processor

jerome

Golden Member

Kijk je postvak. Gaan verder via mail.

zijn er nog kandidaten zoals Jerome , ik wil een beetje mijn tijd insteken om mijn hobby er van te maken en Laptops proberen die terug een nieuw leven in te blazen
beter dan die op het stort te gooien.
Rapperder

Ik heb geen interesse maar in de laptops maar repareer er ook voor mijn plezier. Mocht je wat informatie nodig hebben dan kun je me een berichtje sturen.

De moed zal je gauw in de schoenen zakken eens je merkt hoeveel POWER die oude dingen hebben...
Bereid je alvast voor op liters koffie, veel duimen draaien en heeeeel veeeel wachten tot vervelens toe...
En dan heb ik het nog niet over allerlei driver problemen.

Geld zul je er niet mee verdienen, want dit kan niks meer, de gemiddelde smartphone is veel sneller dan die oude laptops en heeft ook meer mogelijkheden.
Het zal niet Rapperder zijn, maar eerder tragerder...

Zelfs met een SSD en Linux erop is de verwerkingssnelheid echt om te huilen, zo erg dat je dit onding niet meer wil aanzetten en in de kast enkel stof verzamelt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 4 september 2021 17:13:20 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Zoals u kan zien is dit een ander socket en daar vind ik nergens een processor voor de andere wel zoals die voor
T7500 . Weet iemand welke processor daar voor kan dienen?

Hensz

Golden Member

Als je merk, type, uitvoering van die laptop(?) of moederbord weet, dan weet je toch ook (bijna) wat er in moet?

Don't Panic!
Sine

Moderator

Een laptop bordje, ook al weet je wat het is, dan wordt het nog een beste uitdaging daar een passende CPU voor te vinden.

Op 1 september 2021 14:39:31 schreef Sine:
Die wil je dan ook eigenlijk niet meer aan het internet hangen, windows 7 is sinds begin vorig jaar 'end of life'

Wat is jou definitie van "aan het internet hangen"?

Als dat ding op mijn thuis-netwerk zit, wat aan het internet hangt, is dat dan "aan het internet"?

Is windows echt zo slecht dat ie bijvoorbeeld wekelijks over http contact zoekt met een windows-update-server wat onderschept kan worden en dat de bad guys dan een "hier is een rete gave update! " kunnn roepen?

Je moet niet gaan lopen internet-browsen op "vage" sites. Die zullen dan allicht "hier is een jpg voor de achtergrond" kunnen doen, waar dan een buffer-overflow mee getriggerd wordt.

Maar als dat ding "single-purpose" IETS staat te doen, is er m.i. niets aan de hand. Maar goed. Ik heb geen verstand van windows.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ Hensz dat weet ik juist niet die was leeg welke processor heb ik dan nodig ?
@ Sine dat vind ik ook maar mischien kan ik de T7600 die heeft een socket 479 ? maar waar te vinden ?

Sine

Moderator

Die socket is voor meerdere CPU's gebruikt, van de late pentium III tot de vroege celerons en P IV's.

In alle geval is het antiek waar ik geen halve euro meer in zou steken. Betere systemen zijn gratis of voor weinig uit te halen.

Sine dat kan wel zijn maar ik heb maar een klein pensioen
en dan wil ik ook niet veel besteden , en omdat ik nog verschillen lege karkassen heb liggen vind ik het interessant die terug spelend te krijgen , voor mij is dat een hobby dat ik graag doe ?

Op 1 september 2021 13:02:24 schreef DJSmiley:
Een simpele PC (of laptop als je scherm/accu nodig hebt) kost nagenoeg niets, zelfs de meest goedkope i3 is al een klap sneller/zuiniger.

Afgelopen jaar deze gekocht voor schoonpapa. Ik meen 89€ ex verzending. Spijt dat ik geen tweede erbij heb gekocht voor mezelf. Onze WIN7 Celeron 2955u laptop (defect scherm, HDMI werkt prima) is constant aan het bufferen bij Amazon video's...

