Welke coax kabel


Shiptronic

Overleden

Wat is het merk van de connector?

Ik vind het altijd waardeloos als shops dit soort info (manuals) niet op de site hebben staan, DDS doet dat ook niet :(

dit kwam ik tegen , niet helemaal dezelfde connector :

https://ccsukltd.co.uk/image/catalog/BNC/DRAWINGS/BPSC58D.pdf

BPSC58D.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Merkloos lijkt het, DDS zakjes met daarin de connectoren.

Jouw link met voorbeeld is hoe het zou moeten.
Ook met het afstrippen van de kabel.

Een aantal connectoren heb ik al geplaatst na een tijdrovende schuifmaat sessie teneinde te bepalen hoeveel materiaal ik moest verwijderen van de mantel en het het binnenwerk.

Koppelstuk voor RG58/223?? Sja, ik redelijk tot goed ervaren en doe ze incl solderen in 5 min, maar mijn eerste plug martelde ik ook in elkaar hoor...ook geen gebruiksaanwijzing en internet was er nauwelijks..

RAAF12

Golden Member

Nu maken ze 15 minuten durende Youtube filmpjes om te laten zien hoe een kabel aan een connector te zetten is!! Ik meen dat bij 1000 geabonneerde kijkers Youtube gaat uitbetalen, maar dat terzijde....

Wat een gekloot omdat er geen instructieblad bij zit.
DDS heeft het wel geprobeerd uit te leggen, maar dan op basis an een andere plug.
Kan iemand mij helpen op basis van onderstaand plaatje?
Alvast dank!!

https://i.imgur.com/qPHeC19.jpg

Brrr,

Die connectoren heb ik in het verleden veel gebruikt, ik vind het vreselijke dingen... :X

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgorde bijna OK, de pin moet voor kunststof busje.. verder volgorde goed.

RAAF12

Golden Member

Shield wat omkrullen en dan vastdraaien even testen met de Ohmmeter of die nul Ohm is. OT/ Henri van Hessen van TransTec (BNL importeur van Hifi) zwaaide en draaide aan de kabels en sloeg de DIN plug op tafel. Dat was zijn manier om te kijken of de plug goed was gesoldeerd en de trekontlasting stevig was! @Arco Ja, ik vind dat ook geen lekkere pluggen. Ik had zoiets om dikke groene grond coax aan een Sat LNB te zetten. Werkte jaren prima ondanks het UV licht van de zon.
Gelijk een paar andere gehaald van Radiall met 3 onderdelenwinkels in de buurt was dat vlot geregeld. Op vroeger werk gebruikten ze Amphenol pluggen, ook mooi.

https://www.radiall.com/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 27 december 2021 19:00:36 (15%)]

Op 27 december 2021 18:47:24 schreef smd:
Volgorde bijna OK, de pin moet voor kunststof busje.. verder volgorde goed.

Ok en dank.
Klopt het dat de pin niet gesoldeerd wordt?
Als ik dat wel zou doen, dan zit het kleine kunststof busje veel te dichtbij.

RAAF12

Golden Member

Ik soldeerde hem wel vast en heel weinig soldeer gebruiken. Net zoals bij SMD solderen.
/strenge modus Alleen in het gaatje soldeertin alles wat daar buiten komt=afkeur. :-)

Mannen,

De Digitenne draait als een lier en inmiddels heb ik de connectoren ook onder de knie.
Maar, v.w.b. AIS kom ik er nog niet uit.

De AIS Raymarine 650 geeft, i.c.m. de CELF400 (verleng)coaxkabel, een VSWR ratio van ca. 20.
Er verschijnt dan ook een foutmelding op de (software van de) AIS.
Ik heb de mantel en kern doorgemeten op kortsluiting en onderbreking.
Beide is niet het geval.

Als ik de antenne rechtstreeks op de AIS aansluit, dan is de ratio ca. 1,3.
De foutmelding verdwijnt en ik ben zichtbaar op Vesselfinder (MarineTraffic pakt weinig AIS op mijn locatie, dit geldt ook voor andere schepen).

Kan sec de CELF400 de oorzaak zijn of is het een kwestie van een missing contact?
Alvast dank!

Update: Slecht contact was de oorzaak.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zie je nu? Vraag het op CO en het komt voor elkaar...!

Gelukkig opgelost dus. Wat was dat voor contact? In de splitter zelf?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank.
Nee, ik heb geen splitter, AIS en marifoon hebben elk een eigen antenne.
Ik heb de antenne zonder koppelingen maar wel met wago klemmen gekoppeld en de waarde zakte direct.
Tevens verdween de foutmelding en ben ik zichtbaar op Vesselfinder.
Coax connectoren suck ;-)
Morgen de zaak fatsoeneren.

je kan natuurlijk ook de PL pluggen ook Ohms doormeten tussen mantel/mantel binnenkern/ binnenkern en binnenkern/ mantel.. Ergens moet een onderbreking zijn.. Celf 400 is wel wat overkill, RG214 is voldoende en geheel volgens eisen (Beroepsvaart)

Dank en klopt.
Het werd te donker op het achterdek.
Morgen pak ik het op, ook deze tip.

Job done.
Coax en connectoren, niet mijn ding.
Dank voor alle support.

Yep, ik hoop het.
Nu 1,5.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op 22 januari 2022 18:28:38 (54%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bekijk het zo: áls je zender een bron zou zijn met een inwendige weerstand van precies 50 ohm, dan zou hij aan een belasting van 50 ohm precies 100 % van zijn ontwerpvermogen leveren.
Aan een belasting met een SWR van 1,5 zou dat zakken tot 96 % (−0,17 dB).

Eigenlijk is de berekening een beetje ingewikkelder omdat de zender niét zo eenvoudig is, maar het eindresultaat is praktisch hetzelfde.

Kortom: ja, werkt prima.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ahhh, dank.
Dat stemt mij tevreden genoeg, het is tenslotte alleen voor AIS.
De andere antenne heeft nu 1,0 en deze knup ik aan de marifoon.
Job done.

Aanvaard baar getal, je gereflecteerd vermogen mag niet meer dan 10% bedragen voor een goede werking Dus VHF op 25 Watt max 2,5 Watt refl. SWR hoger dan 2,5 word iets zorgelijk

Het betreft de AIS antenne.
Strikt genomen is een bereik van zeg een paar kilometer al genoeg om nog voldoende te kunnen anticiperen.

Voor een jacht wel, beroepsvaart helaas niet.. 25 mijl gewenst minimum