Problemen met power board samsung ue46f5000aw

HVinduction

Honourable Member

Goedemorgen mede-CO-ers,

Tot mijn grote verbazing is de TV die ik ongeveer een jaar geleden van mijn neef gekregen heb weer kapot gegaan. Mijn neef werkt bij domino's en hij vertelde toen dat ie steeds vaker uitviel totdat hij niet meer aan wilde, en toen bleek het de omcirkelde verbinding van de resonantiecondensator met de hoofdtrafo te zijn. Ik vermoed dat dit komt door het gebruikte loodvrije soldeer in combinatie met de warmte.

De afgelopen weken begon de tv weer af en toe uit te vallen totdat gisteren na een tijdje tv kijken de tv opeens achter elkaar uitviel na het opnieuw te proberen inschakelen en vervolgens de standby led 5 keer dubbel begon te knipperen, wat zou moeten betekenen dat de power board niet goed is.

Vervolgens heb ik de volgende dingen gemeten en goed bevonden:
-Actieve PFC werkt, spanning op elco is 390V, heeft eigen IC en voedt de FSFR1700XC
-Standby spanning en PS-ON spanning is aanwezig
-Voeding klikt en valt dus in beveiliging
-Auxillary spanning voor FSFR1700XC resonante halfbrug driver is aanwezig (12V)
-Alle condensators op het power board meten goed qua ESR
-Voeding wil niet los van de backlight of uberhaupt zelfstandig opstarten door PS-ON met standby of GND te verbinden

Ik heb vanmorgen de voeding nog eens in de TV geprobeerd in serie met een 750W kachel, en het blijkt dat de FSFR1700XC is geploft en er in ieder geval de bootstrap diode en serieweerstand zijn doorgeslagen. Wellicht dat deze niet goed was of een slechte verbinding had.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?

HVinduction

Honourable Member

Na heel erg lang zoeken is het mij gelukt om een vervanger voor de FSFR1700XC te vinden: de FSFR1800XSL. Deze heeft een lagere Rdson en verder is het ook gelukt om het schema van de voeding te vinden, althans van het primaire gedeelte.
Ik zal het laten weten als het gelukt is om de voeding te repareren of als er nog verdere problemen zijn.

HVinduction

Honourable Member

Het bleek de FSFR1700 te zijn en het PFC-ic type SPC7011N / FA5695N. Het PFC-ic maakte namelijk sluiting met de hulpvoeding voor de FSFR1700 waardoor de standby power supply zat te hikken.
Het IC heb ik verwijderd en verder heb ik de voeding ervoor onderbroken en de tor die voorkomt dat de tv zonder de PFC werkt doorverbonden en nu werkt de TV weer goed.

jerome

Golden Member

Beste, heb je toevallig ook het schema van de backlight voeding en aansturing? Heb zelfde type toestel met defect backlight. Als ik het scherm ga belichten zie ik beeld. Rond 8 jaar oud en gekregen voor wisselstukken, maar denk het te herstellen als het niet de ledstrips zijn. Daar begin ik niet aan. Een dag werk :-(. Aangezien de ledverlichting niet even kort oplicht bij het aanzetten, moet het in de voeding wel zitten.

mel

Golden Member

Op 26 november 2021 14:30:08 schreef jerome:
Beste, heb je toevallig ook het schema van de backlight voeding en aansturing? Heb zelfde type toestel met defect backlight. Als ik het scherm ga belichten zie ik beeld. Rond 8 jaar oud en gekregen voor wisselstukken, maar denk het te herstellen als het niet de ledstrips zijn. Daar begin ik niet aan. Een dag werk :-(. Aangezien de ledverlichting niet even kort oplicht bij het aanzetten, moet het in de voeding wel zitten.

Die leds staan in serie, als er 1 (of meerdere)stuk is, dan werken ze in het geheel niet, dus de voeding kan gewoon goed zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
jerome

Golden Member

Staan idd in serie op de strippen (5 strippen denk ik), maar de strippen staan wel parallel. Is in 1 keer dood gevallen zonder voorafgaande lichtklachten.