Switch-Unit defect

Hallo: Ik heb een switch unit van klik aan/klik uit,ik heb deze op tekening gezet ,ik heb er 2 stuks een goede en een defecte. bij de defecte meet ik op
A+B 15v~ en op C+D 200mv= zie bijlage, heeft iemand een idee wat er eventueel defect kan zijn. Of mij hier verder mee begeleiden.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

C1 kapot? (te weinig capaciteit over)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

C1 dacht ik ook,heb hem vernieuwd het is een gele x2 maar het blijft het zelfde

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Dan zet ik in op sluiting in een van de zenerdiodes... ;)
Dit is dezelfde maar dan de AB440S van Elro, is identiek...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 28 augustus 2021 18:25:20 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal Z1 en Z2 uit solderen en door meten .

Electronica is mooi als het goed werkt

Ik heb Z1 en Z2 gedemonteerd en doorgemeten, op Z1 meet ik K+A= 400k met de meet pennen omgedraaid=niets type 1N4749A is 24v Z2 meet ik helemaal niets type onbekend maar kan dit een 5v zener zijn,ik heb er een schema van gemaakt dat is misschien beter te volgen.

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Is die 'kt-jamk-2b' in het schema de ontvanger?
Het schema klopt iets niet aan. Pin 14 van de PT2272 zit met R6 en R8 tussen + en - en verder nergens aan. (en dat is de decoder ingang)

Moet L3 soms aan het knooppunt R6/R8 zitten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco je hebt gelijk , ga het schema aanpassen. maar de meet gegevens blijven gelijk van Z1 en Z2 om dat ik ze uitgesoldeerd heb.

Electronica is mooi als het goed werkt
vergeten

Golden Member

Volgens mij zit er nog wat fout, (rode cirkel).
De zener Z2 moet 5 of 5,6 volt zijn.
Als je het lijntje vanaf pin 18 volgt door R4 (500Ω) kom je uit op de kathode van de zener Z2.
Stroom loopt er nauwelijks dus moet hij 5 of 5,6 volt zijn.

Een zener test je het best met een serieweerstand(1,5KΩ) op een labvoeding.
Kathode(streep) aan de plus.
Stroombegrenzing op 40mA of zo en een voldoende hoge spanning erop (30 volt) die in ieder geval een eindje boven de vermoedelijke zenerspanning ligt. Dan de spanning over de zener meten.

  • 0 volt of minder dan 1 volt, zener in sluiting.
  • 5,6 volt, zenerspanning.
  • meet je de spanning van de labvoeding, dan is hij onderbroken ofwel hoogohmig.

Een zener van 24 volt die 400kΩ meet en andersom oneindig hoog, is sowieso stuk. Van anode naar kathode moet er een lage weerstand zijn of op diodestand iets van 0,5  0,6 of 0,7 volt.
Een goede zenerdiode gedraagt zich dan als een gewone diode en geleid.
Meet je iets anders, bijvoorbeeld in 2 richtingen hetzelfde, dan is hij stuk.

De 5 of 5,6 volt zener kan je ook met een 9v batterij testen en een serieweerstandje van ±470Ω.


Door op de aangeduide punten 24 volt van een labvoeding aan te sluiten kan je testen zonder lichtnet voeding = veiliger!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik heb de tekening aangepast, deze moet nu goed zijn. vergeten; ook bedankt voor je hulp met al deze gegevens kom ik een stuk verder, ik ga de zeners bestellen.Hierbij de nieuwe tekening.

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Het klopt nog steeds niet erg... ;)
De 220uF elco zit aan de datalijn vast, dat gaat niet werken. Volgens mij komt dit in de buurt:

Hierop zijn de baantjes wat beter te volgen:

https://www.mikrocontroller.net/attachment/239040/platine.PNG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco; Ik heb nogmaals de tekening aangepast,volgens mij moet het zo goed zijn, ik heb Z1 en Z2 en de C 0.33UF verniewd. bij het werkende printje meet ik op A+B zoals vermeld 40Volt~ , maar op de gerepareerde noch steeds 15Volt~ de elco's zien er goed uit,wat kan ik noch meer meten om hier achter te komen.

