CC Led Driver bepalen

Beste,

Ik heb 2 LED lichtarmaturen met elk een CC voeding van 500mA (16-24VDC), type ELP012C0500LSD1. Elk armatuur is 12W volgens de specs, dus elk armatuur heeft 24V nodig.

Aangezien ik deze graag zou willen aansturen via Dali ipv fase afsnijding dimmer (wat altijd knipperen veroorzaakt bij mij) dacht ik om zo'n Meanwell LCM-40DA te installeren. Deze kan je instellen op 0.5A

Maar wat ik niet goed snap is dat deze voeding dan 80VDC stuurt over deze kring ? Kan dat geen kwaad voor deze led lampen ? Of is dat het max voltage dat de voeding aan kan ?

Of begrijp ik het verkeerd ? 8)7

Normaal past een gestabiliserde voeding de stroom aan naar behoefte en blijft de spanning constant. Bij een CC voeding blijft de stroom gelijk, maar wordt de spanning aangepast. Aan de spanning zit ook weer een limiet. Je kunt dus maar een bepaald aantal leds in serie voeden.

Rob W.

Golden Member

Het is een CC voeding. Dat hij 80 volt kán uitsturen, wil niet zeggen dat hij dat ook doet :)
Hij draait de spanning net zover omhoog als nodig is om de ingestelde stroom te verkrijgen.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

OK thx!

80VDC is dus het max. Want 80V x 0.5A= 40W ... het max vermogen van de voeding. Makes sense now ;-)

Ik dacht even dat ie "minimaal 40V" Zou geven, maar dat is niet zo. Hij doet 2-100V met een maximum van 40 a 42W.

Veel stroombronnen hebben een minimum (en maximum) spanning waar je je aan moet houden. In de "algemene data" stond dat niet duidelijk, maar in het datasheet wel.

Jou twee panelen/strips moeten/mogen dus in serie, zodat ze ongeveer 48V willen hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op 9 september 2021 10:08:30 (29%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

klakkeloos een 48V voeding gebruiken op iets wat 500mA CC moet hebben werkt niet. in dergelijke leds zit geen serieweerstand, een CC driver gaat als de leds opwarmen in spanning iets teruglopen, dat doet een CV model niet en dus stook je de leds langzaam op. beter dus een model nemen wat ook echt CC kan. nu heb je geluk dat 500mA een standaard waarde is. heb dit ook al aan de gang gehad bij hoge spanning en rare waarde stromen, vind dan maar iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2021 13:05:34 schreef testman:
klakkeloos een 48V voeding gebruiken op iets wat 500mA CC moet hebben werkt niet.

Mijn voorstel (LCM-40DA) was toch een CC voeding ... dus die spanning wordt aangepast. Ik was gewoon in de war met de 80V op 0.5A setting, maar dat is dus de max. spanning ...

Op 9 september 2021 13:26:16 schreef spacekiek:
[...]

Mijn voorstel (LCM-40DA) was toch een CC voeding ... dus die spanning wordt aangepast. Ik was gewoon in de war met de 80V op 0.5A setting, maar dat is dus de max. spanning ...

Jij begrijpt het :-)

Wel een beetje opletten: als de LED strip los komt van de voeding zwiept de spanning naar 80V.

Misschien zijn de LED modules tegen overspanning beveiligd, maar het is vaak beter om eerst de strip aan te sluiten, dan pas voeding aan. En bij afkoppelen de voeding eerst uit, dan strip losnemen.

En voor powerup even de dipswitches op 500 mA instellen. Maar dat had je vast al gezien.

Op 9 september 2021 14:55:34 schreef kojazz:
Wel een beetje opletten: als de LED strip los komt van de voeding zwiept de spanning naar 80V.

Of misschien wel 100 of 120V.

Bij die spanning kan ie niet meer 0.5A leveren, dus dat is "buiten spec" maar het ding kan wel 100V (gegarandeerd) leveren, dus mogelijk heeft het ding intern een 120V bron/max, en boven de 100V is niet meer gegarandeerd dat ie nog 0.35A kan leveren, net als boven de 80V de stroom niet meer naar 0.5A geregeld kan worden enz. enz.

En voor powerup even de dipswitches op 500 mA instellen. Maar dat had je vast al gezien.

Op 1A instellen is in theorie in 1x einde verhaal voor de leds..... In de praktijk kan ie met z'n 40W maar ongeveer 2x het nominale vermogen van de leds leveren dus je zal toch wel enkele seconden respijt krijgen....

[Bericht gewijzigd door rew op 9 september 2021 16:15:43 (23%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

doe het maar gewoon niet, CC drivers zonder last aansluiten is vragen erom.. ken dit nog van spotjes met een CC driver waar het ene huis alle drivers al erin waren gezet en later de spots erop gestoken, wrs onder spanning dus. die ledspots gingen in weken allemaal stuk. het andere huis waren de ledlampen met driver ineens aangesloten en werken nu nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er een condensator op de uitgang zit van de CC driver, dan kan het ontladen van de condensator een forse stroompiek geven waar een led niet tegenkan. Een keer een (12V nominaal) 7segmenten display met de labvoeding op 15V/20mA zitten testen. Dat ging helemaal prima totdat ik bij de 6V punt kwam.....

Ik ben nu bezig met CC led driver printjes waar geen condensator op de uitgang zit. (ik heb een plekje op de print, ik overweeg nog iets van 1nF om te kijken of dat helpt wat hoogfrequent spul binnen te houden).

Combinatie van een triac dimmer een een CC driver voor LED's is niet echt optimaal.

Ik zou zelf wat knutselen met een microcontroller en een dikke MOSfet, maar ik begrijp dat niet iedereen daar zin in heeft.

Ik vermoed echter dat je kant en klare kastjes kunt kopen waar 230Vac en DALI in gaan, en waarmee je aan de andere kant met een variabele stroom LED's kunt dimmen en schakelen.

B.v. Zoiets als dit: