Defecte schakelende voeding

Het ic zou wel eens een IR2153 kunnen zijn. Dat zou verklaren waarom pin 7 (high side) niet is aangesloten. Pin 5 (low side) stuurt dan de gate aan. Er was al vastgesteld dat gate en drain verkeerd om in het schema staan. Ik ben benieuwd waar de opto ergens in het schema zou moeten komen, nu ontbreekt dat deel in het schema.

reading can seriously damage your ignorance
HVinduction

Honourable Member

5v is veel te weinig voor zo'n IC. Bijna altijd zorgt een spanningsdeler vanaf de 325V in combinatie met een condensator en zener voor het opstarten, en vervolgens moet een aparte wikkeling (net als secundair tegengesteld aan primaire dus flyback) in serie met een diode het IC voeden, wat gewoonlijk 12-30V is.
Gebeurt dit niet, dan gaat de chip oscilleren door de UVLO en dat is te horen aan een herhalende tik. Al die chips zijn vrijwel identiek aan de UC3842, behalve natuurlijk de pinout.
Het hoeft niet alleen de condensator te zijn, maar het kan ook fijnsluiting in de trafo zijn waardoor de chip niet goed kan opstarten en dus weer uitvalt.

Dit is in ieder geval nooit een IR2153 aangezien er maar één transistor zit aan de primaire zijde en er geen spoelen zitten op de uitgang om de energie te bufferen. Bovendien is het lastig om met een IR2153 een optocoupler te gebruiken om de uitgangsspanning te regelen.

fred101

Golden Member

Op 9 september 2021 20:02:09 schreef Genon:
Die switchers geven ook wisselspanning! ( zie mijn eerdere opmerkingen) Het IC doet het dus niet.
En ja op de gate hoort de blokgolf of wat het ook zijn mag uit het IC op de gate te staan.

Meet je dat met een scoop ? Veel multimeters zijn niet geschikt om pwm signalen te meten qua bandbreedte en crest factor. Ze kunnen ook rare waarden geven bij meten aan een werkende smps als de afscherming niet goed is.

Zeners test je in situ bij een werkende voeding gewoon door de spanning er over te meten (als het ding er niet alleen voor protectie zit) En anders uitgesoldeerd met een weerstand in serie en labvoeding. Gebruik een paar mA. Niet in situ met een ohm meter, elke DMM heeft tegenwoordig wel een diode stand maar de hoogte van de meetspanning is, net als in de ohm stand, vaak te laag voor zeners (mijn meters variëren van 3 tot 10V en 2 hebben een instelbare stroom).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 september 2021 13:20:14 schreef elektrofix:
[...]Kan niet met een max VGS van +-30V voor deze fet. Vergissing met je GDS aansluitingen dus
[bijlage]

En ja je bent hier rechtstreeks met netspanning bezig dus weet wat je doet is heel belangrijk

Foei foei, die oude pensionados zoals ik maken steeds meer fouten!
Inderdaad staat de MOSFET verkeerd in het schema.
De voedings spanning staat over DS.
De gate is via R's en een diode verbonden met pin 5 van het IC.( R10, R11 en D4).
En uiteraard meet ik volledig galvanisch gescheiden van het net via de boven beschreven methode: Variac dan sec van ringkern dan primair van ringkern naar SMPS

jerome

Golden Member

Heb je de oude fet nog en was deze wel stuk?
In de meeste gevallen is bij een doorgeslagen fet ook het netwerkje van zener en weerstand in het gate circuit stuk of buiten zijn specs.

Anoniem

5v is veel te weinig voor zo'n IC.....

Je hebt hier best wel een punt.
Ter opfrissing nog eens ff naar een datasheet van een TDA4605 gekeken.
Die heeft het over een Switch-On van 12V en Switch-Off van 5V
Dus toch zeker nog maar eens controleren of die 3 serie weerstandjes aan p8 niet hoogohmig geworden zijn.

Heb je dat elco-tje al vervangen op de voeding van die switcher?

Inderdaad is zo'n switcher heel vaak een UC3842..UC3845 of iets in die buurt. De verschillen tussen die dingen zijn de duty cycle. Dat is dan effe beroerd om erachter te komen welke het precies geweest kan zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi, wederom bedankt voor jullie hulp!
Hier een paar antwoorden op jullie vragen.

