Afstandsbediening LG 42LE8500

Nadat ik een afstandsbediening wou gebruiken, die al jaren buitendienst was,
merkte ik dat er nog maar 5 toetsen werkten.

Nadat ik hem had opengemaakt, was schoon vanbinnen, en globale doormetingen
van de printbanen had gemaakt die goed waren, besloot ik het enige IC op slecht contact te controleren, één kant van de rijen pootjes zat onder de
printbaanlak, en nadat ik dat voorzichtig hat weggekrabd, zag ik dat van die hele rij de printbanen waren onderbroken, zie foto.

Moet dat een soort van capacitieve koppeling voorstellen met de toetsenmatrix of is het slechte printkwaliteit ?

Heb de verf met botte meetpennen voorzichtig weggekrabd dus denk niet dat ik het zelf hebt gedaan, daar ziet het er te strak voor uit.

Iemand enige ervaring of idee hiermee ?

Of zat onder die lak ook koolstofgeleiding ?

.
Beter kijken, dan reageren... :+

[Bericht gewijzigd door KoenP op vrijdag 3 september 2021 14:24:31 (78%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Banen zuiver maken tot legering zichtbaar is en met een draadje terug verbinden met ic

Heb geen legering gezien, alleen printlak.
Zal het dan eerder met weerstanden proberen, maar weet eigenlijk niet wat gangbaar is, condensator, weerstand of toch slechte print ?

Heel de print en keyfob eens in warm water gooien met een druppeltje dreft, en met een tandenborsteltje lichtjes schrobben. Goed afspoelen en laten drogen, dan pas terug de batterijen erin. Werkt iedere keer als nieuw

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

heb je al gemeten of er verbinding i tussen de IC aansluitingen en printspoor/componenten aan printspoor.

Zitten de aansluitingen niet aan de andere kant vd print, de componentzijde.

Behalve IR diode en elco voor batterijen geen onderdelen op de componentenzijde.
Denk zelf dat er inderdaad koolstofgeleiding onder de printlak heeft gezeten.
Heb de ic pootjes alleen doorgepiept, zonder op de meter te kijken, zal dus minimaal een waarde moeten nemen waarbij de meter niet meer piept.
Zal ook eens kijken met de scoop of ik signalen op de pootjes zie, pin 1 tm 8 meten 3,2V en pin 9 0V.
Nu reageert er geen enkele toets meer i.p.v. de 5 die het voorheen wel deden incl. verlichting.

Misschien dat iemand een sloper heeft liggen en de waarde van pin 1 en 9 even op wil meten t.o.v. printspoor, het exacte model zal er niet toe doen denk ik.

De baantjes boven pin 1 tem 9 met een dremel blank schuren, daarna met draadjes terug verbinden met de pootjes van het ic, zoals maxtv al zei...
De weerstanden op deze banen zitten verwerkt daar waar de drukkussentjes komen. (Die zwarte koolstofbanen die horizontaal lopen).

De reden dat de meeste afstandsbedieningen niet werken is dat:
1) de drukkussentjes vuil zijn. Deze zijn voorzien van een laagje koolstof wat bij het indrukken de E-vormige banen op de print verbind.
Bij het zuiver maken van de rubber kussentjes gebeurt dat er deels de koolstof weg gepoetst word, hierdoor is de overgangsweerstand te groot waardoor het ic niet meer reageert.
Met grafiet-spray op een wattenstaafje kun je de kussentjes aantikken en daarna goed laten drogen. Gebruik zo weinig mogelijk grafietspray, want alles wat naderhand afgeeft, zal als geleidend residu op de print achter blijven, wat de afstandsbediening dan weer ziet dat de toets ingedrukt blijft.

2) door vervuiling op de print is er geleiding tussen de E-vormige koolstofbanen, wanneer dit bij 2 of meer druktoetsen tegelijk is, zal de afstandsbediening niet weten welke code van welke toets uitgezonden moet worden en doet dan niets.
In dit geval maak ik de print met water (en/of) zeep zuiver.
Gebruik geen alcohol of dergelijke producten, deze poetsen de koolstof op de print weg of tasten ze aan waardoor de weerstand stijgt en de gevoeligheid van de toets afneemt.

Deze 2 oorzaken hebben mij al 95% van de te herstellen afstandsbedieningen terug werkend gekregen...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Het is alleen zo dat deze afstandsbediening zo goed als nieuw is, misschien 2 maanden gebruikt en daarna 4 jaar in een lade heeft gelegen door defecte tv, geen vervuiling of slijtage, en natuurlijk ook geen garantie meer na 4 jaar.
Draadje leggen is natuurlijk verleidelijk, maar vraag me toch af waarom de printsporen onderbroken zijn, weestanden, condensators of misschien wel diode's ?
Had met deze vraag gehoopt dat iemand wist hoe deze microcontrollers gekoppeld worden in dit soort toepassingen, is natuurlijk geen schema van te vinden.

maartenbakker

Golden Member

Bedoel je dat de bovenste rij pootjes op de foto geen contact zou maken? Ik zie dat aan de foto niet af, en het hoort ook niet zo. Er is altijd direct verbinding met de toetsenmatrix.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die eerste 9 pennen lijken voor de matrix van de toetsen te zorgen, deze zijn al nooit capacitief gekoppeld. Via een diode zou kunnen, maar dan verwacht je ook diode's toegepast te zien, en dat is hier niet.
Weerstand zal heel waarschijnlijk zo zijn, maar ook dat verwacht ik niet bij de printsporen vlak bij het ic, die weerstanden zitten verwerkt in de grafietbanen.

