processor

Ik laat u een paar foto's zien kan er iemand zeggen welke processor in het socket moet ?

fripster

Golden Member

type staat er op: PGA478MN, dit lijkt nogal op PGA478MT:

https://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%20M%20%28mPGA478MT%29.html

Wel oude meuk iig.

[Bericht gewijzigd door fripster op dinsdag 31 augustus 2021 15:32:00 (21%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

wat verschil zit er tussen die twee en welke processor kan ik daar voor gebruiken graag type en model
Rapperder

Arco

Special Member

Hier staat een lijstje met PGA478 processoren. https://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%20478%20(mPGA478B).html
Welke ondersteund worden moet je in de handleiding van het moederbord opzoeken. Dat verschilt per fabrikant en type...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 september 2021 10:16:38 schreef Rapperder:
wat verschil zit er tussen die twee en welke processor kan ik daar voor gebruiken graag type en model
Rapperder

Wat is je gebruiksdoel?

Misschien ten overvloede, maar wees je er van bewust dat deze computer nooit meer in normaal dagelijks gebruik te brengen is. De processoren die hier in passen, zijn te traag om de momenteel bruikbare operating systems te draaien. Zelfs voor basic internetgebruik is ie niet meer geschikt.

Voor retro gaming kan ie natuurlijk wel gebruikt worden, of voor andere niet-internetverbonden toepassingen waar je heel specifiek een erg oude computer voor nodig hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Sinds wanneer is Linux geen bruikbaar OS meer voor zo'n processor?!
Volgens mij heb ik nog wel een processor liggen voor die (paarse) socket.
Moet alleen even de chip-code van de companion chip (die grote plak naast de socket) weten.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 1 september 2021 11:04:08 (25%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Misschien ten overvloede, maar wees je er van bewust dat deze computer nooit meer in normaal dagelijks gebruik te brengen is. De processoren die hier in passen, zijn te traag om de momenteel bruikbare operating systems te draaien. Zelfs voor basic internetgebruik is ie niet meer geschikt.

Ik heb hier een laptop met vergelijkbare Intel T2300 processor, die doet 't anders nog uitstekend onder Windows 7...
(Zelfs TV streamen via Wifi werkt goed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het moet alleen maar dienen voor mijn camera op het beeldscherm te zien
en de chip-code er naast is wat ik er van kan maken Q 682945PM
SL8714
beter kan ik het niet meer lezen

Is het niet handiger om een "nieuwe" refurb PC te kopen dan? Die heb je al onder de 100,- en heb je iets wat zeker werkt. Soms moet je oude meuk gewoon wegdoen (=recyclen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
jerome

Golden Member

Daarbij komt ook nog het energieverbruik als die toepassing 7/7 gaat draaien. Gaat jaarlijks met wat budget aan de haal.

Socket mPGA478MN (die paarse) is trouwens "officiëel" Socket P.
Van die zwarte socket kan ik op de foto niet zien welke variant het is, maar het lijkt een (nóg oudere) Socket 479 te zijn.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 1 september 2021 12:38:23 (16%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zoals gezegd is het oude meuk. Verre van energie efficient.

Lijken oude laptopmoederborden te zijn. Dus dan heb je ook nog mobile CPU's nodig, en afhankelijk van het type soms zelfs eerst een bios upgrade om de betreffende CPU te herkennen.

Een simpele PC (of laptop als je scherm/accu nodig hebt) kost nagenoeg niets, zelfs de meest goedkope i3 is al een klap sneller/zuiniger.

En juist beelden van een camera weergeven: Die oude dingen hebben ook niets aan hardware decoding, dus dan ga je die onzuinige CPU ook nog eens lekker stressen.
Dat schiet totaal niet op.

Die oplossing gaat brak draaien en een meervoud aan stroom gebruiken dan wat een simpel systeempje kost.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 september 2021 12:29:47 schreef jerome:
Daarbij komt ook nog het energieverbruik als die toepassing 7/7 gaat draaien. Gaat jaarlijks met wat budget aan de haal.

