Hoe werkt deze IC tester

bprosman

Golden Member

Eigenlijk schaam ik me om de vraag hier te stellen, maar als ik het niet doe blijf ik er tegenaan hikken.
Het gaat om de "Tauntek IC tester" en ik begrijp niet helemaal de werking van deze schakeling. Ook niet na het lezen van het manual.
Zou iemand de moeite willen nemen om me op weg te helpen ?
De meeste IC testers (oa de TL866) werken met een "0" en een "1", deze doet iets met een spanningsdeler.

http://www.tauntek.com/LogICTester-low-cost-logic-chip-tester.htm

Het gaat over dit deel :

Hier het hele schema :

ChipTestSch.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op 10 september 2021 00:19:01 (10%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Welk deel begrijp je niet? De tekst lijkt me toch erg duidelijk, met die diodes erbij kunnen alle pinnen omhoog, omlaag, of naar het midden van de voeding getrokken worden, met slechts 2 transistors.

Een uitgang naar de halve voedingsspanning trekken is nuttig omdat je op die manier zowel de bovenste als de onderste transistor van de output kunt testen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Op 10 september 2021 00:56:39 schreef SparkyGSX:
Welk deel begrijp je niet? De tekst lijkt me toch erg duidelijk, met die diodes erbij kunnen alle pinnen omhoog, omlaag, of naar het midden van de voeding getrokken worden, met slechts 2 transistors.

Een uitgang naar de halve voedingsspanning trekken is nuttig omdat je op die manier zowel de bovenste als de onderste transistor van de output kunt testen.

Allereerst bedankt voor het reageren. Dus als ik het goed begrijp :

"0" aan PullDwn schakelt een pull-down weerstand in.
"1" aan PullUp schakelt een pull-up weerstand in.
"1" aan PullDwn "0" aan PullUp schakelt de weerstanden als het ware "uit"
"0" aan PullDwn "1" aan PullUp schakelt de spanningsdeler in.
Is dat het ?

Wat me nog ontgaat (maar misschien word dat zelfs niet gebruikt) is waarom je de ingang op halve voedingsspanning zou willen leggen, dat is voor sommige IC families toch een tricky niveau ?
Deze is beantwoord : In general, the inputs should be at roughly 2.5V due to the voltage dividers. Any
input that is not close to this value will be reported. This test can reveal inputs that are either leaky or shorted to
one of the supply rails.

Bedoel je dan als het IC de uitgang naar "1" kan trekken werkt de high side transistor en naar "0" de low side ?

bprosman

Golden Member