Airco gebruiken als verwarming

en ik die dacht dat dit een serieus forum was, waar men zich niet aan het perpetuum mobile idee liet vangen :-)

Op 10 september 2021 08:45:44 schreef rew:
[...]Maar die kuub lucht moet ook aangevuld worden, dus dan zuig je een kuub nul graden lucht naar binnen door kieren romdom het huis. Dan verlies je alleen maar door de boel naar buiten te blazen.

Tsja, zo werkt het toch ook bij normaal bedrijf in de zomer. Elke m3 warme lucht die ik naar buiten blaas zal weer aangevuld worden doordat er een m3 warme buitenlucht naar binnen wordt gezogen. Maar dat laatste gebeurt met het huis ertussen als buffer en die kieren zitten overal. Dus lokaal op de plek waar de airco staat wordt het beduidend kouder, en daar gaat het om. Dat het in de rest van het huis bijv. 0,1 gr.C warmer wordt hierdoor, dat deert niet.

Een "echte" airco/warmtepomp pakt lucht van buiten en maakt die warmer en blaast die weer naar buiten.

Daarnaast pakt ie lucht van binnen, maakt die kouder en blaast die naar binnen.

In de winter kan je dat redelijk efficient omdraaien: Je pakt koude lucht van buiten, maakt die NOG kouder, en reeds enigszins warme lucht van binnen maak je wat warmer.

Als je het helemaal goed doet, dan heb je bij dit proces wat verliezen. Die verliezen (extra warmte) wil je in de zomer buiten en in de winter binnen hebben. Of dit in de praktijk ook gebeurt weet ik niet.

Jou apparaat is gemaakt om warme lucht van binnen te splitsen in koudere en warmere lucht. Door de warmere lucht naar buiten te sturen, kan ie een ruimte redelijk "koeler" maken. Prima.

Als de slang niet naar buiten hangt, dan is het gewoon een 3kW elektrische verwarming. Hij doet allerlei dingen, lucht in beweging brengen, warm en koud maken en later weer mengen etc etc. Maar uiteindelijk is het 3kW verliezen die je ruimte verwarmen. Geen warmtepomp effect.

Ga je in de winter met deze "halve" warmtepomp lopen klooien met koude afvoeren naar buiten, dan zijn de getallen in de praktijk zodanig dat je al snel verliest van "een elektrisch kacheltje"(*). Je kan je de aanschaf van zo'n kacheltje besparen door die airco te gebruiken in rondpomp mode.

(*) Als de uitstroomlucht kouder is dan wat het buiten is, dan kan je nog wat winst behalen. Ik verwacht dat dit lukt tot een graad of tien buitentemp.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/