Valt mee, mobiele processoren borduurden nog door op de Pentium 3 architectuur die uiteindelijk ook model heeft gestaan voor de Core architectuur, als ik de details goed onthouden heb. Moderne processoren zijn zowel per instructie zuiniger als zuiniger omdat ze niet voluit hoeven draaien voor deze toepassing en mogelijk nog hardwareacceeratie hebben - maar echt superonzuinig is deze ook weer niet. Een verschil tussen 15W of 30W kan betekenen dat je de aanschafkosten van de zuiniger hardware er niet zo snel uit hebt

Aan de andere kant kan het simpeler en ook qua aanschaf goedkoper zijn om een eenvoudige single board computer zoals een raspberry pi of zelfs iets zwaaarders aan te schaffen dan naar een oude processor op zoek te gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 september 2021 14:28:40 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 1 september 2021 12:03:49 schreef Arco:
[...]
Ik heb hier een laptop met vergelijkbare Intel T2300 processor, die doet 't anders nog uitstekend onder Windows 7...
(Zelfs TV streamen via Wifi werkt goed)

Die wil je dan ook eigenlijk niet meer aan het internet hangen, windows 7 is sinds begin vorig jaar 'end of life'

Op 1 september 2021 12:05:34 schreef Rapperder:
Het moet alleen maar dienen voor mijn camera op het beeldscherm te zien

Dan zou ik eerder kijken naar een simpel singleboard computertje, een raspberry pi oid.
Een Pi1 moet 2ehands niet veel meer kosten dan een tientje.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 1 september 2021 14:48:36 (31%)

De paarse is in ieder geval een laptop moederbord en daar heb je inderdaad een mobile cpu voor nodig. Maar dan ben je er nog niet helaas. Je hebt ook alle andere onderdelen nodig zoals geheugen etc Als het maar voor af en toe gebruik is voor alleen een camera te zien zijn er ook andere, interessantere oplossingen.
Welke camera wil je aansluiten? Wil je alleen camera beeld of ook meer doen met het beeld? Mogelijk kun je ook je camera op gewoon een los scherm aansluiten. Welke reden heb je om de camera aan te sluiten? Bekijken van slecht leesbare teksten bv?
Misschien zijn er nog andere oplossingen waar we mee kunnen denken.
Je kan ook eens kijken of je niet een oude gelijkaardige laptop voor weinig op bv marktplaats kan scoren als alternatief.
Als je van sleutelen houd, tijd genoeg hebt en onderdelen liggen kunnen je overwegen om er iets van te maken. Zie het dan als een proojectje. Ik zou dan wel linux aanraden ivm snelheid. Moet je camera wel ondersteund worden trouwens.
De meeste laptops hebben geen video in dus je camera moet wel usb, firewire zijn hiervoor.

jerome

Golden Member

Als je met onderstaande iets kan aanvangen, hoor ik het wel.
Witte Asus Win7 en zwarte Siemens Win Vista. Wel werkend maar niet de voeding.

Halo Jerome die Witte Asus Win7 die intereseert mij wel wat vraagd u er voor

jerome

Golden Member

Op containerpark moet ik ervoor betalen!
Enkel verzending als je niet afhaalt.

Bedankt Jerome als het voor u niets is mag u die alle twee
opsturen dan kan ik er iemand ook een plezier mede doen laat maar weten hoeveel dat gaat kosten
Bedankt op voorbaat
Mvgr
Rapperder

Tof, weer wat electronica dat een nieuwe bestemming krijgt en iemand blij maakt. En het wordt gered van de e-waste berg.
Ik vindt het leuk om te lezen dat hier mensen elkaar graag helpen.

@Rapperder: kun je van beide moederborden een foto maken van de achterzijde bij de aansluiting voor de accu?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Halo Jerome bent u niets vergeten of hebt gij u terug getrokken van uw aanbod?

jerome

Golden Member

Geen paniek, gaat volgende week naar 't verzendpunt van Bpost. Als ik een belofte maak dan hou ik mij daaraan.

oké Jerome dank u , maar kunt gij dat niet via bpost verzenden naar mijn adres ? de kosten betaal ik uiteraard.
Gr