Koelkastcompressor gebruiken als vacuumpomp


rob040

Golden Member

Dank je wel, Kris. Dat is makkelijk te realiseren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 31 augustus 2021 20:58:15 schreef fcapri:
heb ik ook al een paar keer gemaakt, van oude koelkast motoren.
met de ene slang maak je vacuum, met de andere maak je een compressor.

wel opletten, die koelkastmotoren zijn pokketraag. ooit mijn compressor zo een halve dag laten draaien, en toen vergeten dat die op stond.
mijn drukmeter was helemaal geplooid en de drukleiding naar het vat is uit elkaar geknalt.
hoeveel druk ik heb gehaald weet ik niet, maar dacht dat die leidingen tot 30bar aankonden

Nooit een compressor maken zonder overdrukventiel. Ik heb jaren een koelkast compressor gebruikt voor airbrush.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
joopv

Golden Member

Op 1 september 2021 13:01:41 schreef rob040:

Alternatief is een losse luchtpomp en een los vaatje, maar of het allemaal voor een leuk (klein) bedrag kan begin ik te betwijfelen.

Er staat een rotary carbon vane compressor in v&a, heb je die gezien? Die werkt onmiddellijk na inschakelen, en zonder olie.

rob040

Golden Member

Hi Joop,

Sorry, die had ik niet gezien. Maar ik ga morgen een oude koelkast ophalen en hoop daarmee een bruikbare compressor te hebben. Dank voor het attenderen.

Groet, Rob.

Op 31 augustus 2021 21:22:19 schreef jerome:
Veel digitale meters geven torr waarde. Nul is niets en dus luchtledig maar daarvoor moet je dan oneindig pompen.

Wat die je met het koelmiddel? Ik heb destijds rondgebeld wie een koelkast motor veilig van het koelmiddel kon ontdoen, maar geen oplossing kunnen vinden...

Op 31 augustus 2021 21:22:19 schreef jerome:
Veel digitale meters geven torr waarde. Nul is niets en dus luchtledig maar daarvoor moet je dan oneindig pompen.

Voorheen op mijn werk (waterdruk-meters) hadden we ook een vacuum-pomp en vacuum-vat voor de kalibratie. Ik krijg nog steeds een glimlach op mijn gezicht als ik bedenk dat je een vat hebt voor.... niets. Letterlijk "niets".

Op 5 september 2021 16:56:23 schreef rob040:
Hi Joop,

Sorry, die had ik niet gezien. Maar ik ga morgen een oude koelkast ophalen en hoop daarmee een bruikbare compressor te hebben. Dank voor het attenderen.

Groet, Rob.

Kijk je hit voor het eventueel nog aanwezige koelmedium? Misschien kun je bij de kringloop een koelkast krijgen waar het koelmiddel al uit gehaald is.

Groet, Henk
rob040

Golden Member

De koelkast zou het niet meer doen, dus ik hoop dat het koelmiddel weggelekt is en de compressor zelf nog gewoon werkt.

Ik wil zelf inderdaad niet gaan prutsen met het koelmiddel.
Morgen eens bellen met de kringloop of zij een adres weten om het spul er uit te halen mocht dat nodig zijn.

maartenbakker

Special Member

R600a is licht ontvlambaar en geen zwaar broeikasgas. Dat kun je dus relatief veilig afblazen als je maar geen ontstekingsbron in de buurt hebt.

R134a is moeilijk brandbaar, maar wel een zeer zwaar broeikasgas. Liever niet laten ontsnappen dus, als het er nog niet uit is.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Oké, het ding is binnen. Staat nu te acclimatiseren, want ik heb hem liggend vervoerd.
Op het etiket staat dat er wel 25 gram R600a in kan zitten. Dat klinkt niet veel, maar dat zal best wat gas geven als hij vol zit. Affakkelen dan maar... :+

Laat maar gewoon weglopen. Isobutaan wordt ook als drijfgas in spuitbussen gebruikt.

Groet, Henk

Op 6 september 2021 16:40:57 schreef rob040:
Op het etiket staat dat er wel 25 gram R600a in kan zitten. Dat klinkt niet veel, maar dat zal best wat gas geven als hij vol zit. Affakkelen dan maar... :+

25 gram? Mijn Volvo is net gevuld met 1000 ml (of mg?). Maar dat schijnt een erg groot systeem te zijn voor een auto... (volgens mij R600, zal straks eens kijken).

