Stuurkaart wasmachine Siemens EPW 65929

In de voeding van de stuurkaart type:9000474945 merk melecs zijn er 3 componenten doorgebrand waarvan 1 weerstand 29R 1W 1 weerstand ?R en een IC.
Van beide laatste componenten is de waarde niet meer zichtbaar.
Ik vermoed dat het een beveiligingsweerstand voor een AC/DC converter van het type:TNY ?? betreft.
Weet iemand waar ik deze gegevens kan terugvinden?

Kan je een foto posten van de print met daarop de defecte onderdelen gemarkeerd ?

Jan

IC is een ICE2A165 weerstand is IDD 29 Ohm, verhogen naar 47 Ohm 2 W. Voor die andere weerstand ff wat meer duidelijkheid graag met een foto

Bedankt voor de reactie
In bijlage een foto van het printgedeelte.
De doorgebrande componenten zijn reeds verwijderd en aangeduid met een kruisje.
1 Wordt dan 47 ohm / 2W
2 Was een smd weerstand ??
3 Wordt ICE 2A165
Kan het doorbranden veroorzaakt zijn door freq.verloop op het net?
De digitale klokken op verschillende huishoudtoestellen lopen soms ook niet altijd gelijk.

Nr 2 is een 2R4 SMD weerstand .
Mogelijk heb ik deze nog liggen .
Ik bekijk het straks .
( als ik deze nog liggen heb wil ik deze gerust kostenloos opsturen)

Jan

2R4?? Op print hier is het een 2R7.. Modificatie??

Net frequentie problemen verwacht ik niet. Als klokken niet juist blijven is dat meestal door hiaten of pieken in het stroomnet. Bv iemand die een laspost of draaibank in gang zet...dat soort toestanden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

David,
ik dacht dat ik deze weerstanden eens gekocht had maar blijkt niet zo te zijn .
Je zal dus zelf op zoek moeten .
( ik bestel regelmatig bij Reichelt.com)

Jan

Jan,
Ik denk niet dat de smd weerstand een probleem zal zijn om vinden.
Ik denk dat het probleem zal zijn om de ICE 2A165 te vinden,
Niet op Reichelt,ook niet bij Farnell.
Misschien weet U een leverancier buiten Grandado.nl?

@Eric_N & David F,

zeker bij de gemiddelde huishoud electronica word er gesynchroniseerd op nuldoorgang.
Echt het aantal projecten dat ik heb gezien met een RTC, in de laatste tien jaar kan ik op mijn vingers tellen.

Het probleem is harmonischen en de manier waarop de zero-crossing word gedetecteerd en hoe het door de software word afgehandeld.
Zero crossings met transistoren geven soms dubbele pulsen rond sommige harmonischen en timings verschillen, terwijl zero crossings gebaseerd op diodes timings verschillen krijgen.
(In beide gevallen verloopt de tijd, normaal gesproken zou je dit pas na enige tijd opvallen, maar bij tests in ons lab kan dit soms binnen een half uur duidelijk zijn)
Tevens wasmachine "Klokjes" die geven doorgaans een "schatting" aan, als B.V. het water wat warmer is als het ingenomen word dan word de verwarmings fase sneller afgerond en verdwijnen er minuten van de schatting, zo gebeurt dat bij vrijwel alle fases.
Ik heb slechts 1 keer een wasmachine gezien die echt zijn tijd hield en geloof me maar, dat zou je niet willen proberen.
Een moderne wasmachine is doorgaans adaptiever dan je denkt. :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@walkura. Ik nam aan dat hij met verschillende toestellen klokjes zoals microgolf, oven en klokradio bedoelde maar idd als hij het over droogkasten en wasmachines zou hebben dan kun je daar je klok niet op gelijk zetten. Mss teveel (te weinig) verbeelding van mijnent wege gebruikt.
Al veel tegen gekomen? Hier uiterst zelden (micro, oven klokradio dingen bedoel ik) maar gebeurt wel en meestal moeilijk vindbaar. Al wel gevallen op heterdaad betrapt gehad.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

David,
IC heb ik wel liggen .
Stuur me een mail en we spreken verder af .

Jan

Jan,
Mijn E-mail adres is Frank.David@skynet.be
Met deze IC zou ik zeker geholpen zijn.

Wat de klokken betreft: het gaat wel degelijk om klokken op oven/microgolf enz.
Ik stelde deze vraag om een mogelijke oorzaak te vinden voor de fouten in de voeding.
Omdat er misschien een verband kan gelegd worden met een alternator groep die hier een aantal maanden geeft gewerkt bij werkzaamheden in de straat.
Of vervorming op het net door omvormers van zonpanelen?

@David F,

dat soort klokjes gaat verkeerd lopen als er door harmonische storingen timing verschillen in de zero crossing optreden.
Het zijn dus storingen vanuit het net, wat die veroorzaakt dat is heden ten dage moeilijk te stellen, vrijwel alles veroorzaakt harmonischen in meer of mindere mate aangezien de traditionele Ohmse last steeds kleiner word.
Gloeilampen verboden, traditionele wasmachines worden door EU richtlijnen steeds zeldzamer, voor al die energie besparingen betaalt men terug in harmonischen.

Ik heb het in ons kantoor getest en tot de 29e!!! harmonische zaten wij over de limiet van harmonische emissies, letterlijk iets van 7 Volt RMS op de 5e harmonische, zet daar maar een klokje aan die op zero crossing werkt, dan kan je elke week een paar minuten corrigeren.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II