Heb nog een moederbordje met een 775 socket (met processor, onbekend type) en een passieve videokaart die ik dan maar voor Amazon prime video in wilde zetten, maar daar geldt waarschijnlijk hetzelfde voor: stroomverbruik is 2 of 3 keer hoger dan zo'n (relatief) modern ding...

Arco

Special Member

Remarkt heeft ook goedkope aanbiedingen. Heb er al een paar verschillende gehad, heel tevreden over...
https://www.remarkt.nl/computers/hp-elite-8000-sff-core2duo-4gb-320gb-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je graag knutselt, vraag eens lokale computer of electronica winkel of je eens in hun afvalbak mag kijken. Of dat ze je iets willen geven.
Zo geraak ik ook aan divers pc materialen.
Ik Kijk ook eens op marktplaats.nl of tweedehands.be (weet niet of je in Nederland of België woont)
Ik stel dan beperkte afstand in van waar ik woon en sorteer op laagste prijs eerst. Zo heb je wel eens kans voor heel weinig een knutsel toestellen kan vinden. Of sloop toestellen voor onderdelen. Eens vragen/kijken op tweakers.net op vraag en aanbod sectie kan ook een bron zijn.
En als het redelijk vintage is wat je hebt kun je ook gewoon proberen verkopen en dat geld insteken in een 2de hands je.
Er is ondertussen wel een kleine nichemarkt ontstaan voor vintage spullen.
Ik heb ook geleerd pc's repareren door oude bakken die ik kreeg van lokale pc winkels, electronica winkels, vrienden en kennissen te proberen repareren, onderzoeken en mee te prutsen.
Dus op dat vlak laat je niet tegen houden. Maar als je iets wilt hebben waar nog mee te werken is, dat is ook natuurlijk helemaal afhankelijk wat je wilt doen, kan het ook fijn zijn om gewoon iets werkends of goede basis te kopen.

harry64

Golden Member

Op 28 oktober 2021 16:11:06 schreef rew:
[...]Wat is jou definitie van "aan het internet hangen"?

Als dat ding op mijn thuis-netwerk zit, wat aan het internet hangt, is dat dan "aan het internet"?

Is windows echt zo slecht dat ie bijvoorbeeld wekelijks over http contact zoekt met een windows-update-server wat onderschept kan worden en dat de bad guys dan een "hier is een rete gave update! " kunnn roepen?

Je moet niet gaan lopen internet-browsen op "vage" sites. Die zullen dan allicht "hier is een jpg voor de achtergrond" kunnen doen, waar dan een buffer-overflow mee getriggerd wordt.

Maar als dat ding "single-purpose" IETS staat te doen, is er m.i. niets aan de hand. Maar goed. Ik heb geen verstand van windows.

Hier hangt W7 ook nog gewoon aan het interpret. Alleen updates heb ik uitgezet omdat bij opstarten of afsluiten er gezocht werd naar de updateserver die nu dus onvindbaar is. En dan deed ie er een kwartier over om dat te ontdekken. Steeds weer... :P

Verder kijkt m'n AVG een beetje mee met mail en sites.

Ow, reden bij mij is dat W10 het hemd van je lijf wilt weten en wilt dat microsoft toegang krijgt tot je audio, video, mail, toetsaanslagen, microfoon, camera, printer, tekstverwerker enz. "Om u nóg beter van dienst te kunnen zijn"............. Méh.

