Aanloopstroom ventilator begrenzen

Hallo forumleden,

Ik heb een vouwwagen, een Holtkamper Kyte.
Daarop zit de functie WindForce, oftewel met ventilatoren je vouwwagen opblazen bij opzetten en vacuüm zuigen bij afbreken d.m.v. 2 aparte ventilatoren die via KlikAanKlikUit ingeschakeld worden.

https://youtu.be/_v-RrPsiHQc

De elektrische motor zou een vermogen hebben van een 1.100W en dus een (1100W/230V)= 4,8A trekken.

Uit een meting die iemand anders heeft gedaan blijkt dat:
* De continue stroom voor het uitvouwgedeelte bedraagt 4,8A en voor het invouwgedeelte 5,2 A

Belangrijk punt:
Tijdens het opstarten wordt een kortstondige piek getrokken tot 24A!
Men heeft verschillende metingen gedaan, telkens met een verschillende startpiek.

Deze piek is zo kortstondig dat een gewone automatische beveiliging er niet onmiddellijk zal uitspringen.
In de praktijk ervaart men op de diverse campings dat de 6A installatieautomaat eruit knalt door deze inschakelpieken.

Vraag:
Mechatronica en Vermogenselektronica is niet mijn kennisgebied ;)
Hoe deze inschakelpieken tot 24A simpel te begrenzen zodat in de praktijk de 6A beveiligingen erin blijven en je de ventilatoren toch enigszins met vol vermogen kunt gebruiken?

Links in de wagenbak zijn de twee ventilatoren opgesteld, zie fotobijlage.

Zijn volgens mij standaard blowers voor een luchtkussen die worden gebruikt.
Bijvoorbeeld zoals deze:
https://jeskopvc.nl/gibbons-fans-springkussen-blower-infl8-1100w.html

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Voor zoiets heb je een softstarter nodig. Ik weet niet of je zelf handig bent, zo niet zoek op een 1 fase softstarter.

En kijk hier ook eens naar.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op de camping gebruikte ik wel eens een flex, geheid de 6A automaat eruit. Quick en dirty toen met een 20 ohm/100 watt weerstand en een tijd relais een begrenzer gemaakt. 0,5 seconde starten met de weerstand was voldoende om de 6A met rust te laten.

Op 29 augustus 2021 20:18:36 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom.

Voor zoiets heb je een softstarter nodig. Ik weet niet of je zelf handig bent, zo niet zoek op een 1 fase softstarter.

En kijk hier ook eens naar.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Dankjewel!

Ik ga lezen…

Op 29 augustus 2021 20:30:00 schreef Peter112:
Op de camping gebruikte ik wel eens een flex, geheid de 6A automaat eruit. Quick en dirty toen met een 20 ohm/100 watt weerstand en een tijd relais een begrenzer gemaakt. 0,5 seconde starten met de weerstand was voldoende om de 6A met rust te laten.

Een flex?

Heb je een schemaatje van wat je toen gemaakt hebt?

Krijg net een andere mogelijke oplossing via mail

Hallo,

Er zijn 2 oplossingen. 1. Zet een halogeenlamp 12v (autokoplamp 50 watt of zo) in serie met de ventilator. De piek wordt dan opgevagen door de lamp. Lamp kan kapot maar die van de action zijn niet zo duur. 2e oplossing is een eenvoudige omvormer 12v/230v 1200W met hoge piek, hoeft dus geen zuivere sinus te zijn. Kun je de tent ook opzetten buiten een campingaansluiting. Wel bij het opblazen de automotor laten lopen en overleggen met de leverancier van omvormer of even testen,

Groeten

Hallo,

een spoel in serie zal de piek voorkomen.

De halogeenlamp is ook een soort spoel doet dat dus ook.
Voor de dimensionering kan ik niet helpen, daarvoor ben ik al te lang niet meer bezig met deze zaken.

12V autolamp werkt als een PTC weerstand.

Groeten,

Op 29 augustus 2021 21:46:03 schreef hemertje:
[...]

Een flex?

Dat is toch een slijptol?

Een lamp ertussen gaat niet werken omdat een lamp een PTC werking heeft. Je moet een NTC hebben, maar in die vermogens kan dat een probleem worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Je kan beter NTC schijfweerstanden bestellen die geschikt zijn voor die toepassing. Worden gebruikt bij omvormers om de piek bij het opladen van de elco bank lager te houden. Nadeel kan dan weer zijn dat je bij het uitzetten even moet wachten tot deze weer zijn afgekoeld alvorens opnieuw aan te zetten.

Die 12V halogeenlamp zie ik niet zo scherp zitten.
Ten eerste, de lamp heeft een PTC karakteristiek. Dus als hij koud is is het een soort kortsluiting en als hij warm is heeft hij een relatief hoge weerstand. Dat is eigenlijk niet wat je wilt. Je wilt bij het opstarten een hoge weerstand om de opstartstroom te begrenzen en als de ventilator opgestart is wil je een lage weerstand om de verliezen in de lamp te beperken. Je wilt dus een lamp met een NTC karakteristiek hebben.
Ten tweede, bij opstarten staat over de 12V lamp korte tijd 230V. Daar zijn ze volgens mij niet echt op gebouwd. Met een beetje pech explodeert hij.
Ten derde, een 50W lamp trekt bij 12V 4,2A. Dat is precies de stroom die je ventilator trekt. Dus tijdens normaal bedrijf geeft de lamp gewoon vol licht (als hij niet van te voren gesneuveld is bij inschakelen).

