Hulp bij maken PCB

Ik heb 2 jaar geleden voor een prikkie op Rosmalen een hele doos met verschillende displays gekocht, allemaal in 'nog met plastic beschermfolie erop' staat. diegenen die ik tot nu toe uit die doos heb gebruikt werkten allemaal feilloos.

Als deze het niet meer doet heb ik nog een 240*64 waar meer info over te vinden is.

Ik kon ook een 4*20 karakters LCD gebruiken, maar wou eens echt iets met een grafisch LCD doen.

Ook was het mijn doel om geen extra componenten voor dit project aan te kopen, en te werken met wat ik nog heb liggen rondslingeren, op de PCB na dan.

Als mijn huidige LCD het nog doet, zou ik met een 555, IN4001's, een 'charge pump' kunnen bouwen? weerstandjes en condensatoren heb ik nog wel wat in alle maten en gewichten rondslingeren...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Op 9 september 2021 11:06:24 schreef Sine:
Nog beter, voorkom dat soort verbindingen door je baantjes wat tactischer te leggen.

Ik zou dan gaan NERD-en / OCD-en: dat onderste (bij sine gele) baantje kan gelijkvormig aan de andere: bovenlangs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Haha, ik heb twee verschillende routes gebruikt om twee opties aan te geven.

Uiteraard is het slecht voor je OCD als je niet bij alle drie hetzelfde doet ;)

Anoniem

Hoi,

Martin, als 20cm de kwart golflengte is dan bereken ik toch juist door de golflengte van 80 cm te berekenen?

Koen, in het datasheet zie ik de contrast potmeter in serie met 2 weestanden, in je opzet zie ik er geen terug.

Toevallig afgelopen week geleerd over opamps dat ze niet altijd goed op een 0 volt en lijnspanning als input reageren. Even de afkorting kwijt... common mode rejection range dacht ik.

Misschien krijg je een betere contrast instelling als je de instelling niet op GND of VCC uit laat komen, maar zoals het datasheet aangeeft iets ervoorbij.

Ik heb nog een voeding gevonden uit een sloopapparaat dat 5V, 12V en -12V aanbied.

Blijkbaar heeft het display mijn folteringen overleefd, er is beeld!

weliswaar een streep ipv 'Hello World' maar dat zou nog in de aansturing kunnen zitten.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Misschien heb ik toch wel iets gesloopt.....

Het display werkt, HALT moest nog aan de 5V.

Contrast is belabberd. ik meet nu volgende:

draaien aan de pot brengt geen verschil, spanning blijft op 17.5V aan Vadj.

Mijn negatieve spanning is natuurlijk te laag, hoe kan ik die opkrikken?

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Trek twee 12V schakelende adapters uit de kast, sluit die aan in serie en met de plus aan GND. Zo heb je -24V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik was een beetje inspiratie aan het opdoen op deze website:
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/charge-pump-circuit-desi…

De schakeling hier getoond bestaat allemaal uit onderdelen die ik heb liggen, dus dat voldoet al aan één van mijn wensen.

Ik zou dus graag -24 krijgen voor de Vee van mijn display te voeden.
Is het dan een kwestie van het aaneenkoppellen van volgende schakelingen?
1. de PWM generator

2. de charge pump

3. de inverter

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.