harry64

Golden Member

Op 29 oktober 2021 20:05:59 schreef brains:
Als je graag knutselt, vraag eens lokale computer of electronica winkel of je eens in hun afvalbak mag kijken. Of dat ze je iets willen geven.
Zo geraak ik ook aan divers pc materialen.
Ik Kijk ook eens op marktplaats.nl of tweedehands.be (weet niet of je in Nederland of België woont)
Ik stel dan beperkte afstand in van waar ik woon en sorteer op laagste prijs eerst. Zo heb je wel eens kans voor heel weinig een knutsel toestellen kan vinden. Of sloop toestellen voor onderdelen. Eens vragen/kijken op tweakers.net op vraag en aanbod sectie kan ook een bron zijn.
En als het redelijk vintage is wat je hebt kun je ook gewoon proberen verkopen en dat geld insteken in een 2de hands je.
Er is ondertussen wel een kleine nichemarkt ontstaan voor vintage spullen.
Ik heb ook geleerd pc's repareren door oude bakken die ik kreeg van lokale pc winkels, electronica winkels, vrienden en kennissen te proberen repareren, onderzoeken en mee te prutsen.
Dus op dat vlak laat je niet tegen houden. Maar als je iets wilt hebben waar nog mee te werken is, dat is ook natuurlijk helemaal afhankelijk wat je wilt doen, kan het ook fijn zijn om gewoon iets werkends of goede basis te kopen.

Ik zag op die oude moederborden wel allemaal leuke spoeltjes, fet's, smd c's en zo. En daar ik dat soort spul er tegenwoordig heel netjes kan afpeuteren is zo'n bordje toch wel weer herbruikbaar als je een kleine step up of down in elkaar wilt zetten. :P

Ik hergebruik ook graag veel onderdelen, heb er gewoon veel plezier in om e-waste (electronisch afval) om te zetten in iets nuttigs. Dat kan zijn weer dmw repareren, gedeeltelijk hergebruik of onderdelen/componenten desolderen en hergebruiken.
Altijd al gedaan. Ook omdat mijn zakgeld niet veel was, mijn ouders niet veel geld hadden en mijn oom waarvan ik het knutsel virus te pakken heb dit ook deed.
Vaak de perfecte manier om aan onderdelen te geraken voor heel dingen projecten en dingen die ik doe. Moederborden, voedingen, adapters zijn vaak goede bronnen voor bruikbare componenten is mijn ervaring. Maar ook dumpsterdiven in wecycle/recupelbakken en goede connecties met lokale winkels ;)
Wil nu gaan leren met hete lucht te gaan werken en dan zou ik ook keer van moederborden e.d. kunnen hergebruiken.
Maar net als de ts heb ik niet veel geld dus eerst sparen ervoor.
Een goede maar betaalbare desoldeerbout staat al lange tijd op verlanglijstje.
Dus ik snap de vraag en beweegredenen prima van de ts.
Maar soms weet ik ook dat gewoon veel gemakkelijker en heel veel ergernis en tijd kan besparen om toch voor iets te kopen gaan. Dat bespaart soms ook weer geld (indirect) en tijd die je voor leuke dingen kan gebruiken dan ergeren.
Is ook een afweging die je maakt. Als je meer tijd hebt zoals gepensioneerd dan is het niet erg als je wat langer aan prutsen bent. Maar heb je een drukke baan en beperkt vrije tijd dan snap ik de keuze heel goed voor bepaalde dingen te kopen of niet zelf te bouwen.
Ik zelf werk voor meeste op oude hardware van jaar of 10 oud (of ouder)
Maar ik heb voor basis internet gebruik toch geïnvesteerd in een SSD want dat scheelt toch erg veel in tijd is mijn ervaring.
Maar bij mij slingeren genoeg oude laptops en pc's rond uit diverse tijden. Ook handig voor allerlei testjes van bv oude hardware, experimenten met bv Linux IPV Windows. Maar ook omdat ik veel interesse heb in vintage spul.
Als je de moeite wil doen om Linux te leren kan dat ook een hele handige zijn. Er zijn genoeg distro's die nog van een trage Windows bak die niet vooruit te branden is snelle, nuttige machines maken. Zeker voor basis gebruik.

Sine

Moderator

Mijn punt was het nut van het een en ander, er gaan letterlijk betere computers naar recycling dan dat bordje van Rapperder.

En dan nog zul je ergens een mobiele CPU vandaan moeten halen (en die waren los al niet wijd verbreidt toen ze nog nieuw waren)
Dan heb je nog de onzekerheid of het bord überhaupt werkt, als dat niet het geval blijkt te zijn is de kans dat je dat zelf kunt repareren nihil.
Werkt het wel dan heb je een antieke halve laptop met beperkte bruikbaarheid.

Voor de prijs van enkel die CPU heb je een compleet sneller en gegarandeerd werkend systeem.

ik moet niet gaan zoeken op de rommelmarkt of andere ik heb nog verschillende laptoppen liggen waar het een of het ander defect is meestal zijn de Processors die ik dan wil herstellen , ik doe dat graag en als ik er een werkend krijg dan schenk ik die weg aan scholen of andere en dan ben ik blij met mijn goede daad.

Ik denk niet dat ze op scholen zitten te wachten op die oude spullen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

daar zijn er genoeg die blij zijn dat zij Exel of Wordt kunnen gebruiken dat is dikwijls voor hen genoeg en als zij dan op het netwerk kunnen zoveelste beter.

Laptop processors worden nagenoeg alleen geleverd als hele laptop, bijna niet los

Makkelijkste is dus om te achterhalen welke laptops die inzitten, en een hele donorlaptop op te kopen

Maarja, dan kun je net zo goed je donorlaptop schenken

Hoe weet je trouwens zo zeker dat de processor stuk is, en niet je moederbord je nieuwe processor ook opstookt?

En verder ben ik het ook eens, ik heb betere laptops werkend weggegooid/vervangen, Er zijn vast meer mensen die er gratis vanaf willen

KGE

Golden Member

Op 30 oktober 2021 12:41:36 schreef Rapperder:
daar zijn er genoeg die blij zijn dat zij Exel of Wordt kunnen gebruiken dat is dikwijls voor hen genoeg en als zij dan op het netwerk kunnen zoveelste beter.

Ik denk dat de scholen niet blij worden als leerlingen met oude onbeveiligde laptops het netwerk op gaan...

@DK als gij die gratis weg doet mag u die altijd naar hier sturen en de andere ook laat de kosten maar weten , en wat betreft uw vraag (Hoe weet je trouwens zo zeker dat de processor stuk is, en niet je moederbord je nieuwe processor ook opstookt? ) door de spanning te meten waar de voeding binnenkomt op de processor , dat kan ik vinden op de data gegevens en als ik zie bij het aanzetten als hij opstart dat het scherm oplicht maar dat de bios niets laat zien dan weet ik bij ondervinding dat gewoonlijk de processor de schuldige is en gewoonlijk als ik die vervang dat alles weer normaal werkt als ik geluk heb?
@KGE wat bedoelt u met onveilig ?

De nieuwste versie van office zal daar alvast niet op draaien, je zal een oude office versie moeten installeren, en op school werken ze niet met zo een oude versie.

Er zijn te veel verschillen met de nieuwe, en oude versies krijgen ook geen beveiligingsupdates meer. Je staat letterlijk zonder kledij op internet, alles wordt misbruikt door hackers omdat die gaten in een oude office, nooit gedicht zullen worden.

Als de lerares bvb een office stukje maakt op een nieuwere versie, dan kunnen de kinderen met een oude Office dit bestand helemaal niet openen.

Je moet ook een oud OS installeren met hetzelfde verhaal, geen beveiligingsupdates meer van Microsoft en alle deuren om te hacken staan wagenwijd open...

Het gedacht is goed bedoelt, maar een school heeft er helemaal niks aan.
Voor je het weet is de gehele school gegijzeld met Ransomware.

@Rapperder; Je denkt precies andersom, een cpu gaat juist zelden stuk op een laptop of desktop! Meestal slecht geheugen, slechte contacten, slechte voeding, slecht moederbord, of de IO chip gaat ook veel stuk.

Met meten van spanning op de cpu of voet zelf, wordt je niks wijzer. Je moet wel de spanning meten op spoelen of mosfets die die spanning aanmaken voor de cpu. Zijn de spanningen er wel, en werkt de laptop toch niet, dan betekend dat niet dat automatisch de cpu stuk is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.