Op 16 september 2021 19:43:38 schreef Martin V:
En oké zoals F.E.T zei wordt er een BF494 in het ontwerp gebruikt, dat is een prima kortegolf transistor met een transito (Ft) frequentie van 100MHz (weet ik uit mijn hoofd)
Daar zeg je wat. Ik was er door die 'F' in 'BF494' eigenlijk automatisch van uitgegaan dat dit wel een HF-transistor zou zijn, maar dat is dus niet zo.. het is een video-tor, om beeldbuizen aan te sturen.
Ik vraag me af of ook dít weer een gevalletje verkeerd overschrijven is geweest, zoals in veel van dit soort schemaatjes.
Op 16 september 2021 23:29:46 schreef grotedikken:
Wat mij opvalt in discussies over zenders is dat iedereen het altijd enkel heeft over harmonischen. Die fmband muziekzendertjes gaven ook vaak ongewenste emissie op niet harmonische frequenties in de nabij gelegen luchtvaartband.
Zeker; en zelfs al was de bedoelde frequentie op zich redelijk stabiel, toch kon je tegelijk nog andere frequenties verwachten.
Vaak was dat een eindtrapje dat op een paar honderd kHz of een paar MHz stond te oscilleren. De smoorspoeltjes in basis en collectorleiding, samen met de eigen capaciteit daarvan, vormden dan de afgestemde kringen. En doordat op die lage frequenties de versterking van een tor veel groter is dan op werkfrequentie, was oscillatie bijna gegarandeerd.
De zendfrequentie werd zo AM-gemoduleerd met die oscillatiefrequentie (en al zijn harmonischen), waardoor al die extra draaggolfjes onder en boven de bedoelde frequentie ontstonden.
Een kleine verandering in het schema, en vooral: het gebruik van verschillende spoeltjes in collector en basis, en niet dezelfde, zou dit voorkomen hebben. Ieder boek en iedere cursus over dit onderwerp noemt deze zaak.
e: ik schrijf verleden tijd, maar nog steeds komt dit weleens voor. De enige troost is dat bij dít verschijnsel de spurious na een poosje wel weer naar een volgend kanaal is verlopen.
Bij rommel uit de PLL van het zendertje, wat ook voorkomt, staan de spurious-signalen wél stabiel op frequentie.