Je zegt dat ervoor maar een 5 tal toetsen nog werkte, dus mogelijk waren de meeste banen al onderbroken en heb je nu met de lak weg te krabben alles onderbroken.

Als ik pen 10 bekijk, lijkt die printbaan ook naar de toetsenmatrix te gaan, maar die 4 banen erboven, zijn die verbonden met pen 11...15? Of met 1 van de eerste 9 pennen van het ic? Volgens mij dienen die baantjes alsook voor de toetsenmatrix.
Is er mogelijk een nr op het oc te lezen? Met wat chance vind je een datasheet en weet je zo of er een weerstand-array hoort te zitten bij de eerste 9 pennen.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Foto door een meetloep, misschien iets duidelijker, zie hier en daar wel stukjes waarvan het lijkt of de zijkanten van printbaan zijn doorverbonden,
maar of ik dat weggekrabd hebt ?
Zou dan toch ook sporen op het epoxy/pertinax hebben moeten zien, daarom twijfelde ik ook wel dat het slechte print zou zijn.
Maar als dat inderdaad niet gebruikelijk is, zal ik het er maar op wagen.

@hobbyelektro

Nee, ic is blank, pin 18 plus, pin 17 min batterij, de transistor met 1 weerstand naar pin 15 om ledverlichting te schakelen, 10 tot 14 ook naar de matrix.
Pin 16 naar IR diode
Weestand bij pin 1 = pullup ? voor pin 3.
3de weerstand is stroombegrenzer led's/transistor.

Ik vermoed maar dat het een microcontroller is met inwendig kristal/rc oscillator met bidirectionele poorten.

maartenbakker

Golden Member

Als daar echt geen koper zit en niet alleen maar een beetje geoxideerd, dan zul je de verbindingen met draadjes moeten herstellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb 1 verbinding hersteld, pin 1, die samen met pin 10 de powerbutton moeten laten werken, was een van de 5 toetsen die het voorheen deed, maar het werkt niet.
Denk toch dat er iets tussen moet, opgedampte diode of weerstand ?
Ook de weerstandsbanen op de print lijken alleen de functie als draadbruggen
te hebben, om een dubbelzijdige print te besparen, zit geen logica in.
Pin 16, waarvan ik voorheen dacht dat hij naar de matrix ging, wordt gebruikt voor de IR diode.

Er zijn 52 toetsen, waarvoor 6 bits genoeg is, pin 10 tm 14, die vast bedraad zijn, is 5 bits.
Wat is de logica met de andere 9 pinnen, die onderbroken zijn ?
Denk dat ik maar eens een schema maak.

maartenbakker

Golden Member

Opgedampte diodes bestaan niet en een weerstand is niet logisch op die plek. Kennelijk is het een fabricagefout waarbij een stukje koper is weggeëtst. Als dat het geval is, ik geloof je op je woord want zelf onder de juiste belichting kijken of meten is nog altijd beter dan een foto.

De toetsen staan doorgaans in een matrix, dus er moeten 2 lijnen werken voor elke toets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 september 2021 13:55:03 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb vrijwel dezelfde ab. Aan de buitenkant gelijk, behalve dat bij mij de toets "light" ontbreekt.
Mijn typenr is AKB72914209.
Heb hem even opengehaald, de printlayout is wel anders. De bruine laag onder het ic is ook zichtbaar maar loopt exact tot de eindpunten van de ic-pins.
Sporen zien er hier dus niet onderbroken uit.
Grappig dat er bij mij naast het ic 4 pads zitten genaamd +, -, sdat en sclk >:)

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op maandag 6 september 2021 15:12:10 (11%)

Bedankt voor de moeite, misschien moet ik alle pinnen wel aansluiten voordat het werkt, of is het ic aan het kapotgaan, er zal een reden zijn waarom nog maar 5 toetsen het deden, iedereen bedankt voor het meedenken.

Die 4 aansluitingen zijn er denk ik om de software erop te zetten.

Ja, denk ik ook.
Je kunt altijd nog een vervangende ab van one for all aanschaffen. Uiterlijk vrijwel hetzelfde en bijna alle toetsen zijn hetzelfde.

Jawel, maar het gaat hier natuurlijk om dingen te begrijpen.

Niet de mooiste reparatie, maar geen sluiting en goede verbinding.

Hij doet het weer !!! :)

Het moest dus allemaal verbonden worden, en was dus een slechte print.

Iedereen nogmaals bedankt !