s5 115U

Hallo,
Ik heb een probleem met het laden van een EEPROM van een 115U,(de RAM is leeg)
Deze wil niet het gehele programma laden.
Het systeem heeft op de outputkaart verkeerde spanning gehad d.w.z.+24vdc en -24vdc waar het niet op moest.
dus ingaande spanning i.p.v.uitgaande spanning.
Nu mis ik het laatste gedeelte van de outputs welke verkeerde spanning heeft gehad terwijl de kaarten nu 100% goed zijn.
Kan het zijn dat ik een gedeelte van het programma in de EEPROM,laatste stuk waar de kortsluiting heeft plaats gevonden,kwijt ben !!!

Vroeger wel eens vaker een kaart stuk gehad door mishandeling met 230V ipv van 24V. Nieuwe kaart erin en weer opstarten. De backplane naar de kaarten en cpu is gescheiden anders zou de hele plc naar de hemel gaan.

Aangezien de 115 nu dermate oud is kan de cpu kaart rare dingen doen als eze 30 jaar aan staat en dan van de spanning afgaat. Slechte elko's geven dan problemen.
Wat ook wel eens gebeurt is na werkzaamheden de kaarten niet goed meer in de backplane zitten, alles weer er uithalen en goed opnieuw insteken.

Reparatie/vervanging kan daar zijn diverse reparatie firma's voor in NL

Kan het zijn dat ik een gedeelte van het programma in de EEPROM,laatste stuk waar de kortsluiting heeft plaats gevonden,kwijt ben !!!

In principe niet. De outputs zijn niet direct gerelateerd aan een deel van het geheugen. Als een deel van de eprom weg is zal de hele plc niet meer willen opstarten. Waarschijnlijk gebeurt er dan helemaal niets.

Gezien de leeftijd van het systeem is het waarschijnlijker dat je je problemen in de verbindingen moet gaan zoeken. Zijn alle voedingspanningen op de io kaarten aanwezig? Zitten er geen foutieve fusible resistors vdr's of zeners op je io kaart die de boel kunnen verzieken?

Nu mis ik het laatste gedeelte van de outputs welke verkeerde spanning heeft gehad terwijl de kaarten nu 100% goed zijn.

Hoe heb je dit getest?

Als deze PLC in een bedrijfskritisch systeem zit zou ik er sterk over nadenken om te upgraden naar een moderner systeem.
S5 is tegenwoordig gewoon te oud en reparatie bedrijven en experts voor deze systemen sterven ook aardig uit. Alleen tegen enorme kosten kun je op vaak Russische websites nog wel revisie delen kopen.

Op het werk hebben wij er nog een boel staan. Maar ze gaan er nu zo snel mogelijk uit. We bewaarden wel alle plc's die er uit gaan op de reserve bank. Dit voor calamiteiten. Maar die komen niet erg vaak voor. We hebben dus een enorme hoop spullen liggen. En omdat nu bijna alles vervangen is zie die enorme hoop af en toe in delen in de schrotbakken verdwijnen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 29 augustus 2021 09:29:48 (14%)

De laatste kaart (460 7LA11) is 0-10v ingang en de kaart ervoor is een uitgangskaart (451 LA11) welke van 2 gelijkstroomomvormers komt
De bedoeling van de uitganskaart (451 7LA11) om de omvormers op te starten en exact gelijk te laten lopen.
De uitgangen voor het hele systeem werkt tot aan deze laatste gedeelte.
Dus druk op de startknop en alles gaat functioneren maar de uitgangskaart om de motoren te laten draaien geeft geen signaal uit terwijl ik wel een vrijgave,heb ook alle inputssignalen zijn goed anders krijg ik geen vrijgave.
Dus Peter het systeem heeft inderdaad ca.25 jaar onder spanning gestaan en goed gewerkt maar door foute aansluitingen (wat weer hersteld is) en opnieuw opstarten krijg ik geen uitgangen
En draait een systeem altijd op de EEPROM of op de RAM.
Als het systeem altijd op de RAM draait en ik laad deze van de EEPROM in de RAM kan De EEPROM dan een stuk kwijt zijn na zoveel jaar.
Alvast bedank voor je hulp.

GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2021 09:24:24 schreef jan rr:
En draait een systeem altijd op de EEPROM of op de RAM.
Als het systeem altijd op de RAM draait en ik laad deze van de EEPROM in de RAM kan De EEPROM dan een stuk kwijt zijn na zoveel jaar.

Een 115 draait nooit op EEPROM, altijd op RAM.
Wat een mogelijkheid is is dat er ooit een programmawijziging is gedaan die niet op de EEPROM is gezet omdat men de apparatuur niet had. In die gevallen is het natuurlijk wel zaak de EEPROM te verwijderen en netjes iedere 2 a 3 jaar de batterij te vervangen.
Voor het schrijven van een EPROM heb ik nog gewoon een Siemens programmer, voor het schrijven van een EEPROM is een CPU102, CPU103 of CPU95 het gemakkelijkste.

mel

Golden Member

Voor zulke oude PLCs moet je een oude programmer hebben,, ik heb er eentje voor je, de PG650. mag je hebben,, maar wel komen ophalen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik heb de laatste nieuwe S5 software van PI. Die was altijd al beter dan de originele Siemens software. En wel gewoon .S5D bestanden maken, dus gewoon 100% compatible. Vorig jaar nog de laatste update gekocht.

Voor EPROM's gebruik ik een PG615 van Siemens.

Je zult er versteld van staan hoeveel S5 er nog draait wereldwijd. En nog sterker: ik heb nog een aantal Siemens C1 installaties. En een berg reservekaarten voor C1. Dat spul kan namelijk niet stuk, en de meesten weten niet eens dat het in hun machines zit.

Hallo allemaal bedankt voor het mee denken.
Het is oud inderdaad maar heb een stuk of 20 machines met deze oude b....
en Heb ze nog met 2 stuks 95F met redundant systeem (TUV gepruft) waarbij of de PLC is stuk of sensor,kabel o.i. en heb me nooit verdiept in de software om de eenvoudige reden dat de ik de storing binnen een uur gevonden had
En ex-fietser ik weet niet zeker of de 651 is doorgelust
In ieder geval komt er op de bovenste 2 groepen wel spanning (gemeten)en ik heb hier een oude kaart welke is wel doorgelust.
de onderste 2 kan ik niet met zekerheid zeggen Ga ik meten (is weten).
En wie kan een EEPROM uitlezen dan wel PG schrijven (ik in ieder geval niet
ik doe PILZ) en van kaarten heb ik van elk een stuk of 3 reserve.
wil er voor betalen das het probleem niet.
Heb verscheiden machines in reparatie met 6E7-200 doch veel problemen met
138 4FA..... 138 4FB.... en heb van elk 10 stuks in de auto liggen.

GJ_

Moderator

Met ET200 ken ik er ook genoeg met problemen. Er zijn hele series met fouten die door Siemens stug gerepareerd worden. En nog eens,... en nog eens.. in plaats van vervangen.

S5 PLC's uitlezen en aanpassen is op zich geen toverij: die doe ik iedere week wel een keer.