Dot matrix printer print schuin en onleesbaar

hobby luke

Honourable Member

Hallo iedereen,

Ik heb hier een autodiagnose toestel waarvan de printer niet goed werkt.
Het toestel is lang niet gebruikt geweest, maar werkt naar behoren.
De printer is een Epson M180.
Het lint is vernieuwd en ik heb zoveel mogelijk het vet verwijderd en opnieuw gesmeerd met een beetje Molykote DX.
Er zitten 7 solenoids in en de dots zitten niet vast.
Enkele voorbeelden van de gedrukte tickets:

De printer:

De stuur print:

Is dit slijtage van de printer of een fout in de sturing?
Wanneer er iets leesbaar te zien is , dan kloppen alle waarden alsook de ingestelde tijd.
MVG,
Luc.

Hensz

Golden Member

Ik gok op een probleem met de stappenmotor die de kop beweegt.Misschien is de glijstang waar de kop op zit te vet? Hoeveel olie heb je daar op gedaan?

[Bericht gewijzigd door Hensz op dinsdag 7 september 2021 18:08:21 (16%)

Don't Panic!

Glijstangen en tandwieltjes schoonmaken en weer licht in de olie/vet zetten.

hobby luke

Honourable Member

Ik heb alles waar ik bij kan gereinigd en ingesmeerd met een beetje Molycote DX (wit vet).
Ik zal de printer misschien eens moeten demonteren om grondig te reinigen.

MVG,
Luc.

Is het wel een stappenmotor? De rode en zwarte draad suggereren een DC motor. In dat geval zal er een vorm van synchronisatie tussen het bewegen en het hameren moeten zijn.
Ik zie een reed contact, maar verwacht hiervoor eigenlijk een spoel/magneet combinatie of soortgelijks.

hobby luke

Honourable Member

In het zwarte deel met de schuine groef is een magneet ingewerkt die het reed contact bedient.
Ik heb dit ohms doorgemeten en het werkt.

MVG,
Luc.

fatbeard

Honourable Member

Alles wijst erop dat de motor te langzaam en onregelmatig draait.
Voor zo'n ding wat lang stil heeft gestaan niet heel verwonderlijk.
Vet toedienen in zo'n situatie is een no-no, daarmee loop je de kans dat het nog erger wordt...

Het beste is voorzichtig (veel veertjes en palletjes die kunnen wegschieten) demonteren en alle onderdelen goed reinigen met bijv. IPA, daarna de kleinst mogelijke hoeveelheid vet aanbrengen en weer in elkaar zetten. Veel foto's maken bij de demontage maakt dat laatste makkelijker.

De printer warm stoken met een haarföhn op de laagste stand en veel bonnetjes printen kan de boel ook weer op gang brengen, maar dat kan slechts tijdelijk zijn...

[EDIT]
cruciaal voor correct printen is de tacho generator die meestal achter op de motor zit. Als die niet correct functioneert (los contact bijv.) komt er wartaal uit.
Deze tacho's zijn vaak magnetisch, daarin komen vaker slechte contacten voor. Ook optische komen voor, een enkel stofje is dan al teveel.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik gok erop dat er toch nog ergens iets met 'oud vet' zit waardoor de boel niet goed loopt. (kan keihard worden na zo'n lange tijd)
Meestal hoor je dan wel aan het motorgeluid dat 'ie moeite heeft en het motorgeluid is dan ook niet consistent in toerental maar verandert steeds.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 7 september 2021 18:25:58 schreef hobby luke:
Ik heb alles waar ik bij kan gereinigd en ingesmeerd met een beetje Molycote DX (wit vet).
Ik zal de printer misschien eens moeten demonteren om grondig te reinigen.

MVG,
Luc.

Vet is te dik, en plakt, klokkenmakers olie gebruiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
KGE

Golden Member

Zit hier niet een pulsgever/encoder in die misschien slecht contact maakt of vuil is (optisch)?

Die Epson M180 was een beetje een vreemde eend in het rijtje pos printers.
Deze printer beschikte niet zoals de meeste matrixprinters over 8 naaldjes boven elkaar, maar over 6 naalden (of zo) naast elkaar met behoorlijk wat tussen ruimte.
Het worm wiel dat je op de foto ziet zorgde ervoor dat de kop een cm van links naar rechts ging en dan de matrix puntjes op papier drukte op het juiste moment.
Hierbij werd dus maar 1 regel puntje gedrukt, maar wel papier breed.
Papier wordt dan 1 regel puntjes doorgevoerd en de volgende regel puntje wordt dan gedrukt.
Voor 1 regel tekst wordt het papier dus 8x opgevoerd.
Aan de scheve tekst te zien lijkt het erop dat de eindschakelaar ( van links rechts) niet goed meer werkt of het encoder wieltje is vervuild, of de bijbehorende optocoupler.
Kan me niet meer herinneringen of hier nu een eind schakelaar of optocoupler in deze printers zat.

