PLC Input zenderdiode

Hallo,

Ik wil 24 volts accuspanning meten met een PLC

De PLC heeft een analoge ingang 10 volt 78kOhm.

Zit er na aan te denken om een zener diode van 20 volt te gebruiken om de spanning omlaag te krijgen naar 0 tot 10 volt. Zo heb ik de volle resolutie tussen 20 en 30 volt in plaats van met een voorschakel weerstand en een bereik van 30 tot 0 volt en ca 1/3 van de resolutie.

Mis ik hier wat in

Thijs

Gewoon een spanningsdeling maken met 2 weerstanden volstaat.
Als dat precies wilt afregelen kun je voor die ene weerstand een trimmer gebruiken.

LDmicro user.

Hallo,

Ik wilde het eigenlijk zo compact mogelijk hebben. Een zener of weerstand kan ik in de kabel zetten met krimpkous. Met een spannings deler is dat net wat lastiger. Misschien toch maar een klein printje insealen met krimpkous

Zener diodes zijn meestal geen precisie componenten. De spanning varieert nogal met temperatuur (afhankelijk van type zener en zenerspanning) en met de stroom. Dus dat maakt het resultaat een beetje niet-lineair.

PS: Na de zener moet je ook een pull-down weerstand zetten. Als er geen stroom loopt heb je ook geen zenerspanning.

[Bericht gewijzigd door deKees op 2 september 2021 11:41:26 (22%)

Die plc hoeveel bits voor de analoge ingang heeft deze ? BV 12 bits 4096 geeft voor 24 Volt met een spannings deler ingeveer 6 mV per stap. Ik die accu zo spannend om precies te weten ?

Ja dat is best wel een slim idee, tenminste: als je te weinig resolutie hebt.

Als de resterende accu capaciteit geschat wordt dan heeft het waarschijnlijk meer zin om te kijken naar het moment waarop je de spanning meet: onbelast of belast. Hoe leger/ouder de accu, hoe groter het verschil tussen die twee.

Even aannemende dat je echt die resolutie nodig hebt.
Dan kan je het beste geen gewone zenerdiode maar een LM4040 toepassen . Dan heb je de problemen niet die deKees noemt. Er is dan ook geen afregeling nodig.

LM4040 is in verschillende spanningen verkrijgbaar. Misschien heb je aan 2x een 10V in serie genoeg. Wel een serieweerstand toepassen net als bij een zener.

[Bericht gewijzigd door kojazz op 2 september 2021 15:08:37 (15%)

De PLC meet 10 volt in 1000 stappen. Dus met spannings deler 0,03Volt.
Dat is genoeg precessie.

Hij moet alleen alarmeren en zo voorkomen dat de accu's leeg raken. Slecht voor je humeur als een motor niet start maandag ochtend om 6 uur als je erop rekent.

Maar met die zener was zo maar een idee om het meetbereik omlaag te schuiven

Thijs

Lambiek

Special Member

Als je de bovenste weerstand 14k maakt en de onderste weerstand 10k, dan heb je bij 24VDC precies 10VDC op het knooppunt.

Maar vergeet de laadspanning niet, die zit rond de 28V. Hou daar rekening mee. Als het van toepassing is natuurlijk.

Anders wordt de bovenste weerstand 18k. Neem wel een paar weerstanden van bijv. 1 of 3 Watt.

Persoonlijk zou ik het ook op een printje maken, in de kabel maken is link. Vooral voor iemand die dat niet weet, bij storing bijv. Zoiets moet zichtbaar zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.