* De oude MOSFET heb ik teruggevonden in de prullenbak, hoe
kun je aan MOSFETS meten? Heb Lab voeding tot 40 Volt;
scoop etc.
* De drie weerstanden naar pin 8 hebben respectievelijk de
volgende waarden: 236k;216k en 205k. De spanningsval is
respectievelijk: 109V;107V en 102V. Dat geeft een stroom
van 0,47mA.
* Ben bezig om een fatsoenlijk principe schema van het
hoogspanningsdeel te maken.
* Ik vind de hoog-Ohmigheid, >4 M, over de optocoupler toch
raar. Of zit ik er helemaal naast.
* Dus ik begrijp dat die bijna 5 Volt op pin 8 aan de lage
kant is. Hopelijk kunnen jullie wat meer zeggen over de
bovenstaande gemeten waarden.

HVinduction

Honourable Member

Stappen:

1.Multimeter in diode stand zetten.

2.Plus op de rechterpin (source) en de min op de middelste pin (drain) of als de mosfet dit heeft de metalen tap en dan moet je 500mV ongeveer zien op het scherm, dit is de spanningsval van de body diode.

3.Als je nu de min op de gate zet dan wordt deze geladen en nu moet je stap 2 herhalen en zien dat de spanningsval veel kleiner is.

4. Als je nu de gate met de drain kortsluit en nu stap 2 herhaalt, zul je weer ongeveer 0,5V moeten meten.

vergeten

Golden Member

Op 10 september 2021 13:20:14 schreef elektrofix:
[...]Kan niet met een max VGS van +-30V voor deze fet. Vergissing met je GDS aansluitingen dus
[bijlage]
[...] Zegt niks, in circuit meet je door meer dan de zener

Dit zegt toch wel wat, een zener mag nooit zo hoogohmig meten, in circuit kan het alleen maar lager zijn door omliggende componenten.

@TS meet nog eens op de diodestand van je meter!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Om de Mosfet door te kunnen meten, kun je de multimeter in diode stand zetten.
Test 1. De zwarte draad van de multimeter op de source zetten.
De rode draad op de drain zetten.
De multimeter mag dan geen doorverbinding zien, dus niet piepen.

Test 2, de zwarte draad van de multimeter op de source zetten.
Met de rode draad op de gate een moment houden, daarna de rode draad op de drain.
De multimeter moet dan een doorverbinding zien, dus piepen.

Grote kans dat je Mosfet nog goed is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
jerome

Golden Member

Iedereen zo zijn eigen manier. Doe meestal met labovoeding op 300mA, + op body of D, - rechts S , duim en wijsvinger beademen en body D en gate aanraken. Stroom vloeit en blijft vloeien ook na loslaten. Direct G met S aanraken en stroom valt af.

Op 10 september 2021 20:58:31 schreef henri62:
Inderdaad is zo'n switcher heel vaak een UC3842..UC3845 of iets in die buurt.

Dat is het in dit geval zeker niet. De UC3842..45 schakelen de fet met pin6. In het schema van de TS lijkt dat met pin5 te gebeuren (als dat deel van het schema klopt). Daarom noemde ik eerder al de IR2153, die schakelt wel met pin5.
Als het ic een IR2153 is dan zou de opto pin3 naar massa moeten trekken om de output af te schakelen.

@Genon, wil je eens controleren of de fototransistor van de opto is aangesloten op pin3 en 4 van het ic.

reading can seriously damage your ignorance
Anoniem

De drie weerstanden naar pin 8 hebben respectievelijk de volgende waarden: 236k;216k en 205k. De spanningsval is respectievelijk: 109V;107V en 102V

Ze zijn 330K elk maar in circuit meten wordt dat 330K//660K=220K.
De 3 spanningen zijn ook quasi hetzelfde dus daar moeten we het niet zoeken.

Dit zegt toch wel wat, een zener mag nooit zo hoogohmig meten, in circuit kan het alleen maar lager zijn door omliggende componenten.

Inderdaad, ohms zit je in doorlaat normaal met een paar honderd kΩ

wil je eens controleren of de fototransistor van de opto is aangesloten op pin3 en 4 van het ic.

P3 is de Isense ingang van de controller

De oude MOSFET heb ik teruggevonden in de prullenbak, hoe kun je aan MOSFET meten

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41
Bij verdere ontwerpen "Werkt mijn FET nog"

Op 11 september 2021 11:47:21 schreef hennep:
[...]
Dat is het in dit geval zeker niet. De UC3842..45 schakelen de fet met pin6. In het schema van de TS lijkt dat met pin5 te gebeuren (als dat deel van het schema klopt). Daarom noemde ik eerder al de IR2153, die schakelt wel met pin5.
Als het ic een IR2153 is dan zou de opto pin3 naar massa moeten trekken om de output af te schakelen.

@Genon, wil je eens controleren of de fototransistor van de opto is aangesloten op pin3 en 4 van het ic.

de optocoupler zit op pin 6, de andere kant aan de min.
Pin 5 gaat idd via 100 Ohm naar de gate. Ook zit de gate via een serie schakeling van twee weerstanden van 440 Ohm en 198k (???) aan pin 3. Pin 4 zit rechtstreeks aan de min.

Arco

Special Member

Deze 2 solderingen zien er niet erg fris meer uit:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Pin 5 gaat idd via 100 Ohm naar de gate. Ook zit de gate via een serie schakeling van twee weerstanden van 440 Ohm en 198k (???) aan pin 3. Pin 4 zit rechtstreeks aan de min.

Nee hoor, R10 is 1K, R11 is 10Ω en D4 = ?
Er is geen verbinding naar R7 toe!
R40 is immers niet geplaatst

Deze 2 solderingen zien er niet erg fris meer uit:

Zijn de bevestigingspunten van de koelplaat maar is een aandachtspunt

Anoniem

Wat meet je over R10, over R11, over D4 in sper en in doorlaat?
Kunnen we uitsluiten dat daar niks rammelt... 100E, 440E en 198K zijn toch wel weard

HH wederom bedankt voor het mee helpen oplossen!
Dat internet is met zijn forums toch een geweldige kennis en communicatie bron! Dat was in de jaren 50 wel ff anders, ben toen als tiener begonnen met hobby's ....brommers, electronica , veel later auto's, meubels, ja zelfs 17 jaar geleden zelf een huis gebouwd. Nu wat rustiger aan weer met electronica, CNC, modelbouw.
Ik kan me nog vaag herinneren, mijn eerste kristal ontvanger met geloof ik één van de eerste transitoren, OC70 , aan dat kristal kon je draaien voor afstemming! En nu, onvoorstelbaar wat je tegenwoordig met een smartphone kunt doen en... we vinden het heel normaal. Terug naar nu!

Ik meet idd R11 10, maar R10 100 Ohm en op R10 staat 1000?
dit zijn goede waarden D4 heb ik los gesoldeerd om te meten in diode stand en is volgens mij goed.
Ook de zener over de photo transitor is goed.

En wat die solderingen betreft. het zijn idd de bevestigings punten van het koellichaam voor de MOSFET, die ik heb vervangen.
Het meten van de MOSFET met de labvoeding heb ik nog niet kunnen doen omdat de stroombegrenzing niet werkt, moet ik eerst repareren. Met de MM meten geeft geen soelaas.

Arco

Special Member

Bij 4 cijferige weerstandswaardes is '100' de waarde, en de laatste '0' het aantal nullen wat erachter komt.
Zo wordt '1000' dus '100' met '0' extra nullen)... ;)

Een weerstand met opdruk '101' is ook 100 Ohm: dan is het '10' met één extra '0'...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 11 september 2021 16:47:05 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Weer wat opgestoken van die hatelijke smd codering... nog erger dan defecte elektronica.
100E is trouwens meer een logische waarde voor een gate-weerstand dan 1K

Op 10 september 2021 19:01:43 schreef jerome:
Heb je de oude fet nog en was deze wel stuk?
In de meeste gevallen is bij een doorgeslagen fet ook het netwerkje van zener en weerstand in het gate circuit stuk of buiten zijn specs.

Het heeft ff geduurd maar mijn Elektuur Labvoeding uit 1982 is weer gemaakt.

Heb de oude MOSFET gecontroleerd met de methode van Jerome.....niet defect!!!

Ga nog ff verder zoeken en evt de switcher vervangen door een IR2153, als ik die te pakken krijg

HVinduction

Honourable Member

Zoals ik al eerder heb gezegd kan dit nooit een IR2153 zijn omdat deze voor een halfbrug is gemaakt (forward converter) en dus niet voor een flyback topologie en bovendien ook geen stroomdetectie heeft zoals de UC3842, de IR2153 heeft wel een soort control pin maar die is bedoeld om de chip in standby mode (shutdown) te zetten, dus zeker niet als feedback!
Het originele IC moet gebaseerd zijn op een UC3842, de pinout en het aantal aansluitingen hoeft dan natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar het blokschema zal ongetwijfeld vrijwel hetzelfde zijn...

Sluit in ieder geval bij het testen een gloeilamp aan na de primaire elco om verdere schade en kortsluiting te voorkomen, en controleer ook de shuntweerstand, als deze doorgebrand is dan doet de voeding ook niks meer.

Ik heb een "defecte schakelende voeding". 12V 10A.

Wat mij betreft "DOA". Z'n broertje doet het wel.

D'r zit in ieder geval nu ook nog een 12V snoer aan wat veel te dun is. Mag weg aan iemand die wil proberen hem te repareren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/