Electronica is mooi als het goed werkt
vergeten

Golden Member

Op die waar je 15v AC meet kan er een te zware belasting achter de gelijkrichter zitten, door een of ander defect. Of die condensator is geen 0,33µF maar minder in capaciteit.
Je kan beter de gelijkspanning(DC) meten tussen C en D (of over de 100µF condensator) en vergelijken. Op die DC gelijkspanning werkt het ding uiteindelijk. Heb je een labvoeding dan kan je op C en D die 24 volt DC aansluiten (de plus op D en de min op C) en kijken of het ding dan wel werkt.
Doet hij het dan niet dan is er meer stuk.

Aan de buitenkant kan je echt niet zien of een elco goed is en de goede waarde heeft. Wel of hij al dan niet half geploft is, hij staat dan bol of heeft een open dakje of beide.

Die "nieuwe" 0,33µF condensator moet gemeten worden om te bepalen of hij goed is.
Heb je er een X2 type voor gekozen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik had noch een nieuwe c van 0.33UF maar om dat er niet meer dan 15v~op de punten A+B zat heb ik de c van de wel goed werkende print over gezet maar het blijft het zelfde,ik ga een 24v gestabiliseerde voeding maken en aansluiten op C+B. kan het ook een diode van de gelijkrichtbrug zijn? de condensator 0.33UF is geel van het X2 type.

Electronica is mooi als het goed werkt
mel

Golden Member

Het kan idd de brug zijn, ook een component verder in de schakeling, die de spanning onderuittrekt

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Je kunt L3 (voeding ontvanger) en R4 (voeding decoder ic) losnemen, dan kun je uitsluiten dat er in een van de twee sluiting zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@Bertjebuk
Ongelukkigerwijs zijn de letters D C in het schema ook te verwarren met de DC(=gelijkspanning) die ik bedoel. (DC staat voor Direct Current ofwel gelijkspanning.)

Op 2 september 2021 13:52:07 schreef Bertjebuk:
Ik had noch een nieuwe c van 0.33UF maar om dat er niet meer dan 15v~op de punten A+B zat heb ik de c van de wel goed werkende print over gezet maar het blijft het zelfde,ik ga een 24v gestabiliseerde voeding maken en aansluiten op C+B.

Dan is de C in orde!
Even goed lezen en kijken C+B is niet goed je moet D (plus) en C (min) gebruiken voor een externe 24 volt gelijkspannings voeding.

Als je C+B (C+ en B-) gebruikt gebeurd er niets (diode van de brug spert.)
Doe    je    B+ en C- dan gaat je 560Ω weerstand roken.
Hij krijgt dan ±1 watt te verwerken en dat kan hij niet.

kan het ook een diode van de gelijkrichtbrug zijn?

Ja dat kan.
Je kan ze stuk voor stuk meten op de diodestand van je meter.
Doe ook eerst de tip van @arco dan weet je of een van de afgekoppelde soms de boosdoener is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Arco;Ik heb R3enR4 losgemaakt maar alles blijft het zelfde.Rest mij nu noch om er een losse 24v= op te zetten,zoals vergeten uitlegt C op min en D op plus.Zijn de diode's van de gelijkricht brug zo in het circuit te meten.

Electronica is mooi als het goed werkt
mel

Golden Member

C3 kan ook in sluiting liggen...Als de rest van de schakeling los ligt, kan je de dioden doormeten.
(of spanning op zetten, dan weet je het meteen.)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

mel; ik meet inderdaad iets vreemds, op de goede print meet ik over de condensator C3 45 Ohm en bij de defecte print 0 Ohm de condensator is een smd type staat geen waarde op.

Electronica is mooi als het goed werkt

Ik heb het probleem, :) de elco C2 van 100UF paralel over C3 meet 0.00 Ohm deze maakt volkomen sluiting , ik ga de print weer in orde maken kijken wat het resultaat is.

Electronica is mooi als het goed werkt

Het laatste nieuws; C2 de elco over C3 vernieuwd de onderdelen die van de print gedemonteerd waren weer gemonteerd wissel spanning over A+B gemeten deze was nu weer 40v~ de gelijkspanning op D+C gemeten deze was 26v= , alles weer ingebouwd en getest werkt weer perfect :) Allen bedankt voor de spontane reacties Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..