Op 29 augustus 2021 21:46:54 schreef hemertje:
Krijg net een andere mogelijke oplossing via mail

Het lijkt er op dat de mailschrijver mogelijk niet goed gelezen heeft en denkt dat het om een 12V systeem gaat.

Ik dacht in de eerste instantie ook: waarom niet gewoon een 12V systeem, het is maar 10A of zo, een autoaccu moet dat makkelijk aankunnen! Ik had me een nulletje vergist. Het is 100A, dus niet mogelijk om door consumenten te laten aansluiten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2021 21:43:55 schreef hemertje:
Ik ga lezen…

De faseaansnijding kan worden aangepast als softstarter, maar ik weet niet of je dat zelf kunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

gewoon softstart zoeken zoals ze ook gebruiken om zware voedingen te starten.
deze hebben een voorschakelweerstand die dan wordt overbruggen door een relais of een triac.
ik heb thuis ook de versie gebouwd met een triac voor men eindversterker. die liet 8 van de 10keer de 16A automaat springen bij aanzetten.

een lang dun verlengsnoer zou ook kunnen helpen (20meter 0,75mm² ofzo)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zoek een camping waar ze plaatsen hebben met 16 Amp aansluitingen, het beste 16Amp traag of met C16 automaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@GJ_ zijn volgens lezen niet geschikt voor trafo's en motoren.

"The ESB101 cannot be used together with transformers, coils, AC-motors & drives, heaters or with DC-voltage at all."

LDmicro user.

Ik lees hier allemaal onzin.
Als je een (gloei)lamp in serie zet met een verbruiker gaat nooit de lamp kapot !
Als je die verbruiker kortsluit is het net of de lamp gewoon aan de spanning hangt namelijk.
Die lamp laat nooit meer stroom door dan het snoer naar het net met of zonder die andere verbruiker in dat snoer, maakt dan geen moer uit.

Heb je een lamp van 230W in serie met een andere verbruiker KAN je nooit een grotere stroom trekken door die verbruiker of lamp dan 230/230=1 ampere

en een FLEX is een doorslijpschijf.

GJ_

Moderator

Op 30 augustus 2021 14:33:32 schreef MGP:
@GJ_ zijn volgens lezen niet geschikt voor trafo's en motoren.

Ik zie het nu. Alleen voor capacitieve belastingen. Ik gebruik ze voor schakelende voedingen: daar zijn ze voor. Ik gok dat met een motor het relais wat meer te lijden heeft.

Op 30 augustus 2021 14:43:06 schreef stortbak:
Ik lees hier allemaal onzin.

Lees het nu nog eens ;) het voorstel van die lamp op zich was nog niet zo gek, enkel dat de lamp een PTC is en hij moet een NTC hebben.

Op Ali staan er softstarts met een relais/NTC maar die zouden moeten aangepast worden aan die 6A.

LDmicro user.

Op 30 augustus 2021 15:40:31 schreef MGP:
enkel dat de lamp een PTC is en hij moet een NTC hebben.

Ik heb zat gerommeld met 220V en had een 200W gloeilamp in de voeding.
Ging die branden wist ik dat ik sluiting had.
Scheelde een stop in de meterkast.
NTC of PTC is van geen enkel belang.
Er werd gezegd dat die lampen stuk gaan: dat is onzin, want dat kan helemaal niet. Lees de uitleg hierboven.

Hij had het over een 12V 50W lamp! moest die lamp nu een NTC karakteristiek hebben en iets meer vermogen dan zou dat prima zijn.

Dat het een NTC moet zijn is wel nodig als je die weerstand (NTC) niet met een relais overbrugt.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 30 augustus 2021 16:12:35 (26%)

LDmicro user.

Hallo iedereen,

dank voor jullie reacties...

Ondertussen lees ik met jullie mee

Werkt een NTC-thermistor in serie met de ventilator niet gewoon?

https://www.conrad.nl/p/tdk-b57364s509m-ntc-thermistor-s364-5-1-stuks-…

Bij het aanschakelen van een 2500 Watt haakse slijper schakelde telkens de beveiligingsautomaat van de gebruikte groep in de meterkast uit. De aanloopstroom is voor de snelle automaat (i.t.t. de D-patroon (stop) die eerst moet opwarmen en dus vertraagd reageert) te groot. Door twee van deze NTC's parallel in serie op te nemen met de motor is dit probleem opgelost. De NTC's begrenzen de aanloopstroom tot een voor de automaat geschikte stroom. Door de stroom door de NTC's worden ze warm en neemt de weerstand af. Hierdoor is na het opstarten van de motor vrijwel het hele vermogen beschikbaar voor het uit te voeren slijpwerk.

en die zet je gewoon in serie met de ventilator begrijp ik?
in de fase of nul van de ventilator?

het amperage van de NTC moet gelijk zijn aan de normale bedrijfstroom van de ventilator?
of hoe bereken je normaal de benodigde waarde van zo'n NTC?

Voor alle duidelijkheid, het is een 230V ventilator met een E-vermogen van 1.100W.

Lambiek

Special Member

Ik heb vandaag de fase aansnijding aangepast naar een soft starter en getest met een 1200W stofzuiger. Werkt prima, de stroom loopt mooi rustig op. Geen pieken dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb dit:

https://www.bol.com/nl/nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegrenzer-…

Toen die nog goedkoper was gekocht voor een zware versterker die een 16A automaat uit trok.

Op 30 augustus 2021 14:43:06 schreef stortbak:
Ik lees hier allemaal onzin.

Als je nog iets beter had gelezen.. :)
Ging om een 12v autolamp die werd voorgesteld. Die gaat op 220 wel stuk.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 30 augustus 2021 22:37:20 (24%)