets bij me... ;)
Waarom zou men een 2x10v trafo laten maken, terwijl 2x9v op iedere straathoek te koop is (of was...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Het zal een Engelse 240V trafo zijn, in de EU heerst de 230V netspanning. Als er een gelijkende printtrafo op gesoldeerd moet worden is het wel handig de afmetingen te weten. Conrad heeft mooie trafo's van het merk Block.

niet zeldzaam dat er een afwijkende maat trafo op die printen zit. zzo kunnen ze eerder een nieuwe print verkopen. heb al eens een 3 tal trafo's los ingebouwd om 1 print trafo te vervangen, poortsturing met de nodige jaren op de klok..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties.
Conrad heeft deze transformator die volgens mij dan in aanmerking komt en ook mechanisch past.
De originele trafo heeft een "middenpunt" tussen de 2 uitgangen die aan massa ligt.
3 en 6 gaan naar een brugcel.
Maar volgens mij is dat gewoon de punten 4 en 5 verbinden aansluiten op massa toch ?

Beste Richard,

Heb exact hetzelfde probleem.
Trafo van een hörmann A85 printplaat, opgeblazen door een zwevende nul.

Is het gelukt met jouw project ??