(Edit: R134A, 1000 gram (niet mg uiteraard)).

Op 6 september 2021 16:40:57 schreef rob040:
Op het etiket staat dat er wel 25 gram R600a in kan zitten. Dat klinkt niet veel, maar dat zal best wat gas geven als hij vol zit. Affakkelen dan maar... :+

Isobutaan is 2.5g/liter, dus dat zou maar 10 liter gas zijn. Lijkt me erg weinig voor een koelkast. Buiten op een winderige dag laten leeglopen, dilution is the solution to polution.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij de-solderen heb je helemaal geen vacuum nodig, net zo als bij gewoon stofzuigen.
Je moet een snelle luchtstroom hebben, de luchtstroom neemt dan de vervuiling mee (soldeer of stof).
Bij vacuum (nooit te bereiken, zelfs in het heelal is het niet vacuum) heb je maar een zeer lage luchtstroom, en dat wil je nu net niet hebben.

Een koelkastcompressor is een hele slechte vacuumpomp, je komt nog niet in de buurt van vacuum, maar waarschijnlijk prima in staat op soldeer weg te zuigen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 7 september 2021 08:32:28 (25%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rob040

Golden Member

Isobutaan is 2.5g/liter, dus dat zou maar 10 liter gas zijn. Lijkt me erg weinig voor een koelkast. Buiten op een winderige dag laten leeglopen, dilution is the solution to polution.

Ik denk dat je hier een denkfout maakt, al ben ik geen deskundige.
Ik ga uit van 25 gram vloeibaar R600a. Die 25 gram staat op de etiketten, dus die zal echt wel kloppen.

Bij de-solderen heb je helemaal geen vacuum nodig, net zo als bij gewoon stofzuigen.
Je moet een snelle luchtstroom hebben, de luchtstroom neemt dan de vervuiling mee (soldeer of stof).
Bij vacuum (nooit te bereiken, zelfs in het heelal is het niet vacuum) heb je maar een zeer lage luchtstroom, en dat wil je nu net niet hebben.

Een koelkastcompressor is een hele slechte vacuumpomp, je komt nog niet in de buurt van vacuum, maar waarschijnlijk prima in staat op soldeer weg te zuigen.

Die luchtstroom creëer je door een drukverschil en inderdaad vacuüm is niet helemaal de juiste kreet.
Maar iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt. Ik denk dat 800mbar onderdruk wel te realiseren is en volstaat.
Dat gaat in de praktijk blijken.

hennep

Golden Member

Op 7 september 2021 13:01:36 schreef rob040:
Ik denk dat je hier een denkfout maakt, al ben ik geen deskundige.

Rob, ik ben ook geen deskundige. Ik heb in 1980 mijn analistenopleiding afgerond maar ben na 41 jaar het meeste al weer vergeten. :-)
Voor zover ik het kan narekenen heeft blurp ongeveer gelijk met 2.5 gram per liter. Ik kom op 2.6 gram per liter gasvormig isobutaan.
De molmassa van isobutaan is 58.124 gram, dus 22.4 liter in gasvorm heeft die massa. 58.124 / 22.4 = 2.595 g/l

Met zijn idee van koolwaterstoffen in de atmosfeer loslaten heb ik wel een probleem, verdund of niet. Affakkelen is ook nog eens veel spectaculairder :-)

Op 7 september 2021 14:40:56 schreef hennep:
Met zijn idee van koolwaterstoffen in de atmosfeer loslaten heb ik wel een probleem, verdund of niet. Affakkelen is ook nog eens veel spectaculairder :-)

In principe ben ik het met je eens, is het geen goed idee om koolwaterstoffen in de atmosfeer te dumpen.

Alleen is isobutaan wel een van de minst gevaarlijke (nauwelijks gevaarlijker dan CO2, en vervalt in de atmofeer ook tot CO2 (en water)).

Als het dan inderdaad om 25g gaat is met de koelkast naar de kringloop op en neer rijden waarschijnlijk schadelijker dan het restje gas op de oprit laten vervliegen. Als je auto 1 op 20 rijd, en het is 2km naar de kringloop heb je nog steeds 200ml brandstof (ongeveer 160-180gr) nodig om om 25gr uit het milieu te houden!

