Goedemorgen mede-CO-ers,
Tot mijn grote verbazing is de TV die ik ongeveer een jaar geleden van mijn neef gekregen heb weer kapot gegaan. Mijn neef werkt bij domino's en hij vertelde toen dat ie steeds vaker uitviel totdat hij niet meer aan wilde, en toen bleek het de omcirkelde verbinding van de resonantiecondensator met de hoofdtrafo te zijn. Ik vermoed dat dit komt door het gebruikte loodvrije soldeer in combinatie met de warmte.
De afgelopen weken begon de tv weer af en toe uit te vallen totdat gisteren na een tijdje tv kijken de tv opeens achter elkaar uitviel na het opnieuw te proberen inschakelen en vervolgens de standby led 5 keer dubbel begon te knipperen, wat zou moeten betekenen dat de power board niet goed is.
Vervolgens heb ik de volgende dingen gemeten en goed bevonden:
-Actieve PFC werkt, spanning op elco is 390V, heeft eigen IC en voedt de FSFR1700XC
-Standby spanning en PS-ON spanning is aanwezig
-Voeding klikt en valt dus in beveiliging
-Auxillary spanning voor FSFR1700XC resonante halfbrug driver is aanwezig (12V)
-Alle condensators op het power board meten goed qua ESR
-Voeding wil niet los van de backlight of uberhaupt zelfstandig opstarten door PS-ON met standby of GND te verbinden
Ik heb vanmorgen de voeding nog eens in de TV geprobeerd in serie met een 750W kachel, en het blijkt dat de FSFR1700XC is geploft en er in ieder geval de bootstrap diode en serieweerstand zijn doorgeslagen. Wellicht dat deze niet goed was of een slechte verbinding had.
Heeft iemand ervaring met deze problemen?