Welke hardware geschikt voor mijn project ?

Hallo,

Voor mijn hobby projectje https://www.pointrush.nl wil ik een GPS/GSM tracker module (de ZX303) aan een accu/batterij hangen. Deze batterij wil ik kunnen opladen middels USB-C en een Qi ontvanger. Daarnaast wil ik graag het batterij niveau van de accu kunnen inzien. Zie ook onderstaande schematische weergave.

Op zich allemaal prima, maar laat ik nu geen enkel verstand hebben van elektronica... :) Ik weet wat ik wil, niet of het kan! Vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg. Kunnen we met alle kennis in dit forum tot een geschikte en compatible set aan componenten komen? Ik laat me graag door jullie inspireren.

Mijn vragen:

  1. Welke soort accu/batterij is het meest geschikt voor deze toepassing? (Ik wil graag kunnen laden en gebruiken tegelijk)
  2. Bestaat er een ‘charger module’ waarmee ik zowel via USB-C als Qi een accu/batterij kan voeden?
  3. Hoe sluit ik een accu, charger module (en batterij indicator) op elkaar aan? (hebben ‘opladen’ en ‘afgifte’ een eigen aansluiting op de accu/batterij?)
  4. Welke waterdichte USB-C ‘panel mount’ kunnen jullie aanbevelen?
  5. Welke Qi ontvanger is het meest geschikt voor dit project?
  6. Welke (waterdichte) batterij indicator kunnen jullie aanbevelen?

Ik snap dat jullie vermoedelijk niet overal ervaring of een mening over hebben. Voel je vrij om ook te reageren op een van de losse vragen.

Groet,

Arjan

Laat ik nu net bezig zijn met een gelijkaardig project ! Ik heb gekozen voor een esp32 bordje met e-screen (lilygo T5). Hier heb je een geintegreerde laadcontroller voor een lipo. GPS is een Beitian BN280. Qi ontvanger een chinese no name module. Alles is met de Arduino IDE geprogrammeerd. De batterijspanning wordt dan ook getoond via het e-screen. Mijn toepassing is specifiek een logger voor speedsurfen.
Let wel, een GPS ontvanger heeft een stroomverbruik van 50 mA (continu ontvangst). De esp32 verbruikt ook ca 40 mA, dus totaal 90 mA. Met een lipo van 2000 mAh heb je een autonomie van 22 uur ! Tegelijkertijd laden en gebruiken is geen probleem (T5 heeft usb micro)
Waterdichtheid is geen eenvoudige zaak, ik gebruik een standaard IP 65 behuizing.
Zie ook : https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Gps/Another-DIY-GPS-lo…
Handleiding : https://docs.google.com/document/d/1Ydwc3D_RdiyCucFX7DBGkqNqmaWN9hQfX5…

Gaaf, dan lijken onze projecten zeker op elkaar!
Vind je het OK al ik je af ten ook lastig val met wat vragen?

Zie bijvoorbeeld onderstaand overzicht, kan ik de Qi receiver zo 'doorlussen' dat ik naast de USB-C poort ook de QI oplader kan gebruiken om de batterij op te laden?

Ik verwacht hiermee de USB-C of Qi aansluiting te kunnen gebruiken om de batterij op te laden. Werkt dit ook zo?

Groet

Arjan

Jawel, dit kan zo werken. Bij mijn toepassing staat de Qi ook gewoon parallel over de 5V usb aansluiting. Ik gebruik ook een lipo met ingebouwde protectie, dit is vooral belangrijk voor "onderspanning" beveiliging. Een lipo mag je maar gebruiken tot 3.2V, ga je dan nog verder ontladen kan er blijvende schade optreden (lees capaciteits verlies / kapot). Ook als je kortsluiting maakt, gaat de beveiliging in werking treden.