Dit soort "low budget" printers werden eigenlijk niet gerepareerd maar vervangen koste iets van ƒ130.
Als je probleem 1 had met de printer volgde het volgende probleem snel daarna, vandaar dat ze gewoon werden vervangen en ze zijn erg moeilijk uit elkaar te halen.

In jouw geval zal ik de printer voorzichtig schoonmaken met wat wasbenzine, goed droogmaken en de bwegende delen weer insmeren met vers vet.

Zie dat een nieuwe tegenwoordig €40 kost is ook een optie.

hobby luke

Honourable Member

Ik denk dat ze hem niet in stock hebben, want ik kan hem niet in het winkelmandje plaatsen (Epson België).

Arco

Special Member

Wij hebben vroeger veel van die paars drukkende Epson pos dot printers gebruikt in meldcentrales.
Die waren echt onverwoestbaar, nooit een kapotte gezien. (erg snel waren ze niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bij een vorig werkgever zat zon ding in de brandmeldcentrale. kapot ging dat ding niet, maar als er een ringlus storing aanwezig was, dan kon je in no time de rol gaan vervangen want daar kreeg je dan weer een melding van. die centrale is bij t oud ijzer gegaan met originele printer er nog in bij mijn weten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit probleem kan een versleten printkop zijn. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Dat kwam alleen maar voor bij printers die echt de klok rond stonden te printen en dat jaren lang. Ik kwam dit probleem wel eens tegen bij de LA120 DecWriters. Die stonden in het AMC en daar heb ik wel vaak de kop moeten vervangen. Die decs waren overigens zeer zware heavy duty printers. Voor het echt zware werk. Bij oki/microline printers kwam dit ook voor. Maar ook die printers waren vrijwel onverwoestbaar. Deze printers hadden een stalen loopwerk dat zeer lang mee ging. Deze stonden in reisburo's en op schiphol om tickets enzo te printen. Die printen dus ook hele bossen en oerwouden weg.

Ik denk dat het bij de TS gewoon het loopwerk is dat vast zit. Mischien ook de stabiliteit van de voedingspanningen waardoor de stappenmotoren gaan haperen. Versleten kop is echt erg onwaarschijnlijk.

mel

Golden Member

Is een andere(matrix)printer gebruiken niet eenvoudiger?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
hobby luke

Honourable Member

Op 7 september 2021 21:41:50 schreef 2N3055:

In jouw geval zal ik de printer voorzichtig schoonmaken met wat wasbenzine, goed droogmaken en de bewegende delen weer insmeren met vers vet.

Ik heb de printer grondig gereinigd met wasbenzine,goed droog gemaakt en ingesmeerd met Molykote DX (niet overdadig).
Er zat trouwens origineel ook vet in.
Ziehier het resultaat:

Aan iedereen: bedankt voor het meedenken.

MVG,
Luc.

Shiptronic

Overleden

Mooi dat hij weer werkt, jammer dat bij de test afdruk er geen auto aanhing :P

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 september 2021 17:52:16 schreef hobby luke:
[...]
Ik heb de printer grondig gereinigd met wasbenzine,goed droog gemaakt en ingesmeerd met Molykote DX (niet overdadig).

Dan heb je wel eer van je werk.

Hensz

Golden Member

Kijk eens wat een mooie strakke afdruk! :D :D

Don't Panic!
hobby luke

Honourable Member

Ik heb nog een vraag in verband met de backup batterij (Het witte onderdeel op de printplaat naast de blauwe connector).
Volgens de manual is dit een lithium batterij die dient om de ingegeven datum en tijd te onthouden.
Ik heb die uitgesoldeerd en die ziet er als volgt uit:

Diameter: 15 mm
Dikte: 6 mm
Met de batterij verwijderd, meet ik 4,6 volt op de print.
Wat zou ik best gebruiken als vervanger daarvoor?
Er is plaats genoeg om een batterij via draden aan te sluiten.

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Wordt na 30 jaar ook wel tijd voor een nieuwe batterij!... ;) (opdruk "F.R.Germany" is van vóór 1990)
Zal een Lithium-Thionyl cel zijn. Past deze?: https://nl.aliexpress.com/item/4000088091021.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

Op de batterij in de link staat "do not recharge".
Of is het een voorbeeld afbeelding?
De batterij moet zeker niet fysiek passen, er is plaats genoeg.

Arco

Special Member

De oude is toch ook een gewone batterij? (da's meestal bij backup cellen)
Oplaadbare Li-Ion waren er toen nog niet. Het kan (indien oplaadbaar) een gestackte 3x1.2v NiCd cel zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 9 september 2021 16:49:31 (43%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 september 2021 16:23:31 schreef Arco:
Wordt na 30 jaar ook wel tijd voor een nieuwe batterij!... ;) (opdruk "F.R.Germany" is van vóór 1990)
Zal een Lithium-Thionyl cel zijn. Past deze?: https://nl.aliexpress.com/item/4000088091021.html

er staat op dat ie van 91 is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer