Ik heb zelf ook een aantal van die 8 * 8 dot matrix displays met Max7219 klonen en mijn resultaten zijn niet zo best.
Ten eerste blijkt dat de orientatie van de diplays in de keten varieert. er zijn meerdere fabrikanten van die dingen en de manier waarop ze aan het IC hangen varieert. Ik heb zelf al eens een routine moeten schijven om de display data 90 graden te roteren om het goed op de displays te krijgen.
Euhm, oops.
Zoals Arco hieronder suggereerde, een pull-up weerstandje aan de chip select gehangen en dat lijkt goed te werken.
Logisch eigenlijk. Iets waarvan ik al 30+ jaar op de hoogte ben, maar toch was het door de zeef in m'n hoofd heengevallen.
--- 8<----- 8<----- 8<----- 8<----- 8<----- 8<--
Verder zijn deze gekloonde IC's erg gevoelig voor "latchup". (Tenminste, ik denk dat dat het is. Ik heb het vaak dat bij het aanzetten ong. de helft of alle LED's aan gaan, en dan niet meer uit gaan, en het IC niet reageert o data. Enige remedie is uit zetten, paar seconden wachten en nog een keer proberen.
Dat was niet leuk, dus uiteindelijk heb ik een P-kanaal MOSfet in de voeding gezet:
1). uC krijgt spanning.
2). uC zet MOSfet uit en initialiseert alle SPI pootjes op "laag".
3). Effe wachten (iets van micro of milli seconden).
4). uC zet MOSfet aan, en de displays krijgen voedingspanning.
5). SPI communicatie kan beginnen.
Dit lijkt tot nog toe betrouwbaar te werken.
[Bericht gewijzigd door
Kortsluiting_Online
op 4 oktober 2021 11:40:02
(12%)