TonHek

Special Member

Een aantal jaar terug heb ik met succes een vacuum-compressor voor desolderen getest en gebruikt. Kosten waren ongeveer 15 euro.
Wel was er een kleine voorraad negatieve luchtdruk nodig om het opstarten van de motor te overbruggen.
De vacuüm-compressor kwam van de autosloop. Een aantal (de meeste) Audi, VW, Seat hadden een deur vergrendeling - openen op luchtdruk.
Motortje zit links of rechts in de zijkant van de kofferbak.
Degene die ik had produceerde genoeg luchtstroom op te desolderen.
Er was ook een plan om de motor te gebruiken als hot-air door simpel te blazen ipv zuigen. Dat was geloof ik geen succes.

Tonhek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
rob040

Golden Member

De lokale koelspecialist kon me niet helpen, dus toch maar besloten om het systeem zelf leeg te maken.
Buiten met een driehoekvijltje een inkeping gemaakt in de uitgaande leiding tot er een klein gaatje ontstond.
Enig spektakel bleef uit, niets te zien en horen. Ik had op zijn minst enig gesis verwacht.
Kan zijn dat het systeem toch al lek was, de compressor gisteren getest en die draaide.
Met wat zeepsop kan ik zien dat er langzaam wat gas uitkomt.

Ik ga over een aantal uren nog wel eens kijken. Misschien moet het gat wat groter, maar wil ook geen vonkje maken. :+

Is het gas lichter of zwaarder dan lucht?

Butaangas is zwaarder dan lucht.

Groet, Henk
rob040

Golden Member

Dan kan het toch niet in de atmosfeer komen. Het stroom dan naar het laagste punt, van hieruit richting de Maas en zo richting Noordzee. ;)
Geintje... Het systeem is nu 'leeg', ik heb één kant nu helemaal los.

rob040

Golden Member

Ik heb het schema van de koelkast even opgetekend om ook de werking van de compressor te snappen.

Ik vond die "armeluis" invriesknop wel grappig, nooit eerder gezien. Lampwarmte zorgt er voor dat de thermostaat een beetje beduvelt wordt.

Maar ik heb ook even de compressor ontleedt en vond een PTC.
Die zorgt waarschijnlijk voor de opstart, maar dat zou kunnen betekenen dat ik moet wachten op nieuw vacuüm als ik een aantal gaatjes achter elkaar leeg moet zuigen.
Iemand daar ervaring mee?

joopv

Golden Member

Ik hoor van een collega dat bij dit soort compressoren de olie uitdroogd / plakkerig / hard wordt als het koelmiddel vervangen is door lucht, cq als het systeem open is, en dat ie op een gegeven moment niet meer op zal starten vanwege de uitgedroogde olie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2021 12:28:18 schreef joopv:
Ik hoor van een collega dat bij dit soort compressoren de olie uitdroogd / plakkerig / hard wordt als het koelmiddel vervangen is door lucht, cq als het systeem open is, en dat ie op een gegeven moment niet meer op zal starten vanwege de uitgedroogde olie.

De olie is (sterk) hygroskopisch. Zal zich volzuigen met water.
Als het voor af en toe wat tinzuigen is zal dat geen probleem zijn.
Maak je meer zorgen over de olie de de compressor uitblaast.
Bij voorkeur een olieafscheider gebruiken. Kun je ook zelf maken.
Om dat het toch allemaal niet kritisch is kun je de olie ook vervangen door motorolie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rob040

Golden Member

Er zit 200ml minerale olie in, volgens het etiket.
Ik dacht dat de olie die gebruikt wordt bij R600a niet of veel minder hygroscopisch is dan die bij R134a.

Waar ik aan zit te denken is om inderdaad een olieafscheider te maken en de olie te laten teruglopen via het "service" pijpje (of is dat gelijk aan het vacuum wat ik aan het trekken ben?)

Of de olie indikt, dat gaan we zien, maar het klinkt logisch.

Ik ben nu op zoek naar wat aansluitmateriaal en slangetjes van 5 en 6mm. Dan kan ik gaan testen. Op AliE kom ik niet al te duur spul tegen, even bedenken wat ik nodig heb.

eSe

Honourable Member

Bij Ali heb je ook vacuumpompen rond de 50 euro. Bij Bol.com rond de 120 euro.

Voor die prijs zou ik niet zitten knoeien met oude koelkast compressors (die daar niet voor gemaakt zijn) Deze compressors worden lekker warm, hebben grote opstartstromen en mag je niet teveel starten na elkaar.

(Misschien dat het niet zo erg is in een open systeem, geen gas, weinig